Voorzitter burgemeester, collegeleden en raadsleden zijn prioritair begaan met de kwaliteit van de leefomgeving en de gezondheid van onze mede districtsbewoners, zoniet de belangrijkste, toch van de belangrijkste bekommernissen van de bewoners en bezoekers van ons district.
De laatste jaren hebben er verschillende cruciale wetenschappelijke en maatschappelijke evoluties plaatsgevonden die tot belangrijke nieuwe inzichten hieromtrent hebben geleid. Deze leiden dan weer onder meer tot samenwerking tussen burger participatie groepen en politiek en tot beslissingen rond aanzienlijke investeringen met betrekking tot bijvoorbeeld de ring door/rond Antwerpen.
De veiligheid en leefbaarheid van de A12 op Wilrijks grondgebied, aansluitend aan de ring, werd vanuit verschillende fracties op vele zittingen, maar ook via meerdere schriftelijke vragen meermaals aangekaart.
Graag breng ik bijvoorbeeld het unanieme advies van 4 september 2014 rond verkeersveiligheid en leefbaarheid A12 in herinnering. Of de talrijke vragen rond veilige oversteekplaatsen naast het viaduct. Of de meerdere vragen naar ongeoorloofd parkeren van vrachtwagens binnen de bebouwde kom onder het viaduct, waaronder talrijke vuilniswagens, wagens waarin onwettige en voor onze bedrijven concurrentievervalsende weekendrust wordt genomen en wagens geladen met tientallen tonnen gevarengoed. Ook achter de schermen werd en wordt er door verschillende leden gewerkt met de bedoeling de leefbaarheid rond de A12 en bijvoorbeeld de afbraak van het viaduct op de agenda te krijgen.
De A12 is een van de drukste wegen in ons land die voor een groot deel letterlijk boven de hoofden van de mensen dwars door het centrum van Wilrijk gaat. Ondanks de (oude) geluidsschermen veroorzaakt deze weg veel geluidshinder. Het is een grote en toenemende bron van luchtvervuiling in de reeds sterk vervuilde Wilrijkse omgeving. Het ziekmakende fijnstof wordt de laatste decennia door het nog stijgende gebruik van dieselbrandstof en evoluerende motortechnologie fijner en gevaarlijker. Het viaduct is een werkelijke barriere die vijf wijken van het district vlakbij het centrum doormidden snijdt. De ruimte onder het viaduct is een vuile, gevaarlijke dode zone binnen de bebouwde kom waar vrachtwagens parkeren, meerdere wagens geladen met tientallen tonnen gevarengoed. Deze problematiek maakt het wonen, werken, naar school gaan, fietsen en wandelen langs de Boomsesteenweg onaantrekkelijk, gevaarlijk, problematisch en ongezond.
Er wordt veel gesproken en gehandeld rond het overkappen van de Ring/R1. Nergens loopt een grote toegangsweg naar deze Ring zo dicht bij de woonhuizen en over zo’n afstand boven de hoofden van de burgers. Nergens anders aan de Ring of in de nabije omgeving van de Ring/R1 is een ingreep zo relatief goedkoop ( in vergelijking met andere geplande investeringen aan de ring), zo snel en met zo’n belangrijke en duurzame impact mogelijk. Overal werden of worden viaducten afgebroken. In Wilrijk kan het relict uit een andere tijdsperiode toch niet blijven staan?
Antwerpen krijgt er volgens de prognoses op korte termijn 100 000 inwoners bij. Daarom wordt gezocht naar extra woonruimte, vooral in de vorm van verdichting. Binnen de ring kan hier en daar wel verdicht worden maar er zal op andere plaatsen extra groen nodig zijn, bv door ontpitting. Vermits de verdichting ook buiten de ring gezocht wordt biedt het hertekenen en ondertunneling van de A12 opportuniteiten. Door de hinderlijke aanwezigheid van het viaduct is er relatief weinig bewoning langs de Boomsesteenweg. Als de Boomsesteenweg wordt omgebouwd tot een groene boulevard wordt het wonen er veel aangenamer. Zo kunnen er heel wat bewoners bijkomen op een plaats die voorzien is van openbaar vervoer en fietspaden in alle richtingen, en makkelijker en van beter openbaar vervoer kan worden voorzien als de viaduct zou verdwijnen.
Ook biedt ondertunneling opportuniteiten tot het afzuigen van de schadelijke uitlaatgassen uit de tunnel naar de Isvag verbrandingsoven, zodat 10.000-en bewoners naast de negatieve gevolgen van de oven gedurende de voorbije decennia ook eindelijk een voordeel mogen ondervinden.
De voltallige districtsraad was van mening (9/2014) dat de meest structurele oplossing wellicht bestaat in het ondertunnelen van de A12 ter hoogte van Wilrijk. Ook vroeg de raad unaniem om milderende maatregelen op korte termijn om de omgeving van de A12 op korte termijn te verbeteren zoals zo-snel-als-mogelijk de bestaande oude en beschadigde geluidswering te vervangen of minimaal te herstellen en door te trekken naar beneden aan de oprij- en afrijstroken van het viaduct.
Eerder rond de ring, en vandaag ook rond de A12 lijkt er een en ander in beweging.
Zie bijvoorbeeld ook de persmededeling de voorbije week van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, ons zondag 4 november ter ogen gekomen via de media. De minister vraagt aan het AWV naar een bijkomend onderzoek om de A12 in te graven. Er wordt in deze communicaties door de minister gesproken over concrete plannen om in Aartselaar tot aan de grens met Wilrijk (!), tot aan de Terbekehofdreef, de A12 in te graven. De studie komt volgens de minister tegemoet aan vragen van burgemeesters van Aartselaar, Hemiksem, Schelle en Niel.
Vragen door Antwerpen of Wilrijk zijn voor zover ik begrijp tot nu nog niet tot bij de minister geraakt. Daarnaast is snel ingrijpen noodzakelijk omdat volgens wat ik begrijp volgens de minister reeds in het voorjaar van 2019 de eerste resultaten verwacht worden en ik dus veronderstel dat de studie eerstdaags wordt opgestart.
Wat is het standpunt en wat zijn eventuele concrete acties (bv. vraag aan de bevoegde minister) van het districtscollege ?
Tom Verstraelen geeft een toelichting bij de mondelinge vraag.
Kristof Bossuyt bevestigt dat in een studie over ondertunneling tussen Boom en Antwerpen, Wilrijk inderdaad best mee onderzocht wordt. Maar deze vraag kan niet rechtstreeks gesteld worden aan het "Agentschap Wegen en Verkeer" (wel via de stad Antwerpen). Kristof Bossuyt belooft dit (informeel) ter sprake te brengen.
Het district Wilrijk heeft geen antwoord ontvangen vanuit de stad op de vraag vanuit de districtsraad uit 2014.
Na tussenkomsten van Dirk Avonts, Leopold Rouchet en Lien Moens stelt Kristof Bossuyt samenvattend dat er op dit ogenblik hierover geen collegiaal standpunt is, dat er dus niets rechtstreeks zal gebeuren maar dat hij wel informeel wil vragen naar een onderzoek over de Wilrijkse situatie.
Na opmerkingen over het geld halen waar het zit, een mogelijke fusie tussen Wilrijk, Aartselaar en Edegem (via een referendum) wordt dit punt als behandeld afgesloten.
wo 21/11/2018 - 15:40