Terug

2018_CBS_07410 - Omgevingsvergunning - OMV_2018042607. D'Herbouvillekaai 19. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/08/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne  Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_07410 - Omgevingsvergunning - OMV_2018042607. D'Herbouvillekaai 19. District Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_07410 - Omgevingsvergunning - OMV_2018042607. D'Herbouvillekaai 19. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse Regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart

9 juni 2018

13 juli 2018

Voorwaardelijk gunstig

Federale Wegpolitie

7 juni 2018

25 juli 2018

Ongunstig

AQUAFIN NV

15 mei 2018

7 augustus 2018

Voorwaardelijk gunstig

FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie

15 mei 2018

23 mei 2018

Voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

15 mei 2018

13 juni 2018

Geen bezwaar

brandweer/ risicobeheer/ preventie

15 mei 2018

15 juni 2018

Voorwaardelijk gunstig

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit en verkeer

15 mei 2018

11 juni 2018

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

15 mei 2018

27 juni 2018

autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen

15 mei 2018

7 juni 2018

DL adresbeheer (huisnummers)

15 mei 2018

15 mei 2018

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen 

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Nieuw Zuid, goedgekeurd op 17 juli 2014. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een artikel 1 zone voor centrumfuncties (ce1) en in een artikel 5 zone voor publiek domein (pu1). 

Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’. 

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’. 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling. 

         De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

  • Artikel 1.2.3.2 Inplanting: insprongen zijn slechts toegelaten voor zover minstens 2/3 van de geveloppervlakte in het verlengde van de andere gebouwen blijft. Die geveloppervlakte wordt bepaald door de rooilijn langs de Ledeganckkaai en de scheidslijn tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen.
    De vier vrijstaande gevels voldoen hier niet aan. Voor elke gevel is de insprong groter dan 2/3.
  • Artikel 1.2.4.1 Niet-bebouwde ruimte. Algemeen: De aanleg van de niet-bebouwde delen moet in staan voor het groene karakter van de wijk;
  • Artikel 1.2.4.2 Private en collectieve buitenruimte: Verhardingen in tuinen zijn slechts toegelaten in functie van een toegangspad of een terras en maximaal 3 meter diep gemeten vanaf de gevel.
    De binnentuin wordt niet als groene zone aangelegd maar als verhard terras. 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
     

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

In artikel 1.2.3.1 van Nieuw Zuid zijn de plaatsing van de gevellijnen en de oppervlakte van mogelijke insprongen vastgelegd.
Voor de vier gevels van de constructie geldt dat deze zowel strijdig zijn met de opgelegde inplanting van de gevellijn als met de maximaal toegelaten insprongen.

Het betreft een constructie voor twee jaar in het zuidelijke deel van Nieuw Zuid. Gelet op de aard van de inrichting, en de tijdelijkheid ervan, is het redelijk te stellen dat de stedenbouwkundige visie voor Nieuw Zuid niet wordt gehypothekeerd. Omwille van de afstand tot de bestaande of in aanbouw zijnde gebouwen op Nieuw Zuid is ook duidelijk dat er geen hinder als gevolg van de afwijkende vormentaal ontstaat.

Een afwijking op artikel 1.2.3.1 is vanuit stedenbouwkundig oogpunt dan ook aanvaardbaar. 

In toepassing van artikel 1.2.4 van het RUP Nieuw Zuid moet de aanleg van niet-bebouwde delen instaan voor het groene karakter van de wijk. Verhardingen in de tuin zijn volgens artikel 1.2.4.2 enkel toegestaan in functie van een toegangspad of een terras van maximaal 3 meter diep gemeten vanaf de gevel.

De aanleg van de binnentuin is hiermee strijdig door het gebrek aan groen en de volledige verharding met tegels voor het terras. Het terras wordt aangelegd met houten tegels met open voegen. Het gebruik van open voegen garandeert de infiltratie van hemelwater in de grond.

Ook voor de aanleg van de open ruimte geldt dat het een tijdelijke situatie betreft die op termijn geen afbreuk doet aan de ontwikkelingsvisie voor Nieuw Zuid. Overige delen van de tijdelijke aanleg worden maximaal ingezaaid. De weg voor auto’s wordt in steenslag aangelegd, de toegang voor fietsers en voetgangers met boomschors.

