Terug

2018_CBS_08082 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Part of Antwerp - 14 tot 22 september 2018 - Zaha Hadidplein en Sloepenweg Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/09/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_08082 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Part of Antwerp - 14 tot 22 september 2018 - Zaha Hadidplein en Sloepenweg Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_08082 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Part of Antwerp - 14 tot 22 september 2018 - Zaha Hadidplein en Sloepenweg Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van Antwerpen. 

De dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Publiek Domein en Vergunningen/Evenemententeam geeft gunstig advies voor de organisatie van het evenement.

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader ingedeeld in categorie 2 (evenementen in co-organisatie met de groep Antwerpen).

Juridische grond

Op 16 december 2013 (jaarnummer 760) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor het ter beschikking stellen van logistiek materiaal voor evenementen.

Op 27 juni 2016 (jaarnummer 370) keurde de gemeenteraad de aanpassing van het retributiereglement voor logistiek materiaal 2016-2019 goed.

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 00188) keurde gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Aanleiding en context

Op 3 januari 2018 diende Zanzibar, vertegenwoordigd door de heer Luc Van Hove, Pottenbrug 2 te 2000 Antwerpen, een aanvraag in voor de organisatie van Part of Antwerp in de omgeving van het Zaha Hadidplein van 14 tot 22 september 2018.

Part of Antwerp is een tiendaags festival in de omgeving van het Havenhuis waarbij bestaande evenementen, zoals het Hong Kong Drakenbootfestival en het afterworkconcept Aper'eau, worden gecombineerd met eigen georganiseerde activiteiten. Het programma wordt georganiseerd in nauwe samenwerking met verschillende partners en wordt ondersteund door het Havenbedrijf Antwerpen en de stad Antwerpen. 

Part of Antwerp bestaat uit twee grote evenementen die hieronder verder besproken worden. Daarnaast bieden ze tal van kleinere nevenactiviteiten aan zoals het drijvende restaurant Waterfront aan de Sluisstraat, het 3D-kunstenparcours Tizarte en Part of the Sky, een reuzenrad aan de Suezloods waarin onder meer een jobevent gehouden wordt.

Part(y) of Antwerp:

Datum Uur Activiteit
14 september 2018 17.00 uur- 23.59 uur Aper'eau
15 september 2018 08.00 uur - 18.00 uur Hong Kong Drakenboot Festival
15 september 2018 18.00 uur - 00.30 uur DJ-sets van Laston & Geo en Discobaar A Moeder (einde muziek om 23.59 uur) 
16 september 2018 09.00 uur - 21.00 uur Familiedag met onder andere een roeirace, Theater FroeFroe en een optreden van kapitein Winokkio

Docklands:
Datum Uur Activiteit
21 september 2018  17.00 uur - 23.59 uur  Docklands eerste dag: kleinschalig evenement met twee dj's
22 september 2018  12.00 uur - 00.30 uur  Docklandsfestival met vier verschillende podia en verschillende soorten muziek, gaande van techno en house tot hiphop en R&B (einde muziek om 23.59 uur) 

Part of Antwerp zorgt voor een cashless betaalsysteem, dat bezoekers zowel het eerste als het tweede weekend kunnen gebruiken. Aper'eau en Hong Kong Drakenbootfestival zullen hiervan ook gebruik maken.

Adviezen

Brandweer/preventie Gunstig onder voorwaarden

Openingsweekend en Part(y) of Antwerp:

  • Gunstig advies met standaardvoorwaarden

Docklands:

  • Het advies van brandweer/preventie zal integraal worden overgemaakt aan de organisator en worden opgenomen in de toelatingsbrief.
Havenbedrijf Antwerpen Gunstig advies
Lokale politie/Openbare Orde/Evenementen Gunstig onder voorwaarden

Openingsweekend en Part(y) of Antwerp:

  • gunstig advies

Docklands:

  • Geen gebruik van glazen recipiënten voor drank en voeding op de evenementensite.
Volksgezondheid Gunstig onder voorwaarden

Er is een beperkte hulppost vereist. De aanwezigheid van verpleegkundige, ziekenwagen of MUG is hier niet nodig. U dient wel te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid.

