Volgens artikel 193 van het Gemeentedecreet beslist het college van burgemeester en schepenen tot het optreden in rechte namens de gemeente.
Gelet op het gebrek aan een geldige ligplaatstoelating in de stadshaven, de onveilige toestand, de aanhoudende inbreuken en het volledige gebrek aan regularisatie, is de verwijdering van het vaartuig uit de stadshaven aangewezen. In het kader hiervan werd advies gevraagd aan advocatenkantoor Kegels & C°. Het advocatenkantoor adviseerde om een gerechtelijke procedure te starten met vordering tot verwijdering van het vaartuig uit het stedelijk havengebied voor de Rechtbank van Koophandel te Antwerpen.
In navolging van het besluit van 3 juni 2016 (jaarnummer 4982) waarbij het college advocatenkantoor Kegels & Co, (Mechelsesteenweg 196 te 2018 Antwerpen) aanstelde om de meest dringende juridische dossiers van stadshaven te begeleiden, adviseerde kantoor Kegels & Co eerder al in dit lopende dossier. Om deze reden zal dit kantoor nog worden aangesteld voor de opstart van de gerechtelijke procedure.
Op 8 juni 2000 voer de kustmijnenveger M931 Knokke de haven van Antwerpen binnen. Zij kreeg van het Havenbedrijf Antwerpen en de Museumcommissie een ligplaats toegewezen in het Kempisch Dok onder de voorwaarden van restauratie.
Sindsdien ligt het schip in het Kempisch Dok waar het grondig gerestaureerd zou worden om een erkenning als varend erfgoed te verkrijgen. Na de restauratiewerken zou het schip verhuizen naar het Bonapartedok waar het als museumschip zou worden gebruikt. De vzw V.B.M.W., eigenaar van het betreffende vaartuig, heeft deze regeling (vervat in het besluit van het directiecomité van het Havenbedrijf Antwerpen met nr. BH26 B11 van 29 juni 2000) echter nooit nagekomen: er werd geen enkele actie tot renovatie van het schip ondernomen.
Op 26 oktober 2015 werd het Politiereglement voor het stadshavengebied door de gemeenteraad goedgekeurd. Sinds 1 januari 2016 is dit Politiereglement voor het stadshavengebied van toepassing op het stedelijk havengebied dat vanaf dan onder het beheer van de stad Antwerpen als bevoegde overheid valt.
In het Politiereglement voor het stadshavengebied is opgenomen dat een vaartuig steeds in staat moet zijn om te varen (of minstens verplaatsbaar moet zijn) om de veiligheid en de mobiliteit van de vaartuigen te kunnen garanderen (artikel 4). Bovendien moet een vaartuig beschikken over de vereiste geldige documenten, waaronder de wettelijk verplichte certificaten en een geldige verzekeringspolis (artikel 10 §1).
Op 21 april 2016 vond een overleg plaats tussen de heer Ludo Pauwels, vermeend voorzitter van de vzw, de heer Werner Weijts, stadshavenmeester en de heer Pieter Dielis, stadsambtenaar. Hierbij liet de heer Pauwels weten dat een erkenning van de M931 Knokke als varend erfgoed niet meer mogelijk is, omdat het vaartuig zich niet meer in de oorspronkelijke staat bevindt. De verzekeringspolis van het schip werd 5 jaar terug opgezegd wegens ontoereikend kapitaal in de kas van de vzw en de motoren werden jaren geleden uit het schip genomen en verkocht: het vaartuig kan dus niet meer op eigen kracht verhalen en zal gesleept moeten worden om te kunnen verhalen of om verwijderd te worden uit de stadshaven. Tijdens dit gesprek bleek ook dat het schip niet over de nodige wettelijke verplichte certificaten beschikt. Het schip bleek op 21 april 2016 dus niet aantoonbaar vaarwaardig en veilig.
Op 10 mei 2016 besliste de burgemeester om aan de M931 Knokke een tijdelijke ligplaats tot en met 30 juni 2016 toe te kennen aan het Kempisch Dok 33A, in afwijking van het door het college van burgemeester en schepenen vooropgestelde Waterplan. Deze tijdelijke toewijzing gebeurde teneinde de eigenaar van de M931 Knokke de mogelijkheid te bieden aan te kunnen tonen dat het vaartuig in een veilige toestand was. De eigenaar moest hiertoe o.m. een geldige verzekeringspolis kunnen voorleggen en een inspectie van het onderwaterschip laten uitvoeren om het risico in te schatten en de verdere stappen te bepalen.
