Terug

2018_VVA_00040 - Voorstel tot advies van raadslid Lien Moens: Vensteruren zwaar vrachtverkeer in schoolomgeving

districtsraad Wilrijk
do 04/10/2018 - 20:00 raadzaal districtshuis Wilrijk
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Kristof Bossuyt, voorzitter van de districtsraad; Linda Verlinden, districtsschepen; Robert Moens, districtsschepen; Hans Ides, districtsschepen; Werner Theuns, districtsschepen; Eric Huijbrechts, districtsraadslid; Viviane Wittock, districtsraadslid; Johan Peeters, districtsraadslid; Leopold Rouchet, districtraadslid; Christiana Matthijssens, districtsraadslid; Sophie Stukken, districtraadslid; Martine Depauw, districtsraadslid; Hicham El Mzairh, districtsraadslid; Alexandra D'Archambeau, districtsraadslid; Tom Verstraelen, districtsraadslid; Magda Biesemans, districtsraadslid; Karel Van den Brande, districtsraadslid; Lien Moens, districtsraadslid; Frida Boeykens, districtsraadslid; Bart Vrints, districtssecretaris

Afwezig

Frieda De Wever, districtsraadslid; Tamara Coomans, districtsraadslid; Jean Ceulemans, districtsraadslid; Dirk Avonts, districtsraadslid; Danny Raets, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Bart Vrints, districtssecretaris

Voorzitter

Kristof Bossuyt, voorzitter van de districtsraad
2018_VVA_00040 - Voorstel tot advies van raadslid Lien Moens: Vensteruren zwaar vrachtverkeer in schoolomgeving 2018_VVA_00040 - Voorstel tot advies van raadslid Lien Moens: Vensteruren zwaar vrachtverkeer in schoolomgeving

Motivering

Indiener(s)

Lien Moens

Gericht aan

Kristof Bossuyt

Tijdstip van indienen

di 25/09/2018 - 23:57

Toelichting

In zitting van 28 mei 2018 keurde het college van district Antwerpen een proefopstelling voor toegangsbeperking voor vrachtwagens goed, na een aantal dramatische ongevallen met vrachtwagens waarbij fietsers of kinderen het slachtoffer waren (zie besluit in bijlage).

“Het mobiliteitsbeleid van de stad is erop gericht om de woonwijken en de schoolomgevingen veilig en leefbaar te houden”, meldde het kabinet van schepen van Mobiliteit Koen Kennis via een persbericht. “Ook moedigt de stad bewoners aan om zich op een slimme manier te bewegen in de stad. Om de veiligheid van alle weggebruikers te garanderen wordt er ingezet om een mix van maatregelen op het vlak van infrastructuur en technische oplossingen, sensibilisering, handhaving en het engagement van alle weggebruikers. De invoering van de venstertijden voor vrachtwagens is er één van.” (zie krantenartikel in bijlage)

Het bestuursakkoord 2013-2018 "Respect voor A" (goedgekeurd in de gemeenteraad van 29 januari 2013, jaarnummer 35), stipuleert in het onderdeel "Mobiele Stad":

In woonstraten en in de buurt van scholen is het mobiliteitsbeleid gericht op veiligheid en leefbaarheid en willen we het STOP-principe toepassen.

In Wilrijk kennen we een vergelijkbare situatie, dagelijks gaan kinderen van en naar vier scholen in het centrum, in een straal van nauwelijks 500m. Uitgerekend in die zone neemt het zwaar vrachtverkeer ook toe. We kunnen kinderen niet uit hun schoolomgeving halen, dus moet er iets aan de vrachtwagens gebeuren, willen we niet geconfronteerd worden met nóg een dode-hoek ongeval op Wilrijks grondgebied, en dan nog onder het meest kwetsbare deel van de inwoners.

Het voorstel tot advies, naar analogie met District Antwerpen is als volgt:
 
De invoering van een toegangsverbod voor vrachtwagens (mtm > 3,50 ton) moet ervoor zorgen dat er zo weinig mogelijk conflicten zijn tussen vrachtwagens en voetgangers/fietsers op weg naar/van school. Om die reden zal het toegangsverbod in een ruime zone rond de scholen (zone nog nader in overleg te bepalen) gelden tijdens onderstaande vensteruren:
 
van maandag tot en met vrijdag: tussen 7.30 uur en 9.00 uur en tussen 15.00 uur en 17.00 uur;
op woensdag: tussen 7.30 uur en 9.00 uur en tussen 11.30 uur en 13.00 uur.
 
Deze vensteruren houden rekening met de begin- en einduren van scholen.
Tijdens de schoolvakanties blijven deze vensteruren onverminderd van kracht. Een uitzondering zou eerder tot verwarring leiden, aangezien niet alle vrachtwagenchauffeurs steeds op de hoogte zijn van alle verschillende schoolvakanties. Dit zorgt voor een maatregel die eenduidig is in toepassing en dus efficiënter en effectiever te communiceren.


Bespreking

Antwoord

Lien Moens geeft toelichting bij het voorstel tot advies (het gaat concreet over vier scholen met 3000 leerlingen).

Kristof Bossuyt wijst op het feit dat het project in de districten Antwerpen en Borgerhout een proefproject is waarvan de resultaten best worden afgewacht.

Johan Peeters steunt het voorstel volmondig. De sp.a-fractie deed immers de vorige maand een gelijkaardig voorstel (een werfcharter).

Tom Verstraelen vindt het een prima proefproject maar vraagt of het de bedoeling is om deze venstertijden voor alle Wilrijkse scholen uit te rollen.

Christiana Matthijssens (namens de meerderheidsfracties) stelt volgend amendement voor: "De districtsraad wenst de invoering van een toegangsverbod voor vrachtwagens (MTM > 3,50 ton) in de buurt van Wilrijkse scholen (in het bijzonder in schoolomgevingen gelegen aan/op lokale wegen) te (laten) onderzoeken met oog op het zoveel als mogelijk – waar mogelijk - vermijden van verkeersonveilige conflicten tussen vrachtwagens en zwakkere weggebruikers (voetgangers/fietsers) op weg naar/van school. Er wordt geadviseerd om dergelijk onderzoek alleszins in samenspraak te voeren met onder meer het district, de Wilrijkse scholen, handelsvereniging WiZo, bedrijvenvereniging HIW, en andere relevante partners om zoveel als mogelijk – waar mogelijk en aangewezen - de verkeersveiligheid in onze schoolomgevingen nog meer te vergroten. In dit kader wenst de districtsraad dan ook zo snel als mogelijk op de hoogte te worden gebracht van de resultaten van de evaluatie van het proefproject in Borgerhout zodat we zelf aan de slag kunnen met die resultaten."

Ook Leopold Rouchet vraagt hoe dit kan ingevoerd worden zonder een onderzoek vooraf. Eric Huijbrechts vraagt naar een stand van zaken met betrekking tot de Boekstraat.

Kristof Bossuyt wijst op het feit dat handhaving (door lokale politie) altijd belangrijk zal blijven.

Lien Moens dringt nogmaals aan op snelle actie.

De zitting wordt, op vraag van districtsraadslid Lien Moens, geschorst.

Het oorspronkelijk voorstel tot advies wordt eerst ter stemming voorgelegd. Dit voorstel wordt weggestemd met 13 stemmen tegen (Magda Biesemans, Tom Verstraelen, Sophie Stukken, Linda Verlinden, Frida Boeykens, Robert Moens, Kristof Bossuyt, Alexandra D'Archambeau, Werner Theuns, Eric Huijbrechts, Leopold Rouchet, Christiana Matthijssens en Hans Ides), en 6 stemmen voor (Lien Moens, Karel Van den Brande, Martine Depauw, Hicham El Mzairh, Johan Peeters en Viviane Wittock).

Vervolgens wordt het amendement namens de meerderheidsfracties ter stemming voorgelegd en wordt goedgekeurd met 13 stemmen voor (Magda Biesemans, Tom Verstraelen, Sophie Stukken, Linda Verlinden, Frida Boeykens, Robert Moens, Kristof Bossuyt, Alexandra D'Archambeau, Werner Theuns, Eric Huijbrechts, Leopold Rouchet, Christiana Matthijssens en Hans Ides) en 6 stemmen tegen (Lien Moens, Karel Van den Brande, Martine Depauw, Hicham El Mzairh, Johan Peeters en Viviane Wittock).

do 11/10/2018 - 15:17