Terug

2018_CBS_07488 - Bestek GAC_2018_00486. Restauratie Protestantse kerk De Brabantse Olijfberg - Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/08/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne  Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_07488 - Bestek GAC_2018_00486. Restauratie Protestantse kerk De Brabantse Olijfberg - Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring 2018_CBS_07488 - Bestek GAC_2018_00486. Restauratie Protestantse kerk De Brabantse Olijfberg - Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 57 § 3, 5° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college bevoegd is voor het vaststellen van de wijze van gunning en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.

Met de gemeenteraadsbeslissing van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) werd bepaald dat aan de gemeenteraad per kwartaal kennis wordt gegeven van alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst en het bedrag van 67.000,00 euro (exclusief btw) overschrijden.

Argumentatie

De selectieleidraad wordt bij dit besluit gevoegd. Dit opdrachtdocument stelt de verschillende kwalitatieve selectiecriteria vast waaraan de kandidaten moeten voldoen.  

Het bestek zal op een later tijdstip ter goedkeuring aan het college worden voorgelegd.

Juridische grond

In toepassing van artikel 38 § 1, 1°, c) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij mededingingsprocedure met onderhandeling omdat ze niet kan worden gegund zonder voorafgaande onderhandelingen wegens specifieke omstandigheden die verband houden met de aard, de complexiteit of de juridische en financiële voorwaarden of wegens de daaraan verbonden risico's.

Overeenkomstig artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten mag de aanbestedende overheid selectiecriteria als voorwaarde voor deelname opleggen aan de kandidaten of inschrijvers.

Aanleiding en context

Op 22 juni 2018 (jaarnummer 05820) keurde het college de stopzetting van opdracht ''Lange Winkelstraat 5, Antwerpen, Protestantse kerk - Restauratie exterieur koor, Perceel 1 (gevelwerken), perceel 2 (glasramen)' met besteknummer GAC/2011/586 goed. Gezien de specifieke omstandigheden van deze opdracht dermate complex zijn en verdere bespreking met de inschrijvers vereisen, werd besloten de procedure stop te zetten en de opdracht te plaatsen bij onderhandelingsprocedure.

Er wordt voorgesteld om als gunningsprocedure de “mededingingsprocedure met onderhandeling” te hanteren. Deze twee-fasenprocedure biedt de grootste garantie om met de meest geschikte inschrijver de beste prijsofferte te bekomen en het gewenste kwaliteitsniveau in uitvoering te kunnen behalen.

De opdracht wordt onderverdeeld in de volgende percelen:

  • perceel 1: algemene restauratiewerken koor;
  • perceel 2: restauratie glasramen koor.

Algemene financiële opmerkingen

De subsidiebelofte voor dit project is op 17 april 2018 toegekomen bij de stad Antwerpen. De inkomsten en hieraan gekoppelde uitgaven, kunnen pas bij budgetopmaak 2019 ingeschreven worden.

Budget zal voorzien worden mits goedkeuring van de budgetten door college, gemeenteraad en hogere overheid.

Beleidsdoelstellingen

6 - Harmonieuze stad
1SHM09 - Iedere Antwerpenaar kan zijn eigen levensbeschouwing in optimale omstandigheden beleven met respect voor andere Antwerpenaren, voor het seculiere karakter van de overheid en voor de scheiding van religie en overheid
1SHM0903 - De eredienstbesturen organiseren hun levensbeschouwing in een veilige en kwaliteitsvolle infrastructuur op maat
1SHM090305 - Eredienstbesturen krijgen ondersteuning bij het beheer van hun patrimonium, waar mogelijk op basis van de toekomstvisie
1SHM090305P05882 - Lange Winkelstraat 5_Prot

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt selectieleidraad GAC_2018_00486 voor "Restauratie Protestantse kerk De Brabantse Olijfberg" goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een mededingingsprocedure met onderhandeling wordt uitgeschreven.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
GAC dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder “dagelijks bestuur” omwille van investeringen >67.000,00 euro (exclusief btw)

 

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Restauratie Protestantse kerk De Brabantse Olijfberg

  budgetplaats: 5322000000
budgetpositie: 260
functiegebied: 1SHM090305P05882
subsidie: PROTKERK_EXT_KO_RP
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA060790
budgetperiode: 1900, 2000 mits goedkeuring van de budgetten door college, gemeenteraad en hogere overheid
volgt later


De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
Restauratie Protestantse kerk De Brabantse Olijfberg - ontvangsten   budgetplaats: 5322000000 
budgetpositie: 150300
functiegebied: 1SHM090305P05882
subsidie: PROTKERK_EXT_KO_RP
fonds: SA_EXTERN
begrotingsprogramma: 1SA060790
 

Bijlagen

  • 00486_Selectieleidraad.pdf