Terug

2018_DRDE_00088 - Vaartdijk (Zuidelijke kadeweg). Wegeniswerken. SWOU11919 - Definitief ontwerp. Mobiliteitsvoorwaarden - Kennisneming

districtsraad Deurne
do 20/09/2018 - 20:00 Districtshuis Deurne
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Peter Wouters, voorzitter districtsraad; Tjerk Sekeris, districtsvoorzitter; Freddy Lorent, districtsschepen; Ariane Van Dooren, districtsschepen; Elke Brydenbach, districtsschepen; Karen Maes, districtsschepen; Walter Verbruggen, districtsraadslid; Marina Rothmayer, districtsraadslid; Guy Dirckx, districtsraadslid; René De Preter, districtsraadslid; Frank Geudens, districtsraadslid; Jan Van Wesembeeck, districtsraadslid; Peggy Pooters, districtsraadslid; Philip Van Acker, districtsraadslid; Linda Van Eester, districtsraadslid; Freya Van Alsenoy, districtsraadslid; Maarten Goetstouwers, districtsraadslid; Elsa Jacobs, districtsraadslid; Bruno Denys, districtsraadslid; Kristof Vissers, districtsraadslid; Josephus Braam, districtsraadslid; Bart Ostyn, districtsraadslid; Irena Torfs, districtsraadslid; Erwin Eestermans, districtssecretaris

Afwezig

Wendy van Dorst, districtsraadslid; Arfan Saber, districtsraadslid; Bart De Vos, districtsraadslid; Koen Maes, districtsraadslid; Raymond Van de Wouwer, districtsraadslid

Verontschuldigd

Oussama El Aboussi, districtsraadslid; Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris

Secretaris

Erwin Eestermans, districtssecretaris

Voorzitter

Peter Wouters, voorzitter districtsraad
2018_DRDE_00088 - Vaartdijk (Zuidelijke kadeweg). Wegeniswerken. SWOU11919 - Definitief ontwerp. Mobiliteitsvoorwaarden - Kennisneming 2018_DRDE_00088 - Vaartdijk (Zuidelijke kadeweg). Wegeniswerken. SWOU11919 - Definitief ontwerp. Mobiliteitsvoorwaarden - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 1SMB040204.

Regelgeving: bevoegdheid

Nieuwe ontwikkelingen (nieuw openbaar domein) en mobiliteitsvoorwaarden zijn een bevoegdheid van het college.

Aanleiding en context

fase actie datum jaarnummer
Kaderplan Albertkanaal Antwerpen-Schoten-Wijnegem Actieplan goedkeuring college 27 februari 2015 1653
Definitief ontwerp en mobiliteitsvoorwaarden goedkeuring college 6 juli 2018 6371

Het actieplan 'Kaderplan Albertkanaal: Antwerpen-Schoten-Wijnegem' werd door het college goedgekeurd op 27 februari 2015 (jaarnummer 1653). De realisatie van de zuidelijke kadeweg staat hierin opgenomen onder actie 28. Het college wenst nu de zuidelijke kadeweg aan te leggen als industriehoofdstraat. Zo ontstaat de mogelijkheid om vrachtverkeer te weren uit de Tweemontstraat die in het mobiliteitsplan de categorie van buurtstraat heeft.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een definitief ontwerp en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.

Het college keurde het definitief ontwerp goed op 6 juli 2018 (jaarnummer 6371).

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het definitief ontwerp ter kennisneming voor.

Argumentatie

Inleiding

In het actieplan 'Kaderplan Albertkanaal: Antwerpen-Schoten-Wijnegem' werd het principe vastgelegd om een nieuwe weg aan te leggen naast de zuidelijke oever langs het Albertkanaal tussen de Burgemeester Gabriël Theunisbrug en de Azijnbrug in Deurne. In het actieplan 'Kaderplan Albertkanaal: Antwerpen-Schoten-Wijnegem' werd de realisatie van de weg opgenomen. Het college wenst de zuidelijke kadeweg aan te leggen. Zo ontstaat de mogelijkheid om de bedrijvigheid aan de Tweemontstraat hierlangs te ontsluiten en zo vrachtverkeer te weren uit de Tweemontstraat.

Analyse

Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.

Momenteel is geen doorgaande weg aanwezig langsheen het Albertkanaal in het projectgebied. De ontsluiting van de bedrijvenzone tussen de Tweemontstraat en het Albertkanaal verloopt via de Tweemontstraat.

De Tweemontstraat is in het mobiliteitsplan aangeduid als buurtstraat en als wijkroute voor fietsers. De aanwezigheid van bedrijvigheid zorgt voor een groot aandeel vrachtverkeer in de straat. In een buurtstraat die ook een functie heeft als fietsroute is dit vrachtverkeer niet gewenst in functie van leefbaarheid en veiligheid, zeker voor fietsers. De zuidelijke kadeweg is dan ook opgenomen in het mobiliteitsplan en aangeduid als industriehoofdstraat.

