Terug

2018_CBS_08805 - Omgevingsvergunning - OMV_2018077875. District Antwerpen. Sint-Catharinaplein ZN - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/10/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_08805 - Omgevingsvergunning - OMV_2018077875. District Antwerpen. Sint-Catharinaplein ZN - Goedkeuring 2018_CBS_08805 - Omgevingsvergunning - OMV_2018077875. District Antwerpen. Sint-Catharinaplein ZN - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

De gemeenteraad besliste in zitting van 24 september 2018 (jaarnummer 580) om:

  • de bezwaren vermeld onder punten 4 en 11 (deels) als gegrond te aanvaarden en hiervoor een wijzigingsverzoek toe te staan en de overige bezwaren over de 'zaak van de wegen' als ongegrond te verwerpen;
  • zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting en de inrichting van het Sint-Catharinaplein, de Auguste Oleffestraat en het pleintje in de Piet Verhaertstraat / Aloïs De Laetstraat / Pieter Rottiestraat onder volgende voorwaarden:
    1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
    2. de bijgevoegde voorwaarden van het Agentschap Wegen en Verkeer zijn strikt na te leven;
    3. het pad tussen Auguste Oleffestraat en Sint-Bernardsesteenweg aanleggen met een breedte van 1,50 meter.

Het college neemt kennis van onderstaand verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Vlaams gewest, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen

6 juli 2018

31 juli 2018

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

6 juli 2018

31 juli 2018

Voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

6 juli 2018

12 juli 2018

Gunstig

Toetsing voorschriften 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

  • Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
    Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
  • Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, gedeeltelijk in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
  • Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, gedeeltelijk in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud. (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
    Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
  • De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer, met uitzondering van het pad tussen de Auguste Oleffestraat en de Sint-Bernardsesteenweg. Het pad is ongeveer 1,35 meter breed. Volgens de verordening moeten voetpaden 1,50 meter breed zijn. Voor de beoordeling ervan: zie verder onder de rubriek “beoordeling afwijkingen van de voorschriften”. 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)

De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag. 

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Wijzigingsaanvraag
Artikel 30 van het Omgevingsvergunningendecreet stelt dat de bevoegde overheid na het openbaar onderzoek op verzoek van de vergunningsaanvrager kan toestaan dat er wijzigingen aan de vergunningsaanvraag worden aangebracht. Als de bevoegde overheid toestaat dat er wijzigingen aan de vergunningsaanvraag worden aangebracht, dan wordt een openbaar onderzoek over de gewijzigde vergunningsaanvraag georganiseerd als voldaan is aan een van volgende voorwaarden:

  1. de wijzigingen komen niet tegemoet aan de adviezen of aan de standpunten, opmerkingen en bezwaren die tijdens het openbaar onderzoek zijn ingediend;
  2. de wijzigingen brengen kennelijk een schending van de rechten van derden met zich mee.

Als een openbaar onderzoek wordt georganiseerd over de gewijzigde vergunningsaanvraag, wint de bevoegde overheid, in voorkomend geval, het advies van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie, vermeld in artikel 16, § 1, of de adviezen, vermeld in artikel 24, alsnog, dan wel een tweede keer in.
De vergunningsaanvrager diende op 31 augustus 2018 aangepaste plannen in. Er wordt niet voldaan aan een van de eerder opgesomde voorwaarden om een nieuw openbaar onderzoek te organiseren of om opnieuw adviezen te vragen.
De aangepaste plannen omvatten in hoofdzaak volgende wijzigingen:

  • aanplanten van 4 bijkomende bomen in de Auguste Oleffestraat en Piet Verhaertstraat;
  • het pad naar de zijingang van de kerk wordt recht doorgetrokken tot aan de Auguste Oleffestraat. De verharding wordt uitgevoerd in betonstraatstenen in plaats van split;
  • op de hoek van de Aloïs De Laetstraat en de Piet Verhaertstraat wordt het verkeersplateau smaller en wordt een voetpaduitstulping gemaakt. 

