Terug

2018_CBS_07940 - Omgevingsvergunning - OMV_2018080444. Albert Grisarstraat 10. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/09/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_07940 - Omgevingsvergunning - OMV_2018080444. Albert Grisarstraat 10. District Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_07940 - Omgevingsvergunning - OMV_2018080444. Albert Grisarstraat 10. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

17 juli 2018

23 juli 2018


Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag. 
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag. 
  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
    • artikel 6 Harmonie:
      de invulling van de gelijkvloerse plint volgt de kenmerken van het straatbeeld niet;
    • artikel 12§1 Levendige plint:
      het gelijkvloers van een gebouw dat aan de openbare weg grenst, moet aan de straatzijde een verblijfsruimte bevatten met een raamopening aan de straatzijde;
    • artikel 12§3 Levendige plint:
      de voorgevel heeft een breedte van 6 m, een toegangspoort is slechts toegelaten als de gevel een minimale breedte heeft van 8 m;
    • artikel 43 Septische putten:
      er werden geen gegevens teruggevonden over de aanwezigheid of het plaatsen van een septische put.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Beoordeling afwijking van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van artikel 12 van de bouwcode. De gelijkvloerse gevelplint wordt volledig ingericht als inkomzone en autostaanplaats en is zo strijdig met de principes van de levendige plint. Een levendige straat is een aangename straat om in te wonen of te wandelen. Levendige ruimtes zijn ruimtes die vaak gebruikt worden door mensen en waar zij ook een tijd blijven. Garages, entree- en circulatieruimtes vallen hier niet onder. Straten met een overdaad aan deze “dode” functies aan de gevel hebben over het algemeen een lage beeldkwaliteit. Ze worden als onaangenaam ervaren.

In de bestaande vergunde toestand is de gelijkvloerse plint reeds een duidelijk voorbeeld van een ‘dode’ gevel: een gesloten gevelvlak met enkel een voordeur en een toegangspoort. De voorliggende aanvraag voorziet dezelfde vergunde functionaliteit met een grotere openheid naar de straat. Deze oplossing laat meer contact toe tussen de straat en de woning, maar wordt dan weer deels teniet gedaan door de wand tussen inkomhal en bureelruitme ‘gesloten’ uit te voeren. Er kan een afwijking toegestaan worden, zoals beschreven in artikel 3 van de bouwcode, onder voorwaarde van een minimale transparantie en openheid zoals verder beschreven.

Functionele inpasbaarheid

De Albert Grisarstraat wordt gekenmerkt door één - en meergezinswoningen in gesloten bebouwing. De bestaande eengezinswoning is inpasbaar in de omgeving. Door het omvormen van het gelijkvloerse atelier/magazijn naar een bureauruimte met buitenruimte wordt het gelijkvloers op een meer kwalitatieve manier bij de woning betrokken.

Visueel-vormelijke elementen

De vormgeving van de gelijkvloerse straatgevel wijkt af van de kenmerkende eigenschappen van de gevelplinten in de straat en de omgeving. Het verwijderen van de typische massieve minerale gevelposten en de herkenbare inkomdeur is in strijd met het principe van de harmonie, zoals beschreven in artikel 6 van de bouwcode.

Het voorgestelde gevelontwerp bestaat uit een plint in geperforeerde metalen panelen. De vormgeving in zwart metaal, hoewel atypisch, refereert naar de kenmerkende stootvaste en structureel dragende gelijkvloerse gevels in de omgeving. De uitlijning van de metalen cassettes is afgestemd op de architectuur van het bestaande gebouw.

Tegelijk zorgt de perforatie voor een meer levendige oplossing dan de bestaande toestand. Een doorzicht is namelijk mogelijk tot aan de royale beglaasde inkomhal en de achterliggende bureau aan de tuin. Hiervoor is het echter noodzakelijk dat:

-  enerzijds de openingen voldoende zichtbaarheid toelaten. Om voldoende openmazig te zijn, wordt in voorwaarde opgelegd om de perforaties te vergroten, zodat zij minstens 50% van het materiaal beslagen;

-  anderzijds meer contact/doorzicht moet ontstaan tussen bureel en straat. Opgelegd wordt de binnenwand tussen inkomhal en bureel minimaal 50% beglaasd en doorzichtig uit te voeren.

Door de verbetering van de levendigheid ten opzichte van de bestaande situatie en het evenwicht met de functionaliteit en de architecturale inpassing, kan een afwijking toegestaan worden op artikel 6 van de bouwcode.

