Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
24 mei 2018 |
20 juni 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
24 mei 2018 |
8 juni 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
24 mei 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
DL adresbeheer (huisnummers) |
24 mei 2018 |
24 mei 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een zone voor overdruk - detailhandel - dh en in een artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is niet in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:
Artikel 2.2.5 Onbebouwde ruimte en tuinen: de bestaande onbebouwde ruimte achteraan verkleint, wat in strijd is met artikel 2.2.5 van het RUP Binnenstad.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt
geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Voorliggend ontwerp is niet in overeenstemming met artikel 2.2.5 van het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad wat betreft het verkleinen van de open ruimte door de uitbreiding van de veranda achteraan Oever nr. 6. Gezien de ligging in kernwinkelgebied is een grotere bouwdichtheid op de gelijkvloerse verdieping kenmerkend. Bovendien is de beoogde uitbreiding zeer beperkt (2m²) en heeft hierdoor geen negatieve invloed op de omgeving. In de rand wordt opgemerkt dat de open constructie met grote ramen, alsook het wegbreken van de binnenmuren achteraan meer daglicht laat toetreden in de handelszaak en de gebruikskwaliteit verhoogt. Om die redenen is een afwijking op de voorschriften legitiem.
Functionele inpasbaarheid
Oever, als aanzet van de Kloosterstraat, wordt gekenmerkt door handelspanden in gesloten bebouwing.
De stedelijke dienst ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie geeft gunstig advies met betrekking tot het opdelen van een winkelpand in twee winkelpanden, elk met een eigen volwaardige toegang, etalage en winkelruimte. Door de opdeling worden ook de achterliggende ruimten waar mogelijk samengevoegd wat ten goede komt van de winkelruimte. De panden zijn gelegen in afgebakend kernwinkelgebied Centrum Antwerpen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De opdeling herstelt de oorspronkelijke structuur van de gebouwen en verhoogt de leesbaarheid en de uitstraling van de gevel. Voor het overige heeft de aanvraag geen invloed op het ruimtegebruik in de omgeving.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De wijzigingen aan de gelijkvloerse pui vormen een verbetering voor de uitstraling van de panden en hun omgeving. Het materiaal - en kleurgebruik is kwaliteitsvol en kenmerkend voor de historische handelspanden in de omgeving.
Opgemerkt wordt echter, dat er voor het zwart schilderen van de bovengevel van Oever nr. 6 geen vergunning werd teruggevonden. De zwarte kleur van de voorgevel is storend voor de waardevolle omgeving en in strijd met de bouwcode. Omwille van duurzaamheidseisen en omdat Antwerpen -en in het bijzonder de kernstad- immers historisch een “witte” stad is, wordt voor gevels het gebruik van lichte kleuren en bij voorkeur witte kleuren aangeraden.
De zwarte gevel van Oever nr. 6 wordt uitgesloten van vergunning.
Gezien de ligging van de panden in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde, werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen:
”De geplande werken aan de gelijkvloerse geveldelen zijn aanvaardbaar vanuit oogpunt monumentenzorg. Ze worden voldoende gemotiveerd en respecteren de erfgoedwaarde. Gezien de ondersteunende stadslandschappelijke waarde betreuren wij het dat de bovengevels geen deel uitmaken van de aanvraag. Een herwaardering van kleurstelling en schrijnwerk dringt zich immers op.”
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De beoogde verbouwingswerken optimaliseren het ruimtegebruik intern en voldoen aan de gestelde eisen inzake veiligheid, en gebruikscomfort. De werken zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Advies aan het college
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Uitsluitingen
de zwarte kleur van de bovengevel van Oever nr. 6 wordt uitgesloten van vergunning.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
20 april 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
19 mei 2018 |
Start openbaar onderzoek |
30 mei 2018 |
Einde openbaar onderzoek |
28 juni 2018 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
1 september 2018 |
Verslag GOA |
7 augustus 2018 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
30 mei 2018 |
28 juni 2018 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018047095 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Peter Segers (zaakvoerder PSI bvba) met als adres Sint-Andriesstraat 44 bus 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Oever 6-8 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 4 sectie D nr. 3358D |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
renoveren en opsplitsen van een gelijkvloerse winkelruimte |
Omschrijving aanvraag
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
18/11/1985: vergunning (18#66827) voor de overkoepeling van een open koer;
4/4/1969: vergunning (18#51439) voor een verbouwing;
31/1/1969: vergunning (18#51846) voor een verbouwing.
Laatst vergunde toestand
wijzigen van een winkelpui;
handelshuizen worden apart voorzien;
aan linkerzijde is er een apotheek voorzien;
aan de rechterzijde is het pand ingericht als winkel;
gevel is bekleed met marmer.
Bestaande toestand
2 gekoppelde handelshuizen van respectievelijk 3 bouwlagen onder een hellend dak en 4 bouwlagen onder een plat dak;
inrichting gelijkvloers als apotheek;
5 appartementen op de bovenliggende verdiepingen (afzonderlijke toegang).
Inhoud van de aanvraag
renoveren en opsplitsen van een gelijkvloerse winkelruimte;
herstel van de scheidsmuur tussen Oever 6 en 8 ter hoogte van het gelijkvloers en inrichting van 2 afzonderlijke winkelunits;
uitbreiding veranda en verkleinen van de open ruimte achter Oever 6;
de ondergrondse verdieping wordt als stockruimte bij de winkel van Oever 8 gevoegd;
beide winkels worden voorzien van een nieuwe winkelpui bestaande uit een grote glaspartij met gelakt, houten buitenschrijnwerk;
de bovenstaande gevels en verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven;
de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
Uitsluitingen
de zwarte kleur van de bovengevel van Oever nr. 6 wordt uitgesloten van vergunning.
Het college beslist de plannen, waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.