Met het oog op een zo groen mogelijke aanleg worden 4 bijkomende bomen voorzien. Om de zijingang van de kerk vlotter toegankelijk te maken, wordt de aanleg van een rechtstreekse toegang naar de ingang van de kerk voorzien. Door het schrappen van het pad dat van oost naar west loopt, en het pad naar de zijingang te verlengen tot aan de Auguste Oleffestraat wordt de hoeveelheid verharding ingeperkt en worden links en rechts van het pad twee aaneensluitende groenruimtes gecreëerd. De verharding wordt uitgevoerd in betonstraatstenen omdat die beter overrijdbaar zijn. De aanpassing op de hoek van De Aloïs de Laetstraat en de Piet Verhaertstraat zorgt voor een veiligere verkeerssituatie.
De aanpassingen worden aanvaard omdat ze tegemoet komen aan enkele bezwaren en omdat ze de verkeersveiligheid verhogen.

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Het ontwerp is niet in overeenstemming met de verordening voetgangersverkeer op volgend punt:
Het pad tussen de Auguste Oleffestraat en de Sint-Bernardsesteenweg is slechts 1,35 meter breed. Volgens de verordening moet dit 1,50 meter zijn. Het is niet de bedoeling dat dit verharde deel nog gebruikt wordt als voetpad, maar wel als pad voor onderhoud. De hoofdverbinding gaat via het betonnen pad.
Er is echter wel ruimte om het pad 0,15 meter breder te maken, dit kan worden aangepast tijdens de uitvoering.
De verbreding van het pad met 0,15 meter wordt opgelegd als voorwaarde in de vergunning. 

Functionele inpasbaarheid
De omgeving van de kerk wordt heraangelegd zodat het plein opnieuw volwaardig kan functioneren als buurtplein voor jong en oud. De verblijfskwaliteit wordt vergroot, de verkeerssituatie wordt veiliger gemaakt en het aandeel groen wordt uitgebreid. 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag de heraanleg van een plein en omliggende wegenis betreft.

Visueel-vormelijke elementen
Met de geplande heraanleg van het plein verbetert de beeldkwaliteit van het plein in belangrijke mate. Het ontwerp houdt in de eerste plaats rekening met het zicht naar de kerk. Daarnaast wordt meer ruimte gecreëerd voor groen en verblijfsruimte (meubilair, bomen, zitmogelijkheden, speelaanleiding, waterelement, …).

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Gezien de Sint-Bernardsesteenweg, een gewestweg, grenst aan het projectgebied werd advies gevraagd aan het Agentschap Wegen en Verkeer. Het advies is voorwaardelijk gunstig. De voorwaarden worden integraal overgenomen en gekoppeld aan de vergunning.

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. de bijgevoegde voorwaarden van het Agentschap Wegen en Verkeer zijn strikt na te leven;
  3. het pad tussen Auguste Oleffestraat en Sint-Bernardsesteenweg aanleggen met een breedte van 1,50 meter.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

