De stad Antwerpen installeerde tot nu toe 33 publieke laadpalen op openbaar domein. Deze laadpalen voorzien in 37 publieke laadpunten en 11 laadpunten voor autodelen of taxi’s. Bovendien zijn er 103 laadpunten geïnstalleerd in semi-publieke off-street parkeergarages. In totaal beschikt de stad Antwerpen dus over 140 van de 544 nodige laadpunten.
Om aan de voorwaarden van de openbare dienstverplichting en de steeds groeiende vraag naar laadpalen te voldoen, heeft Blue Corner NV op 13 juli 2018 een nieuw spreidingsplan voor laadpalen op strategische locaties (binnen en buiten de Singel) voorgesteld aan de dienst Stadsontwikkeling/mobiliteit en het kabinet onder andere bevoegd voor mobiliteit. Iedere laadpaal beschikt over twee laadpunten. Er worden per paal twee voorbehouden plaatsen ingericht voor elektrische voertuigen. De oplaadpalen zullen door de concesiehouder, Blue Corner NV, geëxploiteerd worden.
Hieronder volgt een lijst met geselecteerde locaties. Voor enkele locaties is er nog geen garantie dat de locatie aan alle (technische) randvoorwaarden voldoet of ontbreekt nog een advies van AWV. Deze locaties zijn weergegeven in cursief en kunnen mogelijk nog wegvallen.
Antwerpen
Deze locaties worden als proef ingericht en na zes maanden geëvalueerd. Bij een postieve evaluatie wordt er voor elke locatie een apart aanvullend verkeersreglement opgemaakt.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Het Gemeentelijk Autonoom Parkeer- en Mobiliteitsbedrijf Antwerpen (thans Mobiliteit en Parkeren Antwerpen) publiceerde op 18 maart 2016 een bestek voor het 'leveren, plaatsen en exploiteren van elektrische laadinfrastructuur in de stad Antwerpen'. Op 12 juli 2016 werd het gunningsverslag en de gemotiveerde beslissing tot gunning aan Blue Corner NV goedgekeurd door de Raad van Bestuur van GAPA (2016_RVBGAPA_00013).
Op 12 juli 2016 werd het gunningsverslag en de gemotiveerde beslissing tot gunning aan Blue Corner NV goedgekeurd door de Raad van Bestuur van GAPA (2016_RVBGAPA_00013).
De dienst Stadsontwikkeling/mobiliteit en Mobiliteit en Parkeren Antwerpen stellen een toenemende vraag naar elektrische laadinfrastructuur vast in de stad Antwerpen.
Om aan deze groeiende vraag te voldoen, heeft Blue Corner NV op 13 juli 2018 een nieuw spreidingsplan voor laadpalen op strategische locaties opgemaakt.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Het districtscollege geeft gunstig advies voor het inrichten van de voorbehouden plaatsen voor elektrische wagens gelegen op het lokaal publiek domein van het district Deurne: