Terug

2018_CBS_10228 - Omgevingsvergunning - OMV_2018109799. Ruggeveldlaan 501. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/11/2018 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_10228 - Omgevingsvergunning - OMV_2018109799. Ruggeveldlaan 501. District Deurne - Goedkeuring 2018_CBS_10228 - Omgevingsvergunning - OMV_2018109799. Ruggeveldlaan 501. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2018109799

Gegevens van de aanvrager:

de heer Ronald Aerts met als adres Uilenbaan 53 te 2160 Wommelgem

Ligging van het project:

Ruggeveldlaan 493-501 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 31sectie B nr. 123A3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de functie van een verbruikersruimte naar een kantoorruimte

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          05/06/1980: vergunning (627 # 29718) voor het oprichten van appartementsgebouw.

Laatst vergunde toestand

-          appartementsgebouw bestaande uit 5 bouwlagen onder plat dak.

Bestaande toestand

-          de bestaande toestand wijkt af op de plannen van de laatst vergunde toestand met betrekking tot de inrichting van een elektriciteitscabine in de kelder;

-          de uitwerking van de brandladder ter hoogte van de achtergevel.

 

Inhoud van de aanvraag

-          functiewijziging van verbruiksruimte naar kantoorruimte toegankelijk via een aparte, private ingang gelegen op het gelijkvloers;

-          supprimeren van de heren toiletten in functie van een afvalberging;

-          regulariseren van de brandladder ter hoogte van de achtergevel;

-          het volume en de gevels blijven ongewijzigd;

-          voor de kantoorruimte zal een parkeerplaats met fietsenberging in de garage van het gebouw voorzien worden.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

2 oktober 2018

30 oktober 2018

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

2 oktober 2018

19 oktober 2018

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

2 oktober 2018

3 oktober 2018

Onafhankelijke Diensten/dienst Strategische Coördinatie/Loketwerking/Stadsloketten/Huisnummeringsteam

2 oktober 2018

4 oktober 2018

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

-          Artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: de voorziene fietsstalplaats is niet conform de bouwcode ingericht.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van de bouwcode artikel 29 ‘fietsstalplaatsen’. Er werd geen aparte inpandige fietsstalling ingetekend op de plannen. Echter biedt de autostaanplaats in de ondergrondse parking voldoende ruimte voor het stallen van een fiets bij een wagen, waardoor een afwijking op artikel 29 aanvaardbaar is.

Bijkomend wordt voorgesteld om op de verhardingen in de voortuin 2 fietsbeugels voor bezoekers te voorzien. Dit is niet verplicht, maar gelet op de grote open voortuin, de ligging aan een groot kruispunt, en de reeds vergunde tuinverhardingen (silexdals, plantenbakken, verhoogde tuininrichting, trappen, etc.) is dit principieel wel aanvaardbaar.

Echter wordt opgemerkt dat deze beugels op bestaande kiezels geplaatst worden. Deze kiezels zijn nooit vergund, en overschrijden de perceelsgrens met het openbaar domein. De perceelsgrens wordt op plan aangeduid met een vraagteken, waardoor niet duidelijk is waar de grens ligt tussen openbaar en privaat domein.

Daarom wordt als voorwaarde opgelegd om de fietsbeugels op de (vergunde) silexdals te voorzien in plaats van op de kiezels waar onduidelijkheid over bestaat. Bijkomend wordt opgelegd dat de fietsstalling in de voortuin enkel kan uitgevoerd worden met eenvoudige fietsbeugels, waarbij een afdak of bijkomende constructies niet toegelaten zijn. Ook moet een vrije doorgang van minimum 1.50 meter op de silexdals steeds gegarandeerd blijven, zodat gestalde fietsen overige passanten niet hinderen.

 

Functionele inpasbaarheid

De wijziging van ‘verbruikszaal’ naar ‘kantoor’ op de eerste verdieping van een vergund appartementsgebouw is aanvaardbaar, gelet op de beperkte schaal van de kantoorruimte.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Met oog op lichtinval worden de bureau- en vergaderruimtes aan de lichtrijke zijde van het kantoor voorzien, en de archiefruimte achterin. De bestaande toiletten worden deels omgevormd naar afvalberging. De keuken en brandtrap achteraan blijven behouden.

 

Visueel-vormelijke elementen

De buitengevels blijven ongewijzigd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging  naar kantoor.

De  bvo van het kantoor is 83m²

83m² kantoren met parkeernorm 1.55/100m² ? 83m² x 1.55/100m² = 1.29 ? 1

De werkelijke parkeerbehoefte is 1

 

De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaats.

Er wordt 1 parkeerplaats voorzien in de ondergrondse parking. Deze plaats was in de bestaande toestand van de verbruikerszaal die verdwijnt. Bijkomend werd bij de aanvraag een eigendomsakte toegevoegd die aantoont dat 2 autostaanplaatsen in de ondergrondse parking bij het kantoor horen.

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit aantal is toereikend.

 

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits voldaan aan de voorwaarden voldoet de aanvraag aan de goede ruimtelijke ordening.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de fietsstalling met 2 fietsbeugels in de voortuin kan enkel uitgevoerd worden met eenvoudige fietsbeugels, waarbij een afdak of bijkomende constructies niet toegelaten zijn. De fietsbeugels moeten op de vergunde silexdals voorzien worden in plaats van op de kiezelstenen. Ook moet een vrije doorgang van minimum 1.50 meter op de silexdals steeds gegarandeerd blijven, zodat gestalde fietsen overige passanten niet hinderen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

12 september 2018

Volledig- en ontvankelijk

2 oktober 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

1 december 2018

Verslag GOA

13 november 2018

naam GOA

Helia Dezhpoor

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de fietsstalling met 2 fietsbeugels in de voortuin kan enkel uitgevoerd worden met eenvoudige fietsbeugels, waarbij een afdak of bijkomende constructies niet toegelaten zijn. De fietsbeugels moeten op de vergunde silexdals voorzien worden in plaats van op de kiezelstenen. Ook moet een vrije doorgang van minimum 1.50 meter op de silexdals steeds gegarandeerd blijven, zodat gestalde fietsen overige passanten niet hinderen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.