Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart |
9 juni 2018 |
13 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Federale Wegpolitie |
7 juni 2018 |
25 juli 2018 |
Ongunstig |
AQUAFIN NV |
15 mei 2018 |
7 augustus 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie |
15 mei 2018 |
23 mei 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
15 mei 2018 |
13 juni 2018 |
Geen bezwaar |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
15 mei 2018 |
15 juni 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit en verkeer |
15 mei 2018 |
11 juni 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
15 mei 2018 |
27 juni 2018 |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen |
15 mei 2018 |
7 juni 2018 |
DL adresbeheer (huisnummers) |
15 mei 2018 |
15 mei 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Nieuw Zuid, goedgekeurd op 17 juli 2014. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een artikel 1 zone voor centrumfuncties (ce1) en in een artikel 5 zone voor publiek domein (pu1).
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
In artikel 1.2.3.1 van Nieuw Zuid zijn de plaatsing van de gevellijnen en de oppervlakte van mogelijke insprongen vastgelegd.
Voor de vier gevels van de constructie geldt dat deze zowel strijdig zijn met de opgelegde inplanting van de gevellijn als met de maximaal toegelaten insprongen.
Het betreft een constructie voor twee jaar in het zuidelijke deel van Nieuw Zuid. Gelet op de aard van de inrichting, en de tijdelijkheid ervan, is het redelijk te stellen dat de stedenbouwkundige visie voor Nieuw Zuid niet wordt gehypothekeerd. Omwille van de afstand tot de bestaande of in aanbouw zijnde gebouwen op Nieuw Zuid is ook duidelijk dat er geen hinder als gevolg van de afwijkende vormentaal ontstaat.
Een afwijking op artikel 1.2.3.1 is vanuit stedenbouwkundig oogpunt dan ook aanvaardbaar.
In toepassing van artikel 1.2.4 van het RUP Nieuw Zuid moet de aanleg van niet-bebouwde delen instaan voor het groene karakter van de wijk. Verhardingen in de tuin zijn volgens artikel 1.2.4.2 enkel toegestaan in functie van een toegangspad of een terras van maximaal 3 meter diep gemeten vanaf de gevel.
De aanleg van de binnentuin is hiermee strijdig door het gebrek aan groen en de volledige verharding met tegels voor het terras. Het terras wordt aangelegd met houten tegels met open voegen. Het gebruik van open voegen garandeert de infiltratie van hemelwater in de grond.
Ook voor de aanleg van de open ruimte geldt dat het een tijdelijke situatie betreft die op termijn geen afbreuk doet aan de ontwikkelingsvisie voor Nieuw Zuid. Overige delen van de tijdelijke aanleg worden maximaal ingezaaid. De weg voor auto’s wordt in steenslag aangelegd, de toegang voor fietsers en voetgangers met boomschors.
Een afwijking op artikel 1.2.4 en 1.2.4.2 van het RUP Nieuw Zuid is dan ook aanvaardbaar.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft de bouw van een tijdelijke constructie binnen het stadsontwikkelingsgebied Nieuw Zuid. De tijdelijkheid is omschreven als twee jaar.
Op het gelijkvloers worden kantoorruimten en een en reca-functie met bijhorende terrassen voorzien. Langs de zijde van de Ledeganckkaai zijn enkele ruimten voorbehouden als vitrines waarin showcases worden gehouden, een multifunctionele ruimte en een polyvalente ruimte in aansluiting op de bar.
De eerste verdieping wordt ingericht met kantoorruimten en één multifunctionele ruimte. De tweede verdieping biedt plaats aan een bar met terras.
De aangevraagde functies vormen een goede aanvulling op in het in opbouw zijnde stadsdeel waarvoor een divers aanbod aan voorzieningen als onderdeel van een robuust stedelijk weefsel wordt nagestreefd.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 100 parkeerplaatsen. Advies Mobiliteit: Het gaat om een tijdelijke constructie (24 maanden) van een horecazaak (feesten) en enkele kantoorruimtes. 288m² kantoren met parkeernorm 1.1/100m² à 288m² x 1.1/100m² = 3 Voor de horecazaak wordt op piekmomenten (zaterdag) een maximale bezetting verwacht van 800 à 1000 bezoekers verspreid over een dag. Dit zal eerder uitzonderlijk zijn. Ze gaan uit van maximaal 100 tot 150 wagens met een gemiddelde van 3 personen per wagen. Er moeten dus minstens 100 parkeerplaatsen voorzien worden. We gaan er van uit dat de drukste momenten van de horecazaak niet samenvallen met de kantoortijden. De werkelijke parkeerbehoefte is 100. |
De plannen voorzien in 100 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. Er wordt een parking voorzien van 37 parkeerplaatsen en een parking van 73 parkeerplaatsen op de omliggende terreinen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 100. Dit aantal is toereikend. |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 15 december 2014. In deze aanvraag is dit dus van niet toepassing. |
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De constructie wordt opgebouwd met zeecontainers in vier bouwlagen rond een rechthoekig binnenplein. Plaatselijk wordt het aantal bouwlagen beperkt tot twee. In het binnenplein wordt een serre geplaatst.