Een afwijking op artikel 1.2.4 en 1.2.4.2 van het RUP Nieuw Zuid is dan ook aanvaardbaar. 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft de bouw van een tijdelijke constructie binnen het stadsontwikkelingsgebied Nieuw Zuid. De tijdelijkheid is omschreven als twee jaar.

Op het gelijkvloers worden kantoorruimten en een en reca-functie met bijhorende terrassen voorzien. Langs de zijde van de Ledeganckkaai zijn enkele ruimten voorbehouden als vitrines waarin showcases worden gehouden, een multifunctionele ruimte en een polyvalente ruimte in aansluiting op de bar.      

De eerste verdieping wordt ingericht met kantoorruimten en één multifunctionele ruimte. De tweede verdieping biedt plaats aan een bar met terras. 

De aangevraagde functies vormen een goede aanvulling op in het in opbouw zijnde stadsdeel waarvoor een divers aanbod aan voorzieningen als onderdeel van een robuust stedelijk weefsel wordt nagestreefd. 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen. 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 100  parkeerplaatsen.

Advies Mobiliteit:

Het gaat om een tijdelijke constructie (24 maanden) van een horecazaak (feesten) en enkele kantoorruimtes.

288m² kantoren met parkeernorm 1.1/100m² à 288m² x 1.1/100m² = 3

Voor de horecazaak wordt op piekmomenten (zaterdag) een maximale bezetting verwacht van 800 à 1000 bezoekers verspreid over een dag. Dit zal eerder uitzonderlijk zijn. Ze gaan uit van maximaal 100 tot 150 wagens met een gemiddelde van 3 personen per wagen. Er moeten dus minstens 100 parkeerplaatsen voorzien worden.

We gaan er van uit dat de drukste momenten van de horecazaak niet samenvallen met de kantoortijden. 

De werkelijke parkeerbehoefte is 100. 

De plannen voorzien in 100 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

Er wordt een parking voorzien van 37 parkeerplaatsen en een parking van 73 parkeerplaatsen op de omliggende terreinen. 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 100.

 Dit aantal is toereikend. 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 15 december 2014. In deze aanvraag is dit dus van niet toepassing.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De constructie wordt opgebouwd met zeecontainers in vier bouwlagen rond een rechthoekig binnenplein. Plaatselijk wordt het aantal bouwlagen beperkt tot twee. In het binnenplein wordt een serre geplaatst.

Met een maximale breedte van 31,70 meter, een lengte van 53,64 meter en een hoogte van 11,44 meter is de schaal van de constructie inpasbaar binnen de algemene configuratie van de aanwezige en vergunbare bebouwing op Nieuw Zuid. 

Visueel-vormelijke elementen

De constructie wordt opgebouwd met zeecontainers die worden afgewerkt met wit schilderwerk. Op de containers zal worden geprojecteerd. Tevens dienen ze als geluidswal naar de aanpalenden. Borstweringen en buitentrappen krijgen eenzelfde afwerking.

De terrassen worden aangelegd met houten tegels met open voegen.

Het materiaalgebruik past binnen de omgeving.  

De zone rondom de constructie wordt over een diepte van maximaal 3 meter aangelegd met houten tegels. Ten noorden van de constructie wordt een 5 meter brede toegangsweg aangelegd in steenslag die toegang geeft tot de parking ten oosten van de constructie.

Langs de Ledeganckkaai wordt een brede toegang met boomschors aangelegd die naar de zuidelijk gelegen inkom en de fietsenstallingen leidt. De zone met boomschors is ruim 20 meter breed. Om te vermijden dat in deze zone wordt geparkeerd moet minimaal om de twee meter een obstakel door middel van beplanting of paaltjes voorzien worden. Ter hoogte van de toegang tot de constructie, voor onder meer hulpdiensten of om het laden en lossen te organiseren, geldt dit niet. Als voorwaarde aan een eventuele vergunning zal dit worden opgenomen.

Overige delen van het terrein worden ingezaaid. De stalplaatsen voor fietsen en auto’s worden van de groene ingezaaide zones gescheiden door hagen. 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag heeft betrekking op een terrein in de nabijheid van de terreinen van de Federale Politie langs de d’Herbouvillekaai. Op deze terreinen ligt een helihaven die onder meer wordt gebruikt voor noodinterventies en rampenplanning.

