Terug

2018_DRAN_00189 - District Antwerpen. Zones 30 - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Antwerpen
ma 17/09/2018 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marco Laenens, voorzitter districtsraad; Chris Anseeuw, districtsraadslid; Lieve Stallaert, districtsschepen; Tatjana Scheck, districtsraadslid; Paula De Brie, districtsraadslid; Nick De Wilde, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Dirk Vanlommel, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Karima Amaliki, districtsraadslid; Marita Wuyts, districtsraadslid; Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Jan van der Vloet, districtsraadslid; Cordula Van Winkel, districtsschepen; Tom Van den Borne, districtsschepen; Anton Geerts, districtsraadslid; Jan Kruyniers, districtsraadslid; Regina Verstraeten, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck, districtsraadslid; Paul Struyf, districtsraadslid; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Jan Braeckmans, districtsraadslid; Theo Beck, districtsraadslid; Filip Deckers, districtsraadslid; Raphaël Vandecasteele, districtsraadslid; Frans-Pieter Germeys, districtsraadslid; Norman Andree, districtsraadslid; Hoi Lung Leung, districtsraadslid; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Sener Ugurlu, districtsraadslid; Morad Ramachi, districtsraadslid; Sandy Neel, districtsraadslid

Verontschuldigd

Anne Poppe, districtsraadslid

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marco Laenens, voorzitter districtsraad
2018_DRAN_00189 - District Antwerpen. Zones 30 - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2018_DRAN_00189 - District Antwerpen. Zones 30 - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Snelheid wordt doorgaans beschouwd als één van de belangrijkste (risico)factoren in de verkeersonveiligheid. Het beheersen van de snelheid is dan ook een belangrijk kernthema van het verkeersveiligheidsbeleid van de stad Antwerpen. Studies tonen aan dat een reductie van de gemiddelde snelheid met 1km/u kan leiden tot 3% minder ongevallen en 5% minder verkeersslachtoffers.

Met de verdere invoering van een snelheidsbeperking van 30 km/u in verblijfsgebieden wil het stadsbestuur de objectieve en subjectieve verkeersveiligheid van alle weggebruikers, met in het bijzonder de voetgangers en fietsers in de stad, structureel verbeteren. Bovendien beoogt de stad Antwerpen met een lagere, veilige rijsnelheid in woonstraten ook meer gebruiksvriendelijkheid, een betere verstandhouding tussen alle weggebruikers, minder luchtvervuiling en verkeerslawaai, een vlottere doorstroming en minder doorgaand verkeer.

De selectie van ontsluitingswegen (steenwegen, stadswegen en wijkwegen) zoals opgenomen in het besluit 'Mobiliteitsplan - Verbreden en verdiepen', vormt de basis en het uitgangspunt voor de afbakening van wonen verblijfsgebieden. Hier staan het buurtleven en woon- en verblijfskwaliteit centraal. Deze gebieden worden zones 30, waar het STOP-principe van toepassing is (prioriteit gaat naar de meest kwetsbare verkeersdeelnemers, in deze volgorde: Stappers, Trappers, Openbaar vervoer en Privaat gemotoriseerd vervoer).
Buurtwinkels, voorzieningen, pleintjes, zit- en speelplekken, enzovoort moeten aangenaam en veilig te voet of met de fiets bereikt kunnen worden dankzij een fijnmazig netwerk van lokale straten.

Binnen de stedelijke context werd voor deze lokale straten een verdere onderverdeling gemaakt in hoofdstraten, buurtstraten en woonstraten. Hoofdstraten ontsluiten woonbuurten en/of centra en verwerken in principe enkel autoverkeer met herkomst of bestemming binnen de desbetreffende buurt of wijk. Het snelheidsregime is in de regel 30km/u, maar afhankelijk van de plaatsgesteldheid, de functie van de straat voor het openbaar vervoer en de menging of scheiding van fietsverkeer, kan een snelheidsregime van 50km/u gelden.