In augustus 2016 bleek de onderwaterinspectie van de M931 Knokke nog steeds niet uitgevoerd te zijn waarop een door de politie betekende brief van 30 augustus 2016 volgde waarbij dhr. Pauwels in kennis werdgesteld van het voornemen van de burgemeester om maatregelen te nemen. Op 27 september 2016 werd de heer Ludo Pauwels in zijn hoedanigheid van voorzitter van de vzw V.B.M.W. gehoord, bijgestaan door zijn raadsman. In het verslag van de hoorzitting staat te lezen: “Betrokkene betwist de akte an sich niet. Er is door betrokkene geen discussie omtrent de veiligheid van het schip. Het kan weliswaar niet op eigen kracht varen, doch wel worden gesleept. De betrokkene gaat akkoord met de vaststellingen wat betreft het ontbreken van de vereiste certificaten (…) alsook wat betreft het verzekeringsattest.” De heer Ludo Pauwels vroeg bijkomende tijd om al het nodige te doen om zich in regel te stellen, waaronder het afsluiten van een geldige verzekering en het voorleggen van de resultaten van de opgelegde duikinspectie.
Met besluiten van 25 november en 16 december 2016 verlengde de burgemeester telkens de toekenning van de tijdelijke en voorwaardelijke ligplaats tot en met 31 januari 2017.
In opdracht van de burgemeester werd op 11 mei 2017 besloten tot een technisch-nautisch onderzoek van de M931 Knokke door een onafhankelijke firma om een risico-inschatting te kunnen maken van de veiligheid van het schip, gelet op het volledig stilzitten van de vzw V.B.M.W.
Op 30 mei 2017 werd tevens een brandveiligheidsonderzoek van het schip (een PTI gelet op de aanwezigheid van het clubhuis) uitgevoerd door de dienst Samen Leven.
Uit beide onderzoeken kwamen zeer ernstige tekortkomingen naar voor wat de (brand)veiligheid betreft en zowel de nautisch-technisch expert als de brandtoezichter achtten de M931 Knokke ongeschikt om er een exploitatie in onder te brengen of er sociale activiteiten op te organiseren.
Volgende zaken werden onder meer vastgesteld:
Op 12 september 2017 besliste de burgemeester om aan de M931 Knokke een verlenging van de tijdelijke ligplaats toe te kennen tot en met 31 december 2017 teneinde de eigenaar van de M931 Knokke opnieuw in de mogelijkheid te stellen om zelf de nodige dringende herstellingen uit te voeren in het kader van de vaarwaardigheid en algemene veiligheid van het vaartuig, zijnde o.m. het voorzien van een walstroom installatie die een monitoringsysteem voedt dat continu de waterstand in de bilges controleert, automatische bilgespompen in de vier hoofdcompartimenten aanstuurt en de verantwoordelijke eigenaar waarschuwt in geval van onregelmatigheden.
Op 12 januari 2018 werd een laatste besluit burgemeester opgemaakt met deadline 31 maart 2018. Er werd beklemtoond dat de vzw bijna 2 jaren de kans heeft gehad om de nodige stappen te nemen maar er telkens werd aangegeven nog extra tijd te wensen om een oplossing te zoeken en de nodige keuringen uit te voeren en verzekeringen af te sluiten. Er werd tevens benadrukt dat in het kader van de veiligheid en openbare orde er dringend stappen gezet moesten worden om tot verbetering te bekomen. Dit zowel naar brandveiligheid als naar de algemene veiligheid van de Knokke.
Op datum van 31 maart 2018 lag het vaartuig nog steeds onveilig in het stedelijk havengebied, met risico tot zinken.
Het ereloon van de advocaat wordt geraamd op 1.600,00 EUR en zal verrekend worden op het exploitatiebudget, budgetplaats 5162500000, budgetpositie 613, functiegebied 1TSB070203A00000. De gerechtskosten worden geraamd op 200,00 EUR en zullen verrekend worden op het exploitatiebudget, budgetplaats 5162500000, budgetpositie 6141, functiegebied 1TSB070203A00000. Er is voldoende budget voorhanden.
Na de ontvangst van de ereloonstaat zal deze uitbetaald worden door opmaak van een correctiebestelbon.
Het college keurt goed dat de stad Antwerpen een procedure start voor de Rechtbank van Koophandel te Antwerpen tegen de eigenaar van vaartuig M391 Knokke om de verwijdering van het vaartuig te vorderen.
Het college neemt kennis van de beslissing van de budgethouder om mr. Noels en mr. Delen van advocatenkantoor Kegels & Co, gevestigd aan de Mechelsesteenweg 196 te 2018 Antwerpen, aan te stellen om de belangen van de stad te behartigen in de procedure vermeld in artikel 1.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
BZ/JUR | Het dossier op te volgen, in overleg met de Stadshavendienst. |
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Raming ereloon advocaat |
1.600,00 euro |
Budgetplaats: 5162500000 |
via correctiebestelbon |
Raming gerechtskosten: FV Kegels-Noels |
200,00 euro |
Budgetplaats: 5162500000 |
via correctiebestelbon |