Terug

2018_CBS_10230 - Omgevingsvergunning - OMV_2018117207. Boshovestraat 23. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/11/2018 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_10230 - Omgevingsvergunning - OMV_2018117207. Boshovestraat 23. District Deurne - Goedkeuring 2018_CBS_10230 - Omgevingsvergunning - OMV_2018117207. Boshovestraat 23. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2018117207

Gegevens van de aanvrager:

NV GIMOCO met als adres Kasteeldreef 107 te 2970 Schilde

Ligging van het project:

Boshovestraat 23 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 30sectie A nr. 558R31

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een handelsgelijkvloers naar een appartement en een inpandige garage

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          01/01/1925: vergunning (329#1184) voor het bouwen van een woning;

-          01/01/1931: vergunning (329#7882) voor veranderingswerken;

-          13/03/1973: vergunning (19734115) voor het plaatsen van een lichtreclame;

-          07/05/1990: vergunning voor voorgevelverbouwing aan mansardeverdieping;

-          19/08/1993: vergunning (629#1580) voor verbouwing winkel;

-          04/05/1995: vergunning (629#1982) voor aanpassen winkel.

Laatst vergunde toestand

-          twee panden met elk 3 bouwlagen onder plat dak, gekoppeld door een gezamenlijk, centraal inkomportaal met een vitrine aan weerskanten;

-          totale gevelbreedte van 10m, een kroonlijsthoogte van 9,2m en een bouwdiepte van 17m;

-          op de gelijkvloerse verdieping werden twee voormalige, afzonderlijke winkelruimtes omgevormd tot één winkelruimte;

-          op de verdiepingen van het linkse perceel (huisnummer 23) één duplex-appartement. Deze was enkel toegankelijk via de winkelruimte;

-          op de verdiepingen van het rechtse perceel (huisnummer 25) twee appartementen, toegankelijk via gemeenschappelijke hal;

-          op de verdiepingen werd de voorgevel opgetrokken uit rode-bruine gevelsteen;

-          de achtergevel werd opgetrokken uit rode baksteen;

-          het schrijnwerk werd uitgevoerd in bruin aluminium.

Bestaande toestand

-          de traphallen werden deels opengewerkt en verbonden. De indeling en grootte werd gewijzigd. Het inkomportaal werd hierdoor ook aangepast;

-          op het gelijkvloers werd achteraan een wc verplaatst. Hiervoor werd de raamindeling in de achtergevel gewijzigd;

-          de achtergevel van het linkerperceel werd gecementeerd in een grijze en gele kleurstelling.

Inhoud van de aanvraag

  • regulariseren van het gewijzigde inkomportaal en de gewijzigde traphallen;
  • verbouwen van de winkelruimte tot een één slaapkamer-appartement en een garage met twee autoparkeerplaatsen en een fietsenstalling;
  • inrichten van een gemeenschappelijke vuilberging van 3,85m²;
  • de linkse vitrine wordt verwijderd en vervangen door een garagepoort. De vloerpas aan de garage wordt verlaagd met 30cm en komt zo gelijk met het maaiveld;
  • op het gelijkvloers van het linkse perceel wordt de raampartij achteraan gewijzigd;
  • het nieuwe schrijnwerk wordt ook voorzien in bruin aluminium;
  • het bouwvolume wijzigt niet. De bovenliggende verdiepingen maken geen deel uit van deze aanvraag.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

4 oktober 2018

12 november 2018

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

4 oktober 2018

19 oktober 2018

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

4 oktober 2018

18 oktober 2018

Onafhankelijke Diensten/dienst Strategische Coördinatie/Loketwerking/Stadsloketten/Huisnummeringsteam

4 oktober 2018

4 oktober 2018

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

-          artikel 14 Insprongen en openingen aan voorgevels:
§1 een insprong grenzend aan de openbare ruimte en op het gelijkvloers moet ’s nachts afgesloten kunnen worden indien de diepte van de insprong groter is dan 2 meter en meer dan de helft van de breedte van de insprong bedraagt. Momenteel kan de insprong niet afgesloten worden. Gezien de inkomdeur naar het gelijkvloerse appartement zich in dit portaal bevindt, is een afsluiting hier aangewezen;
§2 de insprong, dieper dan 2 meter achter de bouwlijn, moet verlicht worden. Dat is momenteel niet af te lezen op de plannen;

-          artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht. Elke verblijfsruimte dient minimaal één te openen gevel- of dakdeel te hebben zodat de ruimte op natuurlijke wijze geventileerd kan worden. Een voordeur geldt niet als volwaardige verluchting van een leefruimte;

-          artikel 26 Afvalverzameling:
Meergezinsgebouwen of gemengde gebouwen met minimaal 4 woningen dienen een gemeenschappelijke afgescheiden ruimte voor afvalverzameling te hebben die voorzien wordt van verluchting. De netto-vloeroppervlakte dient minimaal 4 vierkante meter te bedragen bij een meergezinsgebouw. Momenteel wordt er een afvalverzameling van 3,85m² voorzien;

-          artikel 35 Afvoerkanalen en uitlaten van alle gassen:
alle gassen moeten afgevoerd worden via aparte daartoe bestemde kanalen. De kanalen moeten uitmonden in de open lucht. Dit is momenteel niet af te lezen van de plannen.

