Terug

2018_CBS_08798 - Omgevingsvergunning - OMV_2018103730. Della Faillelaan 56. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/10/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_08798 - Omgevingsvergunning - OMV_2018103730. Della Faillelaan 56. District Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_08798 - Omgevingsvergunning - OMV_2018103730. Della Faillelaan 56. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ team stadsbouwmeester - welstandscommissie

15 juni 2018

15 juni 2018

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied dat op de kaart welke de bestemmingsgebieden omschrijven bruinomrand en met het Romeinse cijfer II overdrukt is.

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

  • de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
  • de eigen aard van het betrokken gebied;
  • de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
    • artikel 6 Harmonie en draagkracht:
      de nieuwe bebouwing staat door zijn strakke vorm in contrast met de huidige omliggende bebouwing. Hierdoor ontstaat een disharmonie met de groene omgeving en de oorspronkelijke opzet van het woonprogramma van deze parkwijk.
      De typologie en schaal van het project past niet in zijn ruimere omgeving;
    • artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte:
      de kroonlijsthoogte is voorzien op 7,75m, terwijl dit in de rest van de wijk vastgelegd is op 7m. De totale bouwhoogte meet bovendien 10,3m onder platte bedaking;
    • artikel 19 Tuinafsluitingen:
      het volledige perceel wordt afgesloten met een aluminium hekwerk van 1,5m hoog. Alle aan het openbaar domein grenzende zijden van het perceel, zijn voorzien als voortuin, en mogen dus slechts afgesloten worden met een muur, draad, haag of scherm van max. 1m.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

  Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt    veroorzaakt. 

  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De nieuw op te trekken bebouwing staat door zijn min of meer strakke vorm effectief in contrast met de omliggende bebouwing en de in de conventie Della Faille vooropgestelde vormgeving. Er is echter geen voorbehoud bij het hanteren van de regels van de geldende conventie als basis maar daarbij te streven naar een hedendaagse maar kwaliteitsvolle invulling, dewelke in dit geval leidt tot een rijkere en doordachte architectuurtaal. Zo wordt bijvoorbeeld de daklaag als een rechtopstaand volume geconcipieerd maar door het gebruik van een duidelijk afwijkend metselverband wordt deze bouwlaag eenduidig gelezen als een verticale beëindiging van het gebouw, een daklaag als het ware.

Het project past zich qua volume bovendien in in zijn omgeving door onder andere voldoende afstand te bewaren ten aanzien van de aangrenzende bebouwing. Bijkomend klopt het dat de bouwhoogte in zijn totaliteit eveneens niet voldoet aan de in de conventie opgenomen richtlijnen maar de afwijkingen zijn eerder beperkt (7,75 m qua kroonlijst in plaats van de voorziene 7 m) en mede door de eerder vermelde ruime afstanden tot de aanpalende bebouwing en het feit dat het gebouw enigszins een signaalfunctie heeft door zijn ligging op een hoekperceel zijn dergelijke afwijkingen aanvaardbaar en te verantwoorden.

Er wordt dan ook geoordeeld dat gefundeerd kan afgeweken worden van vermelde voorschriften, mede door het bekomen gunstige advies van de stedelijke welstandscommissie, waardoor aan het college wordt geadviseerd deze onregelmatigheden te bekrachtigen.

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag beoogt het optrekken van een eengezinswoning en gelet op de ligging van het perceel in een ontwikkeld woongebied en het feit dat deze bestemming voldoet aan de voorschriften van de geldende conventie Della Faille is er in deze effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid. 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen. 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

Tot 5 wooneenheden is er volgens de bouwcode sprake van een parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats per wooneenheid. Gelet op het feit dat deze aanvraag het optrekken van een eengezinswoning betreft is de werkelijke parkeerbehoefte in deze 1.

De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaats.

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit aantal is toereikend. 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 1 = 0.

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 1 = 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen. 


Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

Het is correct dat de bouwhoogte in zijn totaliteit niet voldoet aan de in de conventie Della Faille opgenomen richtlijnen maar de afwijkingen zijn eerder beperkt (7,75 m qua kroonlijst in plaats van de voorziene 7 m) en het project past zich qua volume bovendien in in zijn omgeving door onder andere voldoende afstand te bewaren ten aanzien van de aangrenzende bebouwing. Mede hierdoor en het feit dat het gebouw enigszins een signaalfunctie heeft door zijn ligging op een hoekperceel zijn dergelijke afwijkingen aanvaardbaar en te verantwoorden.

Bovendien wordt door het hanteren van de regels van de geldende conventie als basis maar het tegelijkertijd streven naar een hedendaagse maar kwaliteitsvolle invulling een in dit geval een rijkere en doordachte architectuurtaal gecreëerd. Zo wordt bijvoorbeeld de daklaag als een rechtopstaand volume geconcipieerd maar door het gebruik van een duidelijk afwijkend metselverband wordt deze bouwlaag eenduidig gelezen als een verticale beëindiging van het gebouw, een daklaag als het ware. Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is bijgevolg gunstig.

Visueel-vormelijke elementen

De te hanteren materialen, rode baksteen met grijze voeg, blauwe hardsteen en zwart aluminium schrijnwerk, zijn in combinatie aanvaardbaar, getuigen van duurzaamheid en degelijkheid en zijn rijk en hoogwaardig, waardoor het geheel bijzonder ingepast is in zijn gebouwde omgeving. Het advies voor dit deelaspect van de omgeving is dan ook zonder meer gunstig.

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de afsluiting van het terrein aan de zijde van de Della Faillelaan te beperken tot een hoogte van maximaal 1 m;
  2. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

28 augustus 2018

Volledig- en ontvankelijk

13 september 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

12 november 2018

Verslag GOA

24 september 2018

naam GOA

Helia Dezhpoor

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Openbaar onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.                                                  

Projectnummer :

OMV_2018103730

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Tejal Shah met als adres Theo Mertensplein 7 te 2650 Edegem

Ligging van het project:

Della Faillelaan 56 te 2020 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 12 sectie M nr. 73D3

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

slopen van een villa en bouwen van een nieuwbouwvilla

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

-        26/08/1927: vergunning (1927#27624) voor veranderingen en garage;

-        07/12/1927: vergunning (1927#28618) voor garage;

-        28/12/1928: vergunning (1928#31863) voor het bouwen van een serre;

-        01/03/1929: vergunning (1928#31590) voor veranderingen cottage;

-        16/06/1929: vergunning (1929#32992) voor een afsluiting;

-        23/03/1956: vergunning (18#35005) voor veranderingswerken;

-        10/02/2000: vergunning (556#37) voor verbouwen van een villa met uitbreiding. 

Laatst vergunde toestand

-        vrijstaande villa in eclectische stijl op de hoek van de Della Faillelaan en de Vijverlaan;

-        L-vormig gebouw van 3 bouwlagen onder zadeldak met een ronde centrale hal onder torenvormig dak. 

Bestaande toestand

-        conform laatst vergunde toestand.

Inhoud van de aanvraag

-        slopen van een vrijstaande villa;

-        bouwen van een vrijstaande nieuwbouwvilla met 3 bouwlagen onder plat dak. De villa bestaat uit 3 gestapelde volumes met een terras per verdieping;

-        de totale maximum bouwhoogte meet 10,30 m, een -diepte van 15,85 m en een -breedte van 12,90 m;

-        een kelder met ondergrondse parking met plaats voor 1 auto en 5 fietsen;

-        de gevels zijn opgetrokken uit rode baksteen in kettingverband met grijze voeg;

-        de muurdekstenen, dorpels en plinten worden voorzien in blauwe hardsteen;

-        het schrijnwerk wordt uitgevoerd in zwartgelakt aluminium;

-        de tuinafsluiting en 3 toegangspoorten worden uitgevoerd in aluminium hekwerk.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  1. de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, zijn strikt na te leven;
  2. de afsluiting van het terrein aan de zijde van de Della Faillelaan te beperken tot een hoogte van maximaal 1 m;
  3. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.