De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018042833 |
Gegevens van de aanvrager: |
MOVAST met als adres Leopold de Waelplaats 6 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Tulpstraat 59-61 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 5, sectie E, nrs. 214F13 en 214R15 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag |
verbouwen van 2 aanpalende panden in gesloten bebouwing: Tulpstraat 59 hersbestemming van woonhuis naar een meergezinswoning van 4 wooneenheden , Tulpstraat 61 verbouwen van een meergezinswoning 3 appartementen/atelier naar 4 wooneenheden/ atelier-kantoor |
Stedenbouwkundige handelingen
Tulpstraat 59
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Tulpstraat 61
Relevante voorgeschiedenis
Bestaande toestand en laatst geacht vergunde toestand
Inhoud van de aanvraag (Tulpstraat 59)
Inhoud van de aanvraag (Tulpstraat 61)
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
25 juni 2018 |
23 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
DL adresbeheer (huisnummers) |
25 juni 2018 |
25 juni 2018 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
25 juni 2018 |
26 juni 2018 |
Toetsing aan de voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een artikel 1 zone voor wonen - (wo).
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma van beide panden zoals voorgesteld.
Door het uitbreiden van het woonprogramma met 3 woonentiteiten van Tulpstraat 59 wordt de draagkracht van het pand niet overschreden. Door het omvormen van de garage van dit pand wordt terug een levendige plint gecreëerd. De ontpitting achteraan zorgt dan weer voor meer leefkwaliteit voor het pand zelf en de omliggende panden.
Het wegnemen van 1 bouwlaag van de achterbouw van Tulpstraat 61 betekent eveneens een verbeterde leefkwaliteit voor het pand zelf en de omliggende panden.
De aanvraag komt inzake het aantal bouwlagen en dakvorm overeen met de algemene configuratie van de aanwezige bebouwing in de omgeving.
De geplande scheimuurverhoging tussen de 2 panden ten behoeve van de terrassen is niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Visueel-vormelijke elementen
De gevels zijn ontworpen met de nodige aandacht en studie van de omgeving. Wel dient de nodige aandacht besteed bij de keuze van de nieuwe gevelstenen van de plint en 4de laag van Tulpstraat nummer 59. De gevelstenen dienen zowel qua kleur, vorm, bewerking en afwerking zo nauw mogelijk aan te sluiten bij de bestaande gevelsteen. Dit zal worden opgelegd voorwaarde.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De woningen zijn ontwerpen met aandacht voor een evenwichtige ruimteverdeling en optimale afmetingen waardoor een goed wooncomfort ontstaat. Het aantal slaapkamers staat in verhouding met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner.
Het project voorziet in een mix van één- en drieslaapkamerappartementen die kwalitatief zijn uitgewerkt. De wooneenheden zijn groter dan de gangbare oppervlakte voor dergelijke maat van appartementen. De voorziene buitenruimten zijn voldoende groot om als een volwaardige verlenging van de leefruimte te kunnen worden beschouwd.
De aanvraag voldoet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruikersgenot. De geplande verbouwingswerken zijn mits naleven van de voorwaarden niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 4 parkeerplaatsen. Tulpstraat 59 De laatst vergunde toestand van Tulpstraat 59 is een eengezinswoning met garage. Deze wordt verbouwd tot 4 appartementen. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1 3 bijkomende wooneenheden 3 x 1 = 3 Er verdwijnt door de verbouwing 1 parkeerplaatsen. Deze wordt bijgeteld bij de parkeerbehoefte. Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden. De werkelijke parkeerbehoefte van Tulpstraat 59 is 4 (3 +1 = 4) Tulpstraat 61 Tulpstraat 61 werd geregistreerd via procedure vermoeden van vergunning (201726) voor een gebouw met vier woonentiteiten. Het pand wordt enkel intern verbouwd. Er is geen uitbreiding van het aantal wooneenheden. Het atelier op het gelijkvloers blijft bestaan. De werkelijke parkeerbehoefte van Tulpstraat 61 is 0 De werkelijke parkeerbehoefte van beide panden is 4 |
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. ‘Voorliggende aanvraag heeft betrekking op 2 panden met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens art. 12, §3, 1° (Levendige plint) is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten. ’ |
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 4. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 4-0=4. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 29 mei 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 4 plaatsen. |
Advies aan het college
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
22 mei 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
21 juni 2018 |
Opening openbaar onderzoek |
geen |
Afsluiten openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Verslag GOA |
26 juli 2018 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.