-          Artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:

De aansluitpunten van DWA en RWA zijn op meer dan de vereiste 0.50 meter uiteen gelegen.
 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van de bouwcode artikel 14 ‘insprongen en openingen aan voorgevels’. De diepte van het inkomportaal, en het ontbreken van verlichting of afsluiting aan de straat, verhoogt het onveiligheidsgevoel. Echter omdat de veranderingen aan het inkomportaal minimaal zijn, en het principe van een dieper liggend inkomportaal zonder afsluiting reeds vergund werd en als principe behouden blijft, kan het afsluiten of het verlichten van het inkomportaal conform bouwcode niet als voorwaarde opgelegd worden. Wel wordt aangeraden om ter afsluiting een open hekwerk te voorzien aan de straatzijde, en het inkomportaal te verlichten. Omdat een afsluiting een gevelwijziging kan inhouden, moet mogelijk een vergunning aangevraagd worden.

 

Met betrekking tot toetreding van licht en lucht wordt de gelijkvloerse leefruimte enkel voorzien van een inkomdeur, en niet van opengaande ramen. Dit is niet conform  bouwcode artikel 24. Als voorwaarde wordt opgelegd dat minstens één te openen geveldeel moet voorzien worden in de gelijkvloerse leefruimte, zodat de ruimte op natuurlijke wijze kan geventileerd worden. De inkomdeur wordt niet beschouwd als te openen geveldeel met oog op licht en lucht.

 

De nieuwe afvalberging in de kelder is 3.85m², wat kleiner is dan de vereiste 4m² conform bouwcode artikel 26. Echter is de afwijking minimaal, en betreft dit een bestaande kelderruimte die als afvalruimte zal gebruikt worden, waardoor een afwijking aanvaardbaar is.

 

Afvoerkanalen en uitlaten van alle gassen zijn onvoldoende leesbaar op de plannen getekend. Als voorwaarde wordt opgelegd dat afvoerkanalen en uitlaten van alle gassen moeten voldoen aan de bouwcode artikel 35.

 

De aansluiting van de DWA en RWA moet aangesloten worden aan het openbaar rioolstelsel. De aansluitpunten moeten minstens 0,20 meter en hoogstens 0,50 meter uiteen gelegen zijn. Momenteel zijn deze verder uiteen gelegen. Als voorwaarde wordt opgelegd dat het rioolstelsel moet voldoen aan de bouwcode artikel 40.

 

Functionele inpasbaarheid

Het omvormen van de gelijkvloerse handelsruimte naar appartement met één slaapkamer en garage is aanvaardbaar in deze meergezinswoning.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De bovenverdiepingen blijven ongewijzigd.

De gelijkvloerse leefruimte met open keuken ontvangt enkel langs de voorkant rechtstreekse lichtinval. Echter is de diepte gering, waardoor de leefbaarheid aanvaardbaar is. Het appartement beschikt bijkomend over een private garage, één slaapkamer met ruime dressing, en een ruime tuin.

De vloerpas van de garage wordt met een 30-tal cm verlaagd zodat de vloerpas binnenin en het plat dak achteraan doorlopen van de garage naar het appartement, waardoor voldoende binnenhoogte in het appartement gegarandeerd wordt.

 

Visueel-vormelijke elementen

De roodbruine gevelsteen blijft ongewijzigd. De voorgevel wordt voorzien van nieuw schrijnwerk in bruin aluminium, zo ook de nieuwe garagepoort en voordeur in het inkomportaal.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op functiewijziging van handel naar wonen.

De winkel op het gelijkvloers wordt verbouwd naar een appartement met 1 slaapkamer en een garage. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1.

De werkelijke parkeerbehoefte is 1.

 

De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaats.

Er worden 2 achterliggende plaatsen voorzien waarvan er 1 nuttig is.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit aantal is toereikend.

 

 

Fietsstallingen

Voor het appartement moeten 2 fietsstalplaatsen voorzien worden: 1 appartement met 1 slaapkamer 1 x 2 (1 slaapkamer + 1 extra) = 2. Er zijn achteraan in de garage 3 fietsstalplaatsen aanwezig, wat dus voldoende is.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits voldaan aan de voorwaarden voldoet de aanvraag aan de goede ruimtelijke ordening.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      conform bouwcode artikel 24 moet minstens één te openen geveldeel voorzien worden in de gelijkvloerse leefruimte, zodat de ruimte op natuurlijke wijze kan geventileerd worden. De inkomdeur wordt niet beschouwd als te openen geveldeel met oog op licht en lucht.

3.      afvoerkanalen en uitlaten van alle gassen moeten voldoen aan de bouwcode artikel 35;

4.      het rioolstelsel (DWA en RWA) moet voldoen aan de bouwcode artikel 40;

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

27 september 2018

Volledig- en ontvankelijk

4 oktober 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

3 december 2018

Verslag GOA

15 november 2018

naam GOA

Helia Dezhpoor

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      conform bouwcode artikel 24 moet minstens één te openen geveldeel voorzien worden in de gelijkvloerse leefruimte, zodat de ruimte op natuurlijke wijze kan geventileerd worden. De inkomdeur wordt niet beschouwd als te openen geveldeel met oog op licht en lucht.

3.      afvoerkanalen en uitlaten van alle gassen moeten voldoen aan de bouwcode artikel 35;

4.      het rioolstelsel (DWA en RWA) moet voldoen aan de bouwcode artikel 40;

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.