In het kader van de verbredingswerken Albertkanaal zal de kademuur tussen de Burgemeester Gabriël Theunisbrug en de zwaaikom landinwaarts opschuiven. De nieuwe ligging van de kademuur is dan ook een randvoorwaarde voor inplanting van de zuidelijke kadeweg.

Ter hoogte van de Burgemeester Gabriël Theunisbrug is een aansluiting van de zuidelijke kadeweg onder de brug opgenomen in de plannen voor heraanleg. Deze zijn reeds vergund en de werken aan de brug worden vanaf najaar 2018 uitgevoerd.

Algemene randvoorwaarden

De brandweer geeft als randvoorwaarde op dat het jaagpad langsheen het Albertkanaal toegankelijk moet zijn voor hulpdiensten ter hoogte van de aansluiting met de Azijnbrug. Hiervoor dient een (semi-) verharde zone voorzien te worden tussen de rijweg en het jaagpad. Ter hoogte van de Burgemeester Gabriël Theunisbrug is deze aansluiting reeds voorzien in de betreffende plannen. Ook moeten de nieuwe inritten van de bedrijven voldoende gedimensioneerd zijn zodat brandweerwagens in- en uit kunnen rijden.

Mobiliteitsvoorwaarden 

  • Snelheid 50km/u;
  • Fietsers gescheiden op jaagpad;
  • Geen parkeren.

Definitief ontwerp

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte na ontwerpend onderzoek een definitief ontwerp op waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden.

De zuidelijke kadeweg wordt voorzien als industriehoofdstraat met een rijweg van 6,8 meter breed. Langs de kanaalzijde wordt deze weg geflankeerd door een groenstrook van minstens 2 meter die het niveauverschil tussen het jaagpad en de industriezone opvangt. De helling is maximum 30%. In de groenzone worden elke 15 meter bomen voorzien (Tilia Cordata). Het jaagpad zelf krijgt een breedte van 2,5 meter naast de kademuur die 1 meter breed is. Aan de zijde van de bedrijven wordt een voetpad voorzien van 1,8 meter breed.

Om de bedrijven toegankelijk te maken voor fietsers en voetgangers die zich op het jaagpad bevinden wordt ter hoogte van elke toegang een hellend vlak voorzien in de groenstrook. De exacte ligging van de toegangen is nog niet gekend dus hiervan werd een principetekening opgenomen in de plannen. Ter hoogte van de aansluiting met de Merksemsesteenweg is een helling voorzien die het jaagpad toegankelijk maakt. In functie van de toegankelijkheid voor hulpdiensten is een zone in grasbetontegels voorzien.

Onder de rijweg wordt een vernieuwde schijnkoker voorzien. 

Het definitief ontwerp resulteert in een neutrale parkeerbalans. Er worden geen parkeerplaatsen voorzien.

Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. Er worden 52 nieuwe bomen voorzien (Tilia Cordata).

Omgevingsvergunning

Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist omdat de bestaande verharding uitbreidt met meer dan 150 m². De omgevingsvergunning moet aangevraagd worden bij het Vlaams Gewest omdat  de aanvraag betrekking heeft op de droge infrastructuur met openbaar karakter van een waterweg van eerste categorie.

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig onder voorwaarden
  • datum: 18/06/2018
  • advies: gunstig mits voorwaarden
  • voorwaarden: Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het voorgestelde DO op voorwaarde dat
    • scenario 1 weerhouden wordt, zijnde een korte wegversmalling;
    • toegang voor de fietsers in bocht wordt toegevoegd ;
    • randvoorwaarden van de BW opgenomen worden in de presentatie;
  • het plan werd reeds aangepast aan de voorwaarden: ter hoogte van de Azijnbrug werd een aansluiting voor fietsers en hulpdiensten voorzien. In functie van de toegankelijkheid van de bedrijfsingangen voor voetgangers en fietsers werd een principetekening voor hellend vlak opgenomen in de plannen. De keuze voor een lange of korte wegversmalling is afhankelijk van de gesprekken met het desbetreffende bedrijf. Bij de variant met de lange wegversmalling werd schrikruimte toegevoegd tussen de rijweg en het gebouw. De groenstrook werd hiervoor plaatselijk versmald.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB04 - Het Masterplan 2020 verhoogt de bereikbaarheid, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in en rondom Antwerpen
1SMB0402 - Begeleiding, planning en regie garanderen een kwalitatieve, gebiedsgerichte en geïntegreerde aanpak van de infrastructuurprojecten van het Masterplan 2020
1SMB040204 - De omgeving van het Albertkanaal is volgens een gebiedsgerichte en geïntegreerde aanpak geregisseerd naar de vooropgestelde resultaten, timing en budget

Besluit

De districtsraad deurne beslist:

Artikel 1

De districtsraad neemt kennis van het definitief ontwerp voor de aanleg van de zuidelijke kadeweg 'Vaartdijk', langs het Albertkanaal, district Deurne.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20180618_COD_verslag.doc
  • 20180626_11919_DO_DWP_DET_DEF.pdf
  • 20180626_11919_DO_NT_DEF.pdf
  • 20180615_COD_pres.pdf