Met een maximale breedte van 31,70 meter, een lengte van 53,64 meter en een hoogte van 11,44 meter is de schaal van de constructie inpasbaar binnen de algemene configuratie van de aanwezige en vergunbare bebouwing op Nieuw Zuid.
Visueel-vormelijke elementen
De constructie wordt opgebouwd met zeecontainers die worden afgewerkt met wit schilderwerk. Op de containers zal worden geprojecteerd. Tevens dienen ze als geluidswal naar de aanpalenden. Borstweringen en buitentrappen krijgen eenzelfde afwerking.
De terrassen worden aangelegd met houten tegels met open voegen.
Het materiaalgebruik past binnen de omgeving.
De zone rondom de constructie wordt over een diepte van maximaal 3 meter aangelegd met houten tegels. Ten noorden van de constructie wordt een 5 meter brede toegangsweg aangelegd in steenslag die toegang geeft tot de parking ten oosten van de constructie.
Langs de Ledeganckkaai wordt een brede toegang met boomschors aangelegd die naar de zuidelijk gelegen inkom en de fietsenstallingen leidt. De zone met boomschors is ruim 20 meter breed. Om te vermijden dat in deze zone wordt geparkeerd moet minimaal om de twee meter een obstakel door middel van beplanting of paaltjes voorzien worden. Ter hoogte van de toegang tot de constructie, voor onder meer hulpdiensten of om het laden en lossen te organiseren, geldt dit niet. Als voorwaarde aan een eventuele vergunning zal dit worden opgenomen.
Overige delen van het terrein worden ingezaaid. De stalplaatsen voor fietsen en auto’s worden van de groene ingezaaide zones gescheiden door hagen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag heeft betrekking op een terrein in de nabijheid van de terreinen van de Federale Politie langs de d’Herbouvillekaai. Op deze terreinen ligt een helihaven die onder meer wordt gebruikt voor noodinterventies en rampenplanning.
De Federale Politie Luchtsteun levert een negatief advies met volgende argumentatie:
Ons advies zou enkel luchtvaarttechnisch kunnen gegeven worden (aanvliegroutes) en gelet op ons statuut van state-operator zou dit negatief zijn.
We moeten 360 º op gelijk welk moment (tijd en weersomstandigheden) kunnen landen en opstijgen vanop de helistrip, hetgeen bemoeilijkt wordt door een bebouwing (obstakel) van 4 containers hoog.
Er kan niet worden voorbijgegaan aan een ongunstig veiligheidsadvies ten gevolge van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen. Op 16 augustus werd een nieuw advies ontvangen van de Federale Politie Luchtsteun. Dit advies is voorwaardelijk gunstig. De vermelde voorwaarden van dit voorwaardelijk gunstig advies zullen worden opgenomen in de vergunning.
De Federale Wegpolitie die de in de gebouwen is gehuisvest, levert eveneens een negatief advies met volgende argumentatie:
De ervaringen met vb. Summerfestival en Laundry Day, dewelke tot voor een paar jaren ook op deze terreinen plaats vonden, leren mij dat er inderdaad mensen op onze bezoekersparking komen staan, en indien geen plaats, ook daar parkeren waar ze onze doorgang belemmeren en er ook aardig wat afval op onze parking blijft liggen of men het zelfs over onze afsluiting werpt (met gevaar voor beschadiging van onze persoonlijke voertuigen).
Verder gebruiken we d' Herbouvillekaai ook voor het immobiliseren van vrachtwagens dewelke in overtreding zijn (fraude tacho, misbruik bestuurderskaarten, technische keuring enz ...), dikwijls duurt het enkel dagen vooraleer de (meestal buitenlandse) bestuurder/overtreder geld heeft om zijn boete te voldoen en dan staat de combinatie daar soms onbeheerd (kans op beschadiging, diefstal, ... ).
