Terug
Gepubliceerd op 07/02/2020

2018_CBS_10263 - Omgevingsvergunning. Gewone procedure - Belgian Real Estate Finance bvba, hoek Provinciestraat / Plantin en Moretuslei, 2018 Antwerpen - Dossiernummer OMV2018050602/PV - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/11/2018 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_10263 - Omgevingsvergunning. Gewone procedure - Belgian Real Estate Finance bvba, hoek Provinciestraat / Plantin en Moretuslei, 2018 Antwerpen - Dossiernummer OMV2018050602/PV - Goedkeuring 2018_CBS_10263 - Omgevingsvergunning. Gewone procedure - Belgian Real Estate Finance bvba, hoek Provinciestraat / Plantin en Moretuslei, 2018 Antwerpen - Dossiernummer OMV2018050602/PV - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

1° de gemeentelijke projecten;

2° andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse Regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Standpunt college

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college conform artikel 4.7.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar dat bij dit besluit is gevoegd.

De aanvraag omvat het bouwen en exploiteren van 69 appartementen met ondergrondse parking, een hotel en 3 commerciële ruimten. Het gaat over een mix van één, twee en drieslaapkamer appartementen. Om te beantwoorden aan de draagkracht, een gezonde mix van wooneenheden, voldoende leef- en woonkwaliteit en te voldoen aan de goede ruimtelijke ordening dienen dergelijke units respectievelijk over een minimale netto vloeroppervlakte te beschikken van 60 m², 80 m² en 110 m², in deze aanvraag voldoen verschillende eenheden niet aan deze vereiste. De aanvraag omvat 8 studio met oppervlaktes tussen 37.5 m² en 41.5 m², dit is aanvaardbaar. 40 één slaapkamer appartementen met oppervlaktes tussen 37.5 en 54.4 m², deze zijn principieel te klein. De aanvrager heeft zijn aanvraag reeds bijgestuurd in verband met de problematiek van de kleine units, gemeenschapsruimtes werden toegevoegd ten koste van studio’s evenals een gemeenschappelijk daktuin. Het doelpubliek is starters, singles en deze locatie op de hoek van de Provinciestraat en de Plantin en Moretuslei is niet echt ideaal voor gezinswoningen. De studio’s en de één slaapkamer appartementen zijn aanvaardbaar op deze locatie.

De aanvraag omvat ook 12 twee slaapkamer appartementen met oppervlaktes tussen 67.4 m² en 85.3 m², van deze 12 zijn er 10 kleiner dan 80 m², in een voorwaarde wordt opgelegd om de twee slaapkamer appartementen AB1.1, AB2.1, AB3.1, AB4.1, AA5.5, AB5.1, AB6.1, AB6.3, AB7.1 en AB7.3 om te vormen naar één slaapkamer appartementen en dit zonder uitvoering van vergunningsplichtige werken. In de aanvraag zijn er ook 9 drie slaapkamer appartementen voorzien met oppervlaktes tussen 81.2 m² en 112.7 m². 7 van deze 9 appartementen voldoen niet aan de minimale oppervlakte van 110 m², in een voorwaarde wordt opgelegd om deze 7 drie slaapkamer appartementen om te vormen naar twee slaapkamer appartementen, het gaat over de units : AA5.3, AB5.2, AB5.3, AB6.2, AB7.2, AB8.3-1 & AB8.3-2 (duplex) en AB8.4-1 & AB8.4-2 (duplex). Dit ook zonder uitvoering van vergunningsplichtige werken, indien er constructieve werken nodig zijn dient hiervoor een afzonderlijk omgevingsvergunning aanvraag ingediend te worden.

Stedenbouwkundige voorwaarden:

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. een gescheiden afvalberging te voorzien voor de commerciële ruimten;
  3. de vaste inrichtingselementen van de balie te laten voldoen aan de wetgeving toegankelijkheid;
  4. de inkomdeur naar trap 3 en 5 (lift B) en de deur van de elektriciteitscabine naar binnen open te laten draaien;
  5. het aangepast toilet op begane grond aan te passen aan artikel 30 en 31 van toegankelijkheid;
  6. elke nieuwe logieseenheid te registreren volgens het Vlaamse logiesdecreet. Ook dient voldaan te worden aan de vereiste brandveiligheidsnormen waarnaar het betreffende decreet verwijst op het moment van 1ste exploitatie;
  7. de nodige horecavergunningen aan te vragen voor het hotel;
  8. een verkeerslicht te plaatsen aan de inkompoort van de garage zodat auto’s niet tegelijk op de helling kunnen rijden;
  9. het laden en lossen van de commerciële ruimte dient te gebeuren op de nieuw aangelegde laad- en loszone;
  10. in de loop van 2019 zal het Agentschap Wegen en Verkeer samen met de stad Antwerpen, RioLink en De Lijn starten aan de vernieuwing van de Plantin en Moretuslei met heraanleg van fiets- en voetpaden. Tijdens het uitvoeren van de werken op de N184 is geen inname van het openbaar domein mogelijk, tenzij anders overeengekomen;
  11. alle aanpassingen aan het openbaar domein ten gevolge van deze vergunning zijn volledig ten laste van de aanvrager, tenzij anders overeengekomen;
  12. indoordekking te voorzien in het hotel;
  13. de correcte vloerpassen van de nieuwbouw en nieuwe publieke ruimte op elkaar af te stemmen in samenspraak met de stedelijke dienst Ontwerp en Uitvoering;
  14. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
  15. 10 twee slaapkamer appartementen AB1.1, AB2.1, AB3.1, AB4.1, AA5.5, AB5.1, AB6.1, AB6.3, AB7.1 en AB7.3 om te vormen naar één slaapkamer appartementen en dit zonder uitvoering van vergunningsplichtige werken;
  16. 7 drie slaapkamer appartementen AA5.3, AB5.2, AB5.3, AB6.2, AB7.2, AB8.3-1 & AB8.3-2 (duplex) en AB8.4-1 & AB8.4-2 (duplex) om te vormen naar twee slaapkamer appartementen en dit zonder uitvoering van vergunningsplichtige werken;
  17. indien er constructieve werken nodig zijn dient hiervoor een afzonderlijke omgevingsvergunningsaanvraag ingediend te worden;
  18. de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

Stedenbouwkundige lasten

Artikel 75 Decreet betreffende de omgevingsvergunning bepaalt dat de vergunningverlener stedenbouwkundige lasten bij omgevingsvergunningen kan opleggen.

