Terug

2018_CBS_08878 - Stedelijk bedrijfsvastgoed - Sociale Dienstverlening. Lange Nieuwstraat 73, 2000 Antwerpen. Gebruik pastorij voor werfinrichting restauratie kerkgebouw Sint Jacob - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/10/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_08878 - Stedelijk bedrijfsvastgoed - Sociale Dienstverlening. Lange Nieuwstraat 73, 2000 Antwerpen. Gebruik pastorij voor werfinrichting restauratie kerkgebouw Sint Jacob - Goedkeuring 2018_CBS_08878 - Stedelijk bedrijfsvastgoed - Sociale Dienstverlening. Lange Nieuwstraat 73, 2000 Antwerpen. Gebruik pastorij voor werfinrichting restauratie kerkgebouw Sint Jacob - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Gemeentedecreet artikel 57: "Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, inzonderheid artikel 57 §3,1° bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de daden van beheer over gemeentelijke inrichtingen en eigendommen binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels dient uit te voeren."

Argumentatie

Pastorij

De site is gelegen te Lange Nieuwstraat 73 te Antwerpen, eigendom van de stad Antwerpen en ter beschikking gesteld als pastorij.

  • De pastoor bewoont de pastorij niet meer sinds 2017.
  • Het bisdom vraagt om na renovatie de pastorij weer in gebruik te kunnen nemen als bewoonde pastorij.

De pastorij is in slechte onderhoudsconditie en voldoet niet langer aan de hedendaagse comforteisen om als woning te worden ingezet zonder een grondige renovatie.

Kerk

De site is gelegen te Sint Jacobsstraat 9, Antwerpen, in eigendom van de stad Antwerpen en ter beschikking gesteld voor de katholieke eredienst.

  • De stad neemt het bouwheerschap op voor de restauratie van de kerk.
  • Er werd een meer jarenpremieovereenkomst (MJPO) aangevraagd en bekomen waardoor deze werken worden gesubsidieerd door het Agentschap Onroerend Erfgoed.

Gebruik van de pastorij voor werfinrichting in de tussenperiode

Voor de renovatiewerken aan de kerk is er nood aan een zone voor werfinrichting.

Artikel 264 paragraaf 3 van de politiecodex stelt dat "De inname van de openbare ruimte moet minimaal zijn. Dat wil zeggen dat er niet meer oppervlakte wordt ingenomen dan strikt noodzakelijk is. De inname moet zo weinig mogelijk hinder veroorzaken. De openbare ruimte is beperkt tot maximaal de gevelbreedte van het pand of de panden die deel uitmaken van de bouwwerken. In uitzonderlijke en gemotiveerde omstandigheden kan een grotere bouwwerf toegestaan worden, zonder afbreuk te doen aan het principe van minimale inname."

Aangezien de kerk gelegen is in een quasi volgebouwd binnengebied, moet voor de werfinrichting uitgeweken worden. Om de hinder op het openbaar domein te beperken, wordt de pastorij als alternatief onderzocht.

Dit gebruik zal per fase worden bekeken. De planning van de werken aan de pastorij zelf zullen bepalen tot wanneer deze kan worden gebruikt in functie van de restauratiewerken van de kerk.

Aanpassingen en gebruiksvoorwaarden pastorij

Aanpassingswerken aan de technische installaties van de pastorij worden overgelaten aan de aannemer, die deze kan voorzien volgens het gebruik dat hij wenst te maken van de ruimtes in het gebouw. De volgende installaties zijn aanwezig:

  • Gasaansluiting;
  • Stookinstallatie op stookolie. Installatie in verouderde staat en met niet gevulde tank, water is afgelaten omwille van vorstrisico.
  • Elektrische installatie en aansluiting aanwezig, momenteel afgesloten aan het verdeelbord.

De veiligheid van de installaties dient voorafgaand aan ingebruikname gecontroleerd te worden. Verbruikskosten van de nutsvoorzieningen zijn voor rekening van de aannemer.

De volgende werken zullen door tussenkomst van de stad worden uitgevoerd:

  • Reparatie van de scheuren in de achtergevel om gevolgschade te vermijden.
  • Verplaatsing voeding brandalarm kerk naar de elektrische installatie van de kerk (deze is momenteel aangesloten op de installatie van de pastorij).

De timing en de uitvoering van deze werken dienen in onderling overleg te worden afgesproken. 