 De Federale Politie Luchtsteun levert een negatief advies met volgende argumentatie:

Ons advies zou enkel luchtvaarttechnisch kunnen gegeven worden (aanvliegroutes) en gelet op ons statuut van state-operator zou dit negatief zijn.

We moeten 360 º op gelijk welk moment (tijd en weersomstandigheden) kunnen landen en opstijgen vanop de helistrip, hetgeen bemoeilijkt wordt door een bebouwing (obstakel) van 4 containers hoog.

Er kan niet worden voorbijgegaan aan een ongunstig veiligheidsadvies ten gevolge van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen. Op 16 augustus werd een nieuw advies ontvangen van de Federale Politie Luchtsteun. Dit advies is voorwaardelijk gunstig. De vermelde voorwaarden van dit voorwaardelijk gunstig advies zullen worden opgenomen in de vergunning.

De Federale Wegpolitie die de in de gebouwen is gehuisvest, levert eveneens een negatief advies met volgende argumentatie:

De ervaringen met vb. Summerfestival en Laundry Day, dewelke tot voor een paar jaren ook op deze terreinen plaats vonden, leren mij dat er inderdaad mensen op onze bezoekersparking komen staan, en indien geen plaats, ook daar parkeren waar ze onze doorgang belemmeren en er ook aardig wat afval op onze parking blijft liggen of men het zelfs over onze afsluiting werpt (met gevaar voor beschadiging van onze persoonlijke voertuigen).

Verder gebruiken we d' Herbouvillekaai ook voor het immobiliseren van vrachtwagens dewelke in overtreding zijn (fraude tacho, misbruik bestuurderskaarten, technische keuring enz ...), dikwijls duurt het enkel dagen vooraleer de (meestal buitenlandse) bestuurder/overtreder geld heeft om zijn boete te voldoen en dan staat de combinatie daar soms onbeheerd (kans op beschadiging, diefstal, ... ).

Tenslotte, in tijden van Terro-dreiging lijkt het mij echt niet aangewezen om dit soort infrastructuur naast de deur van een politiekantoor te plaatsen, zelfs zonder de struiken die er nu naast onze afsluiting staan, is het niet zo moeilijk om erover te geraken (beschadigingen, diefstal Mat, enz ...).

Het merendeel van het advies is gerelateerd aan potentieel negatieve gevolgen van het gebruik van het containercomplex. Deze zijn echter niet stedenbouwkundig van aard. Er wordt de aanvrager geadviseerd in overleg met de aanpalende politiepost goede afspraken te maken rond het goede nabuurschap. Mbt het aspect Terro-dreiging wordt het advies heel voorwaardelijk gesteld, hieruit kan niet worden afgeleid dat de mogelijke bedreiging van die dwingende aard is, dat ze een weigering van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen veronderstelt. Er wordt de aanvrager ook hier geadviseerd in overleg met de aanpalende politiepost goede afspraken te maken rond bijkomende veiligheidsmaatregelen. 

Het Directoraat-Generaal Luchtvaart gaf aan niet tijdig een gecoördineerd advies te kunnen aanleveren. Wel werd opgemerkt dat indien het project zich binnen een straal van 15 kilometer rond een luchthaven bevindt, de aanvrager de luchthaveninspectie van de betrokken luchthaven en Belgocontrol dient te contacteren 2 maanden voor aanvang van de werken om toestemming te krijgen voor het gebruik van kranen en dergelijke, ongeacht de hoogte.
Voorliggend project bevindt zich binnen een straal van 15 kilometer waardoor deze verplichting geldt voor de uitvoerder van de werken. 

AG VESPA werd om advies gevraagd omwille van hun rol als gebiedsregisseur van de werken aan de d’Herbouvillekaai. Het gunstig advies bevat volgende opmerkingen:

  • de werken aan de d’Herbouvillekaai worden voorzien vanaf het najaar 2018 en zijn dus volop bezig tijdens de uitvoering of uitbating van Plein Publiek. Omdat de werken aan de kaai een verhoging tot de hoogte van de keermuur voorzien, moet tijdens de werf rekening gehouden worden met een slechte bereikbaarheid en moet op termijn rekening gehouden worden met een gewijzigd maaiveldniveau. Concreet betekent dit dat hellingen op het terrein het hoogteverschil moeten overbruggen;
  • De noodzakelijke wijzigingen en kosten noodzakelijk voor een goede werking tijdens de werf en de aanpassingen aan het hoogteverschil zijn ten laste van de aanvrager.

