Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
20 augustus 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan |
lokale politie/ centrale preventie (LP/CP) |
20 augustus 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
20 juli 2018 |
16 augustus 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
INFRABEL |
20 juli 2018 |
20 augustus 2018 |
Geen bezwaar |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
20 juli 2018 |
25 juli 2018 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
20 juli 2018 |
31 juli 2018 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
20 juli 2018 |
23 juli 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
20 juli 2018 |
23 juli 2018 |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen |
20 juli 2018 |
30 juli 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening. (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
Het goed is gelegen binnen de grenzen van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 43 Noordersingel, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 3 augustus 1998.
Volgens dit bijzonder plan van aanleg ligt het goed in een openbaar domein.
Bijzondere plannen van aanleg kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
functies ander dan wonen dienen afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben, dit is niet voorzien.
Sectorale wetgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat het bouwen van een boomhut in Park Spoor Oost als ontmoetingsruimte voor jongerengroepen (J100). De bouw van de boomhut wordt gezien als een samenwerkingsproject. De boomhut staat verhoogt op een constructie en heeft de vorm van een diamant. De ontmoetingsruimte biedt plaats voor ongeveer 30 jongeren/ personen. Het plaatsen van een ontmoetingsruimte voor meetings, als herkenningspunt of om na te denken over de samenleving en gesprekken te voeren in de debatruimte is functioneel toelaatbaar in de omgeving Park Spoor Oost. Het project is maatschappelijk te verantwoorden en nuttig.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen. Doordat de aanvraag een kleinschalig ontmoetingsplek betreft, wordt er geen parkeerbehoefte opgelegd. |
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen 0. Dit aantal is toereikend. |
Fietsvoorzieningen:
Het advies van mobiliteit luidt als volgt: Er worden geen fietsenstallingen voorzien. Er wordt echter wel verwacht dat, doordat de doelgroep jongeren betreft, het aandeel fietsers vrij groot zal zijn. Het aantal bezoekers is onbekend. De tribune in het ontwerp biedt plaats aan +/- 27 personen. Voor de helft hiervan zouden fietsvoorzieningen geplaatst moeten worden (14 fietsparkeerplaatsen).
Een geveltekening toont een leuning aan met het bijschrift: ‘fietsenberging aan toegang via Buurtspoorweglei kan benut worden, maar leuning naast toegangspad kan al een tiental fietsen opvangen’. Het plaatsen van fietsen langsheen de leuning kan niet worden toegelaten, omdat dit de toegang tot de boomhut belemmert (het toegangspad heeft slechts een breedte van 1,50m) en eventueel de passage langsheen het langsgelegen pad blokkeert of bemoeilijkt. Verder is het onduidelijk hoeveel fietsen er geparkeerd kunnen worden op de bestaande fietsenstalling langsheen de Buurtspoorweglei. De bestaande oppervlakte van de fietsenstalling lijkt groot genoeg om 14 extra fietsenstalling te plaatsen, conform artikel 29 van de bouwcode (cf. advies mobiliteit). Dit wordt in voorwaarde opgenomen.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De constructie werd voorzien op een paal met een breedte van ongeveer 3m, waarop een debatruimte voorzien wordt in de vorm van een diamant met een diameter van 8,13m. De hoogte van de constructie bedraagt 7,33m, wat aanvaardbaar is. De boomhut staat op een afstand van ongeveer 8,50m van de perceelsgrens en wordt ontsloten via een pad met een breedte van 1,50m. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan worden ingestemd met de nieuw te bouwen constructie. Er worden geen storende effecten voor de omgeving verwacht inzake schaal en ruimtegebruik.
Visueel-vormelijke elementen
De draagconstructie onderaan wordt uitgevoerd in strekmetaal met daarin een draaitrap in staal. De debatruimte bovenop de draagconstructie wordt opgebouwd in hout, afgewerkt met gerecupereerde leien. Het wordt een patchwork van verschillende materialen zoals vezelcementleien, natuurleien, ceder en tamme kastanje. In het dak worden 5 dakramen en 1 dakkoepel voorzien in glas. Het nieuwe toegangspad wordt uitgevoerd in dolomiet. Volgens het advies van groen en begraafplaatsen dient een waterdoorlatende halfverharding te worden voorzien waar dolomiet niet aan voldoet. Dit advies wordt gevolgd. Verder is de aanvraag visueel en vormelijk aanvaardbaar in de omgeving van Park Spoor Oost.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het inplantingsplan van de aanvraag toont aan dat een sanitair en afvalberging van het Bahnhof gebruikt kan worden voor de gebruikers van de nieuwe constructie. Dit is aanvaardbaar, aangezien de constructie eerder klein is om beiden te voorzien en aangezien de constructie niet dagelijks gebruikt zal worden. Er kan een afwijking worden toegestaan met art.3 van de bouwcode voor het ontbreken van een afvalberging.
Door 5 dakramen en een ronde dakkoepel kan voldoende daglicht binnentreden in de boomhut. Een centrale draaitrap geeft toegang aan de debatruimte van de boomhut. De draaitrap is afsluitbaar via een deur.
Het voorzien van een klimbegeleiding voor klimplanten kan in een parkomgeving gunstig worden beoordeeld. In de legende werd opgenomen dat de constructie waartegen de klimplanten groeien in strekmetaal zal worden uitgevoerd. Dit materiaal is voldoende duurzaam en voldoet.
Omdat het project gelegen is in Park Spoor Oost, werd advies gevraagd aan de dienst groen en begraafplaatsen. Het advies luidt als volgt:
- Het toegangspad naar de droomhut moet aangelegd worden in een waterdoorlatende halfverharding type HanseGrand;
- De fietsenstallingen dienen uitgevoerd te worden in straatmeubilaris type 'nietje' (SA/FS/01). Er dienen 10 nietjes voorzien te worden in de onmiddellijke omgeving. De Fietsen mogen niet vastgemaakt worden aan de trapleuning van toegangspad zoals omschreven wordt;
- Om betreding te voorkomen in de omgeving, dient na de werken de omgeving aangeplant te worden met bosgoed, tot tegen het toegangspad. Het bosgoed moet aansluiten bij de rest van de bestaande beplanting en er voor zorgen dat bezoekers van de droomhut goed geleid worden en niet kris kras door de beplanting lopen.
- Daarnaast dienen tijdens de werken alle bomen behouden te blijven en beschermd te worden. De algemene voorwaarden worden opgenomen in het voorwaardelijk gunstig advies.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
3 juli 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
20 juli 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
18 september 2018 |
Verslag GOA |
29 augustus 2018 |
naam GOA |
Karel Bauwens |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018077071 |
Gegevens van de aanvrager: |
Jes met als adres Werkhuizenstraat 3 te 1080 Sint-Jans-Molenbeek |
Ligging van het project: |
Noordersingel 40 te 2140 Borgerhout (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 25 sectie A nr. 1162C |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
bouwen van een droomhut op Park Spoor Oost |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand en bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.