Het plan van aanpak voorziet een gefaseerde uitrol waarbij maandelijks twee nieuwe of uitbreidingen van zones 30 worden opgestart binnen eenzelfde district. Alle districten komen in alfabetische volgorde aan de beurt.
Concreet betekent dit dat in elk district minimaal twee nieuwe zones 30 per jaar zullen worden geïmplementeerd. A rato van 20 nieuwe zones per jaar zullen alle verblijfsgebieden in de stad Antwerpen tegen medio 2018 op het terrein afgebakend en gereglementeerd zijn als een zone 30.

Op het grondgebied van het district Antwerpen liggen nu volgende vijftien nieuwe of uitbreidingen van zones 30 voor:

Uitbreiding van de bestaande zone 30 "Omgeving Lodewijk De Raetstraat"

De uitbreiding van de bestaande zone 30 "Omgeving Lodewijk De Raetstraat" met de Jan Davidlei en de Max Roosesstraat. De nieuwe zone 30 "Kiel-noord" wordt begrensd door de Emiel Vloorsstraat (hoofdbaan), Sint-Bernardsesteenweg, Hendriklei en de Lageweg.

De nieuwe zone 30 wordt begrensd op basis van en conform de wegenhiërarchie zoals opgenomen in het goedgekeurde stedelijk mobiliteitsplan:

  • de Emiel Vloorsstraat, hoofdbaan, is geselecteerd als 'wijkweg' met een snelheidsregime van 50km/uur.
    Bijgevolg vormt deze weg een logische grens van de zone 30;
  • de Sint-Bernardsesteenweg is geselecteerd als lokale 'hoofdstraat'. Het voorziene snelheidsregime is in de regel 30km/uur, maar afhankelijk van de plaatsgesteldheid, de functie van de straat voor het openbaar vervoer en de menging of scheiding van fietsverkeer, kan gekozen worden voor een snelheidsregime van 50km/uur.
    Voorstel om dit straatsegment niet mee op te nemen in de zone 30 omwille van volgende redenen:
    - dit wegsegment functioneert als hoofdontsluiting van en naar de aanpalende woonwijken;
    - de aanwezigheid van aparte, verhoogde enkelrichtingssfietspaden.
    Bovendien is het Vlaams Gewest hier de wegbeheerder. Het Vlaams Gewest heeft reeds te kennen gegeven geen voorstander te zijn van de invoering van een zone 30 voor de gewestweg;
  • de Hendriklei-Lageweg is in het mobiliteitsplan geselecteerd als lokale 'hoofdstraat'. Het voorziene snelheidsregime is in de regel 30km/uur, maar afhankelijk van de plaatsgesteldheid, de functie van de straat voor het openbaar vervoer en de menging of scheidng van fietsverkeer, kan gekozen worden voor een snelheidsregime van 50km/uur.
    Het bevoegde kabinet heeft bij een eerder voorstel reeds te kennen gegeven om het bestaande snelheidsregime van 50km/uur in de Hendriklei-Lageweg te willen behouden. Deze as wordt dus ook niet opgenomen in de zone 30;
  • alle overige straten in het nieuw afegbakende gebied zijn in het mobiliteitsplan geselecteerd als lokale woonstraten met een gewenst snelheidsregime van 30km/uur en worden bijgevolg opgenomen in de nieuwe zone 30.

Uitbreiding van de bestaande zone 30 "Twee Netenstraat en omgeving"

De nieuwe zone 30 "Omgeving Lange Lobroekstraat" wordt begrensd door de Slachthuislaan, Schijnpoortweg, spoorwegberm, Damplein (inclusief) en de IJzerlaan.

