Terug

2018_CBS_10250 - Omgevingsvergunning - OMV_2018070643. Abdijstraat 91. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/11/2018 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_10250 - Omgevingsvergunning - OMV_2018070643. Abdijstraat 91. District Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_10250 - Omgevingsvergunning - OMV_2018070643. Abdijstraat 91. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2018070643

Gegevens van de aanvrager:

de heer Sezgin elektro met als adres Turnersstraat 29 te 2020 Antwerpen

Ligging van het project:

Abdijstraat 91 te 2020 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 9sectie I nr. 2438P8

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van een voorgevelwijziging en een functiewijziging van kantoor naar wonen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          12/10/2016: vergunning (20161350) regularisatie winkelpand.

 

Laatst vergunde toestand

-          het betreft een samengevoegd  L-vormig winkelpand met in- en uitgangen ter hoogte van de Abdijstraat en de Pierenbergstraat;

-          de gelijkvloerse verdieping is volledig als winkelruimte ingericht;

-          op de eerste verdieping zijn stockruimte, berging en een eetruimte voor het personeel ingericht;

-          op de tweede verdieping aan de Abdijstraat is er een kantoorruimte en sanitaire ruimte voorzien, aan de Pierenbergstraat een cv-lokaal en zolderruimte.

 

Bestaande toestand

-          de eerste en de tweede verdieping werden omgevormd van kantoor/personeelsruimte naar appartement;

-          de functie van het gelijkvloerse niveau wordt behouden als winkelruimte;

-          het schrijnwerk aan de voorgevel werd vervangen door pvc antraciet schrijnwerk ;

-          het dak van het gelijkvloers niveau werd ingericht als een dakterras voor het appartement op de eerste verdieping;

-          gelijkvloerse L-vormige winkelruimte werd door een niet dragende wand opgesplitst in 2 aparte winkelruimtes;

-          het pand met ingang aan de Pierenbergstraat 23 blijft behouden zoals laatst vergunde toestand.

Inhoud van de aanvraag

-          regulariseren van voorgevelwijziging en functiewijziging van kantoor naar wonen;

-          de functie van het gelijkvloerse niveau wordt behouden als winkelruimte;

-          gelijkvloerse L-vormige winkelruimte werd door een niet dragende wand opgesplitst in 2 aparte winkelruimtes;

-          de eerste en de tweede verdieping werden omgevormd van kantoor/personeelsruimte naar appartement;

-          de toegang tot het bovenliggende appartement is apart voorzien;

-          het schrijnwerk aan de voorgevel werd vervangen door pvc antraciet schrijnwerk;

-          de voorgevel wordt bepleisterd en lichtgrijs geschilderd;

-          het dak van het gelijkvloers niveau werd ingericht als een dakterras voor het appartement op de eerste verdieping;

-          er werden / worden geen wijzigen uitgevoerd aan het pand met ingang aan de Pierenbergstraat 23.  

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

3 oktober 2018

6 november 2018

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius

3 oktober 2018

10 oktober 2018

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

3 oktober 2018

5 oktober 2018

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

3 oktober 2018

3 oktober 2018

Onafhankelijke Diensten/dienst Strategische Coördinatie/Loketwerking/Stadsloketten/Huisnummeringsteam

3 oktober 2018

4 oktober 2018

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)

De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

-          artikel 29 fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
er is voor het appartement geen fietsstalplaats voorzien;

-          artikel 30 autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
er is voor het appartement geen autostalplaats  voorzien.


Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)

De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat een functiewijziging. De functie op de eerste en tweede verdieping wordt gewijzigd van kantoor en personeelsruimte naar wonen. De gelijkvloerse handelsfunctie blijft behouden. Hiermee is de aanvraag in harmonie met de kenmerkende functies in de Abdijstraat.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van kantoor en personeelsruimte op de 1ste en 2de verdieping naar een duplexappartement.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1 . De werkelijke parkeerbehoefte is 1.

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 .

‘Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens art. 12, §3, 1° (Levendige plint) is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.’

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 0 = 1 .

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1- 0 = 1 . Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 0 parkeerplaatsen.

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 0 = 1 .

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

Fietsvoorzieningen

Voor het appartement moeten er 3 fietsstalplaatsen voorzien worden:

Appartement met 2 slaapkamers = 1 x 3 (2 slaapkamers + 1 extra) = 3

Er zijn geen fietsstalplaatsen. Het voorzien van fietsstalplaatsen wordt meegenomen naar de voorwaarden.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft een functiewijziging met interne werken. Het gebouw past zich in de bestaande straatwand en het gabarit van de woningen uit zijn omgeving. De schaal van de aanvraag is overeenstemmend met deze van de omgeving.
 

Visueel-vormelijke elementen

Op de gelijkvloerse verdieping wordt de inkom gewijzigd. De raamindeling en deuropening worden uitgevoerd in grijs pvc buitenschrijnwerk. Verder wordt de voorgevel bepleisterd in een lichtgrijze kleur. Deze materialen passen binnen de omgeving waarop de aanvraag betrekking heeft en zijn dus aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Op het plat dak van de eerste verdieping wordt een dakterras aangelegd. Dit dient als buitenruimte voor de nieuwe wooneenheid. Echter is het niet duidelijk hoe dit terras kan worden betreden. Het is raadzaam om de raamopening in de berging te verlagen tot de vloerpas van het dakterras zodat langs hier het dakterras bereikbaar is. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.

Het dakterras heeft een afgebakende zone met een oppervlakte van 10 m² op een groter dakoppervlakte. Om te voorkomen dat het hele dak gebruikt wordt als dakterras, en daardoor niet zou voldoen aan de wetgeving op lichten zichten, is het aangeraden een balustrade te voorzien. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.

Aangezien de aanvraag samen met het pand in de Pierenbergstraat één geheel vormt, voldoet het dakterras aan de wetgeving op lichten en zichten. De aanvraag heeft niet meer impact op de belendende percelen dan dat normalerwijze kon verwacht worden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      op de gelijkvloerse verdieping, aan de zijde van de Abdijstraat, een fietsenberging voor 3 fietsen voorzien, conform artikel 29 van de bouwcode;

3.      de raamopening in de bergruimte verlagen tot de vloerpas van het dakterras zodat het dakterras bereikbaar is;

4.      het dakterras afwerken met een balustrade van 1,2 m hoogte;

5.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

14 september 2018

Volledig- en ontvankelijk

3 oktober 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 december 2018

Verslag GOA

15 november 2018

naam GOA

Martijn Coppoolse

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      op de gelijkvloerse verdieping, aan de zijde van de Abdijstraat, een fietsenberging voor 3 fietsen voorzien, conform artikel 29 van de bouwcode;

3.      de raamopening in de bergruimte verlagen tot de vloerpas van het dakterras zodat het dakterras bereikbaar is;

4.      het dakterras afwerken met een balustrade van 1,2 m hoogte;

5.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.