Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018099690 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Omed Baher Rashid Glli met als adres Groot Hagelkruis 97 te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Groot Hagelkruis 97 te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 35sectie F nr. 743Y |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
regulariseren van wijzigingen aan de voorgevel, een dakuitbreiding en een uitbreiding van de badkamer op de eerste verdieping |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 19/04/1971: vergunning (803#3608) voor een voorgevelverandering;
- 06/06/2018: proces verbaal (11002_2018_6812_VPV) voor het uitvoeren van werken zonder voorafgaandelijke schriftelijke Omgevingsvergunning van het college van burgemeester en schepenen.
Laatst vergunde toestand
- het pand bestaat uit twee bouwlagen onder hellend dak;
- het gebouw is ingericht als eengezinswoning;
- de voorgevel bestaat uit rood metselwerk met een plint in blauwe hardsteen;
- het buitenschrijnwerk is in aluminium.
Bestaande toestand
- de voorgevel is bovenop de vergunde kroonlijsthoogte opgetrokken met 0,75 meter;
- aan de voorgevel zijn twee extra ramen geplaatst op de zolderverdieping;
- verder is de gevel op deze locatie afgewerkt met cementbepleistering;
- het dak is vernieuwd en verhoogd, de nokhoogte is gelijk gebleven;
- op de benedenverdieping zijn er geen wijzigingen;
- op de eerste verdieping is de badkamer uitgebreid tegen de scheidingsmuur met de linkerbuur;
- er is achter de badkamer nog een extra scheidingsmuur opgericht met de linkerbuur;
- op de zolderverdieping is de vrije hoogte verhoogd, de functie zolder is hier behouden.
Inhoud van de aanvraag
- regulariseren van wijzigingen aan de voorgevel;
- boven de kroonlijst, op een hoogte van 7,76 meter zijn twee ramen geplaatst die uitgeven op de zolderverdieping;
- de ramen bestaan uit wit pvc, de gevel is afgewerkt in cementpleister;
- regulariseren van het uitbreiden van de badkamer;
- de badkamer is uitgebreid tot een diepte van 4,33 meter, de totale bouwdiepte bedraagt hier 12,82 meter;
- de uitbreiding van de badkamer is tegen de linker scheidingsmuur geplaatst en afgewerkt met cementpleister;
- regulariseren van het plaatsen van een nieuw dak, afgewerkt met roodbruine dakpannen;
- terug herstellen van de scheidingsmuur met de linkerbuur in de laatst vergunde toestand.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ bouwprojecten |
7 september 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen |
7 september 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 1-3A Hagelkruis en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 12 mei 1993. Volgens dit bijzonder plan van aanleg ligt het goed in volgende zones: zone a voor woningen.
Bijzondere plannen van aanleg kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgende punten:
- artikel 1 Zone A voor woningen:
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af ten opzichte van een aantal voorschriften van het van kracht zijnde Bijzonder Plan van Aanleg, voornamelijk inzake dakhelling, kroonlijsthoogte en materiaalgebruik.
Vermelde dakhelling, opgelegd op bij voorkeur 45°, en kroonlijsthoogte, voorgeschreven op maximaal 7 m, wijken slechts beperkt af van de norm. De helling bedraagt in deze ongeveer 52°, een geringe en nauwelijks zichtbare ongelijkheid, en de kroonlijst, die zich reeds op 7,75 m bevond en dus al 75 cm te hoog was, wordt slechts beperkt herhaald op een hoogte van 8,65 m. Gelet op het feit dat de originele kroonlijst behouden blijft en de nieuwe dakrand visueel deel uitmaakt van het dakvolume is de afwijking aanvaardbaar aangezien duidelijk een beeld van 2 volwaardige bouwlagen onder een hellend dak behouden blijft.
Aanvullend aan dit laatste betreft de afwijking inzake materiaalgebruik het hanteren van een cementpleister voor het geveldeel tussen de originele kroonlijst en de nieuwe dakrand in het dakvolume. Ook voor het dakvolume is dergelijk materiaal afwijkend doch gelet op het feit dat dit geveldeel een visueel element uitmaakt van het boven de kroonlijst gesitueerde dakgedeelte en het er één geheel mee vormt, kan deze beperkte afwijking aanvaard worden in het gehele beeld van het gebouw op zich.
Er wordt bijgevolg dan ook geadviseerd de drie opgelijste beperkte afwijkingen te bekrachtigen.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag beoogt louter beperkte aanpassingen aan een bestaande eengezinswoning en gelet op de ligging daarvan in een zone A voor woningen binnen het van kracht zijnde Bijzonder Plan van Aanleg en de overeenstemming met de geldende bestemmingsvoorschriften is er in deze effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
Gelet op de bovenvermelde argumentatie inzake de afwijkingen wordt inzake schaal en ruimtegebruik een gunstig advies verleend.
Visueel-vormelijke elementen
Gelet op de bovenvermelde argumentatie inzake de afwijkingen wordt inzake het visuele aspect van de aanvraag een gunstig advies verleend.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
19 augustus 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
7 september 2018 |
Start openbaar onderzoek |
13 september 2018 |
Einde openbaar onderzoek |
12 oktober 2018 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
21 december 2018 |
Verslag GOA |
15 november 2018 |
naam GOA |
Martijn Coppoolse |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
13 september 2018 |
12 oktober 2018 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.