29 juni 2018

Volledig- en ontvankelijk

6 juli 2018

Start openbaar onderzoek

12 juli 2018

Einde openbaar onderzoek

10 augustus 2018

Wijzigingsaanvraag

31 augustus 2018

Gemeenteraad voor wegenwerken

24 september 2018

Uiterste beslissingsdatum

18 december 2018

Verslag GOA

3 september 2018

naam GOA

Martijn Coppoolse

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

12 juli 2018

10 augustus 2018

9

1

0

4

Bespreking van de bezwaren

  1. Overlast: De heraanleg maakt het plein aantrekkelijker en zal bijgevolg meer bezoekers/voetgangers aantrekken, waardoor de veiligheid in het gedrang kan komen. Momenteel is er al veel overlast. Hoge speeltuigen kunnen inkijken veroorzaken, grote speeltuigen geluidsoverlast.
    Bezwaarindiener vreest dat het drukkere gebruik leidt tot het achterlaten van afval. De openbare barbecue geeft hier mee aanleiding toe. In de heraanleg dienen de nodige voorzieningen mee opgenomen te zijn.
    Bezwaarindiener vreest dat de nieuwe groene ruimte een hondenweide en stortplaats zal worden.
    De speelaanleidingen zijn gelegen naast de parkeerplaatsen. Bezwaarindiener vreest dat geparkeerde auto's beschadigd worden. Er zal geklommen worden in bomen, de waterpartij zal vuil worden.
    Bezwaarindiener vraagt dat de waterpartij zodanig wordt ingericht dat deze niet als zwembad wordt gebruikt.
    Bezwaarindiener vraagt het plein 's nachts af te sluiten. 's Nachts is er veel overlast, onder andere door druggebruikers.
    Ook camera's zouden een oplossing kunnen zijn voor de overlast. Met camera's kan doeltreffender opgetreden worden.
    Er wordt gevreesd voor het beschadigen van het standbeeld van het H. Hart. Beplanting rondom kan verhinderen dat er op het beeld geklommen wordt.
    Beoordeling:
    Het betreft grotendeels een aangelegenheid van onderhoud openbaar domein en handhaving. Bovendien gaat het om een kleine waterpartij en kleine speelelementen waarvan niet verwacht wordt dat deze grote aantallen bezoekers aantrekken. De waterpartij is slechts enkele centimeters diep en fungeert als barrière tussen het wandelpad en de treurbeuk. De speelaanleidingen zijn slechts kleine niveauverschillen en stappaaltjes, geen volwaardige speeltoestellen. Er wordt geen barbecue geplaatst.
    Het bezwaar is ongegrond.
  2. Behoud van rust in het park: Er is reeds een grote speelruimte bij het Kielpark. Een tweede is overbodig. Het is logischer dat het park wordt ingericht als een oasa van rust en natuur, eerder dan als speelpark.
    Bezwaarindiener wenst dat het park een oase van rust en stilte blijft. Lawaai en drukte strookt niet met een kerk, waar rust en stilte nodig is (rouwstoeten).
    Beoordeling:
    Het plein wordt niet ingericht als speelruimte. Zie weerlegging bezwaar nr. 1.
    Het bezwaar is ongegrond.
  3. Veiligheid voor kinderen: De speelaanleidingen zijn dicht gelegen tegen de drukke Sint-Bernardsesteenweg en bijgevolg niet veilig voor kinderen die het plein verlaten.
    De waterpartij wordt gepland dicht bij de ingang van de garage (inrit Auguste Oleffestraat), de inrit van woonerf Melrose Park en de garagepoort van de winkel, wat ook niet veilig is. De wilg ontneemt alle zicht.
    Beoordeling:
    De Auguste Oleffestraat wordt ingericht als woonerf, voetgangers en fietsers hebben voorrang op gemotoriseerd verkeer. De autobestuurders moeten er dus rekening mee houden dat er in de straat ook voetgangers kunnen wandelen en kinderen kunnen spelen.
    Tussen de waterpartij en de Auguste Oleffestraat worden lage struiken aangeplant, waardoor het voor kinderen moeilijker wordt om zomaar op straat te lopen.
    Er zijn geen speelaanleidingen voorzien vlak bij de Sint-Bernardsesteenweg.
    Het bezwaar is ongegrond.
  4. Behoud groene karakter en bomen: Het groene karakter dat er nu is, zou moeten versterkt worden door meer streekeigen boomsoorten in plaats van het rooien van bomen. Een fontein is ecologisch niet verantwoordbaar.
    Bezwaarindiener gaat niet akkoord met het verdwijnen van het graspleintje aan de Piet Verhaertstraat. Bezwaarindiener is niet akkoord met het vellen van de treurbeuk. De nieuwe bomen staan in het zicht van de appartementen en de winkel. Bezwaarindiener vraagt deze kort te houden. Bezwaarindiener vraagt de aanplant van toekomstbomen.
    Beoordeling:
    Er worden enkel nog inheemse bomen aangeplant door de Stad. Er wordt 1 boom gerooid, die in slechte conditie is. De kleinere bomen die worden gerooid, in functie van het ontwerp, worden allemaal vervangen door nieuwe, meer waardevolle bomen. Het ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans: in totaal 12 (8+4 bijkomende) nieuwe bomen.
