De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.
Snelheid wordt doorgaans beschouwd als één van de belangrijkste (risico)factoren in de verkeersonveiligheid. Het beheersen van de snelheid is dan ook een belangrijk kernthema van het verkeersveiligheidsbeleid van de stad Antwerpen. Studies tonen aan dat een reductie van de gemiddelde snelheid met 1 km/u kan leiden tot 3% minder ongevallen en 5% minder verkeersslachtoffers.
Met de verdere invoering van een snelheidsbeperking van 30 km/uur in verblijfsgebieden wil het stadsbestuur de objectieve en subjectieve verkeersveiligheid van alle weggebruikers, met in het bijzonder de voetgangers en fietsers in de stad, structureel verbeteren. Bovendien beoogt de stad Antwerpen met een lagere, veilige rijsnelheid in woonstraten ook meer gebruiksvriendelijkheid, en betere verstandhouding tussen alle weggebruikers, minder luchtvervuiling en verkeerslawaai, een vlottere doorstroming en minder doorgaand verkeer.
De selectie van ontsluitingswegen (steenwegen, stadswegen en wijkwegen) zoals opgenomen in het 'Mobiliteitsplan - Verbreden en verdiepen' vormt de basis en het uitgangspunt voor de afbakening van woon- en verblijfsgebieden. Hier staan het buurtleven en de woon- en verblijfskwaliteit centraal. Deze gebieden worden zones 30, waar het STOP-principe van toepassing is (prioriteit gaat naar de meest kwetsbare verkeersdeelnemers, in deze volgorde: Stappers, Trappers, Openbaar verboer en Privaat gemotoriseerd vervoer). Buurtwinkels, voorzieningen, pleintjes, zit- en speelplekken, enzovoort moeten aangenaam en veilig te voet of met de fiets bereikt kunnen worden, dankzij een fijnmazig netwerk van lokale straten.
Binnen de stedelijke context werd voor deze lokale straten een verdere onderverdeling gemaakt in hoofdstraten, buurtstraten en woonstraten. Hoofdstraten ontsluiten woonbuurten en/of centra en verwerken in principe enkel autoverkeer met herkomst of bestemming binnen de desbetreffende buurt of wijk. Het snelheidsregime is in de regel 30 km/uur, maar afhankelijk van de plaatsgesteldheid, de functie van de straat voor het openbaar vervoer en de menging of scheiding van fietsverkeer, kan een snelheidsregime van 50 km/uur gelden.
Het plan van aanpak voorziet een gefaseerde uitrol waarbij maandelijks twee nieuwe of uitbreidingen van zones 30 worden opgestart binnen eenzelfde district. Alle districten komen in alfabetische volgorde aan de beurt. Concreet betekent dit dat in elk district minimaal twee nieuwe zones 30 per jaar zullen worden geïmplementeerd. A rato van 20 nieuwe zones per jaar zullen alle verblijfsgebieden in de stad Antwerpen tegen medio 2018 op het terrein afgebakend en gereglementeerd zijn als zone 30.
Op het grondgebied van de districten Antwerpen en Ekeren wordt volgende zone 30 uitgebreid:
Kern Ekeren
De uitgebreide zone 30 "Kern Ekeren" wordt begrensd op basis van en conform de wegenhiërarchie zoals opgenomen in het goedgekeurde mobiliteitsplan:
De Transcontinentaalweg-Groot Hagelkruis is geselecteerd als lokale 'hoofdstraat'. Het voorziene snelheidsregime is in de regel 30km/uur, maar afhankelijk van de plaatsgesteldheid, de functie van de straat voor het openbaar vervoer en de menging of scheiding van fietsverkeer, kan gekozen worden voor een snelheidsregime van 50km/uur. Voorstel om deze straat niet mee op te nemen in de zone 30 omwille van volgende redenen:
Alle overige straten (of straatsegmenten) in het nieuwe afgebakende gebied zijn in het mobiliteitsplan geselecteerd als lokale 'woon- en/of buurtstraten' met een gewenst snelheidsregime van 30 km/u en worden bijgevolg opgenomen in de nieuwe zone 30.
Het uitbreiden van de zones 30 heeft geen invloed op de parkeerbalans.
In zitting van 29 januari 2013 (jaarnummer 35) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2013-2018 goed. Onder resolutie 124 geeft het stadsbestuur aan om sterk te willen inzetten op verkeersveiligheid en te streven naar "nul" verkeersslachtoffers. In functie daarvan wil het stadsbestuur geleidelijk 'zones 30' invoeren in alle woongebieden die binnen de structurerende verkeersassen liggen.
In zitting van 23 september 2013 (jaarnummer 497) keurde de gemeenteraad het "Verkeersveiligheidsplan - Basisplan 2013-2018" goed. De geleidelijke invoering van een zone 30 in de woongebieden tussen de grote verkeersassen, is hierin opgenomen als één van de vele actiepunten. In de straten waar een lagere maximumsnelheid geldt, wordt het algemene beeld aangepast met drempels, asverschuivingen en andere vertragende maatregelen.
In zitting van 12 december 2014 (jaarnummer 12674) keurde het college het plan van aanpak goed voor de verdere invoering van zones 30 in de woongebieden die tussen de grote verkeersassen liggen.
In zitting van 2 maart 2015 (jaarnummer 113) keurde de gemeenteraad het mobiliteitsplan voor de stad Antwerpen goed. In dit mobiliteitsplan schrijft de stad Antwerpen haar visie en strategie neer voor een actief, veilig en bereikbaar Antwerpen. Onder de noemer "Speerpunten" worden acties opgesomd waaraan het stadsbestuur de komende jaren zal werken op het eigen grondgebied en binnen de eigen bevoegdheden. Eén van die "Speerpunten" is het versneld uitrollen van grote, aaneengesloten zone 30 woonlobben in woonwjken.
Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de districtsoverschrijdende zone 30 districten Antwerpen en Ekeren werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 22 oktober 2012 (jaarnummer 1083). Dit besluit wordt nu aangepast.
Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer waarbij de schoolomgevingen, in onder andere het district Ekeren, werden afgebakend als een "zone 30 schoolomgeving", werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 27 juni 2005 (jaarnummer 1350), dit besluit zal ook aangepast worden.
De bestaande zone 30 "Kern Ekeren" wordt uitgebreid met een deel van de wijk Schoonbroek en de Kloosterstraat (tussen Boerendijk en de Driehoekstraat).
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
De districtsraad van Ekeren adviseert gunstig op voorwaarde dat de volledige as Schoonbroek / Bilderdijk vijftig per uur blijft omdat:
Het overzichtsplan en de begrenzing wordt aangepast conform de vraag van het district Ekeren.
De Lijn geeft een negatief advies voor de volgende straten binnen het voorgestelde gebied te Ekeren :
Kloosterstraat, Driehoekstraat, Dorpstraat, Markt.
Wij geloven dat deze straten eerder een doorstromingsfunctie hebben dan een verblijfsfunctie en daarom ook niet als zone 30 geschikt zijn. De andere straten in het gebied mogen wel voorzien worden van een zone 30 op voorwaarde dat de maatregelen die genomen worden om de zone 30 te bestendigen steeds bus vriendelijk zijn. Dit wil zeggen dat bus-bus steeds als maatgevend wordt genomen voor rijbaanbreddtes, dat er geen asverschuivingen worden toegepast en dat er alleen busvriendelijke maatregelen voorzien worden om de snelheid af te remmen.
We geven aan dat op verschillende van deze straten gedurende de laatste jaren onbusvriendelijke maatregelen genomen zijn.
De heraanleg van de Kloosterstraat is het eindproduct van een Module 10-procedure en besluitvorming, waarbij, gezien de aanwezigheid van een verhoogde concentratie van handel, horeca en scholen, gekozen werd voor het opwaarderen van de verblijfskwaliteit en een inrichting aangepast op een snelheidsregime van 30km/u. In functie van de doortocht van lijnbussen, werden de aanwezige snelheidsremmers in de Kloosterstraat reeds busvriendelijk uitgevoerd. De opname van deze straat binnen de bestaande zone 30 ‘Kern Ekeren’ is dus een evident gevolg dat voortvloeit uit de recente heraanleg van de straat.
Onderwijsbeleid /onderwijs en verkeer geeft positief advies met aandacht dat naast een zone 30 (via signalisatie) er ook infrastructureel maatregelen worden genomen om de snelheid afdwingbaar te maken.
Aan bovenvermelde voorwaarden zal worden voldaan en infrastructurele maatregelen zullen worden genomen.
De verkeerspolitie heeft volgende opmerking op het voorstel tot aanpassing van het aanvullend reglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 27 juni 2005 (jaarnummer 1350).
In de voorgestelde uitbreiding voor de zone 30 zijn overgedimensioneerde straten opgenomen (Schoonbroek, Kruisboogstraat, Legendestraat …). Deze dienen infrastructureel aangepast te worden om het snelheidsregime af te dwingen.
Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisgeving wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.