De nieuwe zone 30 wordt begrensd op basis van en conform de wegenhiërarchie zoals opgenomen in het goedgekeurde stedelijk mobiliteitsplan:

  • de as IJzerlaan-Slachthuislaan is geselecteerd als 'steenweg' met een snelheidsregime van 70km/uur. Bijgevolg vormt deze weg een logische grens van de zone 30;
  • de Schijnpoortweg is geselecteerd als lokale 'hoofdstraat'. Het voorziene snelheidsregime is in de regel 30km/uur, maar afhankelijk van de plaatsgesteldheid, de functie van de straat voor het openbaar vervoer en de menging of scheiding van fietsverkeer, kan gekozen worden voor een snelheidsregime van 50km/uur.
    Voorstel om deze straat niet mee op te nemen in de zone 30 omwille van volgende redenen:
    - deze straat functioneert als (hoofd)ontsluiting van en naar de aanpalende woonwijken;
    - de aanwezigheid van aparte, verhoogde enkelrichtingsfietspaden;
  • alle overige straten in het nieuw afgebakende gebied zijn in het mobiliteitsplan geselecteerd als lokale woon- en/of buurtstraten met een gewenst snelheidsregime van 30km/uur en worden bijgevolg opgenomen in de nieuwe zone 30.

De nieuwe zone 30 "Nieuw Zuid", begrensd door de D'Herbouvillekaai, Ledeganckkaai, Van der Sweepstraat, Vlaamsekaai, Nicole van Goethempad (inclusief) en de ring R1/toekomstige Singel

De nieuwe zone 30 wordt begrensd op basis van en conform de wegenhiërarchie zoals opgenomen in het goedgekeurde stedelijk mobiliteitsplan:

  • de Ring R1 is geselecteerd als 'hoofdweg' met een snelheidsregime van 100km/uur. Bijgevolg vormt deze weg een logische grens van de zone 30;
  • de D'Herbouvillekaai - Ledeganckkaai is geselecteerd als 'wijkweg' met een snelheidsregime van 50km/uur. Bijgevolg vormt deze weg een logische grens van de zone 30;
  • het toekomstig profiel van de Van der Sweepstraat is geselecteerd als lokale 'hoofdstraat'. Het voorziene snelheidsregime is in de regel 30km/uur, maar afhankelijk van de plaatsgesteldheid, de functie van de straat voor het openbaar vervoer en de menging of scheiding van fietsverkeer, kan gekozen worden voor een snelheidsregime van 50km/uur.
    Voorstel om deze straat niet mee op te nemen in de zone 30 omwille van volgende redenen:
    - in het toekomstig profiel beschikken fietsers over aparte fietspaden;
    - het vernieuwde profiel zal functioneren als lokale verzamelweg van en naar de zuidelijke kaaiweg;
  • alle overige straten in het nieuw afgebakende gebied zijn in het mobiliteitsplan geselecteerd als lokale woonstraten met een gewenst snelheidsregime van 30km/uur en worden bijgevolg opgenomen in de nieuwe zone 30.

Een nieuwe zone 30 "Omgeving Vondelstraat", afgebakend door de Italiëlei (middenrijbaan), Ellermanstraat, Van de Wervestraat, Van Maerlantstraat, Osystraat en de Franklin Rooseveltplaats

De nieuwe zone 30 wordt begrensd op basis van en conform de wegenhiërarchie zoals opgenomen in het goedgekeurde stedelijk mobiliteitsplan:

  • de Italiëlei (middenrijbaan) is geselecteerd als 'stadsweg' met een snelheidsregime van 50km/uur. Bijgevolg vormt deze weg een logische grens van de zone 30;
  • de Franklin Rooseveltplaats is geselecteerd als 'wijkweg' met een snelheidsregime van 50km/uur. Bijgevolg vormt deze weg een logische grens van de zone 30;
  • de Ellermanstraat en de as Van de Wervestraat-Van Maerlantstraat-Osystraat zijn geselecteerd als lokale 'hoofdstraat'. Het voorziene snelheidsregime is in de regel 30km/uur, maar afhankelijk van de plaatsgesteldheid, de functie van de straat voor het openbaar vervoer en de menging of scheiding van fietsverkeer, kan gekozen worden voor een snelheidsregime van 50km/uur.
    Voorstel om deze straten voorlopig niet mee op te nemen in de zone 30 omwille van de huidige werken aan de Italiëlei;
  • alle overige straten in het nieuw afgebakende gebied zijn in het mobiliteitsplan geselecteerd als lokale woon- en/of buurtstraten met een gewenst snelheidsregime van 30km/uur en worden bijgevolg opgenomen in de nieuwe zone 30.

