Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college conform artikel 4.7.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar dat bij dit besluit is gevoegd.
De aanvraag handelt over de verbouwingswerken aan een meergezinswoning van 3 bouwlagen onder een zadeldak. De bestaande toestand vertoond een appartement dat zich uitstrekt over het gelijkvloers en de eerste verdieping met een netto vloeroppervlak van +/- 112 m², een tweede appartement bevindt zich op de tweede verdieping en heeft een netto vloeroppervlak van +/- 53 m². De zolder die zich onder het zadeldak bevindt wordt niet als woonentiteit benut.
In de nieuwe toestand wordt er een triplex appartement gevormd met 5 slaapkamers op het gelijkvloers, de eerste en tweede verdieping met een netto vloeroppervlak van +/- 186 m². Het bestaande tweede appartement verdwijnt dus. Er wordt een nieuwe unit van +/- 38 m² voorzien in de bestaande zolder die van een mansardedak voorzien wordt in plaats van een zadeldak. Deze nieuwe wooneenheid wordt niet voorzien van een buitenruimte en voldoet als dusdanig niet aan artikel 28 van de bouwcode – “minimale oppervlakte buitenruimte”. Volgens dit artikel dient bij nieuwbouw, herbouw, vermeerdering van het aantal woongelegenheden of functiewijziging naar wonen elke zelfstandige woning over een buitenruimte te beschikken. De minimale netto vloeroppervlakte van deze buitenruimte is 4 m², vermeerderd met 2 m² per slaapkamer, te rekenen vanaf de tweede slaapkamer. Deze aanvraag dient dus geweigerd te worden door het ontbreken van een dergelijke kwalitatieve buitenruimte, hierop wordt geen afwijking toegestaan.
Het bestuursakkoord 2013-2018 benadrukt het belang van een aantrekkelijke woonstad, die jonge gezinnen doet kiezen voor de stad en in de stad houdt. Een kwalitatief woningaanbod van voldoende grote woningen en appartementen is hierbij cruciaal. Deze beleidswens werd nogmaals bekrachtigd in de beleidsrichtlijn over wonen waar de aandacht werd gevestigd op het beschermen van eengezinswoningen.
Het gaat hier over een zelfstandige woning met één afzonderlijke slaapkamer, om te voldoen aan de goede ruimtelijke ordening dient dergelijke unit over een minimale netto vloeroppervlakte te beschikken van 60 m², deze aanvraag voldoet hier niet aan.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
9 juli 2018 |
31 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
9 juli 2018 |
30 juli 2018 |
stadsontwikkeling/ geacht vergund |
3 juli 2018 |
3 juli 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud. (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De Bolwerkstraat wordt gekenmerkt door één – en meergezinswoningen in gesloten bebouwing.
De meergezinswoning met twee wooneenheden is functioneel inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De uitbreiding op het gelijkvloers is qua bouwhoogte en -diepte in lijn met de omliggende bebouwing.De dakvormwijziging impliceert een verhoging van de scheimuren aan weerszijden van het pand. Deze wijziging is beperkt en op schaal van de omliggende bebouwing.
Visueel-vormelijke elementen
De bebouwing in de Bolwerkstraat is een grotendeels bepaald door negentiende-eeuwse architectuur. Bij deze gebouwen zijn zowel hellende daken als mansardedaken toegepast. De dakvormwijziging van hellend naar (semi-)mansarde is daarom vormelijk inpasbaar in het referentiebeeld.
Cultuurhistorische aspecten
Gezien de ligging van het gebouw in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde, werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst monumentenzorg. Dit advies is zonder bezwaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De herinrichting van het gelijkvloers zorgt voor een hogere woonkwaliteit - zowel ten opzichte van de bestaande als de vergunde toestand – door een royaler visueel contact met de tuin. De resterende oppervlakte van de tuin is ruim voldoende.
De herverdeling van de wooneenheden zorgt voor een aparte interne circulatie voor beide wooneenheden. Dit is een verbetering van de woonkwaliteit ten opzichte van de bestaande toestand. De herinrichting van de wooneenheden is aanvaardbaar.
De indeling en oppervlakte van de afzonderlijke wooneenheden voldoen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Advies aan het college
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
25 juni 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
9 juli 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
7 september 2018 |
Verslag GOA |
14 augustus 2018 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018076990 |
Gegevens van de aanvrager: |
mevrouw Hannan El Issati met als adres Bolwerkstraat 11 te 2018 Antwerpen (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Bolwerkstraat 11 te 2018 Antwerpen (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 11 sectie L nr. 3589H |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
uitvoeren van verbouwingswerken aan een meergezinswoning |
Omschrijving aanvraag
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand:
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.