Terug

2018_CBS_10370 - Selectieleidraad GAC_2018_00540. Raamovereenkomst voor het leveren van straatmeubilair - Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/11/2018 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_10370 - Selectieleidraad GAC_2018_00540. Raamovereenkomst voor het leveren van straatmeubilair - Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring 2018_CBS_10370 - Selectieleidraad GAC_2018_00540. Raamovereenkomst voor het leveren van straatmeubilair - Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 57 § 3, 5° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college bevoegd is voor het vaststellen van de wijze van gunning en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.

Argumentatie

Procedure

Voor perceel 4, de neerklappalen, bestaat geen standaard product dat past binnen de vormgeving van het straatmeubilair van de stad Antwerpen, maar zoeken we naar een oplossing die aansluit bij onze noden. Omwille van de juridische en technische complexiteit kunnen de technische specificaties niet tot op detail niveau worden beschreven. Het neerklapsysteem van perceel 4 moet immers aangepast zijn aan de palen van perceel 2 en 3. De voetplaat van de palen van perceel 2 en 3 dient te worden aangepast aan de uiteindelijke afmetingen en vormgeving van het neerklapsysteem van perceel 4.

Aangezien er ook mogelijk een probleem is inzake het eigendomsrecht (m.b.t. modelbescherming en patenten), ziet de aanbestedende overheid het als absoluut noodzakelijk om over de aangeboden oplossingen te kunnen onderhandelen.

Selectieleidraad

De inschrijver dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De geschiktheid van de kandidaat wordt beoordeeld aan de hand van minimum 3 referenties met betrekking tot gelijkaardige opdrachten. De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar. Onder gelijkaardige opdrachten wordt per perceel het volgende begrepen:
  • Perceel 1 - Het leveren van zitbanken en tafels: met een totaal waarde van de referenties van 200.000 euro exclusief btw;
  • Perceel 2 - Het leveren van gietijzeren palen: met een totaal waarde van de referenties van 40.000 euro exclusief btw;
  • Perceel 3 - Het leveren van standard palen en aanplakzuilen: met een totaal waarde van de referenties van 100.000 euro exclusief btw;
  • Perceel 4 - Het leveren van neerklappalen: met een totaal waarde van de referenties van 10.000 euro exclusief btw;
  • Perceel 5 - Het leveren van fietsbeugels, boombeugels en afschermingsbeugels: met een totaal waarde van de referenties van 80.000 euro exclusief btw;
  • Perceel 6 - Het leveren van boomroosters: met een totaal waarde van de referenties van 100.000 euro exclusief btw;
  • Perceel 7 - Het leveren en plaatsen van vlaggenmasten: met een totaal waarde van de referenties van 65.000 euro exclusief btw;
  • Perceel 8 - Het leveren en plaatsen van hekwerk: met een totaal waarde van de referenties van 10.000 euro exclusief btw;
  • Perceel 9 - Het leveren en plaatsen van voetgangersbewegwijzering: met een totaal waarde van de referenties van 100.000 euro exclusief btw;
  • Perceel 10 - Het leveren en plaatsen van van standaard hekwerk SA/HW/03 met een totaal waarde van de referenties van 100.000 euro exclusief btw;
  • Perceel 11 - Het leveren en plaatsen van plateaubanken met een totaal waarde van de referenties van 120.000 euro exclusief btw;
  • Perceel 12 - Het leveren en plaatsen van lineaire banken met een totaal waarde van de referenties van 175.000 euro exclusief btw.
 

Juridische grond

In toepassing van artikel 38, §1, 1°, c) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij mededingingsprocedure met onderhandeling omdat de opdracht niet kan worden gegund zonder voorafgaande onderhandelingen wegens specifieke omstandigheden die verband houden met de aard, de complexiteit of de juridische en financiële voorwaarden of wegens de daaraan verbonden risico’s.

In toepassing van artikel 38, §3, derde lid, laatste zin van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en met verwijzing naar artikel 37, §5, kan de aanbestedende overheid de in artikel 38, §3, derde lid bepaalde termijn van ten minste 30 dagen voor ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7, bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

In toepassing van artikelen 66 en 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, gaat de aanbestedende overheid over tot selectie van de kandidaten of inschrijvers in de mate dat de noodzakelijke inlichtingen en documenten aantonen dat ze cumulatief voldoen aan:

  • de bepalingen betreffende het toegangsrecht tot de opdracht zoals omschreven in de artikelen 67 tot en met 70 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en in de artikelen 61 tot en met 64 van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017;
  • de kwalitatieve selectiecriteria van geschiktheid om de beroepsactiviteit uit te oefenen en/of financiële en economische draagkracht en/of technische en beroepsbekwaamheid die de aanbestedende overheid heeft vastgesteld op grond van de artikelen 66 tot en met 68 van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

Aanleiding en context

De stad Antwerpen is bekommerd om zijn openbaar domein. Het uitzicht van het openbaar domein bepaalt sterk de identiteit van de stad en de ruimtelijke samenhang tussen verschillende stadsdelen. Een resultaat van deze bekommernis is de straatmeubilaris, een instrument dat wordt gebruikt om uniformiteit te bekomen en/of te behouden. De huidige raamovereenkomst GAC/2014/2377 die in deze aankopen voorziet, loopt tot 3 mei 2019.

Om het benodigde straatmeubilair op een efficiënte en snelle wijze te kunnen bestellen en de continuïteit in onze werking te kunnen garanderen, vraagt de stedelijke bedrijfseenheid Stadsontwikkeling om een nieuwe raamovereenkomst op te maken.

De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om voor deze aankopen mededingingsprocedure met onderhandeling met Europese bekendmaking GAC_2018_00540 uit te schrijven.

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SWN05 - De aanleg en heraanleg van de publieke ruimte verzekeren een aangename stad
1SWN0503 - Projecten voor de (her)aanleg van het publiek domein in stad en districten zijn gerealiseerd van ontwerp tot en met uitvoering
1SWN050308 - Een hoogwaardige inrichting van het publiek domein is gerealiseerd door het plaatsen van kwalitatief straatmeubilair

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt selectieleidraad GAC_2018_00540 voor straatmeubilair goed en keurt eveneens goed dat

  • hiervoor een mededingingsprocedure met onderhandeling met Europese bekendmaking wordt uitgeschreven;
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de groep Antwerpen, de Lijn en de Antwerpse sociale huisvestigingsmaatschappijen.

Artikel 2

 Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
GAC dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder “dagelijks bestuur” omwille van investeringen > 67.000,00 EUR (exclusief btw)

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
Het afsluiten van een raamovereenkomst voor het leveren van straatmeubilair    budgetplaats: 5151000000
budgetpositie: 225
functiegebied: 1SWN050308A00000
subsidie:SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma:1SA010610
budgetperiode: 1900 mits goedkeuring van de budgetten door gemeenteraad en hogere overheid
met orderbons
  budgetplaats: 5151000000
budgetpositie: 225
functiegebied: 1SWN050308A00000
subsidie:SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma:1SA010610
budgetperiode: 2000, 2100, 2200 en 2300 mits goedkeuring van de budgetten door college, gemeenteraad en hogere overheid
met orderbons
  budgetplaats: 5151000000
budgetpositie: 61414
functiegebied: 1SWN050308A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA010610
budgetperiode:1900 mits goedkeuring van de budgetten door gemeenteraad en hogere overheid
met orderbons
  budgetplaats: 5151000000
budgetpositie: 61414
functiegebied: 1SWN050308A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA010610
budgetperiode: 2000, 2100, 2200 en 2300 mits goedkeuring van de budgetten door college, gemeenteraad en hogere overheid
met orderbons

Bijlagen

  • 00540_20181115_selectieleidraad.pdf