Terug

2018_DCDE_00310 - Districten Antwerpen, Berchem, Deurne en Wilrijk - Proefopstelling. Laadpalen op strategische locaties. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Deurne
ma 06/08/2018 - 09:00 Districtshuis Deurne
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tjerk Sekeris, districtsvoorzitter; Freddy Lorent, districtsschepen; Ariane Van Dooren, districtsschepen; Elke Brydenbach, districtsschepen; Karen Maes, districtsschepen; Erwin Eestermans, districtssecretaris

Verontschuldigd

Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris

Secretaris

Erwin Eestermans, districtssecretaris

Voorzitter

Tjerk Sekeris, districtsvoorzitter
2018_DCDE_00310 - Districten Antwerpen, Berchem, Deurne en Wilrijk - Proefopstelling. Laadpalen op strategische locaties. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2018_DCDE_00310 - Districten Antwerpen, Berchem, Deurne en Wilrijk - Proefopstelling. Laadpalen op strategische locaties. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De nood aan elektrische laadpalen in de stad Antwerpen stijgt. Momenteel zijn heel wat plaatsen aan laadpalen en snellaadpalen bezet, onder andere omwille van het succes  van autodeelorganisatie Poppy dat autodelen aanbiedt met hoofdzakelijk elektrische wagens. Zowel Poppy als nieuwe partijen die elektrische deelwagens willen introduceren in Antwerpen, geven aan dat er nood is aan meer laadpunten om het gebruik van deze deelwagens te stimuleren. Bovendien komen er steeds meer elektrische wagens, zowel van bewoners, werknemers als bezoekers die geladen moeten worden.
 
Op 13 april 2016 nam de Vlaamse regering het besluit om de uitrol van elektrische laadinfrastructuur als een nieuwe openbare dienstverplichting (ODV) op te leggen aan de Vlaamse distributienetbeheerders. Volgens het situeringsplan dat in het kader van dit besluit werd opgemaakt, moet de stad Antwerpen voor eind 2020 over 272 publieke laadpalen (of 544 laadpunten) beschikken. 

De stad Antwerpen installeerde tot nu toe 33 publieke laadpalen op openbaar domein. Deze laadpalen voorzien in 37 publieke laadpunten en 11 laadpunten voor autodelen of taxi’s. Bovendien zijn er 103 laadpunten geïnstalleerd in semi-publieke off-street parkeergarages. In totaal beschikt de stad Antwerpen dus over 140 van de 544 nodige laadpunten.

Om aan de voorwaarden van de openbare dienstverplichting en de steeds groeiende vraag naar laadpalen te voldoen, heeft Blue Corner NV op 13 juli 2018 een nieuw spreidingsplan voor laadpalen op strategische locaties (binnen en buiten de Singel) voorgesteld aan de dienst Stadsontwikkeling/mobiliteit en het kabinet onder andere bevoegd voor mobiliteit. Iedere laadpaal beschikt over twee laadpunten. Er worden per paal twee voorbehouden plaatsen ingericht voor elektrische voertuigen. De oplaadpalen zullen door de concesiehouder, Blue Corner NV, geëxploiteerd worden.

Hieronder volgt een lijst met geselecteerde locaties. Voor enkele locaties is er nog geen garantie dat de locatie aan alle (technische) randvoorwaarden voldoet of ontbreekt nog een advies van AWV. Deze locaties zijn weergegeven in cursief en kunnen mogelijk nog wegvallen.

Antwerpen

  • Tolstraat 76
  • Brialmontlei 64
  • Geuzenstraat 34
  • Gloriantlaan/Kastanjedreef op de parking
  • Melis Stokelaan 27-31
  • Oudeleeuwenrui 25A
  • Viaduct Dam 82
  • Schildersstraat 23
  • Belegstraat 62 
  • Amerikalei 195
Deurne
  • Gallifortlei 266
  • Ter Rivierenlaan 4
  • Maurice Dequeeckerplein 1
Berchem
  • Rooiplein op parking
  • Vredestraat 114
Wilrijk
  • Sint-Bavostraat achter Kerkplein
  • Fort VI-straat 120/Krijgslaan 7

Deze locaties worden als proef ingericht en na zes maanden geëvalueerd. Bij een postieve evaluatie wordt er voor elke locatie een apart aanvullend verkeersreglement opgemaakt.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Collegebesluit van 24 februari 2018 (jaarnummer 1853) waarbij de nieuwe werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van het openbaar domein, de aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Aanleiding en context

Het college keurde op 20 november 2015 (jaarnummer 9603) de visienota met betrekking tot elektrische laadinfrastructuur in de stad Antwerpen goed.

Het Gemeentelijk Autonoom Parkeer- en Mobiliteitsbedrijf Antwerpen (thans Mobiliteit en Parkeren Antwerpen) publiceerde op 18 maart 2016 een bestek voor het 'leveren, plaatsen en exploiteren van elektrische laadinfrastructuur in de stad Antwerpen'. Op 12 juli 2016 werd het gunningsverslag en de gemotiveerde beslissing tot gunning aan Blue Corner NV goedgekeurd door de Raad van Bestuur van GAPA (2016_RVBGAPA_00013). 

Op 12 juli 2016 werd het gunningsverslag en de gemotiveerde beslissing tot gunning aan Blue Corner NV goedgekeurd door de Raad van Bestuur van GAPA (2016_RVBGAPA_00013).

De dienst Stadsontwikkeling/mobiliteit en Mobiliteit en Parkeren Antwerpen stellen een toenemende vraag naar elektrische laadinfrastructuur vast in de stad Antwerpen. 

Om aan deze groeiende vraag te voldoen, heeft Blue Corner NV op 13 juli 2018 een nieuw spreidingsplan voor laadpalen op strategische locaties opgemaakt.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SDE03 - In het kader van optimale mobiliteit wordt elk vervoersmiddel op zijn sterke punten uitgespeeld
1SDE0301 - In samenwerking met de stad Antwerpen wordt een vlotte multimodale duurzame verkeersstructuur ontwikkeld
1SDE030101 - Het comodaal vervoersnetwerk wordt vervolledigd, vlotter en veiliger

Besluit

Het districtscollege deurne beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor het inrichten van de voorbehouden plaatsen voor elektrische wagens gelegen op het lokaal publiek domein van het district Deurne:

  • Gallifortlei 266
  • Ter Rivierenlaan 4
  • Maurice Dequeeckerplein 1

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • ElektrischeLaadpunten_District_Deurne.pdf