Terug

2018_CBS_07971 - Omgevingsvergunning - OMV_2018080392. Provinciestraat 131. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/09/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_07971 - Omgevingsvergunning - OMV_2018080392. Provinciestraat 131. District Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_07971 - Omgevingsvergunning - OMV_2018080392. Provinciestraat 131. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

17 juli 2018

10 augustus 2018

Voorwaardelijk gunstig

OVAM - Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij

17 juli 2018

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

17 juli 2018

18 juli 2018

stadsontwikkeling/ mobiliteit

17 juli 2018

19 juli 2018

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

17 juli 2018

23 juli 2018

maatschappelijke veiligheid/ bestuurlijke handhaving

17 juli 2018

18 juli 2018

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid. 

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
    • artikel 27 Open ruimte: bij een functiewijziging dient minimaal 20% van de oppervlakte van het perceel op het niveau van het maaiveld buitenruimte te zijn. Het perceel is niet gelegen in kernwinkelgebied waardoor er niet kan worden afgeweken;
    • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: er is geen ruimte voor het stallen van de fietsen van het personeel;
    • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen: er zijn slechts 5 nuttige parkeerplaatsen in plaats van de nodige 6;
    • artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit: er is geen plan voor de nieuwe situatie van de voorgevel toegevoegd waardoor de zaak-gebonden publiciteit niet kan worden afgetoetst aan dit artikel.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

Vanuit de zonering als woonzone volgens gewestplan is een handcarwash mogelijk, gezien dit gaat om een nevenfunctie van het wonen. Bovendien kan de activiteit volledig inpandig gebeuren, zonder overlast naar omwonenden of naar de straat/verkeer toe.

Maatschappelijke veiligheid/bestuurlijke handhaving heeft de aanvraag voor de vestigingstoelage reeds bekeken en onderzocht. Alle onderzoeken waren positief en de spreidingseis zoals voorgeschreven door het politiereglement vestigingstoelating handcarwash werd reeds gecontroleerd en is in orde. De uitbating van een handcarwash is op dit adres bijgevolg mogelijk.

Business en innovatie stelt dat de activiteit onder de vestigingstoelating voor handcarwashes valt, als deze nog niet aangevraagd is, is dit wel een voorwaarde. Vanuit het advies van Maatschappelijke Veiligheid blijkt dat de aanvraag reeds gedaan is op 2 augustus 2017.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen. 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 6 parkeerplaatsen. 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging.

De vestigingsplaats moet beschikken over een bedrijfsruimte die per wasruimte voorzien is van:

-interne gemarkeerde parkeerplaatsen voor minimum drie personenwagens;

-interne circulatieruimte voor parkeermanoeuvres.

Voor 2 wasplaatsen is er nood aan 6 parkeerplaatsen.

De plannen voorzien in 5 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

De carwash voorziet 5 parkeerplaatsen voor 2 wasplaatsen. Op deze parkeerplaatsen kunnen auto’s schoongemaakt worden. De parking voor het stofzuigen belet echter een vlotte circulatie voor auto’s in de omliggende parkeerplaatsen. Deze parkeerplaats wordt dan ook afgekeurd.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 6.

Het plan voorziet niet in (minstens) het aantal te realiseren plaatsen. Vanuit oogpunt goede ruimtelijke ordening is dit onaanvaardbaar. Er dient gezocht naar een oplossing op eigen terrein. De inrichting dient herbekeken te worden. Dit zal als voorwaarde mee opgenomen worden in de vergunning.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

Visueel-vormelijke elementen

Er is geen plan van de nieuwe voorgevel toegevoegd, waardoor de zaakgebonden publiciteit niet kan beoordeeld worden. Op de foto’s is enkel de reclame te zien van de vorige functie, deze zal verwijderd moeten worden omdat die zaakgebonden is. Eventuele nieuwe reclame zal uitgesloten worden van vergunning, gezien deze niet beoordeelbaar is en reclame een impact kan hebben op het straatbeeld.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De gebruikskwaliteit van een carwash handelt niet enkel over de indeling en inrichting van de functie voor klanten. Een correcte, veilige en gebruiksvriendelijke fietsenstalling maakt onlosmakelijk onderdeel uit van het gebruiksgenot voor het personeel. De dienst mobiliteit geeft volgende advies voor de voorziene fietsenstalling:

 “…Voor het personeel dient er ruimte te voorzien worden voor het stallen van fietsen…” Dit advies wordt bijgetreden. De Provinciestraat is reeds een drukke straat met tram en autoverkeer en geen al te breed voetpad. Bovendien heeft het pand geen gevel. Het perceel heeft aan de straat enkel een toegang en waaiert breder uit naar achteren. Bij gebrek aan een fietsenstalling zouden eventuele fietsen zouden dus ook voor andere panden geplaatst moeten, wat onaanvaardbaar is.

Ook wat betreft de veiligheid en bereikbaarheid kan het advies van mobiliteit bijgetreden worden:

“…De carwash wordt omsloten via de Provinciestraat. Deze straat heeft een actieve tramlijn dus verkeer mag ten allen tijde de circulatie van de tram niet verstoren. Daarom is het belangrijk dat er in de inkom een verkeerslicht aanwezig is omdat verkeer in beide richtingen niet door de doorgang kan. Het verkeer komende vanuit de Provinciestraat zou altijd voorrang moeten hebben.”

Dit zal in voorwaarde opgelegd worden in de vergunning.

Gezien het pand een vrije open ruimte is, zijn er mogelijkheden om de voorwaarden inpandig op te lossen. Op plan staat dat de toonzaal geen deel uitmaakt van de bestemmingswijziging, maar er is nog een verbinding dus deze ruimte is nog bereikbaar vanuit de handcarwash en kan eventueel ook gebruikt worden.

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er wordt geen open ruimte voorzien op het perceel ondanks een functiewijziging. Het wel voorzien van open ruimte zou hier echter meer overlast brengen naar de omgeving en omwonenden toe dan de volledig gesloten bestaande constructie. Er kan gemotiveerd afgeweken worden.

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. een fietsenstalling te voorzien voor personeel;
  3. de inrichting te herbekijken zodat er 6 parkeerplaatsen kunnen gefaciliteerd worden, waarbij de parking voor het stofzuigen ook elders wordt voorzien;
  4. een verkeerslicht aan de inkom te voorzien;
  5. de inrichting dient te voldoen aan het Politiereglement vestigingstoelating handcarwashes zoals goedgekeurd door de Gemeenteraad van de stad Antwerpen op 26 maart 2012 (jaarnummer 310) en (eventuele) latere wijzigingen en dit uiterlijk op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie van de inrichting. 

Uitsluitingen

  1. elke gevelreclame.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

28 juni 2018

Volledig- en ontvankelijk

17 juli 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

15 september 2018

Verslag GOA

31 augustus 2018

naam GOA

Karel Bauwens

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Openbaar onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer :

OMV_2018080392

Gegevens van de aanvrager:

Saboor Wahama met als adres Schorvoortstraat 3 te 2300 Turnhout

Ligging van het project:

Provinciestraat 131 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 8 sectie H nr. 1106W9

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en de functiewijziging van een autogarage naar een handcarwash

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

  • 02/02/1951: vergunning (18#27578) voor het bouwen van een garage;
  • 28/02/1958: vergunning (18#37800) voor het verbouwen van appartementsgebouw;
  • 23/03/2018: milieuvergunning (2017686) voor een handcarwash.

Laatst vergunde toestand

  • inrit op nummer 131 naar achterliggende autogarage;
  • de voorgevel is afgewerkt in beton;
  • het perceel is volledig dichtbebouwd;

Bestaande toestand

  • garage.

Inhoud van de aanvraag

  • functiewijziging van bedrijvigheid (garage) naar  dienstverlening (handcarwash).

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  1. de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, zijn strikt na te leven;
  2. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  3. een fietsenstalling te voorzien voor personeel;
  4. de inrichting te herbekijken zodat er 6 parkeerplaatsen kunnen gefaciliteerd worden, waarbij de parking voor het stofzuigen ook elders wordt voorzien;
  5. een verkeerslicht aan de inkom te voorzien;
  6. de inrichting dient te voldoen aan het Politiereglement vestigingstoelating handcarwashes zoals goedgekeurd door de Gemeenteraad van de stad Antwerpen op 26 maart 2012 (jaarnummer 310) en (eventuele) latere wijzigingen en dit uiterlijk op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie van de inrichting.

Uitsluitingen

  1. Elke gevelreclame.
 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.