Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
17 juli 2018 |
10 augustus 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
OVAM - Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij |
17 juli 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen |
17 juli 2018 |
18 juli 2018 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
17 juli 2018 |
19 juli 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
17 juli 2018 |
23 juli 2018 |
maatschappelijke veiligheid/ bestuurlijke handhaving |
17 juli 2018 |
18 juli 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Vanuit de zonering als woonzone volgens gewestplan is een handcarwash mogelijk, gezien dit gaat om een nevenfunctie van het wonen. Bovendien kan de activiteit volledig inpandig gebeuren, zonder overlast naar omwonenden of naar de straat/verkeer toe.
Maatschappelijke veiligheid/bestuurlijke handhaving heeft de aanvraag voor de vestigingstoelage reeds bekeken en onderzocht. Alle onderzoeken waren positief en de spreidingseis zoals voorgeschreven door het politiereglement vestigingstoelating handcarwash werd reeds gecontroleerd en is in orde. De uitbating van een handcarwash is op dit adres bijgevolg mogelijk.
Business en innovatie stelt dat de activiteit onder de vestigingstoelating voor handcarwashes valt, als deze nog niet aangevraagd is, is dit wel een voorwaarde. Vanuit het advies van Maatschappelijke Veiligheid blijkt dat de aanvraag reeds gedaan is op 2 augustus 2017.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 6 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging. De vestigingsplaats moet beschikken over een bedrijfsruimte die per wasruimte voorzien is van: -interne gemarkeerde parkeerplaatsen voor minimum drie personenwagens; -interne circulatieruimte voor parkeermanoeuvres. Voor 2 wasplaatsen is er nood aan 6 parkeerplaatsen. |
De plannen voorzien in 5 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. De carwash voorziet 5 parkeerplaatsen voor 2 wasplaatsen. Op deze parkeerplaatsen kunnen auto’s schoongemaakt worden. De parking voor het stofzuigen belet echter een vlotte circulatie voor auto’s in de omliggende parkeerplaatsen. Deze parkeerplaats wordt dan ook afgekeurd.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 6. Het plan voorziet niet in (minstens) het aantal te realiseren plaatsen. Vanuit oogpunt goede ruimtelijke ordening is dit onaanvaardbaar. Er dient gezocht naar een oplossing op eigen terrein. De inrichting dient herbekeken te worden. Dit zal als voorwaarde mee opgenomen worden in de vergunning.
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen. |
Visueel-vormelijke elementen
Er is geen plan van de nieuwe voorgevel toegevoegd, waardoor de zaakgebonden publiciteit niet kan beoordeeld worden. Op de foto’s is enkel de reclame te zien van de vorige functie, deze zal verwijderd moeten worden omdat die zaakgebonden is. Eventuele nieuwe reclame zal uitgesloten worden van vergunning, gezien deze niet beoordeelbaar is en reclame een impact kan hebben op het straatbeeld.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De gebruikskwaliteit van een carwash handelt niet enkel over de indeling en inrichting van de functie voor klanten. Een correcte, veilige en gebruiksvriendelijke fietsenstalling maakt onlosmakelijk onderdeel uit van het gebruiksgenot voor het personeel. De dienst mobiliteit geeft volgende advies voor de voorziene fietsenstalling:
“…Voor het personeel dient er ruimte te voorzien worden voor het stallen van fietsen…” Dit advies wordt bijgetreden. De Provinciestraat is reeds een drukke straat met tram en autoverkeer en geen al te breed voetpad. Bovendien heeft het pand geen gevel. Het perceel heeft aan de straat enkel een toegang en waaiert breder uit naar achteren. Bij gebrek aan een fietsenstalling zouden eventuele fietsen zouden dus ook voor andere panden geplaatst moeten, wat onaanvaardbaar is.
Ook wat betreft de veiligheid en bereikbaarheid kan het advies van mobiliteit bijgetreden worden:
“…De carwash wordt omsloten via de Provinciestraat. Deze straat heeft een actieve tramlijn dus verkeer mag ten allen tijde de circulatie van de tram niet verstoren. Daarom is het belangrijk dat er in de inkom een verkeerslicht aanwezig is omdat verkeer in beide richtingen niet door de doorgang kan. Het verkeer komende vanuit de Provinciestraat zou altijd voorrang moeten hebben.”
Dit zal in voorwaarde opgelegd worden in de vergunning.
Gezien het pand een vrije open ruimte is, zijn er mogelijkheden om de voorwaarden inpandig op te lossen. Op plan staat dat de toonzaal geen deel uitmaakt van de bestemmingswijziging, maar er is nog een verbinding dus deze ruimte is nog bereikbaar vanuit de handcarwash en kan eventueel ook gebruikt worden.
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er wordt geen open ruimte voorzien op het perceel ondanks een functiewijziging. Het wel voorzien van open ruimte zou hier echter meer overlast brengen naar de omgeving en omwonenden toe dan de volledig gesloten bestaande constructie. Er kan gemotiveerd afgeweken worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Uitsluitingen
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
28 juni 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
17 juli 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
15 september 2018 |
Verslag GOA |
31 augustus 2018 |
naam GOA |
Karel Bauwens |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Openbaar onderzoek
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018080392 |
Gegevens van de aanvrager: |
Saboor Wahama met als adres Schorvoortstraat 3 te 2300 Turnhout |
Ligging van het project: |
Provinciestraat 131 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 8 sectie H nr. 1106W9 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen en de functiewijziging van een autogarage naar een handcarwash |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Uitsluitingen
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.