Terug

2018_DRAN_00165 - District Antwerpen. Klipperstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Antwerpen
ma 17/09/2018 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marco Laenens, voorzitter districtsraad; Chris Anseeuw, districtsraadslid; Lieve Stallaert, districtsschepen; Tatjana Scheck, districtsraadslid; Paula De Brie, districtsraadslid; Nick De Wilde, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Dirk Vanlommel, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Karima Amaliki, districtsraadslid; Marita Wuyts, districtsraadslid; Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Jan van der Vloet, districtsraadslid; Cordula Van Winkel, districtsschepen; Tom Van den Borne, districtsschepen; Anton Geerts, districtsraadslid; Jan Kruyniers, districtsraadslid; Regina Verstraeten, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck, districtsraadslid; Paul Struyf, districtsraadslid; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Jan Braeckmans, districtsraadslid; Theo Beck, districtsraadslid; Filip Deckers, districtsraadslid; Raphaël Vandecasteele, districtsraadslid; Frans-Pieter Germeys, districtsraadslid; Norman Andree, districtsraadslid; Hoi Lung Leung, districtsraadslid; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Sener Ugurlu, districtsraadslid; Morad Ramachi, districtsraadslid; Sandy Neel, districtsraadslid

Verontschuldigd

Anne Poppe, districtsraadslid

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marco Laenens, voorzitter districtsraad
2018_DRAN_00165 - District Antwerpen. Klipperstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2018_DRAN_00165 - District Antwerpen. Klipperstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Aanleiding en context

De Klipperstraat in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 10 juni 2016 (jaarnummer 5201);
  • maakt deel uit van de wijk Luchtbal waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.
  • parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

In het gedeelte van de Klipperstraat, tussen de Galjoenstraat en de Tjalkstraat, is een internaat gevestigd voor kinderen met een meervoudige beperking. Door de aanwezigheid van zwaar verkeer ontstaan er trillingen die een (vals) alarm kunnen geven bij deze bewoners. Om dit te vermijden, wordt een verbod voor zwaar verkeer ingevoerd.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • Om tijdens de late uren zwaar verkeer in de buurt van het internaat te vermijden, wordt een verbod voor voertuigen, waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,50 ton, ingevoerd tussen 19.00u en 7.00u, in het deel tussen Galjoenstraat en Tjalkstraat (artikel 2).

De parkeerbalans blijft ongewijzigd. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 13 juni 2018 Gunstig onder voorwaarden

De verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt volgende opmerking op het voorstel tot aanpassing van het aanvullend reglement, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 10 juni 2016 (jaarnummer 5201).

De verkeerspolitie heeft geen bezwaar tegen het invoeren van een tonnagebeperking in de Klipperstraat indien bussen de stelplaats bereiken via een andere route en De Lijn akkoord gaat met dit verbod.

Aan de voorwaarde werd voldaan.De school heeft al afspraken gemaakt met De Lijn i.v.m. hun route. De bussen rijden via Galjoenstraat en Karveelstraat van en naar de stelplaats.

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SAN02 - Het publiek domein in het district is strategisch ingevuld en kwaliteitsvol voor alle bewoners en bezoekers
1SAN0201 - Het publiek domein is kwaliteitsvol, duurzaam en veilig ingericht
1SAN020101 - Straten, pleinen, voet- en fietspaden zijn veilig, efficiënt en volgens duidelijke criteria (her)aangelegd

Besluit

De districtsraad Antwerpen keurt eenparig het volgende besluit goed.

De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Klipperstraat in het district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 10 juni 2016 (jaarnummer 5201).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen