Terug

2018_CBS_08970 - Stadssleepboot T70 - Voorlopige bescherming als varend erfgoed - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/10/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_08970 - Stadssleepboot T70 - Voorlopige bescherming als varend erfgoed - Goedkeuring 2018_CBS_08970 - Stadssleepboot T70 - Voorlopige bescherming als varend erfgoed - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Bij varend erfgoed verloopt de beschermingsprocedure in twee stappen. De eerste is de voorlopige bescherming. Betrokkenen worden hiervan op de hoogte gebracht via een aangetekend schrijven. De eigenaar en/of gebruiker kan binnen de zestig dagen bezwaren of opmerkingen formuleren bij de voorlopige bescherming. Na maximum negen maanden volgt de tweede stap, de definitieve bescherming. De eigenaar wordt hiervan eveneens op de hoogte gesteld via een aangetekend schrijven.

Op 4 september 2018 ondertekende de Vlaamse minister van Buitenlands Beleid en Onroerend Erfgoed de voorlopige bescherming als varend erfgoed van de stadssleepboot T70, omwille van zijn historische en industrieel-archeologische waarde.

De stadssleepboot T70 werd in 1968 gebouwd op de scheepswerf Sint-Pieter in Hemiksem. Het vaartuig werd gebruikt door de havensleepdienst om de steeds grotere zeeschepen te assisteren. De sleepboot is voorzien van twee Voith-Schneiderpropellers die worden aangedreven door dieselmotoren. Ze kunnen de stuwkracht in elke richting oriënteren waardoor het vaartuig een grotere wendbaarheid heeft dan de vroegere sleepboten met schroef. De romp is speciaal ontworpen om de voortstuwing zo efficiënt mogelijk te laten functioneren. Vanaf de tweede helft van de twintigste eeuw werd de veiligheid van de bemanning steeds belangrijker. De T70 is zo ontworpen dat de boot in principe niet kan kapseizen. Verder was er aandacht voor de zichtbaarheid vanuit de stuurhut en voor de akoestische isolatie. Het vaartuig was ook multifunctioneel. Zo kon de T70 ook als ijsbreker worden ingezet en was er een brandblusinstallatie aan boord zodat hij hulp kon bieden bij calamiteiten.

De stadssleepboot T70 maakt deel uit van de collectie van het Museum aan de Stroom (MAS) en de bescherming gebeurt op vraag van het MAS. De bescherming garandeert het behoud van dit vaartuig en opent mogelijkheden tot het verkrijgen van een erfgoedpremie voor de instandhouding of restauratie. De dienst Stadsontwikkeling/Onroerend Erfgoed/Monumentenzorg staat positief tegenover de voorgenomen bescherming, een belangrijke aanvulling van het beschermde havengebonden erfgoed van de stad Antwerpen.

Juridische grond

Decreet van 29 maart 2002 tot bescherming van varend erfgoed.

Aanleiding en context

Op 4 september 2018 ondertekende de Vlaamse minister van Buitenlands Beleid en Onroerend Erfgoed de voorlopige bescherming als varend erfgoed van de stadssleepboot T70. De stadssleepboot T70 maakt deel uit van de collectie van het Museum aan de Stroom (MAS).

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR04 - Antwerpen staat op de kaart als (onroerend) erfgoedstad: onroerend erfgoed is een troef in het ruimtelijk beleid en een hefboom voor stadsontwikkeling
1SBR0401 - Het onroerend erfgoed is gevrijwaard, waar nodig door herbestemming, om het door te geven aan de volgende generatie
1SBR040107 - Beschermingsprocedures zijn gevoerd (wettelijke taak)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de voorlopige bescherming van de stadssleepboot T70 als varend erfgoed.

Artikel 2

Het college heeft geen opmerkingen of bezwaren bij de bescherming van de stadssleepboot T70 en keurt de voorgenomen bescherming goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.