Mits het naleven van de voorwaarden, biedt de specifieke uitvoering van de gevel die door de aanvrager wordt vooropgesteld als deel van deze aanvraag, voldoende garantie op een goede duurzaamheid en visuele inpassing in het straatbeeld.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De wijzigingen aan de achterzijde, met name het afbreken van bouwvolumes en het creëren van meer open ruimte, komen de woonkwaliteit ten goede en veroorzaken geen hinder voor de buren.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De woning voldoet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De aanvraag bevat geen informatie over de aanwezigheid van een septische put. Door de lage stroomsnelheid van het Antwerpse rioolstelsel is het plaatsen van septische putten noodzakelijk voor een goede werking van het afvoerstelsel. Er wordt echter geoordeeld dat het verplicht opleggen van een nieuwe septische put niet in verhouding staat tot de technische aard van de aangevraagde werken. Om wateroverlast, geurhinder en andere hinder te beperken wordt wel aangeraden om een septische put te voorzien.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

In de aanvraag wordt een parkeerplaats gecreëerd.

De ‘parkeerparagraaf’ an sich is verder niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de gelijkvloerse gevel uit te voeren met metalen invulcassettes met een minimale perforatie van 50 procent;
  2. de binnenwand tussen inkomhal en bureel op het gelijkvloers is voor minimaal 50% beglaasd en doorzichtig uit te voeren;
  3. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

29 juni 2018

Volledig- en ontvankelijk

17 juli 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

15 september 2018

Verslag GOA

28 augustus 2018

naam GOA

Karel Bauwens

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Openbaar onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer :

OMV_2018080444

Gegevens van de aanvrager:

de heer Mathieu  Depuydt met als adres Lange Kievitstraat 60 bus 4 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Albert Grisarstraat 10 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 6 sectie F nr. 1349H20

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

  • 03/02/1937: vergunning (18#6953) voor gevel- en binnenveranderingen en septische put;
  • 16/07/1937: vergunning (18#8246) voor binnenveranderingen;
  • 03/10/1988: vergunning (86#880671) voor verbouwen gelijkvloerse gevel.

Laatst vergunde toestand

  • pand in gesloten bebouwing met drie bouwlagen onder plat dak;
  • het gelijkvloers is volledig dichtgebouwd door het overkappen van de koer met een plat dak;
  • op de 1ste verdieping is er een uitbouw van 5,9 m langs de linkerzijde en 3,55 langs de rechterzijde met erachter een terras;
  • op de 2de verdieping is er een uitbouw van 3,55 m langs de linkerzijde;
  • het gelijkvloers is vergund als magazijn met erboven kamers op de 1ste en 2de verdieping;
  • de gevel is afgewerkt in grijze betontegel;
  • kroonlijsthoogte van ongeveer 11,2 m.

Bestaande toestand

  • de bestaande toestand is verschillend van de laatst vergunde toestand:
    • het gelijkvloers wordt gebruikt als atelier;
    • de bovenliggende verdiepen worden gebruikt als eengezinswoning;
    • op de 1ste verdieping is er over de hele breedte een uitbouw van 7,3 m met erachter een terras tot de perceelsgrens.

Inhoud van de aanvraag

  • verbouwen van een eengezinswoning;
  • er wordt achteraan buitenruimte gecreëerd met een diepte van 3,80 m door een stuk van de achterbouw af te breken;
  • de gelijkvloerse voorgevel wordt vervangen door zwarte geperforeerde metalen platen;
  • de voorgevel op de verdiepen blijft behouden;
  • de inkomhal op het gelijkvloers wordt 5,48 m teruggetrokken achter de voorgevel, ervoor wordt volledig ingenomen door autostaanplaats;
  • op het gelijkvloers wordt achteraan een bureau voorzien;
  • de bouwdiepte op de 1ste verdieping wordt 12,90 m met erachter een dakterras;
  • de 1ste verdieping wordt ingericht als leefruimte met keuken en eetkamer;
  • de bouwdiepte op de 2de verdieping wordt aan de linkerzijde 12.90 m en aan de rechterzijde 9,40 m;
  • de platte daken krijgen een waterdichte laag;
  • achteraan het perceel wordt een stuk scheimuur afgebroken.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  1. de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, zijn strikt na te leven;
  2. de gelijkvloerse gevel uit te voeren met metalen invulcassettes met een minimale perforatie van 50 procent;
  3. de binnenwand tussen inkomhal en bureel op het gelijkvloers is voor minimaal 50% beglaasd en doorzichtig uit te voeren;
  4. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.