SW/Milieuvergunningen Gunstig advies

Openingsweekend en Part(y) of Antwerp:

Voorwaarden om de kans op gehoorschade bij bezoekers te vermijden:

  • het gemiddelde geproduceerde geluidsniveau mag 90 dB(A) LAeq,15min niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als 97 dB(A) LAmax,slow niet overschreden wordt, wordt geacht hieraan te zijn voldaan;
  • het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats. De meetplaats bevindt zich tussen 1,5 en 3 meter boven de vloer. De meetplaats bevindt zich ter hoogte van de mengtafel voor zover de mengtafel zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers bevindt. Indien de mengtafel zich op een andere plaats bevindt, situeert de meetplaats zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers;
  • op initiatief en op kosten van de exploitant wordt ofwel LAeq, 15min, ofwel LAmax,slow continu gemeten door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis van Vlarem titel II. Dit houdt in dat:
    • de meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 1996 of recenter);
    • de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat die niet kan worden gemanipuleerd door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon;
    • de meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan bezoekers worden blootgesteld;
    • de meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden.
  • het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde persoon.
  • de meetplaats is toegankelijk voor de toezichthoudende overheid. De meet- en registratieapparatuur kan steeds gecontroleerd worden door de toezichthoudende overheid.
  • Let wel: de verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de toegestane norm gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten inzake meet- en registratieapparatuur zoals hiervoor vermeld.

Voorwaarden om geluidshinder bij omwonenden te beperken:

  • het maximaal geluidsniveau dat wordt waargenomen aan de rand van de evenementplein mag niet hoger zijn dan 75 dB(A) en 85 dB(C);
  • het aandeel van zware bastonen (gemeten twee meter vóór de luidsprekers) dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10 dB;
  • de organisator/initiatiefnemer zorgt ervoor dat tijdens de muziekactiviteit een verantwoordelijke, die in staat is het geproduceerde geluid te wijzigen op aanduiding van de toezichthouders of politie, steeds telefonisch bereikbaar is. De gegevens betreffende deze verantwoordelijke, zoals naam en gsm-nummer, worden vooraf bezorgd aan de toezichthouders (MI@stad.antwerpen.be) en aan de lokale politie leefmilieu (leefmilieu@politie.antwerpen.be);
  • de organisator/initiatiefnemer dient zich strikt te houden aan de onderrichtingen van de toezichthouders zoals bepaald in artikel 16.3.1 van het decreet algemene bepalingen milieubeleid. In geval van overlast kunnen deze steeds strengere normen opleggen.

Docklands:

Voorwaarden om de kans op gehoorschade bij bezoekers te vermijden:

  • het gemiddelde geproduceerde geluidsniveau mag 90 dB(A) LAeq,15min niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als 97 dB(A) LAmax,slow niet overschreden wordt, wordt geacht hieraan te zijn voldaan;
  • het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats. De meetplaats bevindt zich tussen de anderhalve en drie meter boven de vloer. De meetplaats bevindt zich ter hoogte van de mengtafel voor zover de mengtafel zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers bevindt. Indien de mengtafel zich op een andere plaats bevindt, situeert de meetplaats zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers;
  • op initiatief en op kosten van de exploitant wordt ofwel LAeq, 15min, ofwel LAmax,slow continu gemeten door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis van Vlarem titel II. Dit houdt in dat:
    • de meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 1996 of recenter);
    • de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat die niet kan worden gemanipuleerd door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon;
    • de meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan bezoekers worden blootgesteld;
    • de meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden.
  • het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde persoon
  • de meetplaats is toegankelijk voor de toezichthoudende overheid. De meet- en registratieapparatuur kan steeds gecontroleerd worden door de toezichthoudende overheid.
  • Let wel: de verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de toegestane norm gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten inzake meet- en registratieapparatuur zoals hiervoor vermeld.

Voorwaarden om geluidshinder bij omwonenden te beperken:

  • het maximale geluidsniveau dat wordt waargenomen aan de rand van de evenementenzone mag niet hoger zijn dan 70 dB(A) en 80 dB(C);
  • het aandeel van zware bastonen (gemeten twee meter vóór de luidsprekers) dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10 dB;
  • de organisator/initiatiefnemer zorgt ervoor dat tijdens de muziekactiviteit een verantwoordelijke, die in staat is het geproduceerde geluid te wijzigen op aanduiding van de toezichthouders of politie, steeds telefonisch bereikbaar is. De gegevens betreffende deze verantwoordelijke, zoals naam en gsm-nummer, worden vooraf bezorgd aan de toezichthouders (MI@stad.antwerpen.be) en aan de lokale politie leefmilieu (leefmilieu@politie.antwerpen.be);
  • de organisator/initiatiefnemer dient zich strikt te houden aan de onderrichtingen van de toezichthouders zoals bepaald in artikel 16.3.1 van het decreet algemene bepalingen milieubeleid. In geval van overlast kunnen deze steeds strengere normen opleggen.
SW/Mobiliteitsadvies en ondersteuning Gunstig onder voorwaarden

De organisator dient multimodale bereikbaarheidsinformatie toe te voegen op de website.

District Antwerpen Gunstig advies
Stadsbeheer/Logistiek/Bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig onder voorwaarden

Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.

