Terug

2018_CBS_10257 - Omgevingsvergunning - OMV_2018101054. Klipstraat 5. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/11/2018 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_10257 - Omgevingsvergunning - OMV_2018101054. Klipstraat 5. District Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_10257 - Omgevingsvergunning - OMV_2018101054. Klipstraat 5. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2018101054

Gegevens van de aanvrager:

de heer Gjulgjeman Sakip met als adres Klipstraat 5 te 2060 Antwerpen en mevrouw Mirvet Sakip met als adres Klipstraat 5 te 2060 Antwerpen

Ligging van het project:

Klipstraat 5 te 2060 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 5sectie E nr. 495E17

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

regularisatie van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          11/02/2016: proces verbaal (AN_2016_VPV_1018_20151625) voor het vermeerderen van het aantal woongelegenheden en het supprimeren van de open ruimte;

-          21/10/1965: vergunning (18#48216) voor een gevelverbouwing;

-          15/05/1937: vergunning (18#7855) voor binnenveranderingen.

Laatst vergunde toestand

-          pand van 3 bouwlagen onder een zadeldak in gesloten bebouwing;

-          een open ruimte van circa 5m tot de achterste perceelsgrens.

Inhoud van de aanvraag

-          regularisatie van verbouwingen aan een eengezinswoning:

  • verkleinen van de raamopeningen op de verdieping in de voorgevel;
  • bekleden van de voorgevel met steenstrips;
  • gelijkvloers: uitbreiding tot op een diepte van circa 3,50m van de achterste perceelsgrens;
  • eerste verdieping: uitbreiding entresol volume in de diepte tot circa 3,50m van de achterste perceelsgrens. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in volgende zones: artikel 1 zone voor wonen - (wo).

 

Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

 

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan 2060 op volgend punt:

-          1.2.1 Bouwdiepte: de afstand tussen de achtergevel en de achterste perceelgrens wordt ten opzichte van de laatst vergunde toestand respectievelijk verkleint van 5,10 m links en 5,40 m rechts naar 3,91 m links en 3 m rechts waardoor er geen 5 m afstand overblijft.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 24Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: de gelijkvloerse leefruimte die eenzijdig licht krijgt langs de achtergevel en dakkoepel beschikt over een lichtdoorlatende oppervlakte van slechts 2,20 m² in plaats van de minimaal vereiste 3,20 m²;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren: het is onduidelijk of de scheidingsmuren van het nieuwe platte dak achteraan een opstand van minstens 0,30 m bezitten ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak;
  • artikel 43 Septische putten: door het verplaatsen van de badkamer werd het rioolstelsel gewijzigd. De plannen vermelden niet of er een septische put werd voorzien.
     

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat het opnieuw inrichten van een pand tot een volwaardige eengezinswoning. Deze functie is in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Klipstraat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

In voorliggende aanvraag blijft de hoofdbouw ongewijzigd en wordt de achterbouw verder uitgebreid ten opzichte van de laatst vergunde toestand tot een bouwdiepte van circa 15 m, deelsover beide bouwlagen. De voorgestelde bouwdiepte is niet verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. Na de uitbreiding blijft er onvoldoende ruimte over op het gelijkvloers om een kwalitatieve tuinzone te behouden.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het verkleinen van de raamopeningen op de verdieping in de voorgevel en het bekleden van de gevel met witte steenstrips wordt gunstig beoordeeld omwille van de stedelijke opwarming, de beeldkwaliteit en de inpassing in het straatbeeld.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De gelijkvloerse leefruimte beschikt over weinig woonkwaliteit door zijn eenzijdig gerichte oriëntatie van de leefruimte, met een diepte van meer dan 10m, naar achteren. Uitzicht vormt een belangrijke psychologische factor bij de beleving van het woonklimaat. Meerzijdige oriëntatie van leefruimten die geen slaapkamer zijn bezorgt woningen een kwalitatief visueel contact met de omgeving.

Daarenboven is de nieuwe gelijkvloerse achtergevel voorzien van een klein raam en een deur met een beperkte beglaasde oppervlakte. Hierdoor is er onvoldoende contact tussen de verblijfsruimte en de buitenruimte.

Daarnaast wordt opgemerkt dat op het gelijkvloerse van de achterbouw er slechts een vrije hoogte is van 2,28 m, terwijl dit in de laatst vergunde toestand 2,70 m bedroeg.

In combinatie met de kleine daglichttoetreding in het verticale vlak en de eenzijdige oriëntatie is dit onaanvaardbaar. Er is nauwelijks sprake van woonkwaliteit.

De woning voldoet hierdoor niet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. Deze verbouwingswerken zijn storend voor de omgeving en niet in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Uitsluitingen

2.      alle werken, handelingen en wijzigingen anders dan aan de voorgevel.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

24 augustus 2018

Volledig- en ontvankelijk

12 september 2018

Start openbaar onderzoek

18 september 2018

Einde openbaar onderzoek

17 oktober 2018

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

26 december 2018

Verslag GOA

19 november 2018

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

18 september 2018

17 oktober 2018

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Uitsluitingen

2.      alle werken, handelingen en wijzigingen anders dan aan de voorgevel.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.