Artikel 57 § 3, 5° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college bevoegd is voor het vaststellen van de wijze van gunning en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.
De geschiktheid van de inschrijver wordt beoordeeld aan de hand van minimaal 1 referentie en/of certificaat voor elk van de in het bestek opgegeven kennisdomeinen, niet ouder dan 3 jaar en voor een minimum bedrag van 25.000 € excl. btw.
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:
In toepassing van artikel 41, §1, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking omdat het geraamde bedrag van de opdracht (zonder belasting over de toegevoegde waarde) lager ligt dan de door het artikel 11, eerste lid, 3° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 bepaalde drempel van 221.000 EUR.
Overeenkomstig artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten mag de aanbestedende overheid selectiecriteria als voorwaarde voor deelname opleggen aan de kandidaten of inschrijvers.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
Stad Antwerpen ondertekende het Burgemeesterconvenant in 2009. De stad engageerde zich om tegen 2020 - ten opzichte van 2005 - over heel het stedelijk grondgebied 20% minder CO2 uit te stoten (exclusief ETS), 20% minder energie te verbruiken en 13% van de energievraag in te vullen met in Antwerpen opgewekte hernieuwbare energie.
In 2015 ondertekende de stad het convenant Mayors Adapt. Het klimaatactieplan in 2015 gaat dan ook over klimaatmitigatie en klimaatadaptatie.
In september 2017 ondertekende Stad Antwerpen het Burgemeesterconvenant voor Energie en Klimaat. De CO2-emissiecijfers uit 2016 geven aan dat de stad voor wat betreft CO2-reductie op koers zit. De totale CO2-uitstoot daalde met 25% t.o.v 2005.
Tussen november 2017 en juni 2018 werd in opdracht van de stad aan een traject ter voorbereiding van het nieuw op te maken Klimaatplan 2030 gewerkt. Het college nam op 6 juli 2018 (jaarnummer 06376) kennis van de conclusies van het voortraject Klimaatplan 2030.
Stad Antwerpen bouwt met het voorliggende bestek verder op de resultaten van het voortraject. Het college definieert het vervolgtraject als volgt:
De rode draad doorheen deze onderdelen is het verder ontwikkelen van een langdurig en diepgaand engagement bij alle Antwerpse stakeholders.
Het college keurt bestek GAC_2018_00531 voor het afsluiten van een overeenkomst voor het opmaken van het klimaatplan 2030 mitigatiedoelstellingen, inclusief opzet rapporterings- en governancestructuur goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking wordt uitgeschreven.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Het opmaken van het klimaatplan 2030 mitigatiedoelstellingen, inclusief opzet rapporterings- en governancestructuur | budgetplaats: 5152500000 budgetpositie: 613 functiegebied: 1HWN010201A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 1SA010381 budgetperiode: 1900 mits goedkeuring van de budgetten door gemeenteraad en hogere overheid |
ATB 10366046 |