Terug

2018_CBS_08083 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Hong Kong Drakenboot Festival - 15 september 2018 - Zaha Hadidplein en Kattendijkdok - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/09/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_08083 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Hong Kong Drakenboot Festival - 15 september 2018 - Zaha Hadidplein en Kattendijkdok - Goedkeuring 2018_CBS_08083 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Hong Kong Drakenboot Festival - 15 september 2018 - Zaha Hadidplein en Kattendijkdok - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van Antwerpen. 

De dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Publiek Domein en Vergunningen/Evenemententeam geeft gunstig advies voor de organisatie van het evenement.

Aangezien dit evenement deel uitmaakt van het havenfestival Part of Antwerp wordt het volgens het evenementenkader ingedeeld in categorie 2 (evenementen in co-organisatie met de groep Antwerpen)

Juridische grond

Op 16 december 2013 (jaarnummer 760) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor het ter beschikking stellen van logistiek materiaal voor evenementen.

Op 27 juni 2016 (jaarnummer 370) keurde de gemeenteraad de aanpassing van het retributiereglement voor logistiek materiaal 2016-2019 goed.

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 00188) keurde gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Aanleiding en context

Op 28 december 2016 diende Rotary Cofra vzw, Jan Bekenshoek 22, 9120 Melsele, vertegenwoordigd door de heer Leo Van der Heyden, een aanvraag in om het Hong Kong Drakenboot festival te organiseren op het Zaha Hadidplein en het Kattendijkdok op 15 september 2018. De opbouw start op 12 september 2018 om 08.00 uur en de afbraak zal afgerond zijn op 17 september 2018 om 21.00 uur. 

Tijdens het Drakenbootfestival nemen verschillende roeiersteams het in drakenboten tegen elkaar op. Het doel van de organisatie is om mens en water samen te brengen in een sportief en ludiek evenement. Het publiek kan de race volgen vanop het Zaha Hadidplein, waar men ook terecht kan voor een hapje en een drankje. 

De organisatie verwacht voor deze editie 6.000 bezoekers.

Het evenement wordt voor de tweede keer mee opgenomen in het programma van het tiendaagse havenfestival Part of Antwerp. Bezoekers en deelnemers van het Drakenbootfestival kunnen aansluitend genieten van Party of Antwerp, dat voor iedereen vrij toegankelijk is en zal plaatsvinden op het Zaha Hadidplein.

Adviezen

Stadshavendienst Gunstig onder voorwaarden

1. Vereisten redding te water in de evenementenzone

• er worden minimum twee snelle wendbare vaartuigen (cfr. RIB) gevraagd die voldoen om een professionele redding uit voeren op het water;
• aan boord is minimum één persoon aanwezig naast de schipper die opgeleid (certificaten of opleiding kunnen op vraag aangetoond worden) is, om een oppervlakteredding uit te voeren en de basis EHBO kan toepassen;
• er dient steeds de mogelijkheid te zijn om een ‘horizontale’ evacuatie uit te voeren uit het water als de toestand van het slachtoffer dit vereist;
• communicatie minimaal met een vaste marifoon of portofoon op het vast kanaal VHF 23 (stadshaven) waarop ook de hulpdiensten kunnen werken;
• er dienen ook reddingduikers aanwezig te zijn ter hoogte van de opstappontons, dit afhankelijk van het aantal opvarenden. Het aantal of de nood tot reddingduikers zal bepaald worden door een risicoanalyse van de organisatie of het bedrijf dat de redding te water uitvoert in opdracht van de organisatie.

De firma die in opdracht van de organisatie de redding en beveiliging te water uitvoert, dient minimum één week op voorhand een veiligheidshandboek, op basis van de voorwaarden voor te leggen aan de organisator van het evenement. De organisator dient het veiligheidshandboek op te laden in AGEV, stad Antwerpen, voor zijn toelating.


2. Constructies in het water

Constructies die in het water gelegd worden dienen vakkundig en veilig vastgemaakt te worden aan de voorziene meerbolders . Er mogen geen verankeringen in de kaaimuur worden aangebracht, wegens beschermd erfgoed. Op het vakkundig en veilig vastmaken zal een controle gebeuren door de stadshaven, tijdens de opbouw en vóór de start van het evenement.

