Terug

2019_DRAN_00002 - District Antwerpen. Charlottalei - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Antwerpen
ma 17/12/2018 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marco Laenens, voorzitter districtsraad; Chris Anseeuw, districtsraadslid; Anne Poppe, districtsraadslid; Lieve Stallaert, districtsschepen; Tatjana Scheck, districtsraadslid; Paula De Brie, districtsraadslid; Nick De Wilde, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Dirk Vanlommel, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Sener Ugurlu, districtsraadslid; Karima Amaliki, districtsraadslid; Marita Wuyts, districtsraadslid; Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Jan van der Vloet, districtsraadslid; Cordula Van Winkel, districtsschepen; Tom Van den Borne, districtsschepen; Anton Geerts, districtsraadslid; Jan Kruyniers, districtsraadslid; Regina Verstraeten, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck, districtsraadslid; Paul Struyf, districtsraadslid; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Jan Braeckmans, districtsraadslid; Theo Beck, districtsraadslid; Filip Deckers, districtsraadslid; Raphaël Vandecasteele, districtsraadslid; Frans-Pieter Germeys, districtsraadslid; Norman Andree, districtsraadslid; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Morad Ramachi, districtsraadslid; Sandy Neel, districtsraadslid; Hoi Lung Leung, districtsraadslid

Verontschuldigd

Ilona Van Looy, districtsraadslid

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marco Laenens, voorzitter districtsraad
2019_DRAN_00002 - District Antwerpen. Charlottalei - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2019_DRAN_00002 - District Antwerpen. Charlottalei - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • met de heraanleg, werden verhoogde inrichtingen aangelegd in de ventwegen en aan de toe- en uitgangen tot deze ventwegen. Ook werden de parkeerzones duidelijk afgebakend door voetpaduitstulpingen. Op de hoofdbaan, ter hoogte van de Consciencestraat werd een middeneiland voorzien, zodat voetgangers zich veilig kunnen opstellen en in twee tijden kunnen oversteken. 
  • het fietsen tegen de rijrichting op de ventwegen wordt toegelaten (artikel 2);
  • inrichten van een laad- en loszone vanaf de Consciencestraat tot halverwege het nummer 42.
    Onderzoek heeft uitgewezen dat er nood is aan een laad- loszone, zodat de doorstroming van het verkeer op de ventweg gewaarborgd blijft (artikel 5);
  • de laad- en loszone op het voetpad ter hoogte van de nummers 43-49 wordt gereglementeerd (artikel 10).

De parkeerbalans nam na de heraanleg af met 24 parkeerplaatsen.
Door het inrichten van een laad- en loszone ter hoogte van de Consciencestraat, verdwijnen er drie parkeerplaatsen van maandag tot en met vrijdag, van 9:00 tot 18:00 uur.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Charlottalei in het district Antwerpen: 

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 5 maart 2012 (jaarnummer 80);
  • maakt gedeeltelijk deel uit van een twee goedgekeurde zones 30, gekend als "Stadspark Zuid" en "Omgeving Brialmontlei";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.
De Charlottalei werd heraangelegd.
Op 1 oktober 2018 werd een aanvraag ingediend om een laad- en loszone in te richten ten behoeve van handelaars.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 6 december 2018 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SAN02 - Het publiek domein in het district is strategisch ingevuld en kwaliteitsvol voor alle bewoners en bezoekers
1SAN0201 - Het publiek domein is kwaliteitsvol, duurzaam en veilig ingericht
1SAN020101 - Straten, pleinen, voet- en fietspaden zijn veilig, efficiënt en volgens duidelijke criteria (her)aangelegd

Besluit

De districtsraad Antwerpen keurt eenparig het volgende besluit goed.

De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Charlottalei in het district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 5 maart 2012 (jaarnummer 80).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen