Artikel 285 van het Gemeentedecreet bepaalt dat de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid heeft voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
In het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA) wordt de opmaak van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Contactzone Noorderlaan' voorgesteld. Er wordt geadviseerd om het zuidelijk deel van het gebied tussen Noorderlaan en Vosseschijnstraat te voorzien voor de optimalisatie van de grootschalige detailhandel en grootstedelijke voorzieningen en het noordelijk deel te behouden voor KMO en havengerelateerde functies.
Op 27 mei 2016 (jaarnummer 4220) keurde het college de richtnota van het RUP goed.
Op 20 juni 2016 (jaarnummer 135) gaf de districtsraad Antwerpen gunstig advies op de richtnota.
Op 2 december 2016 (jaarnummer 10524) keurde het college de kennisgevingsnota voor het plan-MER goed.
Volgende basisprincipes werden in de richtnota en kennisgevingsnota voor het plangebied opgenomen:
Op 20 juli 2018 (jaarnummer 6379) nam het college kennis van het voorontwerp-RUP.
Op 9 november 2018 werd het plan-MER goedgekeurd door de dienst milieueffectenrapportagebeheer van het Vlaams departement Leefmilieu, natuur en energie.
Er is advies gevraagd over het voorontwerp-RUP aan de districtsraad van Antwerpen. Het districtscollege besliste op 1 oktober 2018 (jaarnummer 688) om het punt te verdagen.
Het plangebied van RUP Contactzone Noorderlaan ligt op de grens tussen de stad en de haven. Het gebied ligt ten noorden van het Straatsburgdok, tussen de Noorderlaan, de Groenendaallaan, de Vosseschijnstraat en de Korte Wielenstraat.
De opdracht voor dit RUP is om binnen de bestaande beleidscontext een ruimtelijke structuur op te zetten die de ambities voor de contactzone Noorderlaan mogelijk maakt en waarbij de structuur een stabiel kader vormt waarin de wijzigingen in programma worden opvangen.
Er worden 4 deelzones afgebakend op het grafisch plan:
In alle zones van het plangebied behoort gemengde bedrijvigheid tot de toegelaten hoofdbestemmingen. In alle zones zijn bovendien gemeenschapsvoorzieningen en stadslandbouw mogelijk. Enkel in zones Ge1 en Ge2 worden de toegelaten hoofdbestemmingen verder uitgebreid met grootschalige leisure, socio-culturele activiteiten, en aanvullende reca.
Detailhandel is enkel mogelijk in de ‘zone voor Gemengde Functies’ Ge2. Het betreft grootschalige detailhandel met per unit minimum 2000 m² bruto vloeroppervlakte én minimum 1500 m² netto handelsoppervlakte, waarbij slechts specifieke categorieën en branches worden toegelaten. In de zone Ge2-deelzone A is grootschalige retail begrensd tot de huidige aanwezige m² retail. In de zone Ge2-deelzone C is grootschalige retail begrensd tot maximaal 15.000 m² bruto vloeroppervlakte.
De bouwvrije stroken zijn dwarse linken met een bouwvrije breedte van respectievelijk 50 meter voor de drie zuidelijke linken, en 20 meter voor de meest noordelijke link. Deze stroken kunnen gedeeltelijk ingericht worden in functie van parkeren indien gekoppeld aan de realisatie van een beeldbepalende groenstructuur.
Plan-MER
In het kader van de wettelijke verplichting werd voor het RUP Contactzone Noorderlaan een plan-MER opgesteld waarin de milieueffecten van het plan werden onderzocht. Op 22 oktober 2018 werd het plan-MER ingediend bij de dienst MER.
