Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
19 juli 2018 |
6 augustus 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
19 juli 2018 |
2 augustus 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
19 juli 2018 |
27 juli 2018 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
19 juli 2018 |
23 juli 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een artikel 2 zone voor detailhandel - (de).
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
RUP 2060
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Het inrichten van een koelcel achter de gelijkvloerse voorgevel in de Van Wesenbekestraat is strijdig met het artikel 12 van de bouwcode waarin een levendige functie wordt opgelegd. Deze inrichting leidt tot een verlies van contact tussen de straat en de winkel. Straten met een overvloed aan deze “dode” functies, worden als onaangenaam ervaren. Omdat er echter voldoende andere gevelopeningen wel contact toelaten met de achterliggende winkel, kan een afwijking toegestaan worden op dit principe, met toepassing van art. 3 van de bouwcode.
De op de plannen aangeduide reclame (centrale lichtbak) en de op de foto’s zichtbare reclamebanieren zijn onvoldoende gedocumenteerd (afmetingen, belichting, positie) en – in zoverre beoordeelbaar - strijdig met verschillende bepalingen van artikel 33 van de bouwcode. Gezien de geest van art. 33 voor Inventarispanden zodanig is dat een reclameconcept in evenwicht moet zijn met de waardevolle architectuur, moet dit integraal worden herbekeken en correct gedocumenteerd worden aangevraagd.
Er is geen aanleiding om het college te adviseren af te wijken van deze geldende voorschriften. Er wordt geen vergunning verleend voor deze reclame-elementen.
De op de plannen aangeduide gevelbestickering is eveneens strijdig met art. 33 (opp. neemt 100% van het raam in), maar de integrale bestickering kan worden aanvaard, gezien ook een afwijking wordt verleend voor het inrichten van een koelcel achter dit raamgeheel.
Functionele inpasbaarheid
Er wordt opgemerkt dat volgens de bepalingen van het geldende Ruimtelijk Uitvoeringsplan RUP 2060 de functie reca enkel toegestaan wordt op de gelijkvloerse verdieping.
Het is dan ook duidelijk dat met onderhavige aanvraag geen vergunning verleend wordt voor een functiewijziging van de hoofdfunctie van deze ruimte naar reca. Het geheel blijft detailhandel.
De degustatieruimte die wordt ingericht op de mezzanine, wordt echter beschouwd als nevenaspect van de reeds vergunde functie detailhandel. De beschrijvende nota verduidelijkt dat dit het doel is van de aanvrager. De degustatieruimte is bedoeld om de producten te degusteren die in de kramen worden aangeboden en vormt een visueel en functioneel geheel met de aanwezige ruimte op het gelijkvloers. De inrichting van de degustatieruimte is aanvaardbaar en functioneel inpasbaar.
Gezien de ligging in afgebakend kernwinkelgebied Antwerpen-Noord/Centrum Antwerpen werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst ‘ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie’. Zij wijzen erop dat binnen deze afgebakende kernen de aanwezige commerciële activiteit bij voorkeur zo goed mogelijk versterkt en ondersteund wordt, zodat dit de uitstraling van het volledige kernwinkelgebied ten goede komt.
Gelet op de locatie van het gebouw en het specifieke karakter van het gebouw (oorspronkelijk een volledig commercieel gebouw) achten zij het uitbreiden van de detailhandel met een degustatieruimte gunstig op voorwaarde dat beide functies steeds verbonden zijn met elkaar - zowel vanuit oogpunt van de ondernemer maar ook vanuit het oogpunt van de klant.
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt worden dit aandachtspunt uit dit advies bijgetreden en opgenomen als voorwaarde bij de vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte. Dit wordt bevestigd in het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit:
“De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. In de mezzanine van de overdekte markthal wordt een gedeelte ingericht als degustatieruimte/restaurant. Deze ruimte betreft ongeveer 255m² brutovloeroppervlakte. De nieuwe activiteit is gelinkt aan de reeds bestaande handelsactiviteit in het gebouw. We gaan er dan ook vanuit dat deze nieuwe functie geen bijkomende parkeerbehoefte creëert.”
Het advies mobiliteit bevat ook het volgende over de fietsvoorzieningen:
“Voor horeca gelden volgende normen voor fietsstalplaatsen:
- 0,6 plaatsen / 100m² bvo voor personeel -> 255m² x0.6/100 = 2
- 2 plaatsen / 100m² bvo van de publiek toegankelijke delen -> 200m² x2/100 = 4
Er moeten 2 fietsstalplaatsen voor personeel voorzien worden in een aparte afgesloten ruimte. Voor bezoekers moeten er 4 fietsstalplaatsen voorzien worden zo dicht mogelijk bij de ingang en bij voorkeur overdekt.”
De plannen voorzien een nieuwe fietsenberging voor het personeel op het gelijkvloers ter hoogte van het pand in de Van Wesenbekestraat 20. De fietsenberging voor bezoekers wordt ingericht in het aanpalende parkeergebouw via een interne doorgang, waar ook een laad-en losruimte voor de leveranciers wordt ingericht. Deze oplossingen worden aanvaard als voldoende kwalitatief.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De werken beperken zich binnen het bestaande en vergunde volume en beogen geen ingrijpende aanpassing van het vergunde gebruik waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven.
Visueel-vormelijke elementen
De opwaardering van de straatgevel in de Van Wesenbekestraat met een lichte gevelbepleistering en nieuw zwart aluminium schrijnwerk is visueel gepast in het straatbeeld.
Cultuurhistorische aspecten
Vermits de werken gesitueerd zijn in een pand dat is opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed moet de impact van de aanvraag op de erfgoedwaarde beoordeeld worden en staat de wenselijkheid van behoud voorop. Dit geldt zowel voor het exterieur als het interieur. In dat kader wordt volgend advies verleend door de stedelijke dienst monumentenzorg:
“De aanvraag betreft de Antwerpse overdekte markt genaamd "Criée" waar voor de Tweede Wereldoorlog dagelijkse verkoop per opbod van verse levensmiddelen plaatsvond. De markthal is heeft nu vaste standplaatsen. Oorspronkelijk betrof het de feestzaal "Eldorado" waar de Antwerpse overdekte markt zich vestigde in 1903; de markthal werd deels door brand verwoest in 1983 en herbouwd naar ontwerp van L.C. Van Den Bulck in 1984 (zie gedenkplaat in interieur) (zijde Van Wesenbekestraat).
Aan Van Wesenbekestraat is er een moderne gevel geritmeerd door gekoppelde, beschilderde gietijzeren zuilen met rechthoekige muuropeningen.
Aan Van Schoonhovenstraat bevindt zich eenvoudige bakstenen lijstgevel geritmeerd door hoger opgaande lichte risalieten, te dateren eerste kwart 20ste eeuw met rechthoekige muuropeningen.
Interieur met ijzeren gebint op I-balken en zeshoekige pijlers op hoge sokkel.
Het pand is vastgesteld als bouwkundig erfgoed sinds 14/09/2009.
Art. 5 §1 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 zegt dat voor gebouwen opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed en gebouwen gelegen in CHE-gebied de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw of constructie onderworpen wordt aan de wenselijkheid van het behoud. Het behoud van de elementen met culturele, historische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
Bovendien schrijft art. 5§2 voor dat de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie moet bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat de stedelijke dienst monumentenzorg deze kan afwegen.
Deze informatie ontbreekt. Bijkomend fotomateriaal geeft meer informatie waardoor de aanvraag wel beoordeelbaar is.
Het pand is beeldbepalend in deze omgeving door zijn volume, de schaal, typologie en de gevelarchitectuur aan de zijde van de Van Schoonhovenstraat.
Beoordeling
De aanvraag betreft een functiewijziging van het gebruik van de mezzanine van handel naar horeca met bijjkomende trap en lift om deze bereikbaar te maken.
De nieuwe lift en trap worden voorzien achter de gevel aan de zijde van de Van Wesenbekestraat. Na brand werd de gevel aan de Van Wesenbekestraat vernieuwd. De erfgoedwaarde van het interieur wordt bepaald door de structuur van de grote hal. De structuur wordt niet gewijzigd, waardoor de plaatsing van een trap en lift aanvaardbaar is.
De functiewijziging van handel naar horeca die hoort bij de gelijkvloerse handelsruimte, heeft geen impact op de erfgoedwaarde en is bijgevolg aanvaardbaar.
Het buitenschrijnwerk in de Van Schoonhovenstraat blijft behouden in wit aluminium. Dit betreft een vergunde toestand van 1984. Wanneer het schrijnwerk gewijzigd zou worden, zal opgelegd worden dat er houten schrijnwerk moet voorzien worden.
Wegens het ontbreken van informatie over de publiciteit aan beide gevels, dient deze uitgesloten te worden uit de vergunning.”
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het project voldoet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Uitsluitingen
Geen vergunning wordt verleend voor alle aangevraagde publiciteit, inclusief de gevelbestickering met fruit en groenten, de haakse lichtbakken en de gevelbanieren.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
2 juli 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
19 juli 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
17 september 2018 |
Verslag GOA |
3 september 2018 |
naam GOA |
Karel Bauwens |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018044573 |
Gegevens van de aanvrager: |
Antwerpse Overdekte Markt met als adres Van Schoonhovenstraat 21-23 te 2060 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Van Schoonhovenstraat 21 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 8 sectie H nrs. 961T16, 961T en 961V |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
wijzigen van de functie op de eerste verdieping naar reca |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Uitsluitingen
Geen vergunning wordt verleend voor alle aangevraagde publiciteit, inclusief de gevelbestickering met fruit en groenten, de haakse lichtbakken en de gevelbanieren.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.