Terug

2018_CBS_07500 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Aper'eau - 24 augustus - Bolivarplaats - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/08/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne  Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_07500 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Aper'eau - 24 augustus - Bolivarplaats - Goedkeuring 2018_CBS_07500 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Aper'eau - 24 augustus - Bolivarplaats - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het evenement heeft een open karakter en richt zich voornamelijk tot alle Antwerpenaren. Het is een gezellig evenement waar een divers doelpubliek samenkomt.

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader ingedeeld in categorie 6 (winstgevend).

Juridische grond

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 188) keurde gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Op 16 december 2013 (jaarnummer 760) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor het ter beschikking stellen van logistiek materiaal voor evenementen.

Op 27 juni 2016 (jaarnummer 370) keurde de gemeenteraad de aanpassing van het retributiereglement voor logistiek materiaal 2016-2019 goed.

Aanleiding en context

Op 25 januari 2018, diende Apereau bvba, Leopold De Waelstraat 28 in Antwerpen, vertegenwoordigd door Michiel Nicolai, een aanvraag in voor de organisatie van het festival Aper'eau op 24 augustus 2018 op de Bolivarplaats in Antwerpen.

Aper'eau wordt jaarlijks georganiseerd in Antwerpen.

De organisatie verwacht bij elke editie ongeveer 2.000 bezoekers. De edities starten om 17.00 uur en eindigen om 23.59 uur. De opbouw start telkens om 7.00 uur op de dag van het evenement. De afbraak van het evenement eindigt telkens om 4.00 uur de volgende dag. 

Aper'eau is een gratis afterwork openlucht aperitief op unieke stadshoekjes in de Antwerpse binnenstad met als missie het samenhorigheidsgevoel onder de Antwerpenaren te versterken en de stad te promoten als woon- en werkomgeving. 

De organisatie vraagt aan de stad Antwerpen logistieke ondersteuning op vlak van elektriciteit en afvalcontainers. Dit wordt toegestaan mits betaling.

Algemene financiële opmerkingen

Voor inname van het openbaar domein wordt er een retributiebedrag van 210,00 EUR aangerekend aan de organisatoren.
Voor het gebruik van elektriciteit zal er 374,00 EUR (inclusief btw) aangerekend worden.
Voor het gebruik van afvalcontainers zal er 382,00 EUR (inclusief btw) aangerekend worden.

Adviezen

Stadsbeheer/logistiek/bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig advies

Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.

De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).

Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enz.)

De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.

De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 EUR per container van 240 liter en 27,00 EUR per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 EUR of 27,00 EUR aan per geledigde container.

Ondernemen en stadsmarketing/Evenementen Gunstig advies
Volksgezondheid Gunstig advies

Gunstig zonder risico-analyse FOD Volksgezondheid. 

Lokale politie/openbare orde/evenementen Gunstig advies

Betreft de 7de editie op deze locatie niet de 1ste

District Antwerpen Gunstig advies
Brandweer/risicobeheer/preventie Gunstig advies

Gunstig met standaardvoorwaarden. 

Milieuvergunningen Gunstig advies

Het maximum geluidsniveau afkomstig van de muziek (gemeten als LAmax,slow) mag niet hoger zijn dan 92dB(A). Het gemiddelde geluidsniveau (gemeten als LAeq,15min) mag niet hoger zijn dan 85dB(A).
Het aandeel van zware bastonen gemeten 2 meter voor de luidsprekers dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10dB.

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR07 - Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
1SBR0702 - Het faciliteren van evenementen en filmproducties over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
1SBR070202 - Er is een effectieve en klantvriendelijke logistieke ondersteuning voor, tijdens en na het evenement of de filmproductie (feestmateriaal)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie door Apereau bvba van de editie van Aper'eau, zoals hierboven beschreven, op 24 augustus 2018 op de Bolivarplaats in Antwerpen goed. Apereau bvba dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan: 

SB/BijzondereOpdrachten en Feestmateriaal

om de logistieke ondersteuning te voorzien volgens bonnummer B803602

Artikel 3

De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Verkooporder
retributie inname openbaar
domein voor evenementen en
manifestaties
Apereau BVBA
Leopold De Waelstraat 28
2000 Antwerpen
ondernemingsnummer: BE0426772185
210,00 EUR budgetplaats: 5318000000
budgetpositie: 7006010
functiegebied: 1SBR070201A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma: 1SA050719
budgetperiode: 1800
 1003652571
leveren van de afvalcontainers
tegen betaling volgens
orderbevestiging B803602
382,00 EUR

budgetplaats: 5324500000
budgetpositie:7006005
functiegebied:1SBR070202A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma:1SA050719
budgetperiode: 1800

verkooporder zal
worden
opgemaakt nadat
het evenement
heeft
plaatsgevonden
op basis van de
aangevraagde
materialen en
eventuele
interventies

leveren van de
elektriciteitsmaterialen tegen
betaling volgens
orderbevestiging B803602
374,00 EUR   

budgetplaats: 5324500000
budgetpositie:705
functiegebied:1SBR070202A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma:1SA050719
budgetperiode: 1800

verkooporder zal
worden
opgemaakt nadat
het evenement
heeft
plaatsgevonden
op basis van de
aangevraagde
materialen en
eventuele
interventies