Het evenement heeft een open karakter en richt zich voornamelijk tot alle Antwerpenaren. Het is een gezellig evenement waar een divers doelpubliek samenkomt.
Dit evenement wordt volgens het evenementenkader ingedeeld in categorie 6 (winstgevend).
Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.
Op 26 maart 2018 (jaarnummer 188) keurde gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.
Op 16 december 2013 (jaarnummer 760) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor het ter beschikking stellen van logistiek materiaal voor evenementen.
Op 27 juni 2016 (jaarnummer 370) keurde de gemeenteraad de aanpassing van het retributiereglement voor logistiek materiaal 2016-2019 goed.
Op 25 januari 2018, diende Apereau bvba, Leopold De Waelstraat 28 in Antwerpen, vertegenwoordigd door Michiel Nicolai, een aanvraag in voor de organisatie van het festival Aper'eau op 24 augustus 2018 op de Bolivarplaats in Antwerpen.
Aper'eau wordt jaarlijks georganiseerd in Antwerpen.
De organisatie verwacht bij elke editie ongeveer 2.000 bezoekers. De edities starten om 17.00 uur en eindigen om 23.59 uur. De opbouw start telkens om 7.00 uur op de dag van het evenement. De afbraak van het evenement eindigt telkens om 4.00 uur de volgende dag.
Aper'eau is een gratis afterwork openlucht aperitief op unieke stadshoekjes in de Antwerpse binnenstad met als missie het samenhorigheidsgevoel onder de Antwerpenaren te versterken en de stad te promoten als woon- en werkomgeving.
De organisatie vraagt aan de stad Antwerpen logistieke ondersteuning op vlak van elektriciteit en afvalcontainers. Dit wordt toegestaan mits betaling.
Voor inname van het openbaar domein wordt er een retributiebedrag van 210,00 EUR aangerekend aan de organisatoren.
Voor het gebruik van elektriciteit zal er 374,00 EUR (inclusief btw) aangerekend worden.
Voor het gebruik van afvalcontainers zal er 382,00 EUR (inclusief btw) aangerekend worden.
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.
De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).
Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enz.)
De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.
De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 EUR per container van 240 liter en 27,00 EUR per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 EUR of 27,00 EUR aan per geledigde container.
Gunstig zonder risico-analyse FOD Volksgezondheid.
Betreft de 7de editie op deze locatie niet de 1ste
Gunstig met standaardvoorwaarden.
Het maximum geluidsniveau afkomstig van de muziek (gemeten als LAmax,slow) mag niet hoger zijn dan 92dB(A). Het gemiddelde geluidsniveau (gemeten als LAeq,15min) mag niet hoger zijn dan 85dB(A).
Het aandeel van zware bastonen gemeten 2 meter voor de luidsprekers dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10dB.
Het college keurt de effectieve organisatie door Apereau bvba van de editie van Aper'eau, zoals hierboven beschreven, op 24 augustus 2018 op de Bolivarplaats in Antwerpen goed. Apereau bvba dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.
Het college geeft opdracht aan:
SB/BijzondereOpdrachten en Feestmateriaal |
om de logistieke ondersteuning te voorzien volgens bonnummer B803602 |
De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Verkooporder |
retributie inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties Apereau BVBA Leopold De Waelstraat 28 2000 Antwerpen ondernemingsnummer: BE0426772185 |
210,00 EUR | budgetplaats: 5318000000 budgetpositie: 7006010 functiegebied: 1SBR070201A00000 subsidie: SUB_NR fonds: intern begrotingsprogramma: 1SA050719 budgetperiode: 1800 |
1003652571 |
leveren van de afvalcontainers tegen betaling volgens orderbevestiging B803602 |
382,00 EUR |
budgetplaats: 5324500000 |
verkooporder zal |
leveren van de elektriciteitsmaterialen tegen betaling volgens orderbevestiging B803602 |
374,00 EUR |
budgetplaats: 5324500000 |
verkooporder zal |