Tenslotte, in tijden van Terro-dreiging lijkt het mij echt niet aangewezen om dit soort infrastructuur naast de deur van een politiekantoor te plaatsen, zelfs zonder de struiken die er nu naast onze afsluiting staan, is het niet zo moeilijk om erover te geraken (beschadigingen, diefstal Mat, enz ...).
Het merendeel van het advies is gerelateerd aan potentieel negatieve gevolgen van het gebruik van het containercomplex. Deze zijn echter niet stedenbouwkundig van aard. Er wordt de aanvrager geadviseerd in overleg met de aanpalende politiepost goede afspraken te maken rond het goede nabuurschap. Mbt het aspect Terro-dreiging wordt het advies heel voorwaardelijk gesteld, hieruit kan niet worden afgeleid dat de mogelijke bedreiging van die dwingende aard is, dat ze een weigering van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen veronderstelt. Er wordt de aanvrager ook hier geadviseerd in overleg met de aanpalende politiepost goede afspraken te maken rond bijkomende veiligheidsmaatregelen.
Het Directoraat-Generaal Luchtvaart gaf aan niet tijdig een gecoördineerd advies te kunnen aanleveren. Wel werd opgemerkt dat indien het project zich binnen een straal van 15 kilometer rond een luchthaven bevindt, de aanvrager de luchthaveninspectie van de betrokken luchthaven en Belgocontrol dient te contacteren 2 maanden voor aanvang van de werken om toestemming te krijgen voor het gebruik van kranen en dergelijke, ongeacht de hoogte.
Voorliggend project bevindt zich binnen een straal van 15 kilometer waardoor deze verplichting geldt voor de uitvoerder van de werken.
AG VESPA werd om advies gevraagd omwille van hun rol als gebiedsregisseur van de werken aan de d’Herbouvillekaai. Het gunstig advies bevat volgende opmerkingen:
Als voorwaarde bij eventuele vergunning zal worden opgenomen dat de aanvrager bij een wijziging van de bereikbaarheid van de site, hij ter zijner laste de nodige maatregelen zal nemen om de bereikbaarheid te garanderen voor zijn bezoekers, eventueel zijn programmatie in die zin aan te passen dat het bezoekersaantal afgestemd is op de bereikbaarheid en de beschikbare parkeermogelijkheid.
Indien dit aanleiding geeft tot vergunningsplichtige werken wijzen we erop dat een bijkomende omgevingsvergunning zal moeten aangevraagd worden.
De ontsluiting langs de d’Herbouvillekaai maakt ook deel uit van het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit. Deze merkt op dat rekening moet gehouden worden met de werf die er zal plaatsvinden zodat het op- en afrijden steeds veilig kan gebeuren. Tevens is niet duidelijk langs waar het laden en lossen zal gebeuren. Ook hiervoor geldt dat het op- en afrijden tijdens de werf veilig moet kunnen gebeuren.
Als bijkomende voorwaarde wordt opgenomen dat het laden en lossen op eigen terrein moet gebeuren.
De ASTRID-veiligheidscommissie levert een voorwaardelijk gunstig advies af met als motivering dat indien de tijdelijke constructie langer dan twee jaar blijft staan, een indoordekking nodig is. Deze voorwaarde is niet van toepassing aangezien de aanvraag voorziet in een periode van twee jaar.
De afdeling Verkeerspolitie van de lokale politie heeft geen bezwaar tegen de inrichting van de tijdelijke constructie.
Ook wordt opgemerkt dat;
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden:
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
11 april 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
10 mei 2018 |
Start openbaar onderzoek |
22 mei 2018 |
Einde openbaar onderzoek |
20 juni 2018 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
23 augustus 2018 |
Verslag GOA |
16 augustus 2018 |
naam GOA |
Karel Bauwens |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
22 mei 2018 |
20 juni 2018 |
1 |
0 |
0 |
0 |
Bespreking van de bezwaren
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018042607 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV Congé met als adres Samberstraat 42 te 2060 Antwerpen |
Ligging van het project: |
D'Herbouvillekaai 19 te 2020 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 9 sectie I nr. 2704H2 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
bouwen van een tijdelijke constructie |
Omschrijving aanvraag
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij:
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen, waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.