    De treurbeuk staat op de plannen als ‘te behouden’. De boom wordt dus niet geveld.
    Er wordt een toekomstboom aangeplant ter hoogte van het pleintje aan de Pieter Rottiestraat/Piet Verhaertstraat: een Quercus Robur (Zomereik).
    Op de bomen zal onderhoud worden uitgevoerd in functie van veiligheid en zichtbaarheid.
    Voor de fontein wordt gebruik gemaakt van gefilterd regenwater, het water van de fontein wordt opgevangen en opnieuw gebruikt.
    In antwoord op dit bezwaarschrift en met het oog op een zo groen mogelijke aanleg werd een aangepast plan ingediend. Er is ruimte voor 4 bijkomende bomen: 3 in de Auguste Oleffestraat en 1 aan de westzijde van de parkeerplaatsen in de Piet Verhaertstraat.
    Het bezwaar is deels gegrond.
  5. Parkeerdruk en verdwijnen parkeerplaatsen aan kerk: Er is een grote parkeerdruk in de wijk (o.a. tijdens erediensten), er moet voldoende parkeergelegenheid blijven.
    Door het plaatsen van speelaangelegenheden verdwijnen er parkeerplaatsen, voor de kerkgangers en bewoners. Bij de heraanleg van de Sint-Bernardsesteenweg gingen reeds een 20-tal parkeerplaatsen verloren.
    Voor oudere bezoekers van de kerk vormt het verdwijnen van parkeerplaatsen een probleem. De afstand tussen de nieuwe parkeerplaatsen aan de achterkant van de kerk tot aan de ingang van de kerk is te groot.
    Een bezwaarindiener vraagt of het niet beter is dat parkeerplaatsen worden ingericht aan één van de Braemblokken, op de hoek van de Pieter Rottiestraat en Aloïs De Laetstraat?
    Beoordeling:
    Om het parkeerverlies aan de voorzijde van het plein te compenseren zijn er aan de achterzijde van het plein bijkomende parkeerplaatsen voorzien (daar waar de parkeerdruk het hoogst is). Door het een deel van de rijweg te supprimeren ontstaat er een groter, onverhard plein en zijn er voor voetgangers minder oversteekbewegingen nodig. Als er parkeerplaatsen worden ingericht aan de kant van de Braemblokken wordt het plein opnieuw in twee gesneden.
    Er verdwijnen een aantal parkeerplaatsen op het plein voor de kerk. Maar er blijven er wel 12 beschikbaar. Een aantal van die plaatsen zijn dichter bij de ingang van de kerk voorzien dan in de huidige toestand.
    De parkeerbalans blijft neutraal, van 48 naar 46 parkeerplaatsen. De 4 parkeerplaatsen die aan de kant van de Sint-Bernardsesteenweg verdwijnen worden gecompenseerd door 2 parkeerplaatsen aan het pleintje achter de kerk.
    Het bezwaar is ongegrond.
  6. Gevaarlijke verkeerssituatie: Er ontstaat een gevaarlijke verkeerssituatie ter hoogte van het appartementsgebouw Aloïs De Laetstraat 2. Er is onnodig kruisend autoverkeer op een plek waar drie verschillende voetgangersroutes over de straat gaan vanuit het appartementsgebouw (200-tal woningen).
    Beoordeling:
    Met de heraanleg krijgen de automobilisten een beter zicht op overstekende voetgangers en worden ze bijkomend afgeremd door een plateau.
    Het bezwaar is ongegrond.
  7. Circulatie en voorkomen van sluipverkeer: Er wordt niet akkoord gegaan met het eenrichtingsverkeer in de Aloïs De Laetstraat. Bezwaarindieners menen dat de enkel richting moet omgedraaid worden: van de Zaanstraat naar de Emiel Vloorsstraat.
    Bewoners vragen de Piet Verhaertstraat af te sluiten. Het sluipverkeer neemt alsmaar toe, wat veel ergernis geeft, en zal toenemen als voorliggende plannen zijn uitgevoerd.
    Een oplossing is de Pieter Rottiestraat af te sluiten aan de Emiel Vloorsstraat. Er komt dan duidelijkheid aan de verkeerslichten op dit kruispunt en er is dan geen sluipverkeer van de Sint-Bernardsesteenweg meer.
    In het verleden werd al gevraagd de Piet Verhaertstraat eenrichting te maken naar de Emiel Vloorsstraat toe.
    Beoordeling:
    De rijrichting in de Aloïs De Laetstraat is momenteel voorzien zoals gevraagd door de bezwaarindieners (van de Zaanstraat/Rik Schaefelsstraat naar de Emiel Vloorsstraat).
    Er zijn gedurende een bepaalde periode metingen gebeurd waaruit blijkt dat er minimaal sluipverkeer is in de straten.
    Advies dienst Mobiliteit:
    Uit metingen in 2017 bleek dat de intensiteiten er zeer laag zijn, 49 voertuigen per uur richting Aloïs De Laetstraat en 32 voertuigen per uur richting Zaanstraat. Van sluipverkeer is dus zeker geen sprake als je weet dat 250 voertuigen per uur per richting aanvaardbaar is voor een woonstraat.
    Door de Piet Verhaertstraat enkelrichting te maken naar de Zaanstraat toe ontstaat er een lus met de Aloïs De Laetstraat zodat de omrijfactor voor alle bewoners beperkt blijft.
    Deze rijrichting omdraaien zou ook betekenen dat we de Aloïs De Laetstraat opnieuw moeten omdraaien van rijrichting. Je krijgt dan een lus in de andere richting. Er werd voor gekozen om de huidige richting van de Aloïs De Laetstraat te behouden omdat het omkeren van de lus geen meerwaarde oplevert.
    Het bezwaar is ongegrond.
  8. Laden en lossen aan winkel: De vraag wordt gesteld of in functie van de winkel nog kan geladen en gelost worden aan de garagepoort op de parkeerplaats.
    Beoordeling:
    De situatie voor de garagepoort van de winkel blijft min of meer ongewijzigd.
    De Auguste Oleffestraat is ingericht als woonerf en in een woonerf is laden en lossen overal toegestaan.
    Het bezwaar is ongegrond.
  9. Bereikbaarheid kerk voor ceremoniewagens: De slagboom verhindert dat meerdere ceremoniewagens voor de hoofdingang van de kerk kunnen staan. De rijbaan van de Sint-Bernardsesteenweg naar de kerk is volgens bezwaarindiener onvoldoende breed om ceremoniewagens vlot naar de kerk te laten rijden.
    Beoordeling:
    Er wordt geen slagboom geplaatst voor de hoofdingang van de kerk, er wordt enkel een neerklappaal voorzien.
    De toegang van op de Sint-Bernardsesteenweg is breed genoeg om een brandweerwagen te laten inrijden (zie plan brandweer). Deze afmetingen moeten ook voldoende zijn voor een ceremoniewagen.
    Er is voldoende ruimte voor de kerk zodat meerdere ceremoniewagens voor de kerk kunnen parkeren.
    Het bezwaar is ongegrond.
  10. Bereikbaarheid scoutslokalen en kledingcontainers: Bezwaarindiener vraagt om het pleintje tussen de kerk en scoutslokalen voor vrachtwagens toegankelijk te houden. Dit is nodig voor de kledingcontainers die regelmatig worden geledigd en de scouts die vrachtwagens gebruikt om materiaal te vervoeren.
    Beoordeling:
    Het pleintje blijft toegankelijk voor vrachtwagens. Het pleintje tussen de kerk en de scoutslokalen blijft ongewijzigd.
    Het bezwaar is ongegrond.
  11. Bereikbaarheid zijingang kerk: Bezwaarindiener vraagt dat de zijingangen van de kerk aan de kant van de Auguste Oleffestraat te allen tijde bereikbaar blijven, voor leveringen en bestellingen eigen aan de kerk. Vrachtwagens moeten tot aan de deur van de kerk kunnen rijden.
    Beoordeling:
    De zijingang van de kerk is in de huidige toestand voetpadruimte. Er kan niet tot vlak tegen de zijingang geladen en gelost worden.
    In de nieuwe toestand mag er in de Auguste Oleffestraat overal geladen en gelost worden (woonerf).
    In antwoord op dit bezwaarschrift werd een aangepast plan ingediend. Om de afstand tot de toegang van de kerk zo kort mogelijk te houden en de oppervlakte van de verharding te beperken, wordt het pad naar de zijingang recht doorgetrokken tot aan de Auguste Oleffestraat. De verharding wordt uitgevoerd in betonstraatstenen omdat die beter overrijdbaar zijn. De situatie voor het laden en lossen aan de kerk blijft ten opzichte van de bestaande toestand op die manier nagenoeg ongewijzigd.
    Het bezwaar is gegrond.
  12. Afvalstraatje: Bezwaarindiener vraagt na te gaan of een afvalstraatje kan worden ingericht.
    Beoordeling:
    Het inrichten van afvalstraatjes kan in de toekomst worden bekeken, maar tijdens deze legislatuur worden er geen nieuwe voorzien in deze zone. Het inrichten van een sorteerstraatje is niet vergunningsplichtig en staat los van de heraanleg die hier wordt gerealiseerd.
    Het bezwaar is ongegrond.
  13. Gebrek aan communicatie: Op de informatievergadering van 11/10/2016 was een tweede vergadering beloofd, maar deze is er nooit gekomen. Bezwaarindiener wenst meer inspraak. Essentiële opmerkingen van de buurtbewoners werden genegeerd of terzijde geschoven.
    Bezwaarindieners betreuren dat het openbaar onderzoek loopt tijdens de vakantiemaanden.
    Beoordeling:
    De vergunningsprocedure biedt alle nodige garanties om inspraak mogelijk te maken. De procedure wordt gevoerd volgens de betreffende regelgeving.
    Naar aanleiding van de discussie tijdens het eerste infomoment over de verkeerscirculatie in de Aloïs De Laetstraat, Rik Schaefelsstraat en de Piet Verhaertstraat, werd in maart 2017 via een bewonersbrief extra gecommuniceerd.
    Gezien het voorgestelde concept positief werd onthaald op het eerste infomoment door de buurt (met uitzondering van de verkeerscirculatie), werd geen tweede infomoment georganiseerd.
    Het bezwaar is ongegrond.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer :

OMV_2018077875

Gegevens van de aanvrager:

stad Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Sint-Catharinaplein ZN te 2020 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 9, sectie I, nr. 2505w4

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

uitvoeren van wegeniswerken en het rooien van bomen

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

  • geen relevante voorgeschiedenis. 

Laatst vergunde toestand

  • geen laatst vergunde toestand beschikbaar. 

Bestaande toestand

  • ter hoogte van de Sint-Bernardsesteenweg een oprijlaan naar de hoofdingang van de kerk met aan beide zijden een parkeerstrook voor telkens 8 auto’s en achteraan een keerpunt;
  • links voor de kerk is een beperkte groene zone met 7 hoogstammige bomen;
  • naast de kerk is een beperkte groene zone en een brede verharding langs heen de Auguste Oleffestraat;
  • de Auguste Oleffestraat is een doodlopende straat en wordt met een breed pad verbonden met de Sint-Bernardsesteeweg;
  • achter de kerk is er een driehoekig plein, ingesloten door wegenis (Piet Verhaertstraat). 

Inhoud van de aanvraag

  • de wegenis van het Sint-Catharinaplein wordt aangepast:
    • de bestaande wegenis wordt verschoven in noordelijke richting;
    • het keerpunt voor de kerk verdwijnt;
    • de parkeerstroken (16 parkeerplaatsen in totaal) langs beide zijden van de toegang verdwijnen en worden vervangen door een parkeerstrook voor 12 auto’s aan de noordelijke zijde van het plein;
    • de aansluiting op de Sint-Bernardsesteenweg wordt verschoven;
    • de bestaande groene zone aan de voorzijde van de kerk wordt uitgebreid;
    • er worden fietsstalplaatsen voorzien;
    • de zone rechts van de kerk blijft ongewijzigd;
  • de Auguste Oleffestraat wordt aangelegd als woonerf:
    • de voetpaden en rijweg worden op hetzelfde niveau aangelegd;
    • er worden 4 parkeervakken voorzien;
    • de breedte van de verbinding met de Sint-Bernardsesteenweg wordt beperkt;
    • de verhardingen in de groene zone links naast de kerk worden tot een minimum beperkt;
    • er wordt 1 boom gerooid;
  • het pleintje in de Piet Verhaertstraat / Aloïs De Laetstraat / Pieter Rottiestraat wordt heraangelegd:
    • de voetpaden aan de bebouwing van de Piet Verhaertstraat worden verbreed;
    • het deel van de Piet Verhaertstraat achter de kerk verdwijnt;
    • het bestaande 3-hoekige pleintje wordt vergroot en krijgt twee parkeerstroken voor samen 17 auto’s;
    • het kruispunt wordt verhoogd aangelegd;
  • er worden verspreid over het volledige project in totaal 12 (8+4 bijkomende) nieuwe bomen aangeplant;
  • de riolering wordt niet vervangen;
  • gebruikte materialen:
    • rijweg in asfalt;
    • verkeersplateau, voetpaden en woonerf in betonstraatstenen;
    • parkeerstroken in straatkeien en in grasdals op het plein;
    • paden rond de kerk in licht geborsteld beton.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

  • de bespreking van de bezwaren;
  • het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de omgevingsvergunning goed te keuren en af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

  1. de algemene voorwaarden die aan de verguning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven;
  2. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  3. de bijgevoegde voorwaarden van het Agentschap Wegen en Verkeer zijn strikt na te leven;
  4. het pad tussen Auguste Oleffestraat en Sint-Bernardsesteenweg aanleggen met een breedte van 1,50 meter.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.