Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van Antwerpen.
De dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Publiek Domein en Vergunningen/Evenemententeam geeft gunstig advies voor de organisatie van het evenement.
Aangezien dit evenement deel uitmaakt van het havenfestival Part of Antwerp wordt het volgens het evenementenkader ingedeeld in categorie 2 (evenementen in co-organisatie met de groep Antwerpen)
Op 16 december 2013 (jaarnummer 760) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor het ter beschikking stellen van logistiek materiaal voor evenementen.
Op 27 juni 2016 (jaarnummer 370) keurde de gemeenteraad de aanpassing van het retributiereglement voor logistiek materiaal 2016-2019 goed.
Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.
Op 26 maart 2018 (jaarnummer 00188) keurde gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.
Op 28 december 2016 diende Rotary Cofra vzw, Jan Bekenshoek 22, 9120 Melsele, vertegenwoordigd door de heer Leo Van der Heyden, een aanvraag in om het Hong Kong Drakenboot festival te organiseren op het Zaha Hadidplein en het Kattendijkdok op 15 september 2018. De opbouw start op 12 september 2018 om 08.00 uur en de afbraak zal afgerond zijn op 17 september 2018 om 21.00 uur.
Tijdens het Drakenbootfestival nemen verschillende roeiersteams het in drakenboten tegen elkaar op. Het doel van de organisatie is om mens en water samen te brengen in een sportief en ludiek evenement. Het publiek kan de race volgen vanop het Zaha Hadidplein, waar men ook terecht kan voor een hapje en een drankje.
De organisatie verwacht voor deze editie 6.000 bezoekers.
Het evenement wordt voor de tweede keer mee opgenomen in het programma van het tiendaagse havenfestival Part of Antwerp. Bezoekers en deelnemers van het Drakenbootfestival kunnen aansluitend genieten van Party of Antwerp, dat voor iedereen vrij toegankelijk is en zal plaatsvinden op het Zaha Hadidplein.
1. Vereisten redding te water in de evenementenzone
• er worden minimum twee snelle wendbare vaartuigen (cfr. RIB) gevraagd die voldoen om een professionele redding uit voeren op het water;
• aan boord is minimum één persoon aanwezig naast de schipper die opgeleid (certificaten of opleiding kunnen op vraag aangetoond worden) is, om een oppervlakteredding uit te voeren en de basis EHBO kan toepassen;
• er dient steeds de mogelijkheid te zijn om een ‘horizontale’ evacuatie uit te voeren uit het water als de toestand van het slachtoffer dit vereist;
• communicatie minimaal met een vaste marifoon of portofoon op het vast kanaal VHF 23 (stadshaven) waarop ook de hulpdiensten kunnen werken;
• er dienen ook reddingduikers aanwezig te zijn ter hoogte van de opstappontons, dit afhankelijk van het aantal opvarenden. Het aantal of de nood tot reddingduikers zal bepaald worden door een risicoanalyse van de organisatie of het bedrijf dat de redding te water uitvoert in opdracht van de organisatie.
De firma die in opdracht van de organisatie de redding en beveiliging te water uitvoert, dient minimum één week op voorhand een veiligheidshandboek, op basis van de voorwaarden voor te leggen aan de organisator van het evenement. De organisator dient het veiligheidshandboek op te laden in AGEV, stad Antwerpen, voor zijn toelating.
2. Constructies in het water
Constructies die in het water gelegd worden dienen vakkundig en veilig vastgemaakt te worden aan de voorziene meerbolders . Er mogen geen verankeringen in de kaaimuur worden aangebracht, wegens beschermd erfgoed. Op het vakkundig en veilig vastmaken zal een controle gebeuren door de stadshaven, tijdens de opbouw en vóór de start van het evenement.
De opstappontons/meerpontons dienen berekend te zijn voor voldoende capaciteit en een veilige stabiliteit. Er dienen stewards (organisatie) te worden ingezet voor het toezicht op alle op- en afstapplaatsen.
3. Afbakening van de evenementenzone
De evenementenzone moet volledig afgebakend worden door middel van een boeienlijn, goed zichtbaar voor alle scheepvaart in de stadshaven. Op de hoeken dient de boeienlijn voorzien te worden van een groter type boeien. De boeien dienen degelijk verankerd te zijn en niet hinderend naar de vrije vaarzone in het Kattendijkdok.
4. Op- en afbouw
De opbouw van de evenementenzone kan maximaal 1 dag op voorhand uitgevoerd worden en dient in functie van de meerplanning afgestemd te worden met de stadshaven.
De afbouw van de pontons en het verwijderen van de boeienlijn moet gebeuren onmiddellijk bij het beëindigen van het evenement.
5. Signalisatie
De aanlegsteigers/opstappontons dienen, gezien de langdurige periode in het dokwater, voorzien te zijn van een duidelijke nautische signalisatie.
6. Bepaling grootte van de evenementenzone
Er wordt een vaarzone in het dokwater gevraagd van circa 350 meter (namelijk een wedstrijdzone (lengte: minimum 250-300 meter x breedte: 60 meter) + pontons (lengte: 20 meter x breedte:10 meter, één in de langsrichting, kaai 44)
De locatie voorzien voor het watergebonden evenement is vastgelegd:
• Kattendijkdok-Oostkaai, kaai 42 B, 43 A-B van meerpaal 76 tot en met meerpaal 91 en kaai 44.
7. Inplantingsplan
De stadshavenmeester vraagt om de volledige zone op een voldoende gedetailleerd plan uit te tekenen, dit wil zeggen inclusief boeienlijn, groter type boeien, pontons en aanduiding van bolders.
8. Kaaioppervlak kaai 41
Er moet rekening gehouden worden met een maximale kaaibelasting van 2 ton/m². Hiervoor dient de leverancier van de kraan een afstempelplan (≤ 2 ton/m²) voor te leggen. Bij een hogere kaaibelasting voor kraanwerken en andere activiteiten (laad- en loszone) dient er toelating gevraagd te worden bij de dienst stadsontwikkeling, stad Antwerpen.
9. Veiligheid opvarenden
De organisatie dient alle opvarenden van een drakenboot, vóór opstap op het aanlegponton/meerponton, te voorzien van een gekeurd zwem- of reddingsvest.
Er is een beperkte hulppost vereist. De aanwezigheid van verpleegkundige, ziekenwagen of MUG is hier niet nodig. U dient wel te voldoen vaan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van Volksgezondheid.
Het geluidsniveau van elektronisch versterkte muziek mag niet hoger zijn dan maximaal 85 dB LAeq,1 minuut en 100 dB LCeq,1 minuut, gemeten aan de rand van de zone waar het evenement doorgaat; Het aandeel van zware bastonen gemeten 2 meter voor de luidsprekers dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10 dB.
Voorwaarden ter bescherming tegen brand- en paniekrisico’s:
Extra voorwaarde bij standaardvoorwaarden nummer 1801: plaatsen van materialen of tijdelijke opstellingen op (of over) de openbare weg, openbaar domein of een publiek toegankelijk terrein:
Aandacht en bijkomende voorwaarden bij standaardvoorwaarden nummer 1824 - grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen, kermisexploitatie, tribune, podium of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale oppervlakte groter dan 60 m² (meer dan 100 personen) of - voor een tribune - met meer dan 100 zit- of staanplaatsen:
Extra voorwaarde bij standaardvoorwaarden nummer 1883 : potentieel risico-evenement:
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.
De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).
Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enzovoort)
De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.
De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.
Het college keurt de effectieve organisatie van Hong Kong Drakenboot Festival door Rotary Cofra vzw, zoals hierboven beschreven, op 15 september 2018 op het Zaha Hadidplein en Kattendijkdok in Antwerpen goed. Rotary Cofra vzw dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SB/L/BOF | om logistieke ondersteuning te verlenen volgens order B804513. |