Terug

2018_CBS_07962 - Omgevingsvergunning - OMV_2018076897. Valkenputstraat 90. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/09/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_07962 - Omgevingsvergunning - OMV_2018076897. Valkenputstraat 90. District Berchem - Goedkeuring 2018_CBS_07962 - Omgevingsvergunning - OMV_2018076897. Valkenputstraat 90. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen 

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

16 juli 2018

16 juli 2018

Toetsing voorschriften 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen 

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’. 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein. 

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling. 

          De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan. 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
     
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
     
  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
    • artikel 6: de volumes op het gelijkvloers van de gebouwen aan deze zijde van het bouwblok zijn kenmerkend circa 9m diep. Het nieuwe volume van voorliggende aanvraag reikt tot een diepte van 17m;
    • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: er werd geen mogelijkheid voorzien voor het stallen van fietsen voor de ondergeschikte wooneenheid;
    • artikel 38 Groendaken: het nieuwe platte dak van circa 62 m² wordt niet als groendak aangelegd en er is geen hemelwaterput voorzien. 

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
     
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften - Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Geen enkele woning die deel uitmaakt van de rij beschikt over een gelijkvloerse achterbouw tot 17m, terwijl de aanvraag er één voorziet. Het aangevraagde is bijgevolg strijdig met het referentiebeeld.

Daar een bouwdiepte van 17m echter niet vreemd is in de wijk, het perceel voldoende diep is om een kwalitatieve tuin over te laten, de gelijkvloerse wijziging geen blinde muur creëert (enkel beperkt een hogere tuinmuur) én de uitbreiding ten behoeve is van het omvormen van de woning tot zorgwoning, kan een afwijking met toepassing van artikel 3 van de bouwcode worden toegestaan. 

De ondergeschikte wooneenheid deelt echter slechts de badkamer en een berging met de hoofdwooneenheid waarvan de slaapkamers zich op de tweede verdieping bevinden en daar reeds beschikken over een badkamer. De woning voldoet aan de definitie van zorgwonen conform artikel 4.1.1. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening op voorwaarde dat er effectief gedeelde ruimten zijn, buiten de hal, tussen de hoofdwooneenheid en de ondergeschikte wooneenheid. 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging, er wordt een gelijkvloers volume aangebouwd om er een ondergeschikte wooneenheid in onder te brengen die onderdeel uitmaakt van de bestaande eengezinswoning. De bestaande woonfunctie blijft dus behouden. 

Visueel-vormelijke elementen

De materialen van de nieuwe gevels zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel. 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De ondergeschikte wooneenheid voldoet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot op voorwaarde dat alle delen van de ondergeschikte wooneenheid en de gedeelde ruimten voldoen aan de bepalingen van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening betreffende toegankelijkheid, met betrekking tot looppaden, niveauverschillen, toegangen, deurenopeningen en vaste inrichtingselementen. 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen. 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaatsen. 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding met een zorgwoning.

Voor zorgwoningen geldt een parkeerbehoefte van 0,8 per zorgwoning.

De werkelijke parkeerbehoefte is 1. 

De plannen voorzien in 2 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2. 

Dit aantal is toereikend. 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. 

Fietsvoorzieningen

Er dient voor de verbouwing 1 bijkomende fietsstalplaats voorzien te worden, deze werd niet ingetekend op de plannen. 

Advies aan het college 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. het zorgwonen te laten voldoen aan de bepalingen van artikel 4.1.1. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
  2. alle delen van de ondergeschikte wooneenheid en de gedeelde ruimten te laten voldoen aan de bepalingen van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening betreffende toegankelijkheid, met betrekking tot looppaden, niveauverschillen, toegangen, deurenopeningen en vaste inrichtingselementen;
  3. een fietstalplaats te voorzien conform artikel 29 van de bouwcode;
  4. een groendak te voorzien conform artikel 38 van de bouwcode;
  5. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

27 juni 2018

Volledig- en ontvankelijk

16 juli 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

14 september 2018

Verslag GOA

28 augustus 2018

naam GOA

Wim Van Roosendael

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer :

OMV_2018076897

Gegevens van de aanvrager:

de heer Abdelilah Guerti met als adres Valkenputstraat 90 te 2600 Antwerpen

Ligging van het project:

Valkenputstraat 90 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 22 sectie A nr. 63W

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning met een zorgwoning

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

  • er werden geen vergunningen gevonden in de archieven voor dit perceel.

Laatst vergunde toestand

  • niet van toepassing.

Bestaande toestand

  • eengezinswoning van 3 bouwlagen onder plat dak in halfopen bebouwing;
  • het hoofdvolume is 8,57 m diep en de achtergelegen luifel 3,90 m;
  • de totale bouwdiepte bedraagt 12,47 m.

Inhoud van de aanvraag

  • gelijkvloerse aanbouw bij een eengezinswoning die wordt ingericht als zorgwoning;
  • de bestaande berging en luifel achteraan worden verwijderd en op de rechter perceelgrens komt er een gelijkvloers volume onder plat dak tot een bouwdiepte van 17 m in totaal;
  • de bruto oppervlakte van de ondergeschikte wooneenheid bedraagt circa 62 m² en biedt plaats aan een ruime private leefruimte met open keuken en een aparte slaapkamer;
  • de bestaande bergruimte achter de garage in het hoofdvolume wordt ingericht als badkamer;
  • het gastentoilet in de inkomhal wordt vervangen door een berging;
  • de gevels van het nieuwe volume zijn uit rode baksteen en het schrijnwerk uit grijze pvc;
  • de voorgevel en de bovengelegen verdiepingen met leefgedeelte, drie slaapkamers en een badkamer blijven ongewijzigd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  1. de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, zijn strikt na te leven;
  2. het zorgwonen te laten voldoen aan de bepalingen van artikel 4.1.1. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
  3. alle delen van de ondergeschikte wooneenheid en de gedeelde ruimten te laten voldoen aan de bepalingen van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening betreffende toegankelijkheid, met betrekking tot looppaden, niveauverschillen, toegangen, deurenopeningen en vaste inrichtingselementen;
  4. een fietstalplaats te voorzien conform artikel 29 van de bouwcode;
  5. een groendak te voorzien conform artikel 38 van de bouwcode;
  6. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.