Een nieuwe zone 30 "Omgeving Hardenvoort" begrensd door de Ijzerlaan, spoorwegberm, Viaduct-Dam (tussen Bredastraat en Damplein inclusief), Hardenvoort (inclusief) en de Noorderlaan

De nieuwe zone 30 wordt begrensd op basis van en conform de wegenhiërarchie zoals opgenomen in het goedgekeurde stedelijk mobiliteitsplan:

  • de IJzerlaan is geselecteerd als 'steenweg' met een snelheidsregime van 70km/uur. Bijgevolg vormt deze weg een logische grens van de zone 30;
  • de Noorderlaan is geselecteerd als 'stadsweg' met een snelheidsregime van 50km/uur. Bijgevolg vormt deze weg een logische grens van de zone 30;
  • de Bredastraat-Viaduct-Dam (tussen Bredastraat en Damplein) is geselecteerd als lokale 'hoofdstraat'. Het voorzien snelheidsregime is in de regel 30km/uur, maar afhankelijk van de plaatsgesteldheid, de functie van de straat voor het openbaar vervoer en de menging of scheiding van fietsverkeer, kan gekozen worden voor een snelheidsregime van 50km/uur.
    Voorstel om deze straten mee op te nemen in de zone 30. 
  • alle overige staten in het nieuw afgebakende gebied zijn in het mobiliteitsplan geselecteerd als lokale woonstraten met een gewenst snelheidsregime van 30km/uur en worden bijgevolg opgenomen in de nieuwe zone 30. De Joossensgang, Driesnellenstraat en Chocoladegang blijven gereglementeerd als woonerf.

Een nieuwe zone 30 "Baron Joostensstraat", afgebakend door de Plantin en Moretuslei en de Van den Nestlei

De nieuwe zone 30 wordt begrensd op basis van en conform de wegenhiërarchie zoals opgenomen in het goedgekeurde stedelijk mobiliteitsplan:

  • de Plantin en Moretuslei is geselecteerd als 'stadsweg' met een snelheidsregime van 50km/uur. Bijgevolg vormt deze een logische grens voor de zone 30;
  • de Van den Nestlei is geselecteerd als 'wijkweg' met een snelheidsregime van 50km/uur. Bijgevolg vormt deze weg een logische grens van de zone 30;
  • de Baron Joostensstraat is in het mobiliteitsplan geselecteerd als lokale woonstraat met een gewenst snelheidsregime van 30mk/uur.
Uitbreiding van de bestaande zone 30 "Omgeving Karveelstraat" begrensd door de Noorderlaan, Groenendaallaan, spoorwegberm en de Tjalkstraat (inclusief)
 
De nieuwe zone 30 wordt begrensd op basis van en conform de wegenhiërarchie zoals opgenomen in het goedgekeurde stedelijk mobiliteitsplan:
  • de Noorderlaan is geselecteerd als 'steenweg' met een snelheidsregime van 50km/uur. Bijgevolg vormt deze weg een logische grens van de zone 30;
  • de Groenendaallaan is geselecteerd als 'stadsweg' met een snelheidsregime van 50km/uur. Bijgevolg vormt deze weg een logische grens van de zone 30;
  • alle overige straten in het nieuw afgebakende gebied zijn in het mobiliteitsplan geselecteerd als lokale woonstraten met een gewenst snelheidsregime van 30km/uur en worden bijgevolg opgenomen in de nieuwe zone 30.
Uitbreiding van de bestaande zone 30 "wijk Rozemaai" met de wijk Schoonbroek. De nieuwe zone 30 "Rozemaai-Schoonbroek" wordt begrensd door de A12, Transcontinentaalweg, Ferdinand Verbiestraat en de Ekersesteenweg
 
