Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
16 juli 2018 |
14 augustus 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart |
16 juli 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan |
Fluvius |
16 juli 2018 |
19 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
16 juli 2018 |
16 juli 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
16 juli 2018 |
25 juli 2018 |
DL adresbeheer (huisnummers) |
16 juli 2018 |
16 juli 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan en de aanvullende voorschriften gewestplan Antwerpen (14) : artikel 1, §1, punt 2.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt
geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Verordening hemelwater
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:
Bouwcode
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat het slopen van een kantoorgebouw en het bouwen van een nieuwe meergezinswoning met negen woongelegenheden. Het pand is in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Van Vaerenberghstraat. Er wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel noch van de omgeving met deze vermeerdering van het aantal woongelegenheden wordt overschreden.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het bouwvolume heeft rechts een kroonlijsthoogte van 9,60 m. De vierde bouwlaag trekt zich hier terug ten opzichte van de rooilijn en heeft een kroonlijsthoogte van 12,70 m. De maximale bouwdiepte bedraagt 12 m, het bouwvolume sluit op de verdiepingen echter aan op het gabarit van het rechts aanpalende pand met een bouwdiepte van 8,67 m en links op een haakse naburige perceelgrens met een bouwdiepte van 10,95 m. De bouwdiepte van de daklaag is 8,65 m. De voorgestelde bouwdieptes zijn verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. Na de uitbreiding blijft er voldoende ruimte over op het gelijkvloers om een voldoende grote en kwalitatieve tuinzone te behouden. Het volume houdt net voldoende afstand tot de laterale -en achterste perceelgrenzen en heeft geen onaanvaardbare negatieve gevolgen voor de privacy en de bezonning van de naastgelegen percelen.
Visueel-vormelijke elementen
De materialen van de nieuwe gevels zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De positionering van de leefruimtes aan de voorgevel op het gelijkvloers, zorgt ervoor dat de meergezinswoning een levendige plint heeft die de straat aangenaam maakt om in te wonen en te wandelen.
Vanop het dakterras achteraan worden wel ongeoorloofde uitzichten gecreëerd op de aanpalende percelen. Als voorwaarde bij de vergunning wordt bijgevolg opgelegd dat de achterste zone van het dakterras wordt uitgesloten uit de vergunning en dient aangelegd te worden als groendak. Het terras wordt op die manier 2,23 m diep in plaats van 4,29 m en houdt voldoende afstand tot de perceelgrenzen.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 11 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de bouw van 9 wooneenheden. 2 appartementen < 60m² met parkeernorm 1.05 à 2 x 1.05 = 2,1 6 appartementen tussen 60m² en 90m² met parkeernorm 1.2 à 6 x 1.2 = 7,2 1 appartement > 90m² met parkeernorm 1.35 à 1 x 1.35 = 1,35 Dit geeft een som van 10,65. De werkelijke parkeerbehoefte is 11.
|
De plannen voorzien in 6 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 6.
Dit perceel is 17,71 m breed en 14,95 m diep. Het ontwerp voorziet twee appartementen op het gelijkvloers om een levendige plint te bekomen. Parkeren op het gelijkvloers is hier niet aangewezen. Er wordt wel een ondergrondse parkeergarage voorzien die maximaal plaats kan bieden aan 6 parkeerplaatsen, gelet op de plaatsinname door de autolift, de lift- en trappenkern, technische ruimtes en de circulatie voor wagens en bewoners. De grootte van het perceel laten het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe.’
|
Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 5. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. Parkeerbehoefte bestaande toestand: kantoorruimte van 406m². (in stationsomgeving Berchem (0,8/100m²) = 4*0.8= 3,2.) Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 3 parkeerplaatsen.
Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen.
|
Fietsvoorzieningen
Volgende de bouwcode dienen er 22 fietsstalplaatsen voorzien te worden. Op de plannen worden er 27 plaatsen voorzien. (3 fietsstalplaatsen worden voorzien voor bakfietsen). De fietsenberging is toegankelijk via het gelijkvloers waarbij een automatisch opengaande deur toegang geeft tot de fietsenberging.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
29 juni 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
16 juli 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
14 september 2018 |
Verslag GOA |
3 september 2018 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
6 |
0 |
0 |
0 |
Bespreking van de bezwaren
Er werden 6 bezwaarschriften ingediend, voornamelijk handelend over:
Het klopt dat het voorliggende project impact zal hebben op de bezonning van buitenruimten op aanpalende percelen. Deze impact is echter niet van zulke aard dat het de bewoonbaarheid in het gedrang brengt.
Het bezwaar is ongegrond.
6 appartementen tussen 60m² en 90m² met parkeernorm 1.2 => 6 x 1.2 = 7,2
1 appartement > 90m² met parkeernorm 1.35 => 1 x 1.35 = 1,35
Dit geeft een som van 10,65.
De plannen voorzien in 6 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. De parkeerbehoefte van de bestaande toestand voor een kantoorruimte van 406m² bedraagt 3,2 (in stationsomgeving Berchem (0,8/100m²) = 4*0.8= 3,2). Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 3 parkeerplaatsen. Bijgevolg zullen 2 nieuwe bijkomende parkeerplaatsen op het openbaar domein worden afgewenteld.
Gelet op het geringe tekort, blijft de bijkomende druk op het openbaar domein beperkt en valt dit binnen de aanvaardbare marge. Bovendien wordt voor de ontbrekende parkeerplaatsen een belasting opgelegd waarvan de inkomsten geïnvesteerd worden in buurtparkings. Het bezwaar is ongegrond.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018080389 |
Gegevens van de aanvrager: |
Thomas Maria Verschuren met als adres Wijnegemsteenweg 22 te 2970 Schilde |
Ligging van het project: |
Van Vaerenberghstraat 6 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 21 sectie A nr. 129V13 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
slopen van een kantoor en bouwen van een meergezinswoning met 9 appartementen en een ondergrondse garage |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij:
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.