Als voorwaarde bij eventuele vergunning zal worden  opgenomen dat de aanvrager bij een wijziging van de bereikbaarheid van de site, hij ter zijner laste de nodige maatregelen zal nemen om de bereikbaarheid te garanderen voor zijn bezoekers, eventueel zijn programmatie in die zin aan te passen dat het bezoekersaantal afgestemd is op de bereikbaarheid en de beschikbare parkeermogelijkheid.
Indien dit aanleiding geeft tot vergunningsplichtige werken wijzen we erop dat een bijkomende omgevingsvergunning zal moeten aangevraagd worden. 

De ontsluiting langs de d’Herbouvillekaai maakt ook deel uit van het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit. Deze merkt op dat rekening moet gehouden worden met de werf die er zal plaatsvinden zodat het op- en afrijden steeds veilig kan gebeuren. Tevens is niet duidelijk langs waar het laden en lossen zal gebeuren. Ook hiervoor geldt dat het op- en afrijden tijdens de werf veilig moet kunnen gebeuren.
Als bijkomende voorwaarde wordt opgenomen dat het laden en lossen op eigen terrein moet gebeuren. 

De ASTRID-veiligheidscommissie levert een voorwaardelijk gunstig advies af met als motivering dat indien de tijdelijke constructie langer dan twee jaar blijft staan, een indoordekking nodig is. Deze voorwaarde is niet van toepassing aangezien de aanvraag voorziet in een periode van twee jaar. 

De afdeling Verkeerspolitie van de lokale politie heeft geen bezwaar tegen de inrichting van de tijdelijke constructie. 

Ook wordt opgemerkt dat;

  • In de aanvraag geen melding wordt gemaakt van een toetsing van de aangevraagde activiteiten aan milieuvergunningrubrieken. Ter informatie wordt meegegeven dat met bezoekerspieken van 800 tot 1000 en de aanwezigheid van meerdere reca-ruimten,  het mogelijk is dat hier wel aan voldaan moet worden. Indien dit het geval is, moet hiervoor een bijkomende  omgevingsvergunning verkregen worden. Het kan hierbij noodzakelijk zijn om een akoestisch onderzoek uit te voeren om de weerslag te kennen van eventuele geluidsoverlast voor de (woon)omgeving, in relatie tot de eventueel vergunde constructies.
  • voor de aangevraagde activiteiten een horeca vergunning vereist is.
  • Gelet op de schaal van het project en het aantal bezoekers contact moet opgenomen worden met Aquafin om een hydraulisch en technisch advies op te stellen. Dergelijk advies komt tegemoet aan de opmerking van de stedelijke dienst Business en Innovatie waarin is gesteld dat een duidelijk detail vereist is over de behandeling van afvalwater en sanitair water. 

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden:

  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt nat te leven;
  • de voorwaarden in het hydraulisch en technisch advies van Waterlink/Aquafin nv strikt na te leven;
  • het op/afrijden van de parking tijdens de werf van de Scheldekaaien steeds veilig te laten gebeuren;
  • het laden en lossen op eigen terrein te organiseren;
  • bij een wijziging van de bereikbaarheid van de site de nodige maatregelen te nemen om de bereikbaarheid voor de bezoekers te garanderen en eventueel de programmatie aan te passen opdat het bezoekersaantal is afgestemd op de gewijzigde bereikbaarheid en de beschikbare parkeermogelijkheid van de site;
  • het bos, tussen de constructie en de helistrip, niet te betreden en dit toegangsverbod duidelijk te signaliseren;
  • de bovenzijde van de constructie te voorzien van rode zichtbare lampjes, die tijdens de nacht de contouren weergeven;
  • geen gebruik te maken van ‘skytraces’ of omhoog schijnende verlichtingen, alsook lasers en dergelijke;
  • langs de Ledeganckkaai minimaal om de twee meter een obstakel door middel van beplanting of paaltjes te voorzien, uitgezonderd ter hoogte van de toegang tot de constructie.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

11 april 2018

Volledig- en ontvankelijk

10 mei 2018

Start openbaar onderzoek

22 mei 2018

Einde openbaar onderzoek

20 juni 2018

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

23 augustus 2018

Verslag GOA

16 augustus 2018

naam GOA

Karel Bauwens

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

22 mei 2018

20 juni 2018

1

0

0

0

Bespreking van de bezwaren

  1. Tekort aan parkeerplaatsen: De aanvraag voorziet in 37 parkeerplaatsen. Dit is zeer weinig gelet op de bezoekerspieken van 1000 personen. Voldoet dit aan de parkeernorm? Parkeren langs de openbare weg hypothekeert de werking van de Wegpolitie, leidt tot een verhoogde kans op wildparkeren en een verslechterde doorstroom van verkeer. Het gebruik van de terreinen van Triple Living is vaag omschreven en is niet gegarandeerd.
    Beoordeling: Bezwaarindiener gaat er verkeerdelijk vanuit dat het aantal parkeerplaatsen is beperkt tot 37. In eerste instantie bevatte de aanvraag inderdaad 37 parkeerplaatsen, maar dit aantal werd tijdens de procedure verhoogd tot 100. Op een aangrenzend terrein van Triple Living worden bijkomend 63 parkeerplaatsen aangelegd. Dit aantal is door de dienst Mobiliteit onderzocht en voldoende bevonden.
    Het bezwaar is daardoor ongegrond. 
  2. Werking Wegpolitie: De werking van de Wegpolitie alsook de veiligheid dienen te allen tijde gegarandeerd kunnen worden.
    Beoordeling: Uit het advies van de Mobiliteit blijkt dat het aantal voorziene parkeerplaatsen voldoende is. De constructie trekt verkeer aan maar doordat dit op eigen terrein opgevangen wordt, kan in alle redelijkheid geoordeeld worden dat de eventuele hinder die ontstaat binnen de aanvaardbare limiet voor een stedelijke omgeving ligt.Een normaal gebruik van een de tijdelijke constructie hoeft een goed nabuurschap niet in de weg te staan waardoor het veiligheidsaspect niet in het gedrang komt.
    Het bezwaar is ongegrond. 

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer :

OMV_2018042607

Gegevens van de aanvrager:

NV Congé met als adres Samberstraat 42 te 2060 Antwerpen

Ligging van het project:

D'Herbouvillekaai 19 te 2020 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 9 sectie I nr. 2704H2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen van een tijdelijke constructie

Omschrijving aanvraag

Stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

  • geen relevante voorgeschiedenis. 

Laatst vergunde toestand

  • geen relevante vergunde toestand. 

Bestaande toestand

  • het perceel is onbebouwd;
  • momenteel wordt het perceel gebruikt voor de opslag van de grond van de bouwwerven op de aanpalende gronden. 

Inhoud van de aanvraag

  • bouw van een tijdelijke constructie voor 24 maanden;
  • op het gelijkvloers wordt een bar met keuken voorzien aan een serre;
  • op de tweede verdieping wordt een bar voorzien die via een trap naar het binnengebied en een trap naar het buitenterras verboden is met het gelijkvloers;
  • rond de constructie wordt een terras aangelegd van maximaal 3 meter diep;
  • een tijdelijke weg in steenslag geeft toegang de autostalplaatsen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

  • de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
  • het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is: 

  • de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven;
  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1ingebruikname/exploitatie strikt nat te leven;
  • de voorwaarden in het hydraulisch en technisch advies van Waterlink/Aquafin nv strikt na te leven;
  • het op/afrijden van de parking tijdens de werf van de Scheldekaaien steeds veilig te laten gebeuren;
  • het laden en lossen op eigen terrein te organiseren;
  • bij een wijziging van de bereikbaarheid van de site de nodige maatregelen te nemen om de bereikbaarheid voor de bezoekers te garanderen en eventueel de programmatie aan te passen opdat het bezoekersaantal is afgestemd op de gewijzigde bereikbaarheid en de beschikbare parkeermogelijkheid van de site;
  • het bos, tussen de constructie en de helistrip, niet te betreden en dit toegangsverbod duidelijk te signaliseren;
  • de bovenzijde van de constructie te voorzien van rode zichtbare lampjes, die tijdens de nacht de contouren weergeven;
  • geen gebruik te maken van ‘skytraces’ of omhoog schijnende verlichtingen, alsook lasers en dergelijke;
  • langs de Ledeganckkaai minimaal om de twee meter een obstakel door middel van beplanting of paaltjes te voorzien, uitgezonderd ter hoogte van de toegang tot de constructie.

Artikel 3

Het college beslist de plannen, waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.