Het mogelijke gebruik van de pastorij is sterk afhankelijk van de organisatie van de aannemer die zal instaan voor de restauratie van het kerkgebouw. Bij de bespreking met de aanbieders dienen afspraken te worden gemaakt over de mogelijke aanpassingswerken die de aannemer kan uitvoeren, de ruimte die zal worden gebruikt en de vergoeding die zal worden betaald voor dit gebruik. Structurele aanpassingen zullen steeds worden uitgevoerd in overleg met de stad.

De pastorij wordt ter beschikking gesteld in de staat waarin deze zich bevindt en wordt in deze staat gehouden gedurende de hele periode van de ter beschikking stelling. De stad zal een plaatsbeschrijving opmaken voor in gebruik name van de pastorij.

Aanleiding en context

Op 8 september 2017 (jaarnummer 7860) keurde het college het beheersplan goed voor de Sint-Jacobskerk.

Op 1 juni 2018 (jaarnummer 4967) keurde het college het bestek en de procedure goed voor een eerste reeks werken voor de restauratie van het exterieur van de Sint-Jacobskerk. 

Op 29 januari 2016 (jaarnummer 796) keurde het college de nieuwe operationele werking goed met betrekking tot de beleidsvoorbereiding en –advisering voor huisvesting en huisvestingsbehoeften van alle stadsdiensten en stedelijke processen in of op stedelijk bedrijfsvastgoed.

Op 21 december 2016 (jaarnummer 752) nam het managementteam kennis van de geactualiseerde uitgangspunten voor goed beheer van de stedelijke vastgoedportefeuille.  

Op 15 december 2017 (jaarnummer 11020) besliste het college om de vastgoedcompetenties en -beheer van groep stad Antwerpen zoveel mogelijk te centraliseren bij AG VESPA. 

Op 18 oktober 2013 (jaarnummer 10570) keurde het college de uitgangspunten goed voor het beheer van het stedelijk patrimonium en gaf het college opdracht aan AG VESPA en de bedrijfseenheid Patrimoniumonderhoud om deze krijtlijnen verder uit te werken.

Op 5 december 2014 (jaarnummer 12408) keurde het college de basisafspraken tussen AG VESPA en de bedrijfseenheid Stadsbeheer, met betrekking tot het beheer van het stedelijk patrimonium en de daaraan gekoppelde financiële consequenties, goed. Hierin werd de verticale opdeling van de eigendommen in financieel en niet-financieel patrimonium vastgelegd. Het college nam kennis van de lijsten financieel patrimonium en stedelijk bedrijfsvastgoed.

De gemeenteraad nam op 2 maart 2015 (jaarnummer 127) kennis van de basisafspraken tussen AG VESPA en de bedrijfseenheid Stadsbeheer, met betrekking tot het beheer van het stedelijk patrimonium en de daaraan gekoppelde financiële consequenties.

Algemene financiƫle opmerkingen

Dit besluit handelt enkel over de principiële beslissing om de pastorij in te zetten voor de organisatie van de werf voor de restauratie van de Sint-Jacobskerk. De formele beslissing (inclusief de financiële gevolgen en overeenkomst) volgt wanneer duidelijk is hoe de aannemer de pastorij wenst in te zetten.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1TSB12 - Het logistiek beheer bereikt het best mogelijk resultaat zowel intern als voor de burger
1TSB1204 - De vastgoedportefeuille van groep stad Antwerpen speelt doelgericht en flexibel in op de huidige en toekomstige maatschappelijke behoeften
6 - Harmonieuze stad
1SHM09 - Iedere Antwerpenaar kan zijn eigen levensbeschouwing in optimale omstandigheden beleven met respect voor andere Antwerpenaren, voor het seculiere karakter van de overheid en voor de scheiding van religie en overheid
1SHM0903 - De eredienstbesturen organiseren hun levensbeschouwing in een veilige en kwaliteitsvolle infrastructuur op maat

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt principieel goed om de pastorij Sint-Jacob, gelegen Lange Nieuwstraat 73, 2000 Antwerpen te gebruiken voor de werforganisatie van de restauratie van de Sin-Jacobskerk. 

Het gebruik van de pastorij wordt opgenomen in de besprekingen met kandidaat-aannemers voor de restauratiewerken. De beschikbare ruimte wordt ter beschikking gesteld van de aannemer die instaat voor de inrichting en technische aanpassingen volgens het door hem voor te stellen gebruik. De voorwaarden worden vastgelegd in een overeenkomst die later ter goedkeuring aan het college zal worden voorgelegd.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.