Terug

2018_CBS_08070 - Bestek GAC_2018_00325. Raamovereenkomst hygiënische papierwaren. - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/09/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_08070 - Bestek GAC_2018_00325. Raamovereenkomst hygiënische papierwaren. - Bestek en procedure - Goedkeuring 2018_CBS_08070 - Bestek GAC_2018_00325. Raamovereenkomst hygiënische papierwaren. - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 57 § 3, 5° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college bevoegd is voor het vaststellen van de wijze van gunning en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.

Argumentatie

De aanbestedende overheid behoudt zich het recht voor de financiële situatie van de inschrijver te beoordelen aan de hand van de jaarrekeningen (die de overheid zelf zal opvragen). In voorkomend geval zal de aanbestedende overheid de currentratio, acid ratio, brutomarge, nettorendabiliteit van het totaal activa voor belastingen en solvabiliteit berekenen.
De inschrijver dient over een voldoende financiële en economische draagkracht te beschikken om deze opdracht te kunnen uitvoeren. De financiële ratio’s moeten overwegend positief zijn, tenzij kan aangetoond worden dat deze negatief zijn o.a. ten gevolge van bepaalde investeringen, een overname, fusie, interne structureringen, … .

De inschrijver dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De geschiktheid van de kandidaat wordt beoordeeld aan de hand van minimum 2 referenties met betrekking tot gelijkaardige opdrachten. Met gelijkaardige opdracht wordt bedoeld: leveringscontract waarin minstens 5 van de gevraagde papierwaren in hoofdstuk 5 inbegrepen zijn. De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar, en hebben (gezamenlijk) een waarde van minimaal 100.000 euro (exclusief btw.)

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:

  1. prijs op een totaal van 55 punten;
  2. plan van aanpak op een totaal van 25 punten;
  3. duurzaamheid op een totaal van 20 punten.
 

Juridische grond

In toepassing van artikel 35, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden geplaatst bij openbare procedure.

In toepassing van artikelen 66 en 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, gaat de aanbestedende overheid over tot selectie van de kandidaten of inschrijvers in de mate dat de noodzakelijke inlichtingen en documenten aantonen dat ze cumulatief voldoen aan:

  • de bepalingen betreffende het toegangsrecht tot de opdracht zoals omschreven in de artikelen 67 tot en met 70 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en in de artikelen 61 tot en met 64 van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017;
  • de kwalitatieve selectiecriteria van geschiktheid om de beroepsactiviteit uit te oefenen en/of financiële en economische draagkracht en/of technische en beroepsbekwaamheid die de aanbestedende overheid heeft vastgesteld op grond van de artikelen 66 tot en met 68 van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

Aanleiding en context

Alle stedelijke diensten maken dagelijks gebruik van hygiënische papierwaren (toiletpapier, vouwhanddoekjes, keukenrol, ...). Om deze basisproducten op een snelle en efficiënte wijze te kunnen aankopen, sloten de stad en het OCMW in het verleden raamovereenkomst GAC/2014/2422 af. Deze overeenkomst loopt op 8 januari 2019 ten einde.  Om de continuïteit in de levering van de hygiënische papierwaren te garanderen, is het aangewezen om een nieuwe raamovereenkomst voor deze artikelen op te maken.

De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om voor deze aankopen een openbare procedure met Europese bekendmaking GAC_2018_00325 uit te schrijven.

 

Algemene financiële opmerkingen

Gezien de opdracht overkoepelend wordt geplaatst voor verschillende bedrijfseenheden werden in de financiële tabel enkel concrete bepalingen m.b.t. budgetpositie en budgetperiode opgenomen.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1TSB12 - Het logistiek beheer bereikt het best mogelijk resultaat zowel intern als voor de burger
1TSB1203 - We werken samen met private partners op basis van solide afspraken met het oog op optimale prijs-kwaliteit, effectiviteit en efficiëntie, kostenbewustzijn en duurzaamheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt bestek GAC_2018_00325 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het leveren van hygiënische papierwaren goed en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een openbare procedure met Europese bekendmaking wordt uitgeschreven;
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de groep Antwerpen.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
Aankoop hygiënische papierwaren   budgetplaats: diverse
budgetpositie: 6141
functiegebied: diverse
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: diverse
budgetperiode: 1900, 2000, 2100, 2200 en 2300 mits goedkeuring van de budgetten door college, gemeenteraad en hogere overheid
met orderbons

Bijlagen

  • 00325_Inventaris.xls
  • 00325_locaties_stad.pdf
  • 2018_AGSO_SCHOLENOVERZICHT.pdf
  • A_logo_RGB_1500x1500.jpg
  • 00325_20180413_bestek.pdf