Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018104645 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA B & C BUILDING INVEST met als adres Bredabaan 247 te 2170 Antwerpen en BVBA ROLL INVEST met als adres Schotensteenweg 120 te 2960 Brecht |
Ligging van het project: |
Minister Delbekelaan 12-14 te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 40sectie C nr. 560R2 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een kantoorgebouw met winkel en wooneenheid tot een gebouw met commerciële ruimte en twee appartementen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 21/08/1950: vergunning (103#3296) voor het bouwen van een appartementsgebouw met garage;
- 09/04/1968: vergunning (1974#5847) voor het oprichten van een magazijn met refter;
- 28/11/1988: vergunning (1974#2857) voor het verbouwen van een winkelhuis.
Laatst vergunde toestand
- het pand bestaat uit drie bouwlagen onder een plat dak;
- het gebouw is op de benedenverdieping ingericht als winkel;
- op de eerste verdieping zijn burelen voorzien;
- op de tweede verdieping is een wooneenheid aanwezig;
- het volledige perceel is dichtbebouwd;
- op het achterliggend perceel is een magazijn opgetrokken.
Bestaande toestand
- conform de laatst vergunde toestand;
- de wooneenheid op de tweede verdieping is omgevormd tot burelen.
Inhoud van de aanvraag
- verbouwen van een kantoorgebouw met winkel en wooneenheid tot een gebouw met commerciële ruimte en twee appartementen;
- op de benedenverdieping wordt een nieuwe gemeenschappelijke inkom voorzien met een fietsenstalling en afvalberging;
- de commerciële ruimte op de benedenverdieping wordt geoptimaliseerd, achteraan wordt een hellend dak afgebroken en vervangen door een nieuw dak;
- achteraan wordt op een ander perceel een magazijn omgevormd tot vier parkeerplaatsen die bereikbaar zijn via een onderdoorgang;
- een ander gedeelte van het magazijn wordt gesloopt om zo een open ruimte te maken waarop de commerciële ruimte uitkomt;
- op de eerste verdieping wordt een appartement voorzien met drie slaapkamers en een terras aan de achterzijde;
- op de tweede verdieping komt een appartement met twee slaapkamers en een terras aan de achterzijde;
- in de kelder worden bergingen en teller lokalen voorzien;
- in de voorgevel wordt zwart aluminium buitenschrijnwerk voorzien;
- de voorgevel zal in een lichte grijstint gekaleid worden.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn |
26 september 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Vlaams gewest, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen |
26 september 2018 |
25 oktober 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
26 september 2018 |
17 oktober 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
26 september 2018 |
1 oktober 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
26 september 2018 |
3 oktober 2018 |
Onafhankelijke Diensten/dienst Strategische Coördinatie/Loketwerking/Stadsloketten/Huisnummeringsteam |
26 september 2018 |
26 september 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat een functiewijziging. De bestaande functie van winkelruimte met kantoor en één wooneenheid wordt omgevormd tot een gebouw met commerciële ruimte en twee appartementen. De nieuwe functie is in harmonie met de kenmerkende functies in de Minister Delbekelaan.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging. De kantoorfunctie verdwijnt en er komt 1 wooneenheid bij. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1. Voor dit project bedraagt de parkeerbehoefte 1. |
De plannen voorzien in 4 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. Het project voorziet 4 parkeerplaatsen. Hiervan zijn er 3 conform de normen in de bouwcode. Hoekparkeerplaatsen moeten 2m80 breed zijn. Hierdoor wordt parkeerplaats 4in principe afgekeurd, echter kunnen mits voorwaarden toch 4 nuttige plaatsen voorzien worden |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 4. Aangezien de aanvraag grenst aan een gewest, is de aanvraag voor advies opgestuurd naar het Agentschap Wegen en verkeer. Het agentschap geeft voorwaardelijk gunstig met volgende beoordeling: “Onwenselijk omwille van doelstellingen en zorgplichten In casu is de vergunningsaanvraag onwenselijk omwille van volgende doelstellingen en zorgplichten: Onwenselijkheid omwille van verkeersveiligheid (dienstorder MOW/AWV/2012/16 d.d. 16 oktober 2012 betreffende de Reglementering van de toegangen tot het gewestdomein). Het Agentschap Wegen en Verkeer hanteert langs alle gewestwegen in Vlaanderen het dienstorder MOW/AWV/2012/16 d.d. 16 oktober 2012 betreffende de Reglementering van de toegangen tot het gewestdomein. Derhalve moeten toegangen voldoen aan de voorwaarden om mogelijke conflictpunten met de weggebruiker te verminderen overeenkomstig het dienstorder. Deze voorwaarden bepalen het volgende: - De locatie van de toegangen, ramen en deuropeningen is steeds ondergeschikt aan de bestaande weginfrastructuur (incl. straatmeubilair, verhoogde inrichtingen, bushaltes, grachten, openbare verlichting, kasten nutsmaatschappijen, …). De vergunningsaanvraag is onwenselijk omdat een toegang aangelegd tegenover een verlichtingspaal.
Uit de plannen is echter af te leiden dat het voornamelijk de inrichting rond de OV-paal is die de vlotte beweging belemmert. Er werd bijkomend advies gevraagd aan de stedelijke dienst O&U, mits aanpassing van het openbaar domein – ten laste van de aanvrager – kan hier toch een inrit voorzien worden. |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 4= 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.
|
Fietsvoorzieningen
De fietsparkeerbehoefte voor de woningen wordt bepaald op het aantal slaapkamers per woning vermeerderd met 1. Dit project bestaat uit 2 woningen: 1 met 2 slaapkamers en 1 met 3 slaapkamers. De fietsparkeerbehoefte wordt als volgt berekend:
1 x (2+1) + 1 x (3+1) = 7. De fietsparkeerbehoefte bedraagt 7 voor de woonfunctie.
Voor de commerciële ruimte wordt een onderscheid gemaakt tussen bezoekers en personeel:
-bezoekers: 2 plaatsen per 100m²BVO: Voor 115m² bedraagt dit 2,3.
-personeel: 0,6 plaatse, per 100m² BVO: Voor 115m² bedraagt dit 0,69.
De fietsparkeerbehoefte voor de commerciële functie bedraagt 3.
De totale fietsparkeerbehoefte bedraagt 10. Er wordt een fietsenberging voorzien voor 15 fietsen.
Echter worden deze opgehangen via een ophangsysteem. Niet alle fietsen kunnen op deze manier gestald worden. Er moeten ook plaatsen worden voorzien voor het ‘normaal’ stallen van fietsen die niet opgehangen kunnen worden. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.
De fietsenberging voor de bezoekers en werknemers van de commerciële functie moet onderscheiden worden van de fietsenberging voor de bewoners. Dit moeten 2 afzonderlijke fietsenbergingen worden. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het bestaande magazijn achteraan op het perceel wordt gesloopt zodat er open ruimte wordt gecreëerd op het perceel en naar de omgeving Het is ruimtelijke wenselijk om het achterliggend magazijn, waar de parkeerplaatsen worden aangeboden, ook af te breken zodat op deze wijze voldoende groen wordt aangeboden op de schaal van de omgeving. Echter bevindt dit zich op een ander perceel en maakt dit geen onderdeel uit van de aanvraag.
Het gebouw past zich in de bestaande straatwand en het gabarit van de woningen uit zijn omgeving. De schaal van de aanvraag is overeenstemmend met deze van de omgeving.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel wordt op de gelijkvloerse verdieping afgewerkt met blauwe hardsteen. De achtergevel wordt afgewerkt met witte crepi, zwart aluminium buitenschrijnwerk. Deze materialen passen binnen de omgeving waarop de aanvraag betrekking heeft en zijn dus aanvaardbaar.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. twee afzonderlijke fietsenbergingen voorzien, 1 berging voor de bezoekers en werknemers van de commerciële functie (minimaal 3 fietsen) en 1 berging voor de bewoners (minimaal 7 fietsen);
3. het voorzien van 4 gewone fietsstalplaatsen in de fietsberging voor bewoners en 1 in de fietsberging voor werknemers, om het stallen van fietsen die niet opgehangen kunnen worden mogelijk te maken;
4. De aanvraag vereist de herinrichting van het openbaar domein:
4.1.een voetpad met afgeschuinde boordsteen om de toegang tot de nieuwe garage mogelijk te maken. De afgeschuinde boordsteen aan de bestaande inrit dient gewijzigd te worden in een opstaande boordsteen.
4.2. De OV-paal moet mogelijks verplaatst worden, minstens de aanleg errond is aan te passen. Voor aanpassingen aan het openbaar domein wordt Stadsontwikkeling – Dienst Beheer & Onderhoud, gecontacteerd. De (her)aanleg gebeurt ook via deze dienst.
4.3. De bouwheer zal voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling – Dienst Beheer & Onderhoud, Postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, tel. 03 338 84 07, herstellingopenbareruimte@stad.antwerpen.be, betreffende opmaak plaatsbeschrijving en herstellingen openbaar domein na afloop van de bouwwerken. Meer informatie vindt u op: https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-of-aanpassing-na-werken
5. De garage zo in te richten dat de 2 zijdelingse parkeerplaatsen minstens 2.80m breed zijn, de 2 middelste minstens 2.50m. de mindervalidenplaats komt te vervallen, want is niet verplicht;
6. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
4 september 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
26 september 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
25 november 2018 |
Verslag GOA |
12 november 2018 |
naam GOA |
Karel Bauwens |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. twee afzonderlijke fietsenbergingen voorzien, 1 berging voor de bezoekers en werknemers van de commerciële functie (minimaal 3 fietsen) en 1 berging voor de bewoners (minimaal 7 fietsen);
3. het voorzien van 4 gewone fietsstalplaatsen in de fietsberging voor bewoners en 1 in de fietsberging voor werknemers, om het stallen van fietsen die niet opgehangen kunnen worden mogelijk te maken;
4. De aanvraag vereist de herinrichting van het openbaar domein:
4.1.een voetpad met afgeschuinde boordsteen om de toegang tot de nieuwe garage mogelijk te maken. De afgeschuinde boordsteen aan de bestaande inrit dient gewijzigd te worden in een opstaande boordsteen.
4.2. De OV-paal moet mogelijks verplaatst worden, minstens de aanleg errond is aan te passen. Voor aanpassingen aan het openbaar domein wordt Stadsontwikkeling – Dienst Beheer & Onderhoud, gecontacteerd. De (her)aanleg gebeurt ook via deze dienst.
4.3. De bouwheer zal voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling – Dienst Beheer & Onderhoud, Postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, tel. 03 338 84 07, herstellingopenbareruimte@stad.antwerpen.be, betreffende opmaak plaatsbeschrijving en herstellingen openbaar domein na afloop van de bouwwerken. Meer informatie vindt u op: https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-of-aanpassing-na-werken
5. De garage zo in te richten dat de 2 zijdelingse parkeerplaatsen minstens 2.80m breed zijn, de 2 middelste minstens 2.50m. de mindervalidenplaats komt te vervallen, want is niet verplicht;
6. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.