Terug

2018_CBS_08945 - Sociaaleconomische vergunning onder voorwaarden - regularisatie bestaande handelszaak in bouwmaterialen aan de Boterlaarbaan 126-134, 2100 Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/10/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_08945 - Sociaaleconomische vergunning onder voorwaarden - regularisatie bestaande handelszaak in bouwmaterialen aan de Boterlaarbaan 126-134, 2100 Deurne - Goedkeuring 2018_CBS_08945 - Sociaaleconomische vergunning onder voorwaarden - regularisatie bestaande handelszaak in bouwmaterialen aan de Boterlaarbaan 126-134, 2100 Deurne - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Met voorliggende dossier wordt een sociaaleconomische vergunning aangevraagd voor de regularisatie van een bestaande handelszaak in bouwmaterialen aan de Boterlaarbaan 126-134, 2100 Deurne. De handelszaak was reeds sedert de jaren 1930 gevestigd aan de Boterlaarbaan 132-134. Tijdens de loop der jaren werden verschillende buurtpanden aangekocht om over de nodige handels- en stockageruimte te kunnen beschikken. 

De totale perceeloppervlakte bedraagt 6.370 m². Een beperkt gedeelte is nettohandelsoppervlakte toegankelijk voor het publiek. Het overige gedeelte is hoofdzakelijk stockageruimte. De nettohandelsoppervlakte is onderverdeeld in een bouwshop (109 m²), een tent met bouwmaterialen (255 m²), een ruimte in openlucht met bouwmaterialen (750 m²) en een beperkte toonruimte tegels in openlucht aan de voorzijde van de winkel (10m²).

Ongeveer 30 % van de omzet wordt verkocht aan particulieren (kleinhandel), 70% wordt verkocht aan btw-plichtingen (groothandel).

CRITERIUM 1: de ruimtelijke ligging van de handelsvestiging
subcriterium: de inpassing van de handelsvestiging in de plaatselijke ontwikkelingsprojecten of binnen het kader van het stedenpatroon

  1. Deze aanvraag kan gunstig geadviseerd worden op basis van de Beleidsnota Detailhandel 2013 (goedgekeurd door college 18 september 2013, jaarnummer 585), immers indien niet in kernwinkelgebieden, vestigt grootschalige detailhandel zich in tweede instantie op strategische en goed bereikbare locaties in de woongebieden (pagina 43). Deze locatie aan de Boterlaarbaan is gelegen nabij woongebied en goed bereikbaar met alle modi (te voet, auto, bus enzovoort);
  2. volgens het gewestplan Antwerpen is de Boterlaarbaan 126-134 in Deurne gelegen in woongebied. Woongebieden zijn bestemd voor wonen alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd. Door de lange aanwezigheid op deze locatie met weinig klachten van de buurt lijkt deze handelszaak goed verenigbaar met de omgeving waardoor voorliggende aanvraag voldoet aan de eisen van het gewestplan;
  3. de dienst Stedenbouwkundige Vergunningen van de stad Antwerpen adviseert gunstig voor de activiteit detailhandel op deze locatie.


subcriterium: de bereikbaarheid van de nieuwe vestiging via het openbaar vervoer en via individuele transportmiddelen

De locatie is goed bereikbaar met het openbaar vervoer, te voet, met de fiets en met de auto.

CRITERIUM 2: de bescherming van het stedelijk milieu
subcriterium: het effect van de inplanting inzake duurzame mobiliteit, meer bepaald het gebruik van de ruimte en de verkeersveiligheid

  1. De handel in bouwmaterialen beschikt over 5 parkeerplaatsen op eigen terrein. De aanvrager motiveert dat op basis van het aantal bezoekers en hun gemiddelde verblijfsduur op de site de parking voldoende is. Vermits er geen weet is van problemen in verband met de parkeerdruk veroorzaakt door de bezoekers van de handelszaak, worden de vijf parkeerplaatsen als voldoende beschouwd. Verder is er op de site een aangeduide rijrichting en lus over het terrein voor de voertuigen van de klanten zodat opstoppingen, van inkomende en uitgaande klanten, op de Boterlaarbaan vermeden worden;
  2. het laden en lossen gebeurt volledig op eigen terrein geeft de aanvrager aan. Dit is uiteraard noodzakelijk om de buurt zo weinig mogelijk te hinderen. Om gevaarlijke situaties te vermijden, is het nodig dat alle vrachtwagens vooruit het terrein verlaten. Dit wordt opgenomen onder de voorwaarden;
  3. van de veertien werknemers komen er vier met de fiets, twee te voet en de overige met de wagen naar het werk. In het dossier staat nergens vermeld waar en hoe de fietsende werknemers hun fiets kunnen parkeren. Om het personeel te motiveren de verplaatsing naar het werk zoveel mogelijk met de fiets uit te voeren, dienen er minstens zes overdekte fietsparkeerplaatsen op eigen terrein aangelegd te worden. Dit wordt opgenomen onder de voorwaarden;
  4. ook over andere maatregelen om het personeel te motiveren de verplaatsing naar het werk zoveel mogelijk op een duurzame manier te doen, wordt niets vermeld in het dossier. Mogelijkheden zijn de terugbetaling van het abonnement op het openbaar vervoer, het uitkeren van een fietsvergoeding, ... Dit wordt opgenomen onder de voorwaarden.


subcriterium: het effect van de inplanting van de handelsvestiging op de stadskern in het kader van de planologische vereisten

De vestiging van Bouwmaterialen Loyaerts is reeds geruime tijd gevestigd op deze locatie. Door de regularisatie bestendigt Loyaerts de locatie. Voor bezoekers van de winkel blijft de situatie onveranderd. Er is geen negatief effect te verwachten.

