Terug

2018_DRAN_00215 - District Antwerpen. Britselei (gewest) - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Antwerpen
ma 19/11/2018 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marco Laenens, voorzitter districtsraad; Chris Anseeuw, districtsraadslid; Anne Poppe, districtsraadslid; Lieve Stallaert, districtsschepen; Tatjana Scheck, districtsraadslid; Paula De Brie, districtsraadslid; Nick De Wilde, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Dirk Vanlommel, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Sener Ugurlu, districtsraadslid; Karima Amaliki, districtsraadslid; Marita Wuyts, districtsraadslid; Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Jan van der Vloet, districtsraadslid; Cordula Van Winkel, districtsschepen; Tom Van den Borne, districtsschepen; Jan Kruyniers, districtsraadslid; Regina Verstraeten, districtsraadslid; Morad Ramachi, districtsraadslid; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Jan Braeckmans, districtsraadslid; Theo Beck, districtsraadslid; Filip Deckers, districtsraadslid; Raphaël Vandecasteele, districtsraadslid; Frans-Pieter Germeys, districtsraadslid; Norman Andree, districtsraadslid; Hoi Lung Leung, districtsraadslid; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Anton Geerts, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck, districtsraadslid; Paul Struyf, districtsraadslid; Sandy Neel, districtsraadslid

Verontschuldigd

Ilona Van Looy, districtsraadslid

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marco Laenens, voorzitter districtsraad
2018_DRAN_00215 - District Antwerpen. Britselei (gewest) - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2018_DRAN_00215 - District Antwerpen. Britselei (gewest) - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Aanleiding en context

De Britselei in het district Antwerpen:

  • is een gewestweg waarvan de verkeerssignalisatie, uitgezonderd het parkeren, geregeld wordt door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap; 
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 9 mei 2018 (jaarnummer 4333); 
  • maakt deel uit van de goedgekeurde zones 30, gekend als nummer 2 "Binnenstad" en als "omgeving Stockmansstraat"; 
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren; 
  • is opgenomen in een proefopstelling "hinderlijk parkeren aan inritten" dat goedgekeurd werd door het college op 18 november 2016 (jaarnummer 10053); 
  • is opgenomen in een proefopstelling "elektrische laadinfrastructuur" dat goedgekeurd werd door het college op 7 april 2017 (jaarnummer 3309).

Op 3 oktober 2018 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Britselei om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 10 (artikel 2).
    Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende op de Britselei op nummer 10, voldoet aan de voorwaarden.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd; 
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap; 
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de nieuwe werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, de aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SAN02 - Het publiek domein in het district is strategisch ingevuld en kwaliteitsvol voor alle bewoners en bezoekers
1SAN0201 - Het publiek domein is kwaliteitsvol, duurzaam en veilig ingericht
1SAN020101 - Straten, pleinen, voet- en fietspaden zijn veilig, efficiënt en volgens duidelijke criteria (her)aangelegd

Besluit

De districtsraad Antwerpen keurt eenparig het volgende besluit goed.

De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Britselei in het district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 9 mei 2018 (jaarnummer 4333).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen