De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
6 juni 2018 |
5 juli 2018 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018049241 |
Gegevens van de aanvrager: |
AUTOGEMB Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen met als adres Lange Gasthuisstraat 15 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Schotensesteenweg 252 en 261 te 2100 Deurne (Antwerpen) en Schotensesteenweg 261 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 30 sectie A nrs. 351E en 475W5 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
slopen en uitbreiden van bestaande school |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst uitgevoerde vergunning
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
30 mei 2018 |
20 juni 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
AQUAFIN NV |
30 mei 2018 |
28 juni 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius |
30 mei 2018 |
11 juni 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Onroerend Erfgoed |
30 mei 2018 |
8 juni 2018 |
Geen advies |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
30 mei 2018 |
8 juni 2018 |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
30 mei 2018 |
31 mei 2018 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
30 mei 2018 |
31 mei 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening. (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
bij gebouwen met een totale voor het publiek toegankelijke oppervlakte groter dan 400 m², moeten alle delen die nieuw zijn of waaraan werken gebeuren, die vallen onder artikel 2, §1, aan de normen voldoen, ongeacht waar deze delen zich in het gebouw bevinden. De klassen op de 1ste verdieping zijn enkel toegankelijk via de uitwendige trap;
het aangepast sanitaire met douche en toilet op het gelijkvloers meet 2,20 m bij 2,56 m. Dit moet minstens 2,35 m bij 2,40 m zijn.
Algemene bouwverordeningen
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
containerklassen zijn niet in harmonie met omgeving;
de hoogte in de klassen is 2,58 m, dit moet minimaal 2,60 m zijn;
er moet een afgescheiden ruimte voor afvalberging voorzien te worden;
er worden geen fietsstallingen voorzien;
er worden geen parkeerplaatsen voorzien;
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag voorziet niet in het realiseren van twee autostalplaatsen voor de bijkomende tijdelijke units, terwijl er op het perceel wel gelegenheid is om deze te realiseren. In overleg met de betrokken diensten wordt in voorwaarde opgelegd dat en waar deze plaatsen gerealiseerd moeten worden. Dit wordt in rood aangeduid op het inplantingsplan. De bestaande bomen aan de Schotensesteenweg dien hierbij behouden te blijven en de parkeerplaats dient te worden ingericht conform artikel 30 van de bouwcode. Ook dient in de opzet van de parkeerplaats rekening te worden gehouden met de mogelijk bijkomende autostalplaatsen voor toekomstige tijdelijke vergunningen op dit schoolterrein. Alle autostalplaatsen moeten worden ontsloten door één gezamenlijke in- en uitrit.
De aanvraag wijkt af van de bouwcode artikel 6 ‘harmonie en draagkracht’. De nieuwbouw containerklassen wijken af van de kenmerkende bebouwing die in hoofdzaak bestaat uit bakstenen één- en meergezinswoningen. Echter betreft het een tijdelijke inrichting waardoor een afwijkende constructie motiveerbaar is. Bijkomend zijn er diverse onderwijsgebouwen aan de overzijde van de straat, waar eveneens verschillende tijdelijke containerunits vergund zijn. Gelet op de bouwcode artikel 3 is een afwijking dan ook aanvaardbaar.
De aanvraag wijkt af van de bouwcode artikel 21 ‘minimale hoogte van ruimten’. De vrije binnenhoogte van 2.58 meter is lager dan 2.60 meter. Echter betreffen dit prefab volumes met moeilijk te wijzigen afmetingen. Bijkomend beschikken de containers over meer dan voldoende lichtinval waardoor de inpandige gebruikskwaliteit vergroot. Gelet op de bouwcode artikel 3 is een afwijking voor 2 centimeter dan ook aanvaardbaar.
De aanvraag wijkt af van de bouwcode artikel 26 ‘afvalverzameling’. Wegens het ontbreken van een afgescheiden ruimte voor afvalberging wordt als voorwaarde voor vergunning opgelegd dat een afvalberging binnen het volume moet voorzien worden, conform de bouwcode.
De aanvraag wijkt af van de bouwcode artikel 29 ‘fietsstalplaatsen’, meerbepaald van de stallingsnormen voor gewoon onderwijs. Gelet op bouwcode artikel 3 is een afwijking aanvaardbaar, volgens de motivering van de dienst Mobiliteit: “Vermits het een school voor bijzonder onderwijs betreft, kan er afgeweken worden van de stallingsnormen voor gewoon onderwijs. Alle leerlingen van deze school komen ofwel met de bus naar school of worden met de auto tot aan de school gebracht. Omwille van hun beperkingen zijn de kinderen niet in staat om zelfstandig met de fiets naar school te komen.
Er worden wel 3 fietsstalplaatsen voorzien voor het personeel uitgaande van een modal split van 50/50. Deze fietsstalplaatsen komen op de site van de reeds bestaande school aan de overzijde van de straat. Vermits ook de lerarenkamer e.d. zich daar bevinden, is dit geen probleem.” Als voorwaarde voor vergunning wordt wel opgelegd dat de 3 bijkomende fietsstalplaatsen moeten voorzien worden in de bestaande fietsstalling onder het gebouw op nummer 252, in navolging van de voorwaarde uit het advies van Mobiliteit: “De fietsstalplaatsen moeten wel overdekt zijn en afgesloten kunnen worden.”
De aanvraag wijkt af van de verordening toegankelijkheid. De beschrijvende nota stelt dat de enkel het gelijkvloers moet voldoen aan de verordening, omdat de nieuwbouw oppervlakte kleiner is dan 400m². Echter maken de containerunits deel uit van de totale oppervlakte van de school die groter is dan 400m², waardoor alle nieuwe delen aan de verordening moeten voldoen, zoals bepaald in artikel 3.
De buitentrap aan de rechterzijgevel voldoet niet aan de minimaal vereiste afmetingen in artikel 20. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd de trap over de volledige lengte minstens 1.25 meter breed te voorzien, met een obstakelvrije ruimte tussen de leuningen van ten minste 1 meter. Na ten hoogste 17 treden moet een tussenbordes voorzien worden. Daarbij moet gelet worden op dat de trap op minstens 3 meter van de rechter perceelgrens wordt voorzien, en dat de trap ten opzichte van de straat ten allen tijde achter de voorgevelbouwlijn moet worden geplaatst. Aangezien in de beschrijvende nota wordt bevestigd dat een deel van de leerlingen gebonden is aan rolstoelgebruik, is een afwijking niet aanvaardbaar. Daarom wordt opgelegd dat de buitentrap minstens moet voorzien worden van een lift conform de verordening toegankelijkheid.
Bijkomend voldoen de sanitaire cellen met afmetingen van 2.20 x 2.56 meter niet aan de minimaal vereiste 2.35 x 2.40 meter. Echter tonen de plannen aan dat de cellen bruikbaar zijn voor een rolstoelgebruiker. Ook kan verondersteld worden dat de prefab constructie gebonden aan een overwegend vaste maatvoering. Daardoor is een afwijking op de afmetingen van de sanitaire cellen aanvaardbaar.
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende tijdelijke containerklassen zijn inpasbaar in de omgeving, gelet op de onderwijsfuncties aan de overzijde van de straat, en de scholencampus op de hoek verderop met de Jozef van Poppelstraat.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Voor secundair onderwijs legt de bouwcode een parkeerbehoefte op van 4 parkeerplaatsen / 100 leerlingen. Er zullen in het gebouw 48 leerlingen les krijgen. De parkeerbehoefte bedraagt dus 2. De werkelijke parkeerbehoefte is 2. |
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. Er zijn geen nuttige plaatsen voorzien op eigen terrein. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2. De plaats op het perceel waar de plaatsen moeten worden voorzien worden in rood aangeduid op het inplantingsplan. |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. |
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het voorgestelde containervolume van 2 bouwlagen met plat dak, 21 meter breed, 12 meter diep, met kroonlijsthoogte 6.14 meter, is aanvaardbaar. Naar analogie met de bouwcode artikel 38 wordt geen groendak voorzien omdat het een tijdelijke constructie betreft.
De units voorzien slechts 6 klassen en sanitaire cellen, waarvan de 3 gelijkvloerse klassen elk door slechts 6 leerlingen gebruikt worden. De overige functies, zoals een lerarenlokaal, worden opgevangen in het hoofdgebouw aan de overzijde van de straat.
Vanuit stedenbouwkundig standpunt moet het groene karakter maximaal bewaard blijven. In navolging van onderstaand advies van Groen wordt opgelegd dat geen bomen mogen gerooid worden op het terrein, met uitzondering van de conifeer, vogelkers en beuk links vooraan op het perceel. Het advies van Groen gaat als volgt:
Op de site staan veel hoogstammige bomen zodat de nieuwe klaslokalen volledig in het groen zullen liggen. De bomen staan echter zeer dicht tegen het nieuw ingetekende gebouw. Hierdoor zullen enerzijds de bomen professioneel gesnoeid moeten worden om de werken te kunnen uitvoeren, anderzijds zullen de bomen aardig wat boomwortels verliezen omdat ze onder de nieuwbouw komen te zitten. Om deze reden adviseert de groendienst enkel de meest waardevolle bomen te behouden en tijdens de werken alles in het werk te stellen om de bomen zoveel mogelijk te beschermen, zowel bovengronds als ondergronds. De groendienst adviseert hiervoor beroep te doen op een gecertificeerde firma/boomwerker die de bomen begeleidt gedurende de volledige duurtijd van de werken en die de wortelzone van de waardevolle bomen voor de aanvang van de werken in kaart brengt. Een ondergrondse groeiconstructie i.f.v. de boomwortels kan noodzakelijk zijn om de bomen waardig te kunnen behouden.
De groendienst adviseert om de bomen op de rechterzijde van het perceel te behouden, nl de es, beuk, eik en kastanje. Aan de linkerzijde van het perceel adviseert de groendienst om de halve beuk vooraan te rooien en eventueel ook achteraan het sporkehout te rooien. Mogelijk kan daar een nieuwe boom aangeplant worden.
De overige voorwaarden uit het advies van Groen worden opgelegd voor vergunning.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgestelde materialen zijn aanvaardbaar:
-De gevels van de containerunits worden uitgevoerd met grijze gevelpanelen, het buitenschrijnwerk in wit kunststof. Details worden uitgevoerd in PVC.
-De verharding rondom de nieuwe containerunits wordt ingericht volgens de specifieke behoeftes van het doelpubliek: hulpbehoevende jongeren met verstandelijke beperking. Per gelijkvloerse klas wordt een aparte buitenruimte voorzien, afgescheiden met een draadafsluiting tot 1.80 meter hoogte. Er wordt geopteerd voor waterdoorlatende rubbertegels (valdemping en niet-eetbaar). Waar mogelijk worden groenzones voorzien om het groene karakter van het perceel te bewaren.
-De nieuwe verharding van 3 meter breed rondom het bestaande prefab gebouw te nummer 252 is eveneens maximaal waterdoorlaatbaar.
Cultuurhistorische aspecten
De aanvraag grenst aan beschermd landschap waarvoor advies aan Onroerend Erfgoed werd gevraagd. Er werd geen advies gegeven.
Het gunstig advies van Monumentenzorg met betrekking tot de schoolgebouwen wordt vanuit stedenbouwkundig standpunt gevolgd: Het ‘gemeentelijk instituut voor buitengewoon secundair onderwijs’ (Schotensesteenweg 250-252) is opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed omwille van zijn architecturale, artistieke en stedenbouwkundige waarde. Schoolcomplex in laat-modernistisch baksteenbrutalisme, in 1972-1973 ontworpen door de Deurnese architect Etienne Oppeel als gemeentelijk instituut voor buitengewoon secundair onderwijs met ateliers voor afdelingen metaal, hout, en bouw. Het geheel kwam tussen 1976 en 1988 in drie bouwfasen tot stand. Van een gepland sportcomplex met bibliotheek werd om budgettaire redenen enkel de turnzaal uitgevoerd.
Het gebouw aan de overzijde (Schotensesteenweg 261) werd wegens geringe erfgoedwaarde tijdens de recente herinventarisatie van Deurne niet weerhouden voor opname in de inventaris van het bouwkundig erfgoed.
De sloop van een bestaand pand op huisnummer 261 is dan ook te motiveren vanuit erfgoedoogpunt. Na de sloop zal men de bestaande school (die zich bevindt op huisnummer 252) uitbreiden door de plaatsing van prefab huurunits voor 6 klassen en bijhorend sanitair op dit perceel. De plaatsing van de units wordt beperkt tot een periode van 5 jaar (zomer 2018 – zomer 2023).
Verder wenst men een bijkomende verharding te voorzien op de speelplaats van huisnummer 252. Hier is reeds een gebouw in prefab units aanwezig (4 klassen en sanitair), waarrond een verharding wordt aangelegd. Deze werken werden voorbesproken met de stedelijke dienst monumentenzorg. De aanvraag voldoet aan artikel 5§1 en 5§2 van de stedelijke bouwcode. Wegens de tijdelijkheid en de opmaak van een masterplan voor de gehele schoolsite worden de werken gunstig geadviseerd vanuit oogpunt monumentenzorg.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De voorwaarden uit de adviezen van Aquafin en Eandis worden opgelegd bij de vergunning.
Eventuele geluidsoverlast naar omwonenden wordt beperkt: de buitenruimte wordt slechts gebruikt door de 18 leerlingen van de gelijkvloerse klassen.
Mits voldaan aan de voorwaarden voldoet de aanvraag aan de goede ruimtelijke ordening.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Geldigheidsduur
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
27 april 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
26 mei 2018 |
Start openbaar onderzoek |
6 juni 2018 |
Einde openbaar onderzoek |
5 juli 2018 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
8 september 2018 |
Verslag GOA |
20 augustus 2018 |
naam GOA |
Martijn Coppoolse |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Geldigheidsduur
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.