CRITERIUM 3: consumentenbescherming
subcriterium: naleving van de vigerende wetgeving inzake consumentenbescherming

  1. In het dossier staat vermeld dat de handelszaak de vigerende wetgeving inzake consumentenbescherming zal naleven. Een door de uitbater ondertekende verklaring werd toegevoegd aan het dossier;
  2. op dit moment zijn er geen argumenten om te stellen dat de vigerende wetgeving inzake consumentenbescherming niet wordt nageleefd. Onder voorbehoud van bestaande en/of toekomstige vaststellingen met betrekking tot de schending van de wetgeving inzake consumentenbescherming is aan dit criterium voldaan.

CRITERIUM 4: respect voor de sociale wetgeving en voor de arbeidswetgeving
subcriteria: naleving van de sociale wetgeving en naleving van de arbeidswetgeving

  1. Volgens de aanvrager telt de handelszaak in bouwmaterialen 12 voltijdse en 2 deeltijdse arbeidsplaatsen. In het dossier staat vermeld dat Bouwmaterialen Loyaerts nv alles in het werk zal stellen om te voldoen aan alle huidige sociale en arbeidswetgevingen. Een door de uitbater ondertekende verklaring werd toegevoegd aan het dossier;
  2. op dit moment zijn er geen argumenten om te stellen dat de sociale- of de arbeidswetgeving niet zal worden nageleefd. Onder voorbehoud van bestaande en/of toekomstige vaststellingen met betrekking tot de schending van de sociale- of arbeidswetgeving is aan dit criterium voldaan.

Conclusie: op basis van de bovenvermelde criteria wordt de aanvraag goedgekeurd onder voorwaarden.

Juridische grond

De wet van 13 augustus 2004 betreffende de vergunning van handelsvestigingen is hier van toepassing. Deze wet is gewijzigd door de wet van 22 december 2009 tot aanpassing van sommige wetgevingen aan de Richtlijn 2006/123/EG van het Europees parlement en de raad betreffende diensten op de interne markt. In het geval dat de ontwerphandelsvestiging een nettohandelsoppervlakte heeft van meer dan 1.000 m² moet het NSECD binnen de 35 dagen na de volledigverklaring van het dossier zijn advies kenbaar maken. Bij dit niet-bindend advies moet het comité rekening houden met vier criteria: de ruimtelijke ligging van de handelsvestiging, de bescherming van het stedelijk milieu, consumentenbescherming en respect voor de sociale wetgeving en voor de arbeidswetgeving. Het college van burgemeester en schepenen neemt de uiteindelijke beslissing en betekent die aan de aanvrager en aan het NSECD binnen de 70 dagen na de volledigverklaring van het dossier.

Aanleiding en context

Bouwmaterialen Loyaerts nv diende op 26 juli 2018 een dossier in tot het bekomen van een sociaaleconomische vergunning voor de regularisatie van haar bestaande handelszaak in bouwmaterialen aan de Boterlaarbaan 126-134, 2100 Deurne. De gevraagde nettohandelsoppervlakte bedraagt 1.124 m².
Eén digitaal en één papieren exemplaar werd volgens de wettelijke richtlijnen doorgestuurd naar het Nationaal Sociaal-Economisch Comité voor de Distributie (NSECD).

Adviezen

Stadsontwikkeling/stedenbouwkundige vergunningen Gunstig advies
Stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit en erfgoed/mobiliteit Gunstig onder voorwaarden
Nationaal Sociaal-Economisch Comité voor de Distributie Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW05 - Antwerpen is een welvarende innovatieve business stad
1SLW0504 - De stedelijke dienstverlening aan ondernemers is uitmuntend
1SLW050402 - Via een fysiek en digitaal portaal zorgt de stad voor een snelle afhandeling van vragen van bestaande en nieuwe ondernemers. Administratieve formaliteiten worden fors vereenvoudigd

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de volgende tijdstabel:

Actie

Datum

Datum indiening aanvraag bij het bedrijvenloket

26 juli 2018

Start wettelijke behandelingstermijn

27 juli 2018

Uiterste uitspraakdatum van het college

12 oktober 2018 

Artikel 2

Het college beslist een sociaaleconomische vergunning onder voorwaarden af te leveren aan Bouwmaterialen Loyaerts nv voor de regularisatie van haar bestaande handelszaak in bouwmaterialen aan de Boterlaarbaan 126-134, 2100 Deurne. De zaak mag een totale nettohandelsoppervlakte hebben van 1.124 m² op voorwaarde dat:

  • er zes overdekte fietsstalplaatsen voor het personeel op eigen terrein georganiseerd worden;
  • er maatregelen genomen worden om het personeel te motiveren om duurzaam naar het werk te komen;
  • het laden en lossen op eigen terrein gebeurt en vrachtwagens steeds voorwaarts het terrein op- en afrijden.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.