Gemeentedecreet artikel 57: "Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, inzonderheid artikel 57 §3,1° bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de daden van beheer over gemeentelijke inrichtingen en eigendommen binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels dient uit te voeren."
Pastorij
De site is gelegen te Lange Nieuwstraat 73 te Antwerpen, eigendom van de stad Antwerpen en ter beschikking gesteld als pastorij.
De pastorij is in slechte onderhoudsconditie en voldoet niet langer aan de hedendaagse comforteisen om als woning te worden ingezet zonder een grondige renovatie.
Kerk
De site is gelegen te Sint Jacobsstraat 9, Antwerpen, in eigendom van de stad Antwerpen en ter beschikking gesteld voor de katholieke eredienst.
Gebruik van de pastorij voor werfinrichting in de tussenperiode
Voor de renovatiewerken aan de kerk is er nood aan een zone voor werfinrichting.
Artikel 264 paragraaf 3 van de politiecodex stelt dat "De inname van de openbare ruimte moet minimaal zijn. Dat wil zeggen dat er niet meer oppervlakte wordt ingenomen dan strikt noodzakelijk is. De inname moet zo weinig mogelijk hinder veroorzaken. De openbare ruimte is beperkt tot maximaal de gevelbreedte van het pand of de panden die deel uitmaken van de bouwwerken. In uitzonderlijke en gemotiveerde omstandigheden kan een grotere bouwwerf toegestaan worden, zonder afbreuk te doen aan het principe van minimale inname."
Aangezien de kerk gelegen is in een quasi volgebouwd binnengebied, moet voor de werfinrichting uitgeweken worden. Om de hinder op het openbaar domein te beperken, wordt de pastorij als alternatief onderzocht.
Dit gebruik zal per fase worden bekeken. De planning van de werken aan de pastorij zelf zullen bepalen tot wanneer deze kan worden gebruikt in functie van de restauratiewerken van de kerk.
Aanpassingen en gebruiksvoorwaarden pastorij
Aanpassingswerken aan de technische installaties van de pastorij worden overgelaten aan de aannemer, die deze kan voorzien volgens het gebruik dat hij wenst te maken van de ruimtes in het gebouw. De volgende installaties zijn aanwezig:
De veiligheid van de installaties dient voorafgaand aan ingebruikname gecontroleerd te worden. Verbruikskosten van de nutsvoorzieningen zijn voor rekening van de aannemer.
De volgende werken zullen door tussenkomst van de stad worden uitgevoerd:
De timing en de uitvoering van deze werken dienen in onderling overleg te worden afgesproken.
Het mogelijke gebruik van de pastorij is sterk afhankelijk van de organisatie van de aannemer die zal instaan voor de restauratie van het kerkgebouw. Bij de bespreking met de aanbieders dienen afspraken te worden gemaakt over de mogelijke aanpassingswerken die de aannemer kan uitvoeren, de ruimte die zal worden gebruikt en de vergoeding die zal worden betaald voor dit gebruik. Structurele aanpassingen zullen steeds worden uitgevoerd in overleg met de stad.
De pastorij wordt ter beschikking gesteld in de staat waarin deze zich bevindt en wordt in deze staat gehouden gedurende de hele periode van de ter beschikking stelling. De stad zal een plaatsbeschrijving opmaken voor in gebruik name van de pastorij.
Op 8 september 2017 (jaarnummer 7860) keurde het college het beheersplan goed voor de Sint-Jacobskerk.
Op 1 juni 2018 (jaarnummer 4967) keurde het college het bestek en de procedure goed voor een eerste reeks werken voor de restauratie van het exterieur van de Sint-Jacobskerk.
Op 29 januari 2016 (jaarnummer 796) keurde het college de nieuwe operationele werking goed met betrekking tot de beleidsvoorbereiding en –advisering voor huisvesting en huisvestingsbehoeften van alle stadsdiensten en stedelijke processen in of op stedelijk bedrijfsvastgoed.
Op 21 december 2016 (jaarnummer 752) nam het managementteam kennis van de geactualiseerde uitgangspunten voor goed beheer van de stedelijke vastgoedportefeuille.
Op 15 december 2017 (jaarnummer 11020) besliste het college om de vastgoedcompetenties en -beheer van groep stad Antwerpen zoveel mogelijk te centraliseren bij AG VESPA.
Op 18 oktober 2013 (jaarnummer 10570) keurde het college de uitgangspunten goed voor het beheer van het stedelijk patrimonium en gaf het college opdracht aan AG VESPA en de bedrijfseenheid Patrimoniumonderhoud om deze krijtlijnen verder uit te werken.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12408) keurde het college de basisafspraken tussen AG VESPA en de bedrijfseenheid Stadsbeheer, met betrekking tot het beheer van het stedelijk patrimonium en de daaraan gekoppelde financiële consequenties, goed. Hierin werd de verticale opdeling van de eigendommen in financieel en niet-financieel patrimonium vastgelegd. Het college nam kennis van de lijsten financieel patrimonium en stedelijk bedrijfsvastgoed.
De gemeenteraad nam op 2 maart 2015 (jaarnummer 127) kennis van de basisafspraken tussen AG VESPA en de bedrijfseenheid Stadsbeheer, met betrekking tot het beheer van het stedelijk patrimonium en de daaraan gekoppelde financiële consequenties.
Dit besluit handelt enkel over de principiële beslissing om de pastorij in te zetten voor de organisatie van de werf voor de restauratie van de Sint-Jacobskerk. De formele beslissing (inclusief de financiële gevolgen en overeenkomst) volgt wanneer duidelijk is hoe de aannemer de pastorij wenst in te zetten.
Het college keurt principieel goed om de pastorij Sint-Jacob, gelegen Lange Nieuwstraat 73, 2000 Antwerpen te gebruiken voor de werforganisatie van de restauratie van de Sin-Jacobskerk.
Het gebruik van de pastorij wordt opgenomen in de besprekingen met kandidaat-aannemers voor de restauratiewerken. De beschikbare ruimte wordt ter beschikking gesteld van de aannemer die instaat voor de inrichting en technische aanpassingen volgens het door hem voor te stellen gebruik. De voorwaarden worden vastgelegd in een overeenkomst die later ter goedkeuring aan het college zal worden voorgelegd.