Volgende onderzoeksvragen werden geformuleerd over het aspect van de ruimtelijke structuur:
De onderzoeksvragen met betrekking tot het programma werden als volgt geformuleerd:
In het plan-MER werd voor het plangebied geopteerd om maximaal vanuit de bestaande invulling en de huidige aanwezige functies te vertrekken. Verder werd een bijkomend programma aan grootschalige detailhandel van 20.000 m² bruto vloeroppervlakte onderzocht. Het plan-MER beschouwt dit basisprogramma (de bestaande invulling + een bijkomend programma aan grootschalige detailhandel van 20.000 m² bruto vloeroppervlakte) niet als een vaststaand gegeven, maar eerder als een werkhypothese van waaruit de concrete randvoorwaarden en vrijheidsgraden voor het plan bepaald worden.
Voor de bijkomende oppervlakte aan grootschalige detailhandel werden twee mogelijke projectlocaties in beschouwing genomen, die afzonderlijk of gebundeld in aanmerking komen:
Besluit dienst MER
Op 9 november 2018 werd het plan-MER goedgekeurd door de dienst MER.
Uit de ruimtelijke veiligheidsscreening blijkt dat de mogelijkheden van de nabijgelegen Seveso-bedrijven niet worden gehypothekeerd door het RUP. De aandachtspunten met betrekking tot ruimtelijke veiligheid worden desalniettemin in de toelichtingsnota aangevuld. Uit de screening blijkt tevens dat het programma dat voorzien wordt in het RUP geen impact heeft op vlak van ruimtelijke veiligheid indien er geen Seveso-inrichtingen worden toegelaten binnen het plangebied zelf. Het niet toestaan van Seveso-inrichtingen is verankerd in de voorschriften.
Waterparagraaf
Voor dit plan werd de watertoets onderzocht in het plan-MER.
Het plangebied zelf betreft geen effectief overstromingsgevoelig gebied (cf Watertoetskaart 2017). Effectief overstromingsgevoelige en recent overstroomde gebieden bevinden zich meer naar het oosten in de vallei van het Groot Schijn. Vanuit de milieubeoordeling van het plan worden geen aanzienlijk negatieve of negatieve milieueffecten verwacht. Er worden op planniveau dan ook geen dwingende milderende maatregelen opgelegd. Een duurzame benadering van het plan veronderstelt wel dat het aspect water en de haalbaarheid van infiltratiemogelijkheden integraal deel uitmaken van het ontwerp. Mogelijkheden tot infiltratie kunnen zowel in de groene corridor geboden worden als ter hoogte van de dwarse verbindingen, maar ook elders in het gebied moet maximaal ingezet worden op infiltratie. Er wordt gesteld dat bij de beoogde maximalisatie van infiltratie rekening moet gehouden worden met de risico’s naar verspreiding van aanwezige bodem- en grondwaterverontreinigingen in het gebied. Dit heeft voornamelijk implicaties naar het projectniveau
Planbaten
In de toelichtingsnota is opgenomen dat in het RUP geen bestemmingswijzigingen voorkomen die planbaten kunnen doen ontstaan voor percelen eigendom van de stad Anwerpen en/of dochters.
Artikel 2.2.18 en volgende van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) die de procedure vastleggen voor de opmaak van een RUP.
Stap | Datum |
collegebeslissing: richtnota | 27 mei 2016 |
districtsraad: advies richtnota | 20 juni 2016 |
collegebeslissing: kennisneming voorontwerp-RUP | 20 juli 2018 |
districtsraad: advies voorontwerp | 17 december 2018 |
collegebeslissing: voorstel aan gemeenteraad om ontwerp-RUP voorlopig vast te stellen | |
gemeenteraad: voorlopige vaststelling ontwerp-RUP | |
openbaar onderzoek | |
GECORO advies | |
gemeenteraad: definitieve vaststelling/goedkeuring |
De districtsraad Antwerpen keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad geeft negatief advies op het voorontwerp voor het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Contactzone Noorderlaan, district Antwerpen. Tenzij effectief het voorgaande advies van de districtsraad ter harte wordt genomen:
En tenzij de inrichting van de omgeving kwalitatief en groen wordt ingevuld.