De nieuwe zone 30 wordt begrensd op basis van en conform de wegenhiërarchie zoals opgenomen in het goedgekeurde stedelijk mobiliteitsplan:
  • de A12 is geselecteerd als 'hoofdweg' met een snelheidsregime van 120km/uur. Bijgevolg vormt deze weg een logische grens van de zone 30:
  • de Ekersesteenweg is geselecteerd als 'stadsweg' met een snelheidsregime van 70km/uur. Bijgevolg vormt deze weg een logische grens van de zone 30;
  • de as Transcontinentaalweg - Ferdinand Verbieststraat is geselecteerd als lokale 'hoofdstraat'. Het voorziene snelheidsregime is in de regel 30km/uur, maar afhankelijk van de plaatsgesteldheid, de functie van de straat voor het openbaar vervoer en de menging of scheiding van fietsverkeer, kan gekozen worden voor een snelheidsregime van 50km/uur.
    Voorstel om deze straten niet mee op te nemen in de zone 30 omwille van volgende reden:
    - beide straten functioneren als (hoofd)ontsluiting van en naar de aanpalende woonwijken;
  • alle overige straten in het nieuw afgebakende gebied zijn in het mobiliteitsplan geselecteerd als lokale woonstraten met een gewenst snelheidsregime van 30 km/uur en worden bijgevolg opgenomen in de nieuwe zone 30.
Een nieuwe zone 30 "Edisonwijk" begrensd door de A12 en de op- en afrit A12-Leugenberg
 
De nieuwe zone 30 wordt begrensd op basis van en conform de wegenhiërarchie zoals opgenomen in het goedgekeurde stedelijk mobiliteitsplan:
  • de A12 en de op- en afrit Leugenberg is geselecteerd als 'hoofdweg' met een snelheidsregime van 120 en (70) km/uur. Bijgevolg vormt deze weg een logische grens van de zone 30;
  • alle overige straten in het nieuw afgebakende gebied zijn in het mobiliteitsplan geselecteerd als lokale woonstraten met een gewenst snelheidsregime van 30km/uur en worden bijgevolg opgenomen in de nieuwe zone 30.
Een nieuwe zone 30 "Omgeving Brialmontlei" begrensd door de Plantin en Moretuslei, Mercatorstraat, Belgiëlei en de Charlottalei (middenrijbaan)

De nieuwe zone 30 wordt begrensd op basis van en conform de wegenhiërarchie zoals opgenomen in het goedgekeurde stedelijk mobiliteitsplan:
  • de Plantin en Moretuslei is geselecteerd als 'stadsweg' met een snelheidsregime van 50km/uur. Bijgevolg vormt deze een logische grens voor de zone 30;
  • de Mercatorstraat is geselecteerd als 'wijkweg' met een snelheidsregime van 50km/uur. Bijgevolg vormt deze weg een logische grens van de zone 30;
  • de Belgiëlei is geselecteerd als 'wijkweg' met een snelheidsregime van 50km/uur. Bijgevolg vormt deze weg een logische grens van de zone 30;
  • de Charlottalei (middenrijbaan) is geselecteerd als lokale 'hoofdstraat'. Het voorziene snelheidsregime is in de regel 30km/uur, maar afhankelijk van de plaatsgesteldheid, de functie van de straat voor het openbaar vervoer en de menging of scheiding van fietsverkeer, kan gekozen worden voor een snelheidsregime van 50km/uur. Voorstel om deze straat niet mee op te nemen in de zone 30;
  • alle overige straten in het nieuw afgebakende gebied zijn in het mobiliteitsplan geselecteerd als lokale woonstraten met een gewenst snelheidsregime van 30km/uur en worden bijgevolg opgenomen in de nieuwe zone 30.
Een nieuwe zone 30 "Omgeving Louiza-Marialei" begrensd door de Frankrijklei (middenrijbaan), Maria-Theresialei, Rubenslei en de Maria-Henriëttalei

