Terug

2018_DRAN_00218 - District Antwerpen. Blancefloerlaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Antwerpen
ma 17/12/2018 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marco Laenens, voorzitter districtsraad; Chris Anseeuw, districtsraadslid; Anne Poppe, districtsraadslid; Lieve Stallaert, districtsschepen; Tatjana Scheck, districtsraadslid; Paula De Brie, districtsraadslid; Nick De Wilde, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Dirk Vanlommel, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Sener Ugurlu, districtsraadslid; Karima Amaliki, districtsraadslid; Marita Wuyts, districtsraadslid; Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Jan van der Vloet, districtsraadslid; Cordula Van Winkel, districtsschepen; Tom Van den Borne, districtsschepen; Anton Geerts, districtsraadslid; Jan Kruyniers, districtsraadslid; Regina Verstraeten, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck, districtsraadslid; Paul Struyf, districtsraadslid; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Jan Braeckmans, districtsraadslid; Theo Beck, districtsraadslid; Filip Deckers, districtsraadslid; Raphaël Vandecasteele, districtsraadslid; Frans-Pieter Germeys, districtsraadslid; Norman Andree, districtsraadslid; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Morad Ramachi, districtsraadslid; Sandy Neel, districtsraadslid; Hoi Lung Leung, districtsraadslid

Verontschuldigd

Ilona Van Looy, districtsraadslid

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marco Laenens, voorzitter districtsraad
2018_DRAN_00218 - District Antwerpen. Blancefloerlaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2018_DRAN_00218 - District Antwerpen. Blancefloerlaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Aanleiding en context

De Blancefloerlaan in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen, uitgezonderd voor het deel tussen de afrit autosnelweg en de grens met Zwijndrecht waarvan de verkeerssignalisatie, uitgezonderd het parkeren, geregeld wordt door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 13 januari 2017 (jaarnummer 347);
  • maakt deel uit van de wijk "Linkeroever" waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton;
  • geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd "zone Linkeroever" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.

Naar aanleiding van een plaatsbezoek wordt het huidige reglement aangepast.

Op 6 januari 2017 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Blancefloerlaan om een parkeerplaats, voorbehouden voor personen met een handicap, in te richten in de nabijheid van de woning.

Op vraag van het district wordt ter hoogte van de sorteerstraat een parkeerverbod voorzien, het stilstaan- en parkeerverbod wordt vervangen door een parkeerverbod.

De fietspaden werden vernieuwd, in het gedeelte tussen de afrit van de snelweg en de Halewijnlaan worden bromfietsen toegelaten.

Het college keurde op 26 januari 2018 (jaarnummer 747) de proefopstelling voor de "locaties taxistandplaatsen op P+R" goed. Deze proefopstelling werd geëvalueerd en wordt nu bestendigd.

De huidige verkeersborden F1 (begin van een bebouwde kom) zijn niet meer in overeenstemming met de huidige toestand qua bebouwing. Door aanbouw van de wijk Regatta is de bebouwde kom verplaatst en wordt de F1 tot voor de toegangswegen van deze wijk geplaatst.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • invoeren parkeerverbod ter hoogte van de sorteerstraat in de ventweg 50m voor het kruispunt met de Edmond de Coussemakerstraat (artikel 8);
  • inrichten van een parkeerplaats, voorbehouden voor personen met een handicap, ter hoogte van nummer 34 (artikel 10).
    Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende in de Blancefloerlaan op nummer 34, voldoet aan de voorwaarden.;
  • de signalisatie om de bebouwde kom aan te geven, wordt verplaatst (artikel 12);
  • in het gedeelte tussen de afrit van de snelweg en de Halewijnlaan worden bromfietsen toegelaten, dit naar aanleiding van de vernieuwing van de fietspaden;
  • in samenspraak met APTU worden drie taxistandplaatsen definitief ingericht op de P+R ter hoogte van Regatta. Op 25 juni 2018 adviseerde de Antwerpse Provinciale Taxi Uni (APTU) de proefopstelling gunstig.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2014 (jaarnummer 750) waarbij de statuten van GAPA AGB werden goedgekeurd;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 25 september 2018 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SAN02 - Het publiek domein in het district is strategisch ingevuld en kwaliteitsvol voor alle bewoners en bezoekers
1SAN0201 - Het publiek domein is kwaliteitsvol, duurzaam en veilig ingericht
1SAN020101 - Straten, pleinen, voet- en fietspaden zijn veilig, efficiënt en volgens duidelijke criteria (her)aangelegd

Besluit

De districtsraad Antwerpen keurt met 26 stemmen voor en 4 onthoudingen het volgende besluit goed.

Voor: van Craenenbroeck Lutgard, Cordy Paul, Stallaert Lieve, Van der Vloet Jan, Poppe Anne, Verstraeten Regina, Boeckmans Adrjen, Van Winkel Cordula, Andree Norman, Germeys Pieter, Struyf Paul, Laenens Marco, Vanlommel Dirk, Van den Borne Tom, Geerts Anton, Anseeuw Chris, Scheck Tatjana, De Brie Paula, Ugurlu Sener, Kruyniers Jan, Deckers Filip, Beck Theo, De Wilde Nicolas, Wuyts Marita, Braeckmans Jan, Markowitz Samuel

Onthouding: Vandecasteele Raphaël, Amaliki Karima, Wuyts Christophe, Peeters Nadine

De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Blancefloerlaan in het district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het  college van 13 januari 2017 (jaarnummer 347) op voorwaarde dat:
 

1 Om zwaar sluipverkeer (vrachtwagens) in de woonwijk te vermijden, alsook om te voorkomen dat 10 tonners parkeren op de nieuw aangelegde parkeerplaatsen, dient er ons inziens een verbodsbord (uitgezonderd plaatselijk verkeer) voor zwaar verkeer aan de afslag van de autostrade, t.h.v. de Charles de Costerlaan/Halewijnlaan en t.h.v. de Beatrijslaan/Galgenweellaan voorzien te worden.

2 De nieuw aangelegde fietspaden zijn enkelrichting fietspaden, daar al de commerciële centra op de Blancefloerlaan zijde Galgenweel gelegen zijn, wordt dit fietspad toch in twee richtingsfietspad gebruikt, daarmede is het wenselijk dat hier op toegezien wordt.

3 Aan de verkeerslichten op de Blancefloerlaan t.h.v. De GvA is er een zeer hoge wachttijd voor de voertuigen die komen van de Blancefloerlaan richting kruispunt GvA. Om sluipverkeer (komende van Zwijndrecht) te voorkomen en filevorming op de oprit te vermijden, de filevorming op de Blancefloerlaan te voorkomen en de lange wachttijden aan het verkeerslicht te beperken, willen wij vragen om de wachttijd (rood licht) aan te passen.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20180821_AVR.pdf
  • 20180821_plan1.pdf
  • 20180821_plan2.pdf
  • 20180821_plan3.pdf
  • 20180821_plan4.pdf
  • 20180821_plan5.pdf
  • 20180821_plan6.pdf
  • 20180821_plan7.pdf
  • 20180821_plan8.pdf
  • 20180821_plan9.pdf