De stedenbouwkundige last kan de vorm aannemen van een louter financiële last of een realisatie in natura door de ontwikkelaar. In elk geval kan ingespeeld worden op maatschappelijke noden en behoeften op buurt- en wijkniveau. Het is aan de vergunningverlenende overheid om te bepalen of een louter financiële last aan de ontwikkelaar wordt opgelegd of een realisatie in natura door de ontwikkelaar wordt geëist. De inkomsten voor de stad van stedenbouwkundige lasten moeten vanuit de regelgeving een expliciete bestemming krijgen met een link in de nabijheid van het project. Bij beslissing van de lasten moet dit meteen vastgelegd worden. 

Het college gaf in zitting van 18 mei 2018 (jaarnummer 04541) opdracht aan de onderhandelaar van de stedelijk administratie om onderhandelingen te voeren omtrent het concrete dossier. 

Het college beslist in zitting van 23 november 2018 tot het sluiten van een overeenkomst over de stedenbouwkundige ontwikkelingskosten waarmee BREFIN ingestemd heeft. De lasten worden geregeld in dat besluit.

Juridische grond

Het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, en haar uitvoeringsbesluiten bepalen dat niemand zonder voorafgaande omgevingsvergunning een project dat onderworpen is aan vergunningsplicht mag uitvoeren, exploiteren, verkavelen of veranderen.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij het college, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Aanvrager: Belgian Real Estate Finance bvba, Jules Bordetlaan 160 bus 6, 1140 Evere. De aanvraag omvat het bouwen en exploiteren van 69 appartementen met ondergrondse parking, een hotel en 3 commerciële ruimten.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden na te leven:

Stedenbouwkundige voorwaarden:

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. een gescheiden afvalberging te voorzien voor de commerciële ruimten;
  3. de vaste inrichtingselementen van de balie te laten voldoen aan de wetgeving toegankelijkheid;
  4. de inkomdeur naar trap 3 en 5 (lift B) en de deur van de elektriciteitscabine naar binnen open te laten draaien;
  5. het aangepast toilet op begane grond aan te passen aan artikel 30 en 31 van toegankelijkheid;
  6. elke nieuwe logieseenheid te registreren volgens het Vlaamse logiesdecreet. Ook dient voldaan te worden aan de vereiste brandveiligheidsnormen waarnaar het betreffende decreet verwijst op het moment van 1ste exploitatie;
  7. de nodige horecavergunningen aan te vragen voor het hotel;
  8. een verkeerslicht te plaatsen aan de inkompoort van de garage zodat auto’s niet tegelijk op de helling kunnen rijden;
  9. het laden en lossen van de commerciële ruimte dient te gebeuren op de nieuw aangelegde laad- en loszone;
  10. In de loop van 2019 zal het Agentschap Wegen en Verkeer samen met de stad Antwerpen, RioLink en De Lijn starten aan de vernieuwing van de Plantin en Moretuslei met heraanleg van fiets- en voetpaden. Tijdens het uitvoeren van de werken op de N184 is geen inname van het openbaar domein mogelijk, tenzij anders overeengekomen;
  11. alle aanpassingen aan het openbaar domein ten gevolge van deze vergunning zijn volledig ten laste van de aanvrager, tenzij anders overeengekomen;
  12. indoordekking te voorzien in het hotel;
  13. de correcte vloerpassen van de nieuwbouw en nieuwe publieke ruimte op elkaar af te stemmen in samenspraak met de stedelijke dienst Ontwerp en Uitvoering;
  14. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
  15. 10 twee slaapkamer appartementen AB1.1, AB2.1, AB3.1, AB4.1, AA5.5, AB5.1, AB6.1, AB6.3, AB7.1 en AB7.3 om te vormen naar één slaapkamer appartementen en dit zonder uitvoering van vergunningsplichtige werken;
  16. 7 drie slaapkamer appartementen AA5.3, AB5.2, AB5.3, AB6.2, AB7.2, AB8.3-1 & AB8.3-2 (duplex) en AB8.4-1 & AB8.4-2 (duplex) om te vormen naar twee slaapkamer appartementen en dit zonder uitvoering van vergunningsplichtige werken;
  17. indien er constructieve werken nodig zijn dient hiervoor een afzonderlijke omgevingsvergunningsaanvraag ingediend te worden;
  18. de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

Milieuvoorwaarden:

  1. een omgevingsvergunning dient bekomen te worden voor de bemaling van de werf alvorens de werken worden aangevat;
  2. toevoegen van een project MER screening;
  3. aanvragen van een sociaal economische vergunning voor de commerciële ruimtes;
  4. mogelijk is er ook een horecavergunning nodig.

Artikel 3

Het college beslist dat de omgevingsvergunning ingaat op 23 november 2018 voor onbepaalde duur.

Artikel 4

Het college beslist dat de stedenbouwkundige lasten voor dit project ondervangen zijn door een overeenkomst inzake stedenbouwkundige ontwikkelingskosten, zoals beslist wordt door het college in zitting van 23 november 2018.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.