Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018071139 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA Whitewood Property Management met als adres Bolwerklaan 21 te 1210 Sint-Joost-ten-Node |
Ligging van het project: |
Sint-Pietersvliet 7 te 2000 Antwerpen (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 1sectie A nr. 1949/3 A |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
renoveren van de gevels met enkele interne aanpassingwerken |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 06/07/1977: vergunning (18#58997) voor het bouwen van een administratiegebouw na afbraak.
Laatst vergunde toestand
- kantoorgebouwencomplex van 10 bouwlagen;
- teruggetrokken daklaag ingericht als technische verdieping en woning conciërge.
Bestaande toestand
- woning conciërge ingericht als kantoor.
Inhoud van de aanvraag
- het wit schilderen van de betonnen gevel;
- het wijziging van een aantal delen van het buitenschrijnwerk op het gelijkvloers;
- functiewijziging van bureau naar fietsenstalling op het gelijkvloers (zijde Sint-Paulusplaats);
- functiewijziging van de bovenste verdieping (teruggetrokken daklaag) van conciërgewoningen naar cafetaria bij de onderliggende kantoren;
- zowel op de 8ste- als op de 10de verdieping worden dakterrassen voorzien;
- de beschrijvende nota maakt melding van horecafuncties op het gelijkvloers. De aanvraag bevat onvoldoende informatie om eventuele functiewijzigingen op het gelijkvloers te beoordelen.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
26 september 2018 |
22 oktober 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
26 september 2018 |
17 oktober 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
26 september 2018 |
3 oktober 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in volgende zones: artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
- Artikel 18: ter hoogte van gevel 1 (zijde kaaien) word een nieuwe toegangsdeur gerealiseerd. Het niveauverschil tussen binnen en buiten wordt niet overbrugd met een helling en een trap zoals opgelegd in dit artikel.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
- De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag voldoet niet aan het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid, maar gezien de beperkte afwijkingen, kan de stedenbouwkundige vergunning toch worden verleend mits de in voorwaarde opgelegde aanpassingen integraal worden uitgevoerd.
Functionele inpasbaarheid
De betrokken aanvraag heeft betrekking op de Precambuilding op de site van het voormalige Tolhuis. Een deel van het gebouw is vandaag in gebruik voor het project The Beacon, waar kleine en grotere bedrijven samen werken rond het thema Internet of Things.
De aanvraag voorziet in een aantal gevelwijzigingen en kleine interne aanpassingen. De stedelijke dienst ondernemen en stadsmarketing verleent een gunstig advies.
De beschrijvende nota maakt vermelding van een mogelijke functiewijziging van het gelijkvloers naar ‘horeca en andere faciliteiten’. De aanvraag bevat hierover verder geen gegevens. Een eventuele functiewijziging van het gelijkvloers is niet expliciet opgenomen en dus niet beoordeelbaar en wordt dan ook uitgesloten van de vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De aanvraag bevat een verbouwing van een kantoorgebouw. De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Schaal – ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag heeft onder meer betrekking tot de aanleg van een aantal dakterrassen, wat aanvaardbaar is. Door zijn schaal, omvang en de ligging aan een plein, is het gebouw zeer dominant aanwezig. Om de perceptie van een volume-uitbreiding te vermijden wordt als voorwaarde opgelegd om de balustrades onder 45° van de dakrand te plaatsen , zodat deze minder zichtbaar zijn vanop het openbaar domein.
Visueel-vormelijke elementen - Cultuurhistorische aspecten
Niettegenstaande de ligging van het pand in een gebied met culturele, historische en esthetische waarde, heeft het pand geen enkele erfgoedwaarde. Vanuit ruimtelijk oogpunt is er dan ook geen bezwaar tegen de aangevraagde schilderwerken.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Op het gelijkvloers wordt een ruime fietsenstalling voorzien. Deze bevindt zich centraal achter de gevel aan de zijde van de Sint-Paulusplaats. De ligging van deze berging en de vooropgestelde helling op openbaar domein leggen echter een sterke hypotheek op een eventuele toekomstige functiewijziging van het gelijkvloers naar horecavoorzieningen (zoals door de aanvrager vermeldt in de beschrijvende nota). De gevel aan de Sint-Paulusplaats leent zich tot de realisatie van een levendige plint en de ligging aan het plein geeft de mogelijkheid voor de plaatsing van horecaterrassen en dergelijke.
Als voorwaarde bij de vergunning wordt daarom opgelegd om de fietsenstalling meer centraal in het gebouw te voorzien en toegankelijk te maken vanuit de Sint-Pietersvliet. Eventuele hellingen in functie van toegankelijkheid moeten inpandig worden voorzien. De vooropgestelde helling aan de zijde Sint-Paulusplaats wordt uitgesloten van vergunning.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het niveauverschil tussen binnen en buiten ter hoogte van de nieuwe toegangsdeur in gevel 1 (zijde Kaaien) te overbruggen met een helling en een trap zoals opgelegd in artikel 18 van de verordening Toegankelijkheid. De helling en trap dienen inpandig te worden uitgevoerd;
3. de balustrades van de nieuwe dakterrassen dienen op 45° van de dakrand te worden geplaatst;
4. de fietsenstalling meer centraal in het gebouw te voorzien en toegankelijk te maken vanuit de Sint-Pietersvliet. Eventuele hellingen in functie van toegankelijkheid moeten inpandig worden voorzien;
Uitsluitingen
5. de functiewijziging van het gelijkvloers tot horeca of commerciële ruimte;
6. de plaatsing van een helling aan de zijde Sint-Paulusplaats in functie van de toegankelijkheid fietsenstalling.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
7 september 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
26 september 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
25 november 2018 |
Verslag GOA |
16 november 2018 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het niveauverschil tussen binnen en buiten ter hoogte van de nieuwe toegangsdeur in gevel 1 (zijde Kaaien) te overbruggen met een helling en een trap zoals opgelegd in artikel 18 van de verordening Toegankelijkheid. De helling en trap dienen inpandig te worden uitgevoerd;
3. de balustrades van de nieuwe dakterrassen dienen op 45° van de dakrand te worden geplaatst;
4. de fietsenstalling meer centraal in het gebouw te voorzien en toegankelijk te maken vanuit de Sint-Pietersvliet. Eventuele hellingen in functie van toegankelijkheid moeten inpandig worden voorzien;
Uitsluitingen
5. de functiewijziging van het gelijkvloers tot horeca of commerciële ruimte;
6. de plaatsing van een helling aan de zijde Sint-Paulusplaats in functie van de toegankelijkheid fietsenstalling.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.