De plaatsing van het kunstwerk 'Ultra Eczema 100' wordt gefinancierd met werkingsmiddelen op de begroting van vzw Antwerpen Kunstenstad.
Artikel 285 van het Gemeentedecreet: de districtsraad heeft een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
In oktober 2015 organiseerde het Middelheimmuseum de tentoonstelling Pom' po pon po pon pon pom pon. In deze groepstentoonstelling werd het werk 'Ultra Eczema 100 'van Dennis Tyfus getoond. De aankoop van het dit kunstwerk in 2017, werd op zitting van 8 september 2017 door het college goedgekeurd (jaarnummer 7777).
Van zaterdag 27 oktober 2018 tot zondag 17 maart 2019 organiseert het Middelheimmuseum de najaarstentoonstelling My Niece's Pierced Knees, een solotentoonstelling van Dennis Tyfus.
Naar aanleiding van de najaarstentoonstelling My Niece's Pierced Knees wordt het werk 'Ultra Eczema 100', een object uit de museumcollectie, permanent opgesteld op het kruispunt van de Beukenlaan met de Middelheimlaan.
Dennis Tyfus, pseudoniem van Dennis Faes (Antwerpen, 1979), is een beeldend kunstenaar, radiomaker, grafisch vormgever, muzikant en uitgever. Hij woont en werkt in Antwerpen.
Al 15 jaar krijgt de praktijk van Dennis Tyfus onder meer zijn uiting in het label Ultra Eczema (UE). Hieronder vallen edities (vinyl, publicaties en dergelijke), een paar honderd flyers en posters, talrijke boekjes, T-shirts, video-opnames van UE-avonden en verscheidene uitgegeven audio-opnames. UE is een opeenvolging van catalogusnummers, een lineaire nummering van een artistieke praktijk die de verschillende activiteiten van Dennis Tyfus aaneenknoopt. Zo is het meer dan een label in de traditionele zin van het woord. Bovendien bevindt niet elk werk of elke activiteit van Tyfus zich onder Ultra Eczema, maar bijna altijd is er wel één of andere release aan verbonden.
UE trekt een lijn dwars doorheen de verscheidenheid aan activiteiten: of het nu een tentoonstelling van eigen beeldend werk, de organisatie van een concert, het ontwerpen van een flyer of het maken van radioprogramma Tyfustijd op Radio Centraal betreft - al dan niet in nauwe samenwerking met andere kunstenaars uit binnen- en buitenland.
In de opeenvolging ontbreekt nummer 100: dat is een pijl, die de kunstenaar als werk wil tonen en die tegelijk een verwijzing is naar de opeenvolging van alle andere nummers.
Met werk als Pijl zoekt Tyfus de grenzen op met de publieke ruimte. De spanning tussen publieke ruimte en museumruimte is wat de kunstenaar intrigeert. Hij wil toevallige voorbijgangers graag laten geloven dat het geen kunst is, ze op een dwaalspoor zetten. Het 'standaard' uiterlijk van Pijl maakt dat het werk als het ware opgaat in zijn context en dat mensen het werk moeten ontdekken om het te begrijpen.
Technische gegevens van het kunstwerk:
De lokale politie Antwerpen en de bedrijfseenheid stadsontwikkeling/mobiliteit adviseerden gunstig voor de plaatsing.
De districtsraad Antwerpen keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad van Antwerpen adviseert gunstig voor de locatie van het kunstobject 'Ultra Eczema 100' op de Beukenlaan, tegenover de Middelheimlaan.