De nieuwe zone 30 wordt begrensd op basis van en conform de wegenhiërarchie zoals opgenomen in het goedgekeurde stedelijk mobiliteitsplan:
  • de Frankrijklei (middenrijbaan) is geselecteerd als 'stadsweg' met een snelheidsregime van 50km/uur. Bijgevolg vormt deze een logische grens voor de zone 30;
  • de Maria-Theresialei, is geselecteerd als lokale 'hoofdstraat'. Het voorziene snelheidsregime is in de regel 30km/uur, maar afhankelijk van de plaatsgesteldheid, de functie van de straat voor het openbaar vervoer en de menging of scheiding van fietsverkeer, kan gekozen worden voor een snelheidsregime van 50km/uur. Voorstel om deze straat niet mee op te nemen in de zone 30;
  • de Rubenslei, is geselecteerd als lokale 'hoofdstraat'. Het voorziene snelheidsregime is in de regel 30km/uur, maar afhankelijk van de plaatsgesteldheid, de functie van de straat voor het openbaar vervoer en de menging of scheiding van fietsverkeer, kan gekozen worden voor een snelheidsregime van 50km/uur. Voorstel om deze straat niet mee op te nemen in de zone 30;
  • de Maria-Henriëttalei, is geselecteerd als 'stadsweg' met een snelheidsregime van 50km/uur. Bijgevolg vormt deze een logische grens voor de zone 30;
  • alle overige straten in het nieuw afgebakende gebied zijn in het mobiliteitsplan geselecteerd als lokale woonstraten met een gewenst snelheidsregime van 30km/uur en worden bijgevolg opgenomen in de nieuwe zone 30.
Uitbreiding van de bestaande zone 30 "Omgeving Centraal Station" met de ventweg van de Frankrijklei. 
 
De nieuwe zone 30 wordt begrensd op basis van en conform de wegenhiërarchie zoals opgenomen in het goedgekeurde stedelijk mobiliteitsplan:
  • de Plantin en Moretuslei is geselecteerd als 'stadsweg' met een snelheidsregime van 50km/uur. Bijgevolg vormt deze een logische grens voor de zone 30;
  • de as Carnotstraat - Koningin Astridplein - Gemeentestraat - Franklin Rooseveltplaats is geselecteerd als 'wijkweg' met een snelheidsregime van 50km/uur. Bijgevolg vormt deze een logische grens voor de zone 30;
  • de Quinten Matsijslei, Maria-Theresialei, Quellinstraat, Van Ertbornstraat, Ommeganckstraat en de Provinciestraat zijn geselecteerd als 'hoofdstraat'. Het beoogde snelheidsregime voor dit type straten is in de regel 30 km/uur, maar afhankelijk van de plaatsgesteldheid, de functie van de straat voor het openbaar vervoer en de menging of scheiding van fietsverkeer, kan een snelheidsregime van 50km/uur gelden. De Ommeganckstraat en de Provinciestraat worden mee opgenomen in de zone 30. De Quinten Matsijslei, de Maria-Theresialei, de Quellinstraat en de Van Ertbornstraat worden niet mee opgenomen in de zone 30;
  • de Frankrijklei (middenrijbaan) is geselecteerd als 'wijkweg' met een snelheidsregime van 50km/uur. Bijgevolg vormt deze een logische grens voor de zone 30;
  • alle overige straten in het nieuw afgebakende gebied zijn in het mobiliteitsplan geselecteerd als lokale woonstraten met een gewenst snelheidsregime van 30km/uur en worden bijgevolg opgenomen in de nieuwe zone 30.
Een nieuwe zone 30 "Wijk Schoonbroek" begrensd door de Kloosterstraat, Bilderdijkstraat, Schoonbroek, Sprangweelstraat, Groot Hagelkruis, Transcontinentaalweg en de A-12.
 
