Artikel 57 § 3,4° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Wijziging opdracht en aanvullende opdrachten
Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden werden door de klant uitvoeringsmethodieken aangepast en werken bijgevraagd in functie van de optimalisering en verfijning van het project. De beslissing om deze wijzigingen door te voeren gebeurde in overleg met alle betrokken partners. De wijzigingen hebben tot gevolg dat er ten opzichte van de in het basisbestek voorziene werken voor aanvullende opdrachten en wijzigingen in uitvoering nieuwe prijzen worden ingediend door de aannemer. Deze werkwijze heeft als doel de continuïteit van de werf te verzekeren.
Verrekening 1 - Dakluiken opstand dakkapel (aanvullende opdracht)
De uit te voeren werken omvatten:
Op advies van Monumentenwacht zal de goot van dak-deel 07 toegankelijk worden gemaakt via nieuwe zinken luiken in de verticale opstanden van de grote dakkapel 14. De nieuwe luiken zullen in dezelfde lijn van het dakvlak worden geplaatst.
De aannemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 2.700,00 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.
Verrekening 2 - Glas-in-lood dakkapellen torens (aanvullende opdracht)
De uit te voeren werken omvatten:
Tijdens de werf werden op de zolder van torendak 03 drie originele glas-in-lood ramen teruggevonden van de dakkapellen van deze toren. In het kader van de restauratie van de daken worden deze dakkapellen van torendaken 02 en 03 opnieuw voorzien van glas-in-lood. Hiertoe dienen de drie bestaande glas-in-lood ramen en de bijhorende eiken raamvleugels te worden gerestaureerd en voorzien van nieuwe voorzetbeglazing. Bij torendak 02 werden geen oude glas-in-lood ramen meer teruggevonden. Voor deze dakkapellen dient het glas-in-lood te worden gereconstrueerd naar oud model.
Totaal verrekening: 4.920,00 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.
Verrekeningen 03, 04 en 05 vervallen
Verrekening 6 - Lood in bakgoot dak 06 (wijziging opdracht)
De uit te voeren werken omvatten:
Het lood van de bakgoot van dak 06 dient te worden vervangen zodat het houtwerk van de goot kan worden geïnspecteerd op houtrot. Het vernieuwen van het loodwerk was niet opgenomen in de gedetailleerde meetstaat.
De aannemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 1.800,00 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.
Verrekening 7 - Opkrikken platform trap inkom (aanvullende opdracht)
De uit te voeren werken omvatten:
Op één van de bordessen van de monumentale trappenpartij staat telkens een grote plas water ten gevolge van het verzakken van het bordes. Op vraag van de klant werd bekeken op welke wijze dit probleem zou kunnen worden verholpen. Architect stelde hier daarom voor de trede onder het bewuste bordes uit te nemen zodat er ruimte vrij komt om het bordes terug wat op te krikken. Dit aanvullende opdracht was niet voorzien in het dossier.
De aannemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 2.950,00 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.
Verrekening 8 - nieuw metalen voetstuk regenwaterafvoerbuis (aanvullende opdracht)
De uit te voeren werken omvatten:
Voorgaand aan de opstart van de dakwerken, sneuvelde één van de gietijzeren voetstukken van de westelijke regenwaterafvoer. Hiertoe dient het voetstuk (diameter 152 mm) van de regenwaterafvoer met dubbele uitspringende band en lengte van 2,95 meter naar origineel te worden gereconstrueerd. Dit was initieel niet in het dossier voorzien.
De aannemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 2.950,00 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.
De bedrijfseenheid Vastgoed stelt voor om volgende wijzigingen van de opdracht goed te keuren:
Wijziging opdracht | Bedrag exclusief btw |
aanvullende opdrachten |
13.520,00 EUR |
wijziging in meer verrekening 6 |
1.800,00 EUR |
Totaal |
15.320,00 EUR |
Voor deze reeks verrekeningen resulteert dit in een meerkost van 15.320,00 EUR + 3.217,20 (21% btw) = 18.537,20 EUR.
Termijnverlenging
Bij de opstart van de werken bleef de vergunning voor de werfinstallatie zeven weken achterwege, de opstart van de werken was hierdoor verhinderd. Er wordt een termijnverlenging van 22 werkdagen toegekend aan de aannemer.
De werken werden tussen 6 juli 2018 en 13 juli 2018 verstoord door filmopnames in en rond het districtshuis van Borgerhout, hierdoor wordt er een termijnverlenging van vijf werkdagen aan de aannemer toegekend.
Het totaal aantal toe te kennen werkdagen is 27 werkdagen.
In toepassing van artikel 37 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 is de aanbestedende overheid gerechtigd de oorspronkelijke opdracht eenzijdig te wijzigen voor zover het voorwerp van de opdracht onveranderd blijft en de wijziging in waarde beperkt blijft tot 15% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt. De wijziging blijft beperkt tot 50 % van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
Fase | Bestuursorgaan | Datum | Jaarnummer |
goedkeuring bestek GAC/2017/4409 (P08787) en procedure | college | 14 april 2017 | 03479 |
goedkeuring gunning aan Dijkmans dak- en restauratiewerken nv | college | 20 juli 2017 | 06553 |
In zitting van 14 april 2017 (jaarnummer 03479) keurde het college het bestek GAC/2017/4409 (P08787), voor de restauratie van de daken van het districtshuis Borgerhout, Moorkensplein 1, 2140 Borgerhout, goed.
De uitgave voor de wijzigingen van de opdracht bedraagt 18.537,20 EUR, 21% btw inbegrepen en zal verrekend worden op het investeringsbudget 2018.
Het college keurt de aanvullende opdrachten goed voor een bedrag van 13.520,00 EUR + 2.839,20 EUR (21% btw) = 16.359,20 EUR.
Het college keurt de wijziging van de opdracht in meer goed voor een bedrag van 1.800,00 EUR + 378,00 EUR (21% btw) = 2.178,00 EUR.
Het college keurt een termijnverlenging van 27 werkdagen goed en dit zonder extra kosten.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
wijzigingen van de opdracht P08787 - Moorkensplein 1 Dijkmans dak- en restauratiewerken nv ondernemingsnummer: rekeningnummer: |
18.537,20 EUR, inclusief 21% btw |
budgetplaats: 5322000000 budgetpositie: 221 functiegebied: 1TSB090101P08787 subsidie: MO_DISTRICTSHUIZEN fonds: INTERN begrotingsprogramma: 1SA070170 budgetperiode: 1800 |
4005308813 |