De opstappontons/meerpontons dienen berekend te zijn voor voldoende capaciteit en een veilige stabiliteit. Er dienen stewards (organisatie) te worden ingezet voor het toezicht op alle op- en afstapplaatsen.


3. Afbakening van de evenementenzone

De evenementenzone moet volledig afgebakend worden door middel van een boeienlijn, goed zichtbaar voor alle scheepvaart in de stadshaven. Op de hoeken dient de boeienlijn voorzien te worden van een groter type boeien. De boeien dienen degelijk verankerd te zijn en niet hinderend naar de vrije vaarzone in het Kattendijkdok.


4. Op- en afbouw

De opbouw van de evenementenzone kan maximaal 1 dag op voorhand uitgevoerd worden en dient in functie van de meerplanning afgestemd te worden met de stadshaven.
De afbouw van de pontons en het verwijderen van de boeienlijn moet gebeuren onmiddellijk bij het beëindigen van het evenement.


5. Signalisatie

De aanlegsteigers/opstappontons dienen, gezien de langdurige periode in het dokwater, voorzien te zijn van een duidelijke nautische signalisatie.


6. Bepaling grootte van de evenementenzone

Er wordt een vaarzone in het dokwater gevraagd van circa 350 meter (namelijk een wedstrijdzone (lengte: minimum 250-300 meter x breedte: 60 meter) + pontons (lengte: 20 meter x breedte:10 meter, één in de langsrichting, kaai 44)

De locatie voorzien voor het watergebonden evenement is vastgelegd:
• Kattendijkdok-Oostkaai, kaai 42 B, 43 A-B van meerpaal 76 tot en met meerpaal 91 en kaai 44.


7. Inplantingsplan

De stadshavenmeester vraagt om de volledige zone op een voldoende gedetailleerd plan uit te tekenen, dit wil zeggen inclusief boeienlijn, groter type boeien, pontons en aanduiding van bolders.


8. Kaaioppervlak kaai 41

Er moet rekening gehouden worden met een maximale kaaibelasting van 2 ton/m². Hiervoor dient de leverancier van de kraan een afstempelplan (≤ 2 ton/m²) voor te leggen. Bij een hogere kaaibelasting voor kraanwerken en andere activiteiten (laad- en loszone) dient er toelating gevraagd te worden bij de dienst stadsontwikkeling, stad Antwerpen.


9. Veiligheid opvarenden

De organisatie dient alle opvarenden van een drakenboot, vóór opstap op het aanlegponton/meerponton, te voorzien van een gekeurd zwem- of reddingsvest.

AG Vespa/Stadsprojecten Gunstig advies
Volksgezondheid Gunstig onder voorwaarden

Er is een beperkte hulppost vereist. De aanwezigheid van verpleegkundige, ziekenwagen of MUG is hier niet nodig.  U dient wel te voldoen vaan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van Volksgezondheid.

District Antwerpen Gunstig advies
Lokale politie/Openbare Orde/Evenementen Gunstig advies
Antwerpen Sportstad - Sporting A Gunstig advies
Havenbedrijf Antwerpen Gunstig advies
Stadsontwikkeling/Milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden

Het geluidsniveau van elektronisch versterkte muziek mag niet hoger zijn dan maximaal 85 dB LAeq,1 minuut en 100 dB LCeq,1 minuut, gemeten aan de rand van de zone waar het evenement doorgaat; Het aandeel van zware bastonen gemeten 2 meter voor de luidsprekers dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10 dB.

Brandweer/Preventie Gunstig onder voorwaarden

Voorwaarden ter bescherming tegen brand- en paniekrisico’s:

  • de organisator dient de standaardvoorwaarden, die bij de toelatingsaanvraag voor dit evenement werd gevoegd, alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden van de brandweer, strikt na te leven;
  • het veiligheidsplan, inclusief grond- en inplantingsplan, moet ten laatste 10 dagen vóór de openingsdag van het evenement worden voorgelegd aan de brandweer ter evaluatie. Op eenvoudige vraag van de hulpdien-sten zal de organisator hen meerdere exemplaren van het veiligheidsplan en/of het grond- en inplantings-plan bezorgen, teneinde hen toe te laten zich tijdig en degelijk voor te bereiden.

