Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college conform artikel 4.7.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar dat bij dit besluit is gevoegd.
Het project bestaat uit de afbraak van 1 ééngezinswoningen van 350 m² en 2 meergezinswoningen (6 woon- en werkeenheden in totaal) - deze woningen staan al geruime tijd leeg en zijn in een bouwfysische slechte staat - en de realisatie van een meergezinswoning met 9 wooneenheden gelegen aan de Houwerstraat 4-6-8 te Antwerpen. Het is een kwalitatief project waarbij het gelijkvloers wordt ingericht met een één-slaapkamer en een drie-slaapkamer woning met stadstuin, de netto oppervlakte van deze eenheden zijn respectievelijk 65 m² en 104 m². De eerste en tweede verdieping worden ingericht met telkens 2 twee-slaapkamerappartementen met netto oppervlakten van 89 m², 90 m², 76 m² en 90 m², telkens met aansluitend terras. De derde verdieping wordt ingericht met 2 één-slaapkamerappartementen met oppervlakten van 67 m² en 68 m² eveneens met aansluitend terras. De vierde verdieping is een dakverdieping deze wordt ingericht met een loft / penthouse van 96 m² met aansluitende terrassen voor- en achteraan. De kelderverdieping wordt ingericht met een parkeergarage, fietsenstallingen, private kelderbergingen en de nodige teller ruimtes en technische bergingen. Zoals reeds hoger aangehaald worden 3 leegstaande panden vervangen door een project met een zeer kwalitatieve invulling, dat de buurt opwaardeert en het straatbeeld ten goede komt en dat voldoet aan de actuele eisen van wooncomfort, gebruiksgenot, gezondheid en hinderaspecten. De gemeentelijk omgevingsambtenaar onderschrijft dat er voldaan wordt aan de hinderaspecten niet tegenstaande sluit hij het hoogst gelegen terras aan de achtergevel uit van vergunning omwille van mogelijke privacy hinder en omwille dat dit terras niet kenmerkend is in het bouwblok. Dit terras respecteert de nodige afstanden tot de buurtpercelen, wordt van groen voorzien zodat van privacy hinder hier weinig sprake kan zijn. Gezien er in het bouwblok reeds bouwwerken aanwezig zijn, met achterliggende terrassen, die de bouwhoogte van dit project overtreffen sluit dit terras zich perfect aan bij de buurt en beantwoordt het aan de goede ruimtelijke ordening.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
18 juli 2018 |
14 augustus 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
18 juli 2018 |
20 juli 2018 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
18 juli 2018 |
31 juli 2018 |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
18 juli 2018 |
23 juli 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een artikel 1 zone voor wonen - (wo).
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De aanvraag voldoet aan de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De functie wonen is in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan 2060.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. Het voorgestelde project komt inzake het aantal bouwlagen, bouwdieptes en dakvorm overeen met de algemene configuratie van de aanwezige bebouwing in de omgeving. De nieuwbouw met een woonprogramma van 9 woonentiteiten overschrijdt de draagkracht van de site niet. De geplande nieuwbouw is niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Er dient wel een opmerking gemaakt worden over het hoogst gelegen terras ter hoogte van de achtergevel. Terrassen op deze hoogte en diepte zijn niet kenmerkend in het bouwblok en veroorzaken gezien de hoogte privacy overlast voor de omringende panden. Gezien het hoogst gelegen appartement aan de voorzijde reeds over een terras beschikt, wordt het terras aan de achterzijde uitgesloten van vergunning.
Visueel-vormelijke elementen
De nieuwe gevelafwerking bestaat uit een gevelsteen met witte engobe gecombineerd met lichtgrijze prefabbetonelementen en brons kleurig aluminium buitenschrijnwerk. Het open poortgeheel wordt voorzien in strekmetaal en de ballustrades in staal. De voorgestelde materialen zijn visueel gepast in de omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De woningen voldoen aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruikersgenot.
Bij het ontwerpen van de woningen werd gezocht naar een evenwichtige ruimteverdeling en optimale afmetingen dewelke een positieve impact hebben op het wooncomfort. Het aantal slaapkamers van de appartementen staat in verhouding met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner.
De geplande nieuwbouw is mits het naleven van de voorwaarden niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.
Groen
Gezien de aanvraag tevens het verplanten of vervangen van een bestaande boom op openbaar domein betreft werden onderstaande adviezen respectievelijk door de groendienst en de dienst ontwerp en uitvoering geformuleerd:
“De bestaande bomen moeten voldoende beschermd worden tijdens de werken. De nodige maatregelen zullen hiervoor worden opgelegd in de voorwaarden”
“Het is sowieso wenselijk om het aantal bomen te behouden. Er is vanuit SW/O&U geen bezwaar tegen de voorgestelde nieuwe locatie van de boom.”
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 11 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de nieuwbouw. Voor een project bestaande uit 9 woningen wordt de parkeerbehoefte op volgend wijze berekend: 7 appartementen tussen 60m² en 90m² met parkeernorm 1.2: 7 x 1.2 = 8,4 2 appartementen > 90m² met parkeernorm 1.35: 2 x 1.35 = 2,7 De parkeerbehoefte is 11 (8,4 + 2,7 = 11,1 = 11) |
De plannen voorzien in 8 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. Het project voorziet een ondergrondse parkeergarage met plaats voor 8 auto’s. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 8. Het project voorziet één ondergrondse parkeerlaag met plaats voor 8 auto’s. De grootte en/of vorm van het perceel laten het bouwen van 11 plaatsen niet toe. Het bouwen van een extra ondergrondse parkeerlaag voor 3 plaatsen staat niet in verhouding met de werken die worden aangevraagd.’ |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 3. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. De huidige toestand bestaat uit 3 rijhuizen: 2 eengezinswoningen en 1 meergezinswoning met 2 wooneenheden. Over de kantoorfunctie is geen context geweten en kan geen bijstelling voor worden toegepast. Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 4. Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 4 parkeerplaatsen. Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. |
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen. |
Fietsvoorzieningen:
De fietsparkeerbehoefte wordt bepaald op het aantal slaapkamers per woning vermeerderd met 1.
Dit project bestaat uit 8 woningen: 1 appartement met 3 slaapkamers, 5 appartementen met 2 slaapkamers en 3 appartementen met 1 slaapkamer.
De parkeerbehoefte wordt als volgt berekend: 1x(3+1) + 5x(2+1) + 3x(1+1)= 4+15+6=25
Er wordt een ondergrondse fietsenstalling voorzien met plaats voor 25 fietsen. Deze is bereikbaar via een traplift met fietsgoot.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Uitsluitingen
Geen vergunning wordt verleend voor het hoogst gelegen terras ter hoogte van de achtergevel.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
29 juni 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
18 juli 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
16 september 2018 |
Verslag GOA |
3 september 2018 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
1 |
0 |
0 |
0 |
Bespreking van de bezwaren
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018073903 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV Feka met als contactadres Van Aerdtstraat 33 te 2060 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Houwerstraat 4 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 7 sectie G nrs. 1288T4, 1288D4 en 1288S4 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
bouwen van een meergezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt.
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.