Terug

2018_CBS_08948 - Organisatie, communicatieve en logistieke ondersteuning - Boekenbeurs 2018 - 27 oktober tot en met 11 november 2018 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/10/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_08948 - Organisatie, communicatieve en logistieke ondersteuning - Boekenbeurs 2018 - 27 oktober tot en met 11 november 2018 - Goedkeuring 2018_CBS_08948 - Organisatie, communicatieve en logistieke ondersteuning - Boekenbeurs 2018 - 27 oktober tot en met 11 november 2018 - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Gemeentedecreet artikel 57, § 3,1°: Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen, binnen de door de gemeenteraad desgevallend vastgestelde algemene regels.

Argumentatie

Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van de stad Antwerpen. Het evenement heeft een behoorlijke uitstraling die past in het algemeen city marketing beleid van de stad Antwerpen.

Dit evenement is een vaste waarde op de Antwerpse evenementenkalender. De vorige edities werden telkens gunstig geëvalueerd.

Volgens het opportuniteits- en bevoegdhedenkader wordt het evenement ingedeeld in categorie 2 (evenementen in co-organisatie met de groep stad Antwerpen).

De Boekenbeurs draagt bij tot de uitstraling van de stad Antwerpen als Vlaamse hoofdstad van het boek en de letteren. 

De afgelopen jaren zette de stad Antwerpen steeds een A-kaartactie op in het kader van de boekenbeurs. Oorspronkelijk werden de tickets verdeeld in ruil voor een A-kaartbon (10 punten op de A-kaart) op basis van het principe ‘wie eerst komt, eerst krijgt’. Drie jaar geleden introduceerde de stad Antwerpen de verlaagde aankoopprijs in ruil voor een A-kaartbon. Daarmee wil de stad meer A-kaarthouders bereiken en differentiëren door een apart tarief te voorzien voor A-kaarthouders met recht op het kansentarief.

De A-kaarthouder betaalt in ruil voor een A-kaartbon 5,00 EUR voor een ticket. Een A-kaarthouder met kansentarief betaalt in ruil voor een A-kaartbon slechts 2,00 EUR voor een ticket. Per A-kaart kunnen er maximum twee tickets aan de actievoorwaarden gekocht worden. Aan het einde van de actieperiode worden de verkochte tickets door Boek.be gefactureerd waarbij normale tickets aan 6,00 EUR/ticket worden afgerekend en tickets aan kortingstarief aan 5,00 EUR/ticket. De stad Antwerpen kan maximaal 3.000 tickets aankopen bij Boek.be. De actie loopt van 6 oktober 2018 tot en met 27 oktober 2018 in de Antwerpse bibliotheken en de stadswinkel.

Juridische grond

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 00188) keurde gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Op 16 december 2013 (jaarnummer 760) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor het ter beschikking stellen van logistiek materiaal voor evenementen.

Op 27 juni 2016 (jaarnummer 370) keurde de gemeenteraad de aanpassing van het retributiereglement voor logistiek materiaal 2016-2019 goed.

Het evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden in het collegebesluit van 18 december 2009 (jaarnummer 18606) wordt voldaan. Dit collegebesluit behandelt de reiniging en het verwijderen van afvalstoffen bij manifestaties of feestelijkheden. Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf verantwoordelijk zijn voor de (dagelijkse) reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen, tijdens en/of na de manifestatie of het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarden worden de kosten voor de opkuis aan de organisator aangerekend.

Aanleiding en context

Op 03 juli 2018 diende Boek.be, Te Boelaerlei 37, 2140 Borgerhout, vertegenwoordigd door Ria Collard, een aanvraag in om de Boekenbeurs 2018 van 27 oktober tot en met 11 november 2018 te organiseren in Antwerp Expo in Antwerpen en om 10 boekobjecten te plaatsen op het openbaar domein, verspreid in de stad Antwerpen.

De stad Antwerpen en organisator Boek.be werken samen om de Boekenbeurs onder de beste voorwaarden te laten plaatsvinden.

Het evenement verwacht 160.000 bezoekers.

De openingsuren van het evenement zijn van 10.00 uur tot 18.00 uur. Er zijn ook twee nocturnes voorzien op vrijdag 2 en donderdag 8 november 2018, telkens tot 22.00 uur.

Tarieven

Basisticket 10,00 EUR
Jongeren ticket (12 en 17 jaar)   6,00 EUR
Kinderen tot en met 11 jaar         gratis
Combiticket De Lijn 11,00 EUR

 Opbouw en afbraak boekobjecten

Start plaatsen woensdag 24 oktober 2018 om 08.00 uur
Start evenement zaterdag 27 oktober 2018 om 18.30 uur
Einde van het evenement zondag 11 november 2018 om 18.00 uur
Einde afbraak maandag 12 november 2018 om 16.00 uur

Locaties boekobjecten

1 Jan van Rijswijcklaan voor Antwerp Expo tussen de twee ingangen met de afbeelding van de affiche van de Boekenbeurs in het zicht van de voorbijrijdende auto's
2 Meir hoek Meir/Katelijnevest aan 'Burger King'
3 Groenplaats in de open ruimte aan het standbeeld
4 Godefriduskaai hoek Godefriduskaai/Hanzestedenplaats
5 Mechelsplein tussen terras 'Boer van Tienen' en 'Zeppos'
6 De Keyserlei voor het Centraal Station
7 Frederik van Eedenplein ruimte voor ingang voetgangerstunnel
8 Operaplein in het midden van het plein
9 Nationalestraat  pleintje hoek Nationalestraat/Drukkerijstraat
10 Kloosterstraat op het pleintje voor winkel YOUR