Extra voorwaarde bij standaardvoorwaarden nummer 1801: plaatsen van materialen of tijdelijke opstellingen op (of over) de openbare weg, openbaar domein of een publiek toegankelijk terrein:

  • er moet altijd een vrije doorgang van minimaal 4 meter hoogte en 4 meter breedte voorzien zijn.

Aandacht en bijkomende voorwaarden bij standaardvoorwaarden nummer 1824 - grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen, kermisexploitatie, tribune, podium of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale oppervlakte groter dan 60 m² (meer dan 100 personen) of - voor een tribune - met meer dan 100 zit- of staanplaatsen:

  • de organisator dient gunstige keuringsattesten (opgesteld door een erkend keuringsorganisme) van de stabiliteit voor te kunnen leggen van de tenten. Deze attesten dienen de maximale windsnelheid te vermelden waaraan de tenten en constructies blootgesteld mogen worden.
  • de organisator dient de vereiste attesten met betrekking tot reactie bij brand van de gebruikte materialen voor de opstellingen voor te kunnen leggen. De reactie bij brand dient minimaal te voldoen aan de voorwaarden opgenomen in de standaardvoorwaarden van Brandweer Zone Antwerpen.
  • bij de tent dient het aantal maximum toegelaten personen duidelijk opgehangen worden bij elke ingang.
  • het inplantingsplan van de site bevat geen vermelding van het aantal en de breedte van de uitgangen. De organisator dient er zorg voor te dragen dat het aantal uitgangen en de breedte voldoet aan onderstaande voorwaarden:
    • voorwaarden aantal uitgangen:
      • tot 50 personen (tot 30 m²) : één uitgang;
      • van 51 tot 250 personen (meer dan 30 m² en tot 150 m²) : twee uitgangen;
      • van 251 tot 500 personen (meer dan 150 m² en tot 300 m²) : drie uitgangen;
      • meer dan 500 personen (meer dan 300 m²) : één bijkomende uitgang per begonnen schijf van 500 personen.
    • voorwaarden uitgangen:
      • moeten zo ver mogelijk van elkaar liggen
      • zijn minimum 80 centimeter breed (a rato 1,25 centimeter per persoon die er gebruik van maakt)
      • vrije hoogte = minimum 200 centimeter
      • moeten volledig vrij zijn
      • leiden steeds rechtstreeks naar de openbare weg of een gelijkaardige, veilige plaats en mogen geen andere ruimten, gebouwen of inrichtingen doorlopen
      • deuren draaien open in de vluchtzin en moeten in geopende stand kunnen
      • worden geblokkeerd. Trommel- en draaikruisdeuren zijn verboden
  • aanvullend aan bovenstaande vereisten dient het aantal toegelaten personen in de tent beperkt te worden tot 1één persoon/m²;
  • de tent dient voorzien te worden van veiligheidsverlichting.


Extra voorwaarde bij standaardvoorwaarden nummer 1883 : potentieel risico-evenement:

  • de organisatie voorziet afsluitingen (nadarhekken) rondom het Kattendijkdok waar toeschouwers aanwezig zijn als maatregel dat niemand per ongeluk in het water kan belanden. Deze afsluiting wordt geplaatst op 1 meter van de waterkant;
  • de stewards die zich bevinden tussen de afsluiting en de waterkant dragen een reddingsvest;
  • de organisator voorziet redding te water.
Stadsbeheer/Logistiek/Bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig onder voorwaarden

Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.

De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).

Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enzovoort)

De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.

De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR07 - Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
1SBR0702 - Het faciliteren van evenementen en filmproducties over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
1SBR070201 - Het is eenvoudig, klantvriendelijk en efficiƫnt om digitaal evenementen- en filmtoelatingen aan te vragen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie van Hong Kong Drakenboot Festival door Rotary Cofra vzw, zoals hierboven beschreven, op 15 september 2018 op het Zaha Hadidplein en Kattendijkdok in Antwerpen goed. Rotary Cofra vzw dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SB/L/BOF om logistieke ondersteuning te verlenen volgens order B804513.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.