Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Fluvius |
16 augustus 2018 |
4 september 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
16 augustus 2018 |
6 september 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Vlaams gewest, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen |
16 augustus 2018 |
11 september 2018 |
Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
16 augustus 2018 |
20 augustus 2018 |
Onafhankelijke Diensten/dienst Strategische Coördinatie/Loketwerking/Stadsloketten/Huisnummeringsteam |
16 augustus 2018 |
16 augustus 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag voorziet in drie wooneenheden: 2 x 1-slaapkamerappartement = 2 x (1 + 1 extra) = 4; en 1 x 2-slaapkamerappartement = 1 x (2 + 1 extra) = 3 . Er zijn 7 fietsenstallingen nodig voor het geheel.
De vergunde toestand is een eengezinswoning. Er is een parkeerbehoefte van ongeveer 3 bijkomende fietsstalplaatsen. Er worden 6 fietsenstalplaatsen in een tuinberging voorzien, deze zijn voldoende voor de bijkomende behoefte. Hiermee voldoet de aanvraag aan artikel 29 van de bouwcode.
Echter worden deze fietsstalplaats voorzien in de voortuin. Uit de plannen is niet op te maken of dit een gesloten constructie is. Conform artikel 27 van de bouwcode zijn alle constructie uitgesloten in de voortuin. De bijkomende fietsstalplaatsen kunnen wel intern worden voorzien, ofwel in de inkomhal aan een ophangsysteem, ofwel in de garage. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.
Functionele inpasbaarheid
Het omvormen van een eengezinswoning naar een meergezinswoning sluit aan bij de bestaande functies aanwezig op de omliggende percelen. De bestaande woonfunctie blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Prins Boudewijnlaan.
Volgens de laatst vergunde toestand is de woning ca. 424 m² groot. Er wordt een nieuwe wooneenheid van ca. 152 m² met 15 m² buitenruimte gerealiseerd. De opdeling is dus ruimtelijk aanvaardbaar.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1. Er zijn twee bijkomende woongelegenheden. Daarom neemt de parkeerbehoefte toe met 2 x 1 = 2 parkeerplaatsen. De werkelijke parkeerbehoefte is 2 parkeerplaatsen. |
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 . ‘Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens art. 12, §3, 1° (Levendige plint) is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten. ’ |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0 . Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2 – 0 = 0 . Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen. |
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag betreft enkel interne werken. Het bestaande volume blijft behouden en past zich in de bestaande straatwand en het gabarit van de woningen uit zijn omgeving. De schaal van de aanvraag is overeenstemmend met deze van de omgeving.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Uitsluitingen
De fietsenstalplaats in de voortuin wordt uitgesloten omwille van het niet conform zijn met artikel 27 van de bouwcode, de voortuin is vrij van alle constructies. Zoals in rood aangeduid op plan.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
1 augustus 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
16 augustus 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
15 oktober 2018 |
Verslag GOA |
25 september 2018 |
naam GOA |
Martijn Coppoolse |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018093703 |
Gegevens van de aanvrager: |
Pieter en Medina Boeckx - Vlaeymans met als adres Prins Boudewijnlaan 50 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Prins Boudewijnlaan 50 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 42 sectie B nr. 372Z |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
opsplitsen van een eengezinswoning naar 3 woonunits |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 26/09/1960: vergunning (238#10752) voor het bouwen van een huis.
Laatst vergunde toestand
- eengezinswoning in halfopen bebouwing bestaande uit 3 bouwlagen onder plat dak;
- dieper op het perceel gelegen aangebouwde garage van 1 bouwlaag onder plat dak tegen de rechterperceelgrens;
- de bouwhoogte vanaf de nulpas meet 9,7m, de bouwdiepte meet 17m;
- de gevels werden opgetrokken in lichte gemetste gevelsteen;
- rondom de voorgevelsramen en de hoekramen van het gelijkvloers en de eerste verdieping werd een kader gecreëerd in witte steen ingevuld met marmerstrips;
- er werd een plint van 0,5m hoog in blauwe hardsteen geplaatst;
- de inkomdeurpartij werd voorzien in de rechterzijgevel.
Bestaande toestand
- volume conform de vergunde toestand;
- het gelijkvloers doet dienst als kangoeroewoning, de eerste en tweede verdieping zijn ingericht als een 3-slaapkamerwoning;
- beide entiteiten zijn toegankelijk via dezelfde toegang en zijn fysiek verbonden;
- gevelsteen werd bekleed met beige gevelsteentegels;
- het schrijnwerk werd uitgevoerd in geanodiseerd aluminium;
- achteraan werd op de eerste verdieping een terras met trap in staal en glas opgetrokken.
Inhoud van de aanvraag
- opdelen van een eengezinswoning van 424m² bruto vloeroppervlakte in 3 woonunits;
- het gelijkvloers wordt ingericht als een eenslaapkamerappartement met toegang via de zijgevel;
- er wordt een nieuwe toegang gemaakt via de voorgevel met aparte verticale circulatie-as voor bovenliggende appartementen. Het schrijnwerk sluit aan bij het bestaande schrijnwerk in geanodiseerd aluminium;
- op de eerste verdieping en een deel van de tweede verdieping wordt een gezinsappartement van 152m² netto vloeroppervlakte ingericht. De verdieping zijn toegankelijk via een interne trap. Het aanpalende terras dient geregulariseerd te worden. Dit terras biedt tevens toegang tot de gemeenschappelijke tuin;
- op de tweede verdieping wordt nog een eenslaapkamerappartement voorzien;
- de tuin is voorzien voor de 3 woonentiteiten;
- in de voortuin wordt een fietsberging en een pad naar de nieuwe voordeur voorzien. De rest van de voortuin wordt groen aangelegd.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Uitsluitingen
De fietsenstalplaats in de voortuin wordt uitgesloten omwille van het niet conform zijn met artikel 27 van de bouwcode, de voortuin is vrij van alle constructies. Zoals in rood aangeduid op plan.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.