 

Communicatief ondersteunt de stad Antwerpen de Boekenbeurs op verschillende manieren. De stad Antwerpen:

  • maakt tien boekobjecten die vanaf woensdag 24 oktober 2018 tot en met maandag 12 november 2018 op zichtbare plekken in de stad Antwerpen worden geplaatst. De uiteindelijke plaatsing wordt bekeken in functie van de adviezen van de betrokken stadsdiensten;
  • bevlagt de vaste stedelijke locaties met 75 Boekenbeursvlaggen. De vlaggen zijn zichtbaar in het straatbeeld van maandag 29 oktober 2018 tot en met maandag 12 november 2018;
  • biedt redactionele aandacht in de stedelijke kanalen;
  • verspreidt communicatiedragers (affiches en boekenbeursgids) van de Boekenbeurs via de stedelijke locaties (STIP);
  • zorgt voor logistieke ondersteuning (productie van signalisatie en parkeerborden).

Boek.be:

  • neemt de stad Antwerpen op als partner van de Boekenbeurs en maakt dit partnerschap zichtbaar tijdens de Boekenbeurs in alle drukwerk en op de beurslocatie Antwerp Expo.


Algemene financiële opmerkingen

De maximale kost van de A-kaartactie bedraagt 18.000,00 euro. Na de actie wordt op basis van het reëel aantal verkochte tickets een factuur opgemaakt. Deze wordt apart aan het college ter goedkeuring voorgelegd. Het vereiste budget voor deze opdracht is voorzien op doelstelling Budgetplaats: 5319000000 / Budgetpositie: 6141 / Functiegebied: 1SSB050505A00000 / Subsidie: SUB_NR / Fonds: intern / Begrotingsprogramma: 1SA070119 / Budgetperiode: 1800

Adviezen

OS - Markten en Foren Gunstig advies
SC - Stadshavendienst Gunstig advies
OS - Advies taxi's Gunstig advies
Volksgezondheid Gunstig onder voorwaarden

Er is een beperkte hulppost vereist. De aanwezigheid van verpleegkundige, ziekenwagen of MUG is hier niet nodig. U dient wel te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid.

DL - District Antwerpen Gunstig advies
Brandweerpreventie Gunstig onder voorwaarden

Gunstig met standaardvoorwaarden.

OS - Ambulante handel Gunstig advies
SB - Logistiek - Bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig onder voorwaarden

Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan. 
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad Antwerpen. 
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.

De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname. 
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator. 
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname 
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).

Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd. 
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enzovoort)

De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen. 
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat. 
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.

De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 EUR per container van 240 liter en 27,00 EUR per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 EUR of 27,00 EUR aan per geledigde container.

Lokale Politie/Openbare Orde/Evenementen Gunstig advies
OS - Business en innovatie Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1SSB05 - Bewoners, bezoekers, bedrijven en studenten zijn goed geïnformeerd en voelen zich betrokken zodat zij naar eigen vermogen actief kunnen deelnemen aan de stadsgemeenschap
1SSB0501 - Alle communicatie is relevant, effectief, duidelijk en toegankelijk
1SSB050102 - Alle communicatie-initiatieven van de groep stad Antwerpen zijn op elkaar afgestemd (releaseplan)
5 - Bruisende stad
1SBR07 - Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
1SBR0702 - Het faciliteren van evenementen en filmproducties over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
1SBR070202 - Er is een effectieve en klantvriendelijke logistieke ondersteuning voor, tijdens en na het evenement of de filmproductie (feestmateriaal)
6 - Harmonieuze stad

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie van Boekenbeurs 2018 door Boek.be, Te Boelaerlei 37, 2140 Borgerhout, zoals hierboven beschreven, van 27 oktober tot 11 november 2018 in de Expo in Antwerpen en de plaatsing van de 10 boekobjecten, verspreid in de stad, goed. Boek.be dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.

Artikel 2

Het college keurt de A-kaartactie in het kader van de Boekenbeurs 2018 in de districtsbibliotheken en de stadswinkel goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SB/BOF

om logistieke ondersteuning te bieden aan Boekenbeurs 2018 volgens order B804369

om de boekobjecten te plaatsen op volgende locaties:

  • 1. Jan van Rijswijcklaan: voor Antwerp Expo tussen de twee ingangen met de afbeelding van de affiche van de Boekenbeurs in het zicht van de voorbijrijdende auto's
  • 2. Meir: hoek Meir/Katelijnevest aan 'Burger King'
  • 3. Groenplaats: in de open ruimte aan het standbeeld
  • 4. Godefriduskaai: hoek Godefriduskaai/Hanzestedenplaats
  • 5. Mechelsplein: tussen terras 'Boer van Tienen' en 'Zeppos'
  • 6. De Keyserlei: voor het Centraal Station
  • 7. Frederik van Eedenplein: ruimte voor ingang voetgangerstunnel
  • 8. Operaplein: in het midden van het plein
  • 9. Nationalestraat: pleintje hoek Nationalestraat/Drukkerijstraat
  • 10. Kloosterstraat: op het pleintje voor winkel YOUR
OS

om Boekenbeurs 2018 communicatief te ondersteunen en de A-kaartactie uit te rollen