De nieuwe zone 30 wordt begrensd op basis van en conform de wegenhiërarchie zoals opgenomen in het goedgekeurde stedelijk mobiliteitsplan:
  • de A12 is geselecteerd als 'hoofdweg' met een snelheidsregime van 120 en (70) km/uur. Bijgevolg vormt deze weg een logische grens van de zone 30;
  • de Kloosterstraat (tussen Leugenberg en Boerendijk) is geselecteerd als ‘wijkweg’ met een snelheidsregime van 70km/u. Bijgevolg vormt deze weg een logische grens van de zone 30;
  • De Transcontinentaalweg-Groot Hagelkruis is geselecteerd als lokale 'hoofdstraat'. Het voorziene snelheidsregime is in de regel 30km/uur, maar afhankelijk van de plaatsgesteldheid, de functie van de straat voor het openbaar vervoer en de menging of scheiding van fietsverkeer, kan gekozen worden voor een snelheidsregime van 50km/uur. Voorstel om deze straat niet mee op te nemen in de zone 30 omwille van volgende redenen:
    - deze straat functioneert als (hoofd)ontsluiting van en naar de aanpalende woonwijken;
    - aparte fietsinfrastructuur;
    - weinig of geen erfaansluitingen.
  • de as Bilderdijkstraat-Schoonbroek-Sprangweelstraat is in het stedelijk mobiliteitsplan geselecteerd als lokale buurstraat, met daaraan gekoppeld een veilige maximale wenssnelheid van 30km/u. Op advies van de districtsraad van Ekeren en KF blijft de maximumsnelheid 50km/u omdat dit een doorgangsweg is, het regime zo aansluit bij dat van Boerendijk en de zone 30 omwille van het profiel van de weg niet kan gehandhaafd worden.
  • alle overige straten in het nieuw afgebakende gebied zijn in het mobiliteitsplan geselecteerd als lokale woonstraten met een gewenst snelheidsregime van 30 km/uur en worden bijgevolg opgenomen in de nieuwe zone 30.

Aan de adviezen van het Onderwijsbeleid en de De Lijn Antwerpen wordt gevolg gegeven.

In straten met een te breed wegprofiel en in de schoolomgevingen, opgenomen in deze zone 30, worden infrastructurele maatregelen genomen om het beoogde snelheidsregime af te dwingen.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

In zitting van 29 januari 2013 (jaarnummer 35) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2013 - 2018 goed.
Onder resolutie 124 geeft het stadsbestuur aan om sterk te willen inzetten op verkeersveiligheid en te streven naar 'nul' verkeersslachtoffers. 'Voor dit stadsbestuur is ieder verkeersslachtoffer één te veel.' In functie daarvan wil het stadsbestuur geleidelijk 'zones 30' invoeren in alle woongebieden die binnen de structurerende verkeersassen liggen.

In zitting van 23 september 2013 (jaarnummer 497) keurde de gemeenteraad het 'Verkeersveiligheidsplan - Basisplan 2013-2018' goed. De geleidelijke invoering van een zone 30 in de woongebieden tussen de grote verkeersassen is hierin opgenomen als één van de vele actiepunten. In de straten waar een lagere maximumsnelheid geldt, wordt het algemene beeld aangepast met drempels, asverschuivingen en andere vertragende maatregelen.

In zitting van 12 december 2014 (jaarnummer 12674) keurde het college het plan van aanpak goed voor de verdere invoering van zones 30 in de woongebieden die tussen de grote verkeersassen liggen.

In zitting van 2 maart 2015 (jaarnummer 113) keurde de gemeenteraad het mobiliteitsplan voor de stad Antwerpen goed. In dit besluit schrijft de stad Antwerpen haar visie en strategie neer voor een actief, veilig en bereikbaar Antwerpen. Onder de noemer 'Speerpunten' worden acties opgesomd waaraan het stadsbestuur de komende jaren zal werken op het eigen grondgebied en binnen de eigen bevoegdheden. Eén van die 'Speerpunten' is het versneld uitrollen van grote, aaneengesloten zone 30-woonlobben in woonwijken.

Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 schoolomgeving in het district Antwerpen werd goedgekeurd in de collegezitting van 21 november 2014 (jaarnummer 11935). Dit aanvullend reglement zal in een later stadium worden aangepast.

Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in het district Antwerpen werd goedgekeurd in de collegezitting van 2 maart 2018 (jaarnummer 1924). Dit aanvullend reglement wordt nu aangepast. Op het grondgebied van het district Antwerpen liggen nu twaalf nieuwe of uitbreidingen van zones 30 voor.

De naamgeving zone 30 "Omgeving Jacob Jordaensstraat" wordt gewijzigd in zone 30 "Stadspark Zuid". Dit is een duidelijkere situering.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Adviezen

De Lijn Antwerpen, advies van 17 juli 2018 Gunstig onder voorwaarden

De Lijn Antwerpen meldt: "Wij kunnen akkoord gaan met het implementeren van een zone 30 op voorwaarde dat bus-bus als maategevend voertuig genomen wordt en dat alle maatregelen steeds bus vriendelijk zijn."

CS - Cultuur, Sport, Jeugd en Onderwijs, advies van 30 mei 2018 Gunstig onder voorwaarden

Onderwijsbeleid meldt: "Onderwijsbeleid / onderwijs en verkeer geeft positief advies met aandacht dat naast een zone 30 (via signalisatie) er ook infrastructureel maatregelen worden genomen om de snelheid afdwingbaar te maken. Voornamelijk op die plaatsen waar zich de in- en uitgangen van scholen bevinden."

 

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SAN02 - Het publiek domein in het district is strategisch ingevuld en kwaliteitsvol voor alle bewoners en bezoekers
1SAN0201 - Het publiek domein is kwaliteitsvol, duurzaam en veilig ingericht
1SAN020101 - Straten, pleinen, voet- en fietspaden zijn veilig, efficiënt en volgens duidelijke criteria (her)aangelegd

Besluit

De districtsraad Antwerpen keurt met 22 stemmen voor en 7 onthoudingen het volgende besluit goed.

Voor: Vanlommel Dirk, Stallaert Lieve, Van den Borne Tom, Verstraeten Regina, Braeckmans Jan, Peeters Nadine, Amaliki Karima, Vandecasteele Raphaël, Deckers Filip, Andree Norman, Cordy Paul, Leung Steve, Wuyts Marita, Van der Vloet Jan, Markowitz Samuel, Wuyts Christophe, Van Winkel Cordula, Germeys Pieter, Struyf Paul, De Wilde Nicolas, Boeckmans Adrjen, Laenens Marco

Onthouding: van Craenenbroeck Lutgard, Anseeuw Chris, Scheck Tatjana, De Brie Paula, Kruyniers Jan, Beck Theo, Geerts Anton

De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in het district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 2 maart 2018 (jaarnummer 1924).
 
Dit op voorwaarde dat voor de nieuwe zone 30 "Wijk Schoonbroek"(begrensd door de Kloosterstraat, Bilderdijkstraat, Schoonbroek, Sprangweelstraat, Groot Hagelkruis, Transcontinentaalweg en de A-12) ook de as Bilderdijkstraat-Schoonbroek-Sprangweelstraat op 30 km per uur wordt gebracht.
 
De uitbreiding van de zones 30 moet begeleid worden door een sensibiliserings- en informatiecampagne zodat inwoners en bezoekers op de hoogte zijn van de nieuwe regeling tot zones 30.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20180129_Edisonwijk.pdf
  • 20180129_Kielnoord.pdf
  • 20180129_RozemaaiSchoonbroek.pdf
  • 20180316_NieuwZuid.pdf
  • 20180316_OmgevingBrialmontlei.pdf
  • 20180316_OmgevingKarveelstraat.pdf
  • 20180409_BaronJoostensstraat.pdf
  • 20180409_OmgevingCentraalStation.pdf
  • 20180409_OmgevingLouizaMarialei.pdf
  • 20180409_OmgevingVondelstraat.pdf
  • 20180129_OmgevingHardenvoort.pdf
  • 20180129_OmgevingLLobroekstraat.pdf
  • 20180821_AVR_zones_30_artikels.pdf
  • 20180409_Binnenstad.pdf
  • 20180409_StadsparkZuid.pdf
  • 20180820_wijkSchoonbroek.pdf