Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van de bouwcode artikel 21 ‘minimale hoogte van ruimten’. De binnenhoogte van de uitbouw op de tweede verdieping bedraagt 2.47 meter wat afwijkt van de minimaal vereiste 2.60 meter. Echter betreft de uitbouw slechts een beperkte volume-uitbreiding van 3.90 x 2.49 meter, en is de nieuwe binnenhoogte in overeenstemming met de reeds vergunde binnenhoogte van 2.47 meter. Een afwijking op basis van bouwcode artikel 3 is dus aanvaardbaar.
Functionele inpasbaarheid
De uitbreiding wijzigt de woonfunctie van deze vergunde eengezinswoning niet.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Op het gelijkvloers reikt de buitentrap naar de tuin 65cm verder dan op de vergunde plannen. Dit veroorzaakt geen inkijk naar de linkerburen omdat de linkerscheimuur voldoende hoog is. De vergunde diepere vloerzone in de gelijkvloerse waskamer en het niet aanwezig zijn van de vergunde wanden tussen de gelijkvloerse garage en voorraadkamer zijn stedenbouwkundig eveneens aanvaardbaar.
Op de tweede verdieping zijn het vervangen van de onvergunde veranda door een volwaardige uitbouw, en het verwijderen van de buitenmuur met oog op het vergroten van de slaapkamer, aanvaardbaar. De lichtinval naar de onderliggende verdieping wijzigt niet, aangezien in vergunde toestand reeds een terras met eenzelfde vloeroppervlakte was voorzien.
De overige indeling van de woning blijft ongewijzigd.
Visueel-vormelijke elementen
De dakbekleding van het plat dak wordt vernieuwd. De kroonlijst vooraan wordt licht verhoogd en bekleed met zink. De uitbouw aan de achterzijde wordt geïsoleerd en bekleed met witte sierpleister. De bestaande houten ramen in de achtergevel worden wit geschilderd, de nieuwe ramen betreffen wit aluminium schrijnwerk.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De wijzigingen voldoen aan de goede ruimtelijke ordening, en veroorzaken geen hinder.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
4 juli 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
24 juli 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
22 september 2018 |
Verslag GOA |
3 september 2018 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018046812 |
Gegevens van de aanvrager: |
Karl en Mady Van Looy - Keita met als adres Hagedoornlaan 43 te 2970 Schilde |
Ligging van het project: |
Corneel Vermijlenlaan 6 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 30 sectie A nr. 497S2 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde en bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.