De dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Publiek Domein en Vergunningen/Evenementen geeft gunstig advies voor de organisatie van het evenement. Het heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van Antwerpen. Het evenement heeft een behoorlijke uitstraling en zet Antwerpen op de kaart.
Het evenement valt volgens het evenementenkader onder categorie 1, eigen georganiseerde evenementen.
Op 5 april 2018 diende Stad Antwerpen, bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, vertegenwoordigd door Geert Allaert, Grote Markt 1, 2018 Antwerpen, een aanvraag in voor de organisatie van 500 jaar Kathedraaltoren op 1 september op de Grote Markt, Handschoenmarkt, Suikerrui.
Al 500 jaar is de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal en haar prachtige toren een iconisch gebouw dat onze stad mee op de wereldkaart zet. Nu de toren 500 jaar oud wordt, is het hoog tijd dat we iets teruggeven: een groot verjaardagsfeest, met taart en bubbels, de inhuldiging van het lichtplan, maar ook met muziek, dans, beiaard en infotentoonstellingen.
Programma
14.00 uur | generale repetitie theater Tol |
17.00 uur | Stad trakteert met taart - Grote Markt |
18.00 uur tot 20.00 uur | avondopening kathedraal met expo onze toren 500 en beiaardconcert - Kathedraal |
19.00 uur | balletvoorstelling - Grote Markt |
20.15 uur | persmoment |
20.30 uur | crescendo met beiaard, klokken en stadstrommelaars - Kathedraal |
21.00 uur | onthulling nieuwe verlichting - Handschoenmarkt |
21.10 uur | luchtspektakel door theater Tol - Grote Markt en Suikerrui |
21.30 uur | dans door Antwerpse dans- en turngroepen - Grote Markt en Suikerrui |
21.40 uur | ode aan onze toren door Tourist LeMC - Handschoenmarkt |
22.00 uur | voorzien einde |
De opbouw start op 1 september 2018 om 07.00 uur en de afbraak zal voltooid zijn op 2 september 2018 omstreeks 02.00 uur.
Er kan enkel gebruik gemaakt worden van natuurlijke materialen zoals pluimen, bloemblaadjes en zeepbellen. Het evenement kan plaatsvinden als er aan de volgende voorwaarden voldaan wordt:
Het evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan.Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad Antwerpen.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.
De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).
Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf enzovoort)
De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad Antwerpen, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.
De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.
Advies flyeren
VOOR HET FLYEREN - Het is verboden geschriften, drukwerken of pamfletten uit te delen die de netheid in het gedrang brengen. Iedere verdeler moet zelf of via een helper instaan voor het oprapen van de door het publiek in de omgeving weggeworpen exemplaren of voorwerpen.
Bij het niet naleven van deze voorafgaande afspraak zal de verdeler, de verantwoordelijke uitgever en organisator van de activiteit waarvoor reclame wordt gemaakt hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld.
Brandweer Zone Antwerpen adviseert de organisatie de nodige maatregelen te treffen opdat de publieksdichtheid op de betrokken locaties niet meer bedraagt dan twee personen per m², in het bijzonder ter plaatse van de Handschoenmarkt.
Er mag geen gebruik gemaakt worden van klassieke confetti. Natuurlijke materialen zoals pluimpjes, rozenblaadjes, zeepbellen,... zijn wel toegelaten.
Suikerrui is parkeer- en verkeersvrij en hier kunnen geen maatregelen worden genomen.
U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid.
GROTE MARKT
• De zichtbaarheid van het toeristisch informatiebord vanop de Grote Markt moet verzekerd blijven.
• De ingang van de toerismebalie moet gevrijwaard worden
• Vermijd installaties (podium, kraampjes, containers,...) ter hoogte van Grote Markt 13.
• Geen containers plaatsen in de Wisselstraat tot aan huisnummer 11.
• Opkuis dient onmiddellijk na het evenement te gebeuren vermits het in een toeristische kernzone doorgaat.
• de exploitatie van toeristische rondritten op de Grote Markt mag niet gehinderd worden. Zij betalen immers een concessievergoeding voor hun standplaats. (parcours: Suikerrui - Grote Markt – Kaasrui)
• er dient steeds een vrije doorgang te zijn voor de toeristische rondritten. (touristram, paardenkoetsen, trolleybus) Deze rondritten worden doorgaans tot ongeveer 17u30 geëxploiteerd.
Het geluidsniveau van elektronisch versterkte muziek mag niet hoger zijn dan maximum 85 dB LAeq,1 minuut en 100 dB LCeq,1 minuut, gemeten aan de rand van de zone waar het evenement doorgaat.
Heeft uitsluitend betrekking op de openbare weg en valt bijgevolg niet onder de bevoegdheid van Ruimtebeheer.
Het college keurt de effectieve organisatie van 500 jaar Kathedraaltoren door de Stad Antwerpen, zoals hierboven beschreven, op 1 september 2018 in de Antwerpse binnenstad goed. De organisator dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SB/Bijzondere Opdrachten en Feestmateriaal | om de logistieke ondersteuning te voorzien volgens bonnummer B803881 |