De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).

Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enzovoort)

De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.

De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.

Groendienst Antwerpen Centrum Gunstig onder voorwaarden

Docklands:

SB/GB geeft gunstig advies op voorwaarde dat onderstaande zaken worden gerespecteerd:

  • de organisator voegt bij zijn aanvraag via AGEV steeds een inplantingsplan waarin duidelijk wordt aangegeven waar alle installaties/voorzieningen worden ingeplant, materialen gestockeerd en via welke toegangen en wegen de leveringen worden voorzien. Indien voor het park reeds een evenementenzonering is opgemaakt zal de organisator zich daar aan houden; 
  • lossen en laden gebeurt enkel via de bestaande wegen met een maximale snelheid van 20 km/uur. In principe geldt voor gemotoriseerd vervoer in parken een beperking tot 3,5 ton, tenzij anders afgesproken. Wanneer veel verkeer wordt verwacht in het park, is het aanstellen van een steward die de verkeersstroom in goede banen leidt noodzakelijk;
  • er mag nergens in het park worden geparkeerd. Enige uitzondering zijn foodtrucks die onderdeel uitmaken van het evenement (nooit op het gras steeds op een verharding); 
  • het is niet toegestaan om met voertuigen op de gazons te rijden. Indien dit niet te vermijden is kan dit enkel mits het voorzien van rijplaten;
  • het plaatsen van zware infrastructuur of het opslaan van zwaar materiaal gebeurt steeds op rijplaten, tenzij dit gebeurt op asfaltverharding of elementverharding en enkel mits uitdrukkelijke toestemming;
  • de organisator mag zelf geen obstakels verwijderen (verkeerspaaltjes, vuilbakken…);
  • wanneer tenten worden geplaatst mogen spanriemen de bomen niet raken en verankeringen mogen de boomwortels niet beschadigen;
  • wanneer tijdelijke houten vloeren worden geplaatst, worden deze voorzien van minstens 10 cm luchtruimte;
  • onder de kroonprojectie van de bomen kan niets worden geplaatst noch gestockeerd, met uitzondering van tijdelijke houten vloeren met minimum 10 cm luchtruimte. Er mag zeker geen vuur worden gemaakt onder de bomen;
  • ingrepen in de bodem zijn niet toegestaan (greppels, putten, materialen inwerken…);
  • er kunnen geen markeringen worden aangebracht op of aan bomen of op de wegen;
  • wanneer stroomgeneratoren worden gebruikt moeten deze met bijhorende tank op een lekbak worden geplaatst om verontreinigende substanties op te vangen. Zij mogen ook nooit onder de kroonprojectie van bomen worden geplaatst; 
  • alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende zones buiten het evenement) wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd. Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de opkuis aan de organisator doorgerekend;
  • het is de organisator niet toegestaan om glas te gebruiken om drank aan te bieden in de publiekszones;
  • de organisator vermeldt ook hoe hij de toevoer en afvoer van water organiseert. Het rechtstreeks lozen van water in parkvijvers, parkwegen of andere groenstructuren behorende aan het park is niet toegestaan;
  • indien er kabels door de publiekszones lopen, dienen deze afgedekt te zijn om de veiligheid van de parkbezoekers te garanderen;
  • voor middelgrote of grote evenementen wordt er een slechtweerscenario verwacht. 

Bij schade

  • bij vaststelling van schade aan bomen na het evenement zal het schadebedrag via de geijkte VVOG-methode voor ‘uniforme waardebepaling van bomen’ worden bepaald en doorgerekend worden aan de organisator;
  • schade aan ander parkelementen zoals wegen, grasmatten, bloemperken en constructies wordt berekend op basis van offertes indien externen moeten worden ingezet of indien de herstellingen door eigen diensten worden uitgevoerd op basis van materiaalkosten en uurloon;
  • schade aan parkmeubilair wordt steeds vergoed op basis van de prijslijsten van lopende contracten. 

 


Stadsbeheer/Ruimtebeheer Gunstig advies
AG Vespa/Stadsprojecten Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR07 - Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
1SBR0702 - Het faciliteren van evenementen en filmproducties over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
1SBR070201 - Het is eenvoudig, klantvriendelijk en efficiƫnt om digitaal evenementen- en filmtoelatingen aan te vragen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie van Part of Antwerp door Zanzibar, zoals hierboven beschreven, van 14 tot en met 22 september 2018 op het Zaha Hadidplein en de Sloepenweg in Antwerpen goed. Zanzibar dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SB/L/BOF

om logistieke ondersteuning te verlenen volgens orders B801223, B801219, B801211 